تقلیل گرایی فرهنگی
هر چند که دانشمندان روابط بین الملل باید دین را جدی بگیرند، آنها همچنین باید در برخورد با پدیده های مذهبی به عنوان پدیده هایی منحصر به فرد دقت...
جمعه، 21 تير 1398
دین به عنوان زمینه
اغلب باید دین را به عنوان زمینه‌ای پراکنده تلقی کنیم. در واقع، دین به جای اینکه دلایل کافی برای رفتار بازیگران فراهم کند، شرایط انجام رفتار را...
جمعه، 21 تير 1398
جهان و عوالم دیگر
در کل آدمی از خود می پرسد آیا ساده تر و پذیرفتنی تر نیست که به جای پافشاری بر ناکجا آباد «عوالم خودباز آفرین»؟ همصدا با فرد هویل به خود اجازه...
سه‌شنبه، 18 تير 1398
تنظیم دقیق کیهانی
ساختار واقعی زمان و مکان ما می تواند بسیار فراتر و کاملا گسترده تر از افق انسانی ما باشد. تلسکوپ فضایی هابل نخستین ابزار برای نشان دادن تصاویر...
سه‌شنبه، 18 تير 1398
اصول نظم کیهانی
آیا خداوند بهانه‌ای است برای اینکه قصور دانش ما در مورد آغاز آفرینش را به سادگی بپوشاند؟ خیر، خداوند بهانه ای برای پر کردن رخنه هایی که قطعا...
سه‌شنبه، 18 تير 1398
محدوده‌‌ی زمانی جهان
حامیان ماده گرائی دیالکتیک مدل انیشتین از جهان را محکوم کردند. چرا که آن را «ایده آلیستی» می دانستند. آن مدل، عقیده جزمی آنان مبنی بر بی کرانگی...
سه‌شنبه، 18 تير 1398
خداباوران و علم جدید
دانشمندان باید بدانند که ذهن و عین، روش و هدف به هم گره خورده اند و بنابراین باید بین پدیده ای که به وسیله ی علم قابل درک است و واقعیت به نحو...
سه‌شنبه، 18 تير 1398
ماده گرائی جدید
متأسفانه در سال‌های اخیر نوعی ماده گرائی باب شده است که کاملا با دین سر عناد دارد و هر گونه ایده‌ی وجود هدف و ارزش عینی در عالم را به سخره می...
سه‌شنبه، 18 تير 1398
رابطه دین و سیاست
کاتولیک‌های فرانسه به این دلیل که سیاست‌های ضد هابسبورگی ریشیلیو آرمان کاتولیسم را تضعیف می کند، با آنها مخالفت کردند. آنها ریشیلیو را در سیاست...
دوشنبه، 17 تير 1398
جایگاه عشاء ربانی
گرچه کاتولیک ها در هر دو طرف شورش هلند جنگیدند، اما ریشه بسیاری از منازعات، مذهب بود. آزار و اذیت جنبش های اصلاح طلبی تا اندازه زیادی خودمختاری...
دوشنبه، 17 تير 1398
واقع گرایان عصر نهضت
شاهزداگان پروتستان آلمانی با شاهان کاتولیک فرانسه علیه هابسبورگ ها موازنه ایجاد کردند. فیلیپ دوم برای حفظ چند دستگی سیاسی رقیب خود در جنگ های...
دوشنبه، 17 تير 1398
جانبداری سکولاریستی
بسیاری از دانشمندان روابط بین الملل که این ادعاها را مطرح کرده اند بر تحلیل مذهب به عنوان مجموعه ای از هنجارها، گفتمان ها یا پایه و اساس هویت...
دوشنبه، 17 تير 1398
طرفداران احیای دین
دولت محوری و مادی گرایی در نظریه روابط بین الملل نشانه هایی از جانبداری سکولاریستی را با خود دارند. بر اساس این چارچوب انتقادی، دانشمندان روابط...
دوشنبه، 17 تير 1398
نادیده گرفتن دین در سیاست
استدلال در این بخش بر خلاف این فرضیه است که گنجاندن دین در نظریه روابط بین الملل مستلزم "تغییر پارادایمی" است. بسیاری از اندیشمندان روابط بین...
دوشنبه، 17 تير 1398
رابطه بین دین و جنگ
گفته می شود که عقیده و رفتار مذهبی در مقایسه با رویه های غیرمذهبی، احتمال جنگ را به دو دلیل افزایش میدهد. نخست؛ رهبران و دولت های جهان پیشرفته...
دوشنبه، 17 تير 1398
پیوند مذهب با منازعه
افراد مذهبی در منازعات از اطلاعاتی خصوصی درباره منافع یا ظرفیت‌های واقعی خود برخوردارند. موضوعی که می تواند قدیمی ترین و پایدارترین نشانه پیوند...
دوشنبه، 17 تير 1398
انقلاب کپرنیکی در فلسفه دکارت
کانت معتقد است که پر و بال زدن عقل به وسیله ی قدرت اندیشه برای پرواز به فراسوی عالم پدیدار و فهم «اشیاء فی نفسه» که برای اندیشه ضروری اند اما...
شنبه، 15 تير 1398
پرسش از آغاز آغازها
هرچند ما هنوز نمی دانیم که چگونه چهار نیروی کیهانی - الکترودینامیک، نیروهای قوی و ضعیف و گرانش - با هم ارتباط دارند اما باز هم می توانیم به این...
شنبه، 15 تير 1398
نگاهی متفاوت به علم و الهیات
علم عملا برای فن آوری و صنعت مدرن، برای تصویر جدید جهان و برای تمدن و فرهنگ مدرن به یک زیربنا تبدیل شد. اما علم تنها زمانی می تواند این نقش را...
شنبه، 15 تير 1398
ریشه و منشأ اشیاء
پرواضح است که واقعیت، بسته به منظر و علاقه مشاهده گر تفاوت پیدا می کند. واقعیت «فی نفسه» وجود ندارد، بلکه جنبه ها، ابعاد و لایه های بسیار متفاوتی...
شنبه، 15 تير 1398