ويژگي هاي جامعه ي آرماني قرآن کريم (3)
در جامعه ي آرماني، رفاه و برخورداري نيز مورد توجه و درخواست است؛ ولي شهروندانش هرگز رفاه و آباداني و آسايش را بدون آراستگي به ايمان و دين ورزي،...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
ويژگي هاي جامعه ي آرماني قرآن کريم (3)
در جامعه ي آرماني، رفاه و برخورداري نيز مورد توجه و درخواست است؛ ولي شهروندانش هرگز رفاه و آباداني و آسايش را بدون آراستگي به ايمان و دين ورزي،...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
ويژگي هاي جامعه ي آرماني قرآن کريم (3)
در جامعه ي آرماني، رفاه و برخورداري نيز مورد توجه و درخواست است؛ ولي شهروندانش هرگز رفاه و آباداني و آسايش را بدون آراستگي به ايمان و دين ورزي،...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
ويژگي هاي جامعه ي آرماني قرآن کريم (2)
اتحاد در پرتو آموزه هاي وحياني را بايد يکي از ويژگي هاي بارز و عام جامعه ي آرماني تلقي کرد، زيرا يکي از آموزه هاي مؤکّد قرآن در خصوص نظام اجتماعي...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
ويژگي هاي جامعه آرماني قرآن (1)
جامعه ي آرماني قرآن در ابعاد و شئون گوناگون اجتماعي، ويژگي هاي خاصّ خود را دارد. برخي انديشمندان مسلمان، کنار نهادن خود مختاري در برابر حاکميت...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
ويژگي هاي جامعه ي آرماني قرآن کريم (1)
جامعه ي آرماني قرآن در ابعاد و شئون گوناگون اجتماعي، ويژگي هاي خاصّ خود را دارد. برخي انديشمندان مسلمان، کنار نهادن خود مختاري در برابر حاکميت...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
گستره ي جامعه ي آرماني قرآن
گستره ي جامعه ي آرماني قرآن، همه ي انسان ها را در بر مي گيرد و جهان وطني است، زيرا مرزهاي آن جغرافيايي نيست، بلکه همان گونه که از عنوانش يعني...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
هدف جامعه ي آرماني قرآن
اغلب بلکه همه جوامع آرماني بشري، هدف کلي خود را تحقق عدالت و تأمين کمال و سعادت آدمي، معرفي کرده اند، ولي به دليل آن که سعادت، کمال و عدالت،...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
شناخت واژگان اجتماعي قرآن و بسامد آن
در قرآن کريم واژه ي جامعه و مجتمع به کار نرفته است، ولي واژگاني هم چون: امت، ناس، اناس، شعوب، قوم، قبايل، قرن، قرون، شريعت، شرعه، شيع، منهاج،...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
نام و عنوان جامعه ي آرماني قرآن
هر مکتب، پيروان خود را به دليل انتساب آن ها به امر خاصي، با نام و عنوان ويژه اي، مشخص و نامگذاري کرده است؛ برخي عنوانِ پيروان خود را به دليل...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
انسان و زندگي اجتماعي در قرآن
دانشوران در مورد زندگي اجتماعي انسان بر يک رأي نيستند؛ برخي زيست شناسان، روان شناسان، فيلسوفان و مفسران همانند مک دوگال، فرويد ، ابونصر فارابي،...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
تصوير کنگ دژ: آرمانشهر نظامي گنجوي
نظامي گنجوي سخنسراي نامي سده‌ي ششم، در منظومه‌ي اسکندرنامه‌ي خود، داستان شهري آرماني را آورده که به برکت قريحه‌ي سرشار سراينده، در ميان شهرهاي...
پنجشنبه، 8 آبان 1393
شهر آرمانيِ نظامي گنجوي و جامي
اگر چه در سروده هاي نظامي گنجوي که عدالت را در آثار خود پي مي گيرد، گاه خسرو در قالب حاکم آرماني جلوه گر مي شود و بهرام نيز گاه همانند پادشاه...
پنجشنبه، 1 آبان 1393
مدينه ي فاضله ي قطب الدين شيرازي
علامه قطب الدين در کتاب درّه التاج، هم چون خواجه طوسي، طبقات مدينه ي فاضله را پنج طبقه دانسته است: 1. افاضل: حکيمان و روحانيون؛ 2. ذوالالسنه:...
پنجشنبه، 1 آبان 1393
مدينه ي فاضله ي ملاصدرا
ملاصدرا با تأثّر از آثار پيشينيان و به ويژه فارابي، جوامع بشري را به دو گروه فاضله و غير فاضله تقسيم مي کند؛ او معتقد است نظام سياسي فاضله در...
پنجشنبه، 1 آبان 1393
مدينه ي عادله ي ابن سينا
بنيان ديدگاه ابن سينا درباره ي جامعه با اين انديشه استوار گرديده است که جامعه ي بشري محصول تقسيم کار اجتماعي است، او اعتقاد دارد که زندگي انسان...
پنجشنبه، 1 آبان 1393
مدينه ي فاضله ي خواجه نصير الدين طوسي
خواجه نصير الدين طوسي، افزون بر اشتياق طبع انسان به مدني بودن، نياز آدميان به همکاري را سبب پديد آمدن جامعه معرفي مي کند، بدين رو از نظر او تقسيم...
پنجشنبه، 1 آبان 1393
مختصري از مدينه ي فاضله ي فارابي
آن مدينه ي فاضله اي که مقصود حقيقي از اجتماع در آن، تعاون بر اموري است که موجب حصول سعادت آدمي است، مدينه فاضله مي باشد و امتي که همه ي مدينه...
پنجشنبه، 1 آبان 1393
دموکراسي در يک نگاه
واژه ي دموکراسي از کلمه ي يوناني « دموکراتيا » مشتق شده؛ دموس به معناي مردم است و کراتس يعني حکومت و در نتيجه دموکراسي يعني « حکومت مردم، بر...
پنجشنبه، 1 آبان 1393
جامعه مدني در يک نگاه
در نگاه بسياري از انديش مندان دوران اخير مغرب زمين، جامعه ي مدني، جامعه ي آرماني مطلوب است. البته هر يک از تئوري پردازان، قرائت خاصي از آن ارائه...
پنجشنبه، 1 آبان 1393