مروری بر اندیشه ها و آثار کلامی شیخ مفید (1)
ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید و ابن المعلم، در روز 11 ذی قعده سال 336 ق در عُکبَری ( در ده فرسنگی بغداد ) متولد شد.چون...
چهارشنبه، 24 دی 1393
مروري بر انديشه ها و اثار کلامي ابن قبه رازي ( قبل از 319 )
ابو جعفر محمد بن عبدالرحمن بن قبه رازي، متوفاي قبل از 319 ق است. او از متکلمان نامدار اماميه عظيم القدر، خوش عقيده و در استدلال، قوي و در علم...
چهارشنبه، 24 دی 1393
عقل گرايي تأويلي در علم کلام
«عقل» از کلماتي است که در ادبيات و سنت اسلامي کاربردهاي مختلف و معاني متفاوتي دارد. در مقابل واژه هاي مختلف مانند جهل، جنون، نفس، عشق، هوي، امام،...
چهارشنبه، 24 دی 1393
شخصيت هاي کلامي نص گرا
در اين رويکرد ( نص گرايي ) دو گرايش افراطي و اعتدالي وجود داشته است. هرچند پيروان گرايش افراطي - البته تا قبل از ظهور ملا محمد امين استرآبادي...
چهارشنبه، 24 دی 1393
ويژگي هاي کلي علم کلام، از عصر غيبت تا خواجه نصير
اين دوره به دليل برخورداري از شرايط فکري، سياسي، اجتماعي و جغرافيايي، ويژگي هاي انحصاري خود را دارد که در رشد و يا افول تفکر کلامي - اعم از شيعي...
چهارشنبه، 24 دی 1393
رويکرد نص گرايي در تاريخ علم کلام
اين روش در واقع دنباله رو جريان حديث گرايي شيعه در دوره حضور امامان (عليهم السلام) و به ويژه دوره دوم يعني امام رضا (عليه السلام) و بعد از آن...
چهارشنبه، 24 دی 1393
دوره هاي تاريخی کلام شيعه (1)
نظام و قواعد عقايد و مباحث علم کلام، تاريخي است و در گذر روزگاران شکل مي گيرد و پديد مي آيد. هر نسلي به نسل پيشين موضوعي يا انگاره اي کلامي و...
چهارشنبه، 24 دی 1393
دوره هاي تاريخي کلام شيعه (2)
در بين مراکز و مدارس کلامي رايج در اين دوره، عمده ترين آن ها مدرسه قم و بغداد است. ديگر مدارس هر کدام تحت تأثير يکي از آن دو مدرسه اند. البته...
چهارشنبه، 24 دی 1393
خلاصه اي درباره کلام اسلامي
هدف از ارائه تعريف، يا شناخت ذات و واقعيت معرَّف است و يا شناخت و تمييز آن از امور ديگر است. هدف اول به مفاهيم حقيقي و معقول هاي اوليه مربوط...
چهارشنبه، 24 دی 1393
نظريه توحيد بي تشبيه و تعطيل
مسئله شناخت خدا و صفات او و رابطه ي اين صفات با ذات ربوبي همواره دغدغه ي فکري و موضوع پژوهش و تحقيق فيلسوفان و متکلمان بوده است. عده يي در بحث...
پنجشنبه، 4 دی 1393
قضا و قدر از ديدگاه سيد جمال الدين اسدآبادي
بعضي از عقايد فردي از افکار فرد سرچشمه مي گيرد، ولي در کردار خارجي اثر آن، از خوب و بد، تشخيص داده مي شود يا بر نفس اثر خود را باقي مي گذارد....
دوشنبه، 1 دی 1393
مطالعات تطبيقي در اصول عقائد اديان وحياني
سلام خدا بر انبيا و اوليا خصوصاً مولانا علي بن موسي الرضا (عليه السلام) که در پرتو عنايت و الطاف ايشان، اين ارض، مقدس و مطهرّ است و برايم افتخاري...
سه‌شنبه، 11 آذر 1393
صفات خدا در کلام اسلامي و مسيحي
همانطور که تأثير کلام مسلمين بر مدرسيون مسيحي و يهودي مورد اتّفاق نظر عموم اهل تتبّع و تحقيق در تاريخ فلسفه و کلام است، اين ادّعا نيز چندان...
دوشنبه، 10 آذر 1393
روايت هاي هشام بن حکم پيرامون آزادي
«علامه ي مجلسي» قدس سره در جلد سوم بحارالانوار در باب اختيار و استطاعت روايتي از «هشام بن الحکم» آورده که خلاصه ي آن به فارسي چنين است:
شنبه، 19 مهر 1393
بطلان تناسخ از ديدگاه امام معصوم
«علامه ي مجلسي» در «جلد دوم کتاب بحارالانوار» در باب ابطال تناسخ از کتاب «احتجاج طبرسي» از «هشام بن الحکم» روايتي آورده که خلاصه اش به فارسي...
شنبه، 19 مهر 1393
مناظره ي اما صادق پيرامون نبوت
«ثقة الاسلام کليني» در «کتاب اصول کافي» در باب اضطرار به حجت روايتي از «هشام بن الحکم» آورده که خلاصه اش به فارسي چنين است:
شنبه، 19 مهر 1393
مناظرات امام صادق درباره توحيد و صفات
«علامه ي مجلسي» در جلد دوم بحارالانوار در باب توحيد از کتاب «احتجاج طبرسي» روايتي از «هشام بن الحکم» آورده که ما ترجمه ي آن را براي خوانندگان...
شنبه، 19 مهر 1393
مناظره امام صادق با عبدالله ديصاني
«عبدالله ديصاني» نزد «هشام بن الحکم» آمد و گفت آيا تو قائل به وجود پروردگار مي باشي؟ «هشام»: آري. «ديصاني»: آيا خداوند توانا است؟ «هشام»: آري...
شنبه، 19 مهر 1393
مناظره امام صادق با عبدالملک زنديق
«ثقة الاسلام محمد بن يعقوب کليني» در کتاب مستطاب «اصول کافي» بسند خود از «هشام بن الحکم» روايتي آورده که ما ترجمه ي آن را براي خوانندگان محترم...
شنبه، 19 مهر 1393
مناظره امام صادق با ابن ابي العوجاء
«علامه ي مجلسي» اعلي الله مقامه در جلد دوم بحارالانوار از کتاب «احتجاج طبرسي» مناظره ي «امام صادق» (عليه السلام) را که هشام بن الحکم روايت کرده...
شنبه، 19 مهر 1393