سياست داخلي و خارجي حکومت اسماعيليان در ايران
بنا بر روايتِ حسن بن موسي نوبختي، از اعلام قرن سوم هجري قمري و مؤلف فرق الشيعه امام ششم شيعيان- جعفر صادق (عليه السلام)- در 25 شوال سال 148 هـ...
پنجشنبه، 11 دی 1393
زندآگاهي باطنيه
صورتي از زندآگاهي يا گزارندگي (مأخوذ از تعبير گزارندگان کتاب در لسان ناصرخسرو) همانا زندآگاهي تأويلي است که بي ترديد در جاي خود براي رفع تعطيل...
پنجشنبه، 11 دی 1393
فراز و فرود نگرش باطنيون به آموزه هاي ديني
تشيع در مسير شکل گيري خود بعنوان يک مذهب کلامي، فقهي و سياسي بر سه اصل ولايي، علمي و اجتماعي پايه گذاري شد. گروهي از شيعيان با درنظر گرفتن دوستي...
پنجشنبه، 11 دی 1393
اسماعيليه و سنت هرمسي
شايد گزافه باشد که بگوييم از ميان ملل و نحلِ عالم اسلام، تنها مذهب اسماعيليه است که در نحوه مواجهه با سنتهاي فلسفي، عرفاني و باطني ديگر اقوام،...
پنجشنبه، 11 دی 1393
اسماعيليه، خاستگاه و انشعابات (2)
دوره ي تشکيل فاطميان در مصر در سال 297 هـ . ق تا پايان دوره حکمروايي مستنصر، دوره طلايي اسماعيليه نام گرفت. حسين بن احمد مستور در دوران رهبري...
پنجشنبه، 4 دی 1393
اسماعيليه، خاستگاه و انشعابات (3)
اسماعيليه ايران همچنانکه گفته شد، پيش از دوره حسن صباح، داراي قدرت فکري و سياسي بوده و بسياري از مخالفان اصلي دعوي امامت عبدالله مهدي را متفکران...
پنجشنبه، 4 دی 1393
اسماعيليه، خاستگاه و انشعابات (1)
برخلاف تصور رايج، اسماعيليه يکي از شاخه هاي اصلي تشيع محسوب ميشود که در اواسط قرن دوم هجري قمري ظهور يافت؛ اسماعيليه از همان ابتداي شکل گيري...
پنجشنبه، 4 دی 1393
خاستگاه اسماعيليه
در بررسي و شمارش خدمات شيعه در طول تاريخ، از نظر منطقي و تاريخي صحيح نيست که فقط به يکي از شاخه هاي اصلي آن که شاخه شيعه اثني عشري است بپردازيم...
پنجشنبه، 4 دی 1393
خواجه نصير الدين طوسي و اسماعيليه (2)
نفي اسماعيلي بودن مذهب خواجه به هيچ روي به معناي نفي هر گونه ارتباط و تأثير و تأثر متقابل نيست. سي سال نزديکي به جماعتي که تاريخچه ي فکري قابل...
شنبه، 5 مهر 1393
خواجه نصيرالدين طوسي و اسماعيليه (1)
خواجه نصير طوسي بخش قابل توجهي از عمر خود را در ميان اسماعيليه و در قلاع آنان گذرانيد و به توصيه ي ايشان دست به تأليف آثار مهمي زد. سالهاي حضور...
شنبه، 5 مهر 1393
نقد غزالی بر باطنیه و امامیه در بوته نقد
در رساله ی المنقذ من الضلال گزارش مبسوطی از مواجهه ی غزالی با اندیشه ی شیعی تبعیت از امام معصوم و نیز مقابله با تعلیمیه (باطنیه یا اسماعیلیه)...
شنبه، 16 فروردين 1393
دور قیامت در نظر اسماعیلیان نزارى
نزاریان ایران از سال 487 قمرى که المستنصر بالله فوت کرد تا سال 557 قمرى از امام مستور پیروى مى کردند. از این تاریخ به بعد پیرو امامت حسن بن محمد...
يکشنبه، 28 مهر 1392
امامت و فلسفه ی رستاخیز در نگاه اسماعیلیان
در این فصل از تأخیری قاطع در حیز زمان و مکان سخن می گوییم. مراتب «حدود»، به هر منوال درجه ی نزدیکی نسبی آن «حدود» را نسبت به امام مشخص می کند.
يکشنبه، 9 مهر 1391
تاریخ آدمکشان
در این مبحث، موضوع « افسانه ی سیاه» را که روزگاری دراز، نام اسماعیلیه بخصوص خاطره ی الموت را، به علت نبودن متون مسلم تاریخی تیره کرده بود، تفصیل...
يکشنبه، 9 مهر 1391
مفهوم امام در الموت
شمه ای از نظر اسماعیلیان راجع به آدم، گفتیم و خلاصه ی آن این بود: از طرفی، آدم جزئی ( در مقابل کلی) که دوره ی ما را افتتاح کرد: نخستین پیمبر...
يکشنبه، 9 مهر 1391
امامت و معاد در نظر اسماعیلیه
امامت اسماعیلیه مانند امامت شیعه بطور کلی، در مقابل مسائلی قرار گرفت که در طول قرنهای اول میلادی، مسائلی از همان قبیل بر مسیحیت تحمیل گردید....
يکشنبه، 9 مهر 1391
زایش زمان نزد اسماعیلیان
اگر امت اسماعیلی بعنوان «دعوت» به «توحید» باطنی مشخص گردیده برای آن است که عقل اول پیش از خلقت زمانها و آفرینش اعصار و قرون، به کلیه ی صور نور
يکشنبه، 9 مهر 1391
اندیشه ی اسماعیلی: دیالکتیک توحید
برای اینکه اصالت عمیق اصول عقاید اسماعیلیان را از حیث شکل اعلای حکمت در اسلام بشناسیم و تفاوت آن را با فلسفه ی حکیمان یونانی مآب بفهمیم باید...
يکشنبه، 9 مهر 1391
اسماعیلیّه: ادوار و منابع
دهها سال پیش، از بس حقیقت مذهب اسماعیلیه در زیر پرده ی یک « داستان سیاه» پنهان بود، نوشتن این موضوع بسی دشوار می نمود. جدایی بین دو شعبه ی اصلی...
يکشنبه، 9 مهر 1391
نظر کلى به باورهاى اسماعیلیان
اسماعیلیه معتقدند: ذات بارى تعالى برتر از وهم و عقل و فکر است، خداوند بالاتر از حد صفات است‏با هیچ صفتى و یقین و حدى چه به سلب و چه به ایجاب...
دوشنبه، 19 ارديبهشت 1390