باطنيه و عقايد آنان
باطنيه، همان فرقه ي اسماعيليه هستند که امامان شيعه ي دوازده امامي را تا جعفر بن محمد الصادق (عليهماالسلام) قبول داشته، معتقدند امام صادق (عليه...
چهارشنبه، 17 دی 1393
روابط اسماعيليان با مغولان
اسماعيليان، همچون شيعيان امامي، امامت را به نص ميدانستند، اما درباره ي سلسله ي امامان پس از امام صادق (عليه السلام)، با ديگر پيروان آن امام دچار...
شنبه، 13 دی 1393
منابع آموزشي اسماعيليه (2)
اين گروه از منابع، از اقسام عبادت عملي است که شامل انواع گوناگوني ميشود. مجدوع بنابر وعده يي که در آغاز اين «رساله» داده است، به معرفي آثاري...
شنبه، 13 دی 1393
منابع آموزشي اسماعيليه (1)
نظام اختفا و تقيه در بيشتر انديشه ها و حرکتهاي مربوط به گروههاي اقليت، يکي از رايجترين و مهمترين راههاي تداوم حيات اين گروهها بوده و است. برخورد...
شنبه، 13 دی 1393
تحليل تغيير رفتار اسماعيليه با مخالفان خود
اسماعيليه، دوران طولاني، پرنشيب و فراز و متفاوتي را پشت سر گذاشتند و در تمامي سالهاي پيدايش، رشد و گسترش خود با ايدئولوژي و انديشه يي مستحکم...
شنبه، 13 دی 1393
الهيات سلبي و ثبوتي در خداشناسي ناصرخسرو
از نخستين موضوعات مورد اختلاف بين مسلمانان و نيز غيرمسلمانان- که خداشناسيهاي متفاوتي ببار آورده است- بحث اوصاف الهي است. آيا خداوند صفاتي دارد...
شنبه، 13 دی 1393
جايگاه و ضرورت امامت از منظر اسماعيليه
در تاريخ انديشه اسلامي و شيعي، مسئله امامت موضوعي مهم محسوب ميگردد بگونه يي که توحيد و نبوت مبتني بر آن است. ديدگاه شيعه نسبت به مسئله امامت...
شنبه، 13 دی 1393
سياست داخلي و خارجي حکومت اسماعيليان در ايران
بنا بر روايتِ حسن بن موسي نوبختي، از اعلام قرن سوم هجري قمري و مؤلف فرق الشيعه امام ششم شيعيان- جعفر صادق (عليه السلام)- در 25 شوال سال 148 هـ...
پنجشنبه، 11 دی 1393
زندآگاهي باطنيه
صورتي از زندآگاهي يا گزارندگي (مأخوذ از تعبير گزارندگان کتاب در لسان ناصرخسرو) همانا زندآگاهي تأويلي است که بي ترديد در جاي خود براي رفع تعطيل...
پنجشنبه، 11 دی 1393
فراز و فرود نگرش باطنيون به آموزه هاي ديني
تشيع در مسير شکل گيري خود بعنوان يک مذهب کلامي، فقهي و سياسي بر سه اصل ولايي، علمي و اجتماعي پايه گذاري شد. گروهي از شيعيان با درنظر گرفتن دوستي...
پنجشنبه، 11 دی 1393
اسماعيليه و سنت هرمسي
شايد گزافه باشد که بگوييم از ميان ملل و نحلِ عالم اسلام، تنها مذهب اسماعيليه است که در نحوه مواجهه با سنتهاي فلسفي، عرفاني و باطني ديگر اقوام،...
پنجشنبه، 11 دی 1393
مناسبات دو سويه امام رضا (ع) و جريان هاي زيديه
از گزارش هاي تاريخي و روايي برمي آيد که در زمان حيات علي بن موسي رضا عليه السلام و حتي پيش از آن، فرقه ي زيديه به يکي از مذاهب پرنفوذ شيعي درآمده...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
امام رضا (ع) در ميراث زيديه
در کتب تراجم، انساب و تاريخ زيديه و گاه در شمار آثار کلامي آنان از زندگي نامه ي علي بن موسي الرضا عليه السلام سخن به ميان آمده است که بعضاً مطابق...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
اسماعيليه، خاستگاه و انشعابات (2)
دوره ي تشکيل فاطميان در مصر در سال 297 هـ . ق تا پايان دوره حکمروايي مستنصر، دوره طلايي اسماعيليه نام گرفت. حسين بن احمد مستور در دوران رهبري...
پنجشنبه، 4 دی 1393
اسماعيليه، خاستگاه و انشعابات (3)
اسماعيليه ايران همچنانکه گفته شد، پيش از دوره حسن صباح، داراي قدرت فکري و سياسي بوده و بسياري از مخالفان اصلي دعوي امامت عبدالله مهدي را متفکران...
پنجشنبه، 4 دی 1393
اسماعيليه، خاستگاه و انشعابات (1)
برخلاف تصور رايج، اسماعيليه يکي از شاخه هاي اصلي تشيع محسوب ميشود که در اواسط قرن دوم هجري قمري ظهور يافت؛ اسماعيليه از همان ابتداي شکل گيري...
پنجشنبه، 4 دی 1393
خاستگاه اسماعيليه
در بررسي و شمارش خدمات شيعه در طول تاريخ، از نظر منطقي و تاريخي صحيح نيست که فقط به يکي از شاخه هاي اصلي آن که شاخه شيعه اثني عشري است بپردازيم...
پنجشنبه، 4 دی 1393
شيطان پرستان
شيطان پرستي، يکي از مظاهر انحطاط اجتماعي، اخلاقي و ديني به شمار مي آيد و اين پديده نشانه ي دوري انسان از فطرتي است که خداوند مردم را با آن آفريده...
سه‌شنبه، 18 آذر 1393
تاريخ بابي گري در ايران
سيد علي محمد فرزند سيد رضا شيرازي در سال 1235 قمري در شيراز به دنيا آمد. او ادعاي بابيت امام زمان (عليه السلام) را نمود و پس از مدتي ادعاي بزرگ...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
مدعيان بابيت در دوران غيبت صغري
شيخ طوسي مي نويسد:« اولين مدعي بابيت ابومحمد حسن شريعي بود. او در ابتدا از اصحاب امام هادي (عليه السلام) و امام حسن عسکري (عليه السلام) بود،...
چهارشنبه، 30 مهر 1393