فهرستِ موضوعیِ آیاتِ کیفریِ تورات
فهرستِ موضوعیِ آیاتِ کیفریِ تورات
دوشنبه، 1 آذر 1395
فرهنگ اصطلاحات و واژه‌های یهودیت
اسرائیل در چند معنا به کار می‌رود: 1. نام دیگر یعقوب؛ 2. قوم اسرائیل که از نسل دوازده فرزند یعقوب‌اند؛ 3.سرزمین اسرائیل یا ارض مقدس (Eretz Yisrael)...
دوشنبه، 1 آذر 1395
گاه‌شمار تحولات حقوق یهودی
مرجع اصلی این گاه‌شمار، مدخل History در دایرة‌المعارف جودائیکا (ج 8) است. در این گاه‌شمار وقایع عمومی‌ای نیز که بر تحولات حقوق یهود تأثیر داشته‌اند...
دوشنبه، 1 آذر 1395
آیات حقوقی تورات
در این پیوست آیات حقوقی تورات به ترتیب کتاب مقدس شماره شده‌اند. به دلایل گوناگونی از موضوعی کردن این آیات دوری کرده‌ایم. منبع این پیوست عبارت...
دوشنبه، 1 آذر 1395
بت دین و قاضیان
بِت دین (در جمع: باتّه دین) که در لغت به معنای «خانه‌ی دادرسی» است، در منابع حاخامی به جای دادگاه یهودی به کار رفته است. در دوران جدید معمولاً...
جمعه، 28 آبان 1395
شیوه و آیین دادرسی در نظام حقوقی یهود
جلساتِ دادگاه‌هایِ دارایِ سه قاضی که در موضوعات مدنی دارای صلاحیت بودند در طول روز برگزار می‌شد، اما – به تبع پند یترون به موسی که قاضیان باید...
جمعه، 28 آبان 1395
نقش مجازات در حقوق کیفری یهود
1.ناکار آمدی حقوق کلاسیک یهودی و ناتوانی آن در غلبه بر مشکلات اجتماعیِ مربوط به جرم و مجازات شهره‌ی خاص و عام است. نمونه‌ی آن این قاعده است که...
جمعه، 28 آبان 1395
مجازات‌ها در حقوق یهودی (1)
در شریعت یهود، احکام کیفری جایگاهی ویژه دارد، تورات، که نخستین و مهم‌ترین منبع حقوق یهود است، جرایم بسیاری را برشمرده و برای آنها مجازات تعیین...
چهارشنبه، 26 آبان 1395
مجازات‌ها در حقوق یهودی (2)
عمل سلب آزادی یک فرد با محبوس کردن وی در یک مکان خاص گاه دارای شکل بازداشت یا توقیف (به طور موقت) است و گاه حبس کیفری است. حبس در معنای نخست...
چهارشنبه، 26 آبان 1395
اهداف مجازات و اصول حاکم بر آن در حقوق یهودی
با آنکه هیچ نظریه‌ی جدیدی درباره‌ی مجازات وجود ندارد که نتوان، به شکلی، منشأش را در مفاهیم کتاب مقدس یافت، هدف اصلی و برجسته‌ی مجازات در شریعت...
چهارشنبه، 26 آبان 1395
حقوق کیفری یهود
براساس قانون تلمود، هیچ عملی جرم جزایی و به خودی خود قابل مجازات نیست، مگر آنکه در کتاب مقدس (شریعت مکتوب) در عباراتی صریح مقرر شده باشد. برای...
يکشنبه، 23 آبان 1395
تصویر انسان و حقوق افراد در سنت یهودی
پیش‌فرض اساسی حقوق اشخاص در یهودیت عبارت است از باور به ارزش مطلق و بی‌چون و چرای جان آدمی. این باور بر ارزش یکسان افراد در طرحِ الاهی آفرینش...
يکشنبه، 23 آبان 1395
حسیدیسم در آلمان قرون وسطا (3)
هنوز پاسخ روشنی به این سؤال داده نشده است که شکل خاصی از سحر و جادو تا چه میزان در ادعیه‌ی عرفانی حسیدها نفوذ کرده، که پیش از این نویسندگان هم‌عصرشان...
شنبه، 22 آبان 1395
حسیدیسم در آلمان قرون وسطا (4)
قبل از حسیدها، خدای عرفای قدیم پادشاه مقدسی بود که از عرش خود در جبروت به نیایش‌های شورانگیز مخلوقاتش گوش می‌داد. ارتباط عینی این عرفا با خدا...
شنبه، 22 آبان 1395
حسیدیسم در آلمان قرون وسطا (2)
تا جایی که به دیدگاه‌های رهبران حسیدی مربوط می‌شود، خود یهودای حسیدی اساساً مخالف با هر نوع تأملی درباره‌ی زمان آمدن مسیح موعود بود. او در نقل...
شنبه، 22 آبان 1395
حسیدیسم در آلمان قرون وسطا (1)
یهودیان آلمان قرون وسطا از مباحث کلامی و فلسفی محروم ماندند، مباحثی که تأثیری بس عمیق بر اندیشه‌ی یهودیت هم دوره‌اش در شرق، یعنی در اسپانیا و...
شنبه، 22 آبان 1395
ساختار حقوق یهود
تورات در مفهوم خاص‌‌ترش، که به معنای اسفار خمسه یا پنج کتاب موسی است، والاترین حجیت و اعتبار را دارا است؛ یعنی «قانون بنیادین» است. تورات در...
جمعه، 21 آبان 1395
قانون و اخلاق در یهودیت
در اسفار پنج‌گانه هنجارهای قانونی و اخلاقی با هیچ معیار معینی از هم متمایز نشده‌اند. شیوه‌ی ارائه‌ی هر دو از طریق وحی است؛ هنجارهای اخلاقی نه...
جمعه، 21 آبان 1395
چشم‌انداز حقوق یهودی (2)
منظور از منابع قانونی در یک نظام حقوقی منابعی است که خود آن نظام آنها را به عنوان منابع معتبری که قواعد حقوقی قدرت الزام‌آورشان را از آنها می‌گیرند...
جمعه، 21 آبان 1395
چشم‌انداز حقوق یهودی (1)
یهودیت، با بیش از سی سده حضور در تاریخ بشری، یکی از مهم‌ترین ادیان زنده‌ی جهان است. گرچه این دین در دنیای معاصر پیروان چندانی ندارد (کمتر از...
جمعه، 21 آبان 1395