مهدويت و فرقه حسينيّه زيديه (2)
بر اساس منابع متعدد و معتبر وجود فرقه اى به نام حسينيه كه عقيده محورى آنان مهدويت حسين بن قاسم و عقايد ويژه در مورد او بوده، امرى مسلّم و قطعى...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
مهدويت و فرقه حسينيّه زيديه (3)
در خصوص مهدى از پيامبر گرامى اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) روايات بسيارى رسيده و از جمله اين كه او هم نام پيامبر و پدرش هم نام پدر ايشان...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
مهدويت و فرقه حسينيّه زيديه (1)
در تاريخ شيعيان زيدى به بحث هايى جدى در مورد مهدى موعود و ظهور مدعيان مهدويت برمى خوريم. يكى از مهم ترين اين موارد، ادعاى مهدويت در خصوص يكى...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
ابوتمام و كتاب الشجره (اسماعیلیه)
در ميان نحله‏هاي اسلامي، فرقه اسماعيليه، به تأويلات دور و دراز خود شهره است و عالمان اسماعيلي در اين باره آثار فراواني نگاشته‏اند. اين آثار تا...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
احمد بن حنبل و جلوه‏هاى تشيع در گفتار او
ابو عبد الله، احمد بن حنبل (164-241) شيبانى از محدثان بلند آوازه است كه در سال 164ه ق در «مرو» ديده به جهان گشوده، و در سال‏241ه.ق در بغداد ديده...
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
صوفی ، صوفیه و تصوف (5)
این کتاب در چاپ‌های قبلی با عنوان از کوى صوفیان تا حضور عارفان منتشر می‌شد؛ اما در چاپ چهارم به در کوى صوفیان تغییر نام یافت. مؤلف این اثر در...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
صوفی ، صوفیه و تصوف (6)
اول : معروف زودتر از امام از دنيا رفته يعني امام رضا عليه اسلام در سال 202 و معروف در سال 200 فوت شده و چطور مي شود كسي قطب بعد از امام باشد...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
صوفی ، صوفیه و تصوف (4)
كلمه عارف و عرفان در روايات شيعه بسيار زياد است و چون مخالفت با صوفيه اوج گرفت از اوایل قرن چهارم لفظ عارف را به جاي صوفي براي خود قرار دادند...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
صوفی ، صوفیه و تصوف (3)
یکی از مواردی که صوفیه در آن متهم به تجاوز از ظواهر شرع هستند مساله ی عشق مجازی است. متاسفانه انان چون معتقدند که "لمجاز قنطره الحقیقه "عشق...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
صوفی ، صوفیه و تصوف (1)
تصوف به عنوان یکی از انحرافات جدی در امت اسلام ، دوران پر فراز و نشیبی را طی نموده است ، اهل بیت علیهم السلام به عنوان رهبران الهی از همان ابتدای...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
صوفی ، صوفیه و تصوف (2)
اين اصول را عرفاي شيعه نيز قبول دارند اما اختلافاتي با صوفيان دارند . در تعريف اين سه اصل عرفا مي گويند : شريعت عبارت است از تصديق پيامبر اكرم...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
راهنماى مطالعات فرقه شناسى اسلامى (2)
هنگام بحث از محتواى حديث، بايد جداگانه از دو بخش صدر و ذيل آن سخن گفت. در صدر، سخن از پراكندگى امت پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به هفتاد...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
راهنماى مطالعات فرقه شناسى اسلامى (3)
در اين بخش، از ميان كتب بخش قبل تنها به معرّفى متونى از اين علم مى پردازيم كه اوّلا قبل از كتاب الملل والنحل شهرستانى نگاشته شده اند; زيرا چنان...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
راهنماى مطالعات فرقه شناسى اسلامى (1)
دگرگونى انديشه ها و عقايدْ لازمه قوه تفكّر انسان است، و آن جا كه محور معيّنى وجود نداشته باشد، اين دگرگونى ممكن است تا بى نهايت ادامه پيدا كند،...
يکشنبه، 29 اسفند 1389
فرمان دارالانشاء( اهداف بهائيان )
مطالعه در اوضاع و احوال عموم جريان‌هاي اجتماعي، سياسي، بنيادهاي تربيتي و حتّي مكاتب آموزشي نشان مي‌دهد كه جملگي آنان، آنگاه كه براي تربيت نيرو...
پنجشنبه، 26 اسفند 1389
نگاهى به مكتب متأخر معتزله
مكتب اعتزال، كه غالباً تداعى گر عقل گرايى در جهان اسلام است، از همان آغاز مطالعات اسلام شناسى، هم توجه غربيان را به خود جلب كرد و هم مسلمانان...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
پژوهشى در زمينه پيدايش شيعه و سنى
واژه "سنّت " در لغت، به معناى طريقه، سيره و روش آمده;1 چنان كه در قرآن كريم نيز به همين معنا به كار رفته است، آن جا كه مى فرمايد: "سنة اللّهِ...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
زندگى نامه حسين بن حمدان خصيبى (3)
تاريخ ادبيات شيعه كتاب هاى زيادى را به خصيبى نسبت مى دهد، ولى خيلى از آنها نام هاى گوناگون يك كتاب اند. الهداية،(122) كه الهداية الكبرى، تاريخ...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
زندگى نامه حسين بن حمدان خصيبى (1)
حسين بن حمدان جنبلائى خصيبى از راويان مهم و به نظر نويسنده مقاله بنيانگذار مذهب نُصيرى/ علوى است. اطلاعات كتاب هاى كهن رجالى ما از وى از چند...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
زندگى نامه حسين بن حمدان خصيبى (2)
خصيبى خود را رهبر يك گروه انشعابى شيعى نمى دانست، بلكه راهنماى جامعه اى مى دانست كه تا آن زمان از طريقه درست شيعه مطابق با اراده امام و باب او...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389