چرا حضرت لوط، دختران خود را به کافران پیشنهاد داد؟
پس از آنکه میهمانان حضرت لوط که همان فرشتگان الهی بودند وارد خانه حضرت لوط شدند تا او را از قومش نجات دهند، قوم لوط پس از آگاهی از ورود مهمانان،...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
آیا حضرت ابراهیم، گناهی مرتکب شده بود؟
قصّه ابراهیم (علیه السلام) در آن حدّی که از قرآن برمی آید، نکاتی چند برای هر خواننده به شکلی شیرین و دلپذیر، و از طرفی آموزنده و حکمت آموز به...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
آیا حضرت نوح (علیه السلام) گناهی مرتکب شده بود؟
حضرت نوح بعد از آن که از ایمان آوردن قومش مأیوس شد، دلی پرحزن و گلایه به آستان ایزدی برد و گفت: «خدایا روی زمین دیاری از کافران باقی نگذار که...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
آیا حضرت آدم، مرتکب گناه شد؟
در تورات قصه حضرت آدم (علیه السلام) به گونه ای مطرح شده است که با قداست مقام ایزد متعال و منصب رسالت منافات دارد. ولی آن گونه که در قرآن مطرح...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
افسانه های ساختگی درباره ی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) (2)
عبوس و ترش رو گشت از این که آن مرد نابینا حضورش آمد. و تو چه می دانی! ممکن است او مردی پارسا و پاک سیرت باشد. یا به یاد خدا آید و ذکر حق، او...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
گناه پیامبر اسلام در قرآن
در قرآن کریم آیاتی هست که ممکن است کسانی از آن آیات این گونه نتیجه بگیرند که پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) (العیاذ بالله) مرتکب گناه...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
افسانه های ساختگی درباره ی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) (1)
از موضوعاتی که جا دارد هوشیارتر و بیدارتر با آنها روبه رو شویم ماجراهای ساختگی و بی اساس منسوب به رسول حق (صلی الله علیه و آله) است.
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
سهو النبی از نگاه آیات، روایات و اندیشمندان
شبهه ای که در این آیه شده این است که: اگر پیامبر فراموش نمی کرد این توصیه چه مفهومی داشت؟ پس معلوم می شود پیامبر گاه دچار فراموشی می شد و برای...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
دلایل لزوم عصمت در انبیاء
بینش درونی که بر اثر مجاهدت در راه هدایت و گذراندن مراحل سخت امتحان، در مؤمن بروز می کند، عامل بازدارنده ای در مقابل عصمت می باشد. اعتقاد مذکور...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
عصمت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) قبل از بعثت
پیامبر اسلام، پیش از آن که مبعوث گردد، بر راه حق بود و هیچگاه پاکی ذاتی خود را به زخارف و ظواهر فریبنده ی دنیا نیالود. همیشه بر حق بود و پیروی...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
پاسخ به پنج پرسش درباره عصمت انبیاء
در زمینه علّت رسیدن انبیا به مقام نبوّت آیه های زیادی هست که غالباً منحصر شده در تلاش خود آنان، و خود سبب آن شدند که خداوند بدانها اعتماد کند...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
هدایت در قرآن
هدایت شامل آن دسته از مردمی می شود که مراحل سه گانه فطرت، عقل و هدایت تشریعی را پشت سر گذارده و به سلامت رسته باشند. آنان که این مراحل را گذرانده...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
درباره عصمت انبیاء
این که فلسفه وجود عصمت در انبیا چیست، و چرا باید پیامبران و رسولان الهی معصوم باشند مطلبی است که در ابتدای امر روشن است. چون انبیا انسانها را...
سه‌شنبه، 5 آذر 1392
جبر و اختیار
از مسایل مهم در علم کلام و فلسفه درباره ی افعال انسان. لغت جبر از اضداد، یعنی دارای معانی مقابل، است و به معانی مختلف به کار می رود، از جمله...
شنبه، 2 آذر 1392
کلام قدیم
کلام، یا علم الکلام(علم کلام)، در اسلام عنوان آن شاخه از علم است که معمولاً به «الهیّات نظری» ترجمه شده است. کلام لفظاً به معنای «سخن» «سخن گفتن»...
شنبه، 2 آذر 1392
تمدن اسلامی در یک نگاه
تمدن اسلامى به لحاظ پیشینه با 14 قرن حیات از ریشه دارترین تمدنهاى انسانى به شمار مى‏آید، و از جهت دامنه گسترش آن، باید این تمدن را از گسترده‏ترین...
پنجشنبه، 2 آبان 1392
ترجمه متون مسلمین در اروپا
اسلام به عنوان دینى تمدن‏ساز، مانند بسیارى از تمدن‏هاى دیگر، افت و خیزهاى متعددى را پشت سر گذارده است. بنابراین اگر بخواهیم از فرایندى که فرهنگ...
سه‌شنبه، 30 مهر 1392
تحوّل اندیشه هاى کلامى و فلسفى در عهد موحدین
در حالى که مسیحیان آندلس در کنار صلیبیان تهاجمى گسترده علیه مسلمانان را آغاز مى کردند و خلافت عباسى به دنبال مهار جریان تشیع و سامان دادن امور...
سه‌شنبه، 30 مهر 1392
تجدید حیات فکرى، فرهنگى معتزله در قرن چهارم هجرى
جریان فکرى معتزله به مدت سى سال (در عهد مأمون، معتصم و واثق) مورد توجّه خلفاى عباسى بود. در سال 232هجرى متوکّل به خلافت رسید و اهل حدیث بر امور...
سه‌شنبه، 30 مهر 1392
تفاوت رویکرد قرآن و فیلسوفان مسلمان به وجود خداوند (1)
خداشناسی قرآنی متمایز از خداشناسی فلسفی است. در خداشناسی قرانی اصول «فطری بودن شناخت خدا»، «ایمان محوری»، «محوریت رابطه ی خدا و انسان» و «آسان...
پنجشنبه، 25 مهر 1392