تاريخ تفسير كتاب مقدس (3)
پولس، همچنين واژه «تمثيل» را به واژگان تفسيرى مسيحيت وارد كرد. رساله غلاطيان 4:21ـ26 به داستان سارا و هاجر (پيدايش 16) اشاره مى كند، با اين ادعا...
شنبه، 14 اسفند 1389
تاريخ تفسير كتاب مقدس (1)
نويسندگان در اين نوشته، تاريخ كتاب مقدس را در چهار دوره مختلف زير عنوان هاى تفسير يهودى، تفسير مسيحى اوليه، تفسير مسيحى از قرون وسطى تا عصر اصلاحات...
شنبه، 14 اسفند 1389
تاريخ تفسير كتاب مقدس (2)
1. قَل واحومر،[40] استنباط يك مورد مهم (حومر) از يك مورد كم اهميت تر (قَل): براى مثال اگر هديه (=قربانى) دائمى كه مجازاتِ ناديده گرفتن آن انقطاع...
شنبه، 14 اسفند 1389
عهد جديد، تاريخ نگارش و نويسندگان (2)
در عهد جديد چهارده رساله وجود دارد كه يا به صورت قطعى و يا احتمالى به پولس نسبت داده مى شوند. اين مجموعه را مى توان به سه دسته تقسيم كرد: 1....
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
عهد جديد، تاريخ نگارش و نويسندگان (3)
بررسى مؤلف يا مؤلفان و نيز تاريخ نگارش نوشته هاى منسوب به يوحنا از اين جهت اهميت دارد كه غير از رساله هاى پولس، تنها نوشته هايى در عهد جديد هستند...
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
عهد جديد، تاريخ نگارش و نويسندگان (1)
عهد جديد، بخشى از مجموعه كتاب مقدس است، كه تنها مسيحيان آن را قبول دارند و يهوديان آن را جزء كتاب مقدس خود نمى دانند. اين بخش دربردارنده كتابها...
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
كتاب مقدس و پلوراليزم دينى (2)
عهد جديد داستان حضور وحيانى و ويژه خداى عهد قديم به صورت انسان را در شخص عيسى ـ يا آنچه بعداً كليساى مسيحى تجسد شخص دوم از تثليث مقدس تلقى كرد...
سه‌شنبه، 10 اسفند 1389
كتاب مقدس و پلوراليزم دينى (1)
موضوع پلوراليزم دينى از جمله موضوعاتى است كه هماره توجه خيل كثيرى از انديشمندان را به خود جلب كرده است. هر يك از منظر الهياتى و فلسفى خاص خود...
سه‌شنبه، 10 اسفند 1389
مسئله ايمان و شك از ديدگاه پُل تيليش
تيليش را همه به دشوارنويسى و بلكه مبهم گويى مى شناسند. اين كه چه عاملى در اين كار بوده مدنظر ما نيست، اما اين هست كه اولا ما با اين مشكل چه مى...
سه‌شنبه، 10 اسفند 1389
پلانتينگا و عقلانيت اعتقاد دينى
ارتباطات ميان فلسفه و مسيحيت در طول بيست قرن آينه تمام نمايى از تضاد و تنش منازعه پيلاطوس با اين ادعاى مسيح است كه او نشانه حقيقت است[1]. در...
دوشنبه، 9 اسفند 1389
سنّت مقدس منبع ايمان ارتدوكس (2)
شكل گيرى آموزه هاى كليساى ارتدوكس، همان طور كه ديده ايم، با هفتمين شوراى جامع پايان نيافت. از 787 ميلادى، اين كليسا عقيده خود را از دو راه اصلى...
يکشنبه، 8 اسفند 1389
سنّت مقدس منبع ايمان ارتدوكس (1)
واژه سنّت در لغت داراى دو معناى مختلف است; اين واژه دال بر «مضمون منتقل شده» از عصرى به عصر ديگر است. همچنين اين واژه بر «روش انتقال» دلالت دارد...
يکشنبه، 8 اسفند 1389
انجيل توماس به روايت كشفيات نجع حمادى
در دهه پنجم از سده بيست ميلادى، دو گنج شايگان به دست محققان افتاد: يكى در سال 1945 در نجع حمادى مصر، و ديگرى در سال 1947 و در وادى قمران، بركرانه...
يکشنبه، 8 اسفند 1389
زمينه هاى بحث فلسفى در مسيحيّت
چكيده: روابط پيچيده مسيحيت و فلسفه را از سه زاويه مى توان بررسى كرد: از طريق بررسى مسائلى كه در مقابل فلسفه دين مسيحيت قرار دارد; از طريق بررسى...
يکشنبه، 8 اسفند 1389
معنويت مسيحي (1)
يکي از نيازهاي اساسي انسان در دوران مختلف ، نياز به معنويت بوده و هست . از اين رو ، غالب اديان، مکاتب، مذاهب وتمدن ها، غير از توجه به نيازهاي...
چهارشنبه، 15 دی 1389
رساله الهيات عرفاني ديونيسيوس آريوپاغي (4)
ترجمه ي فارسي اي كه اكنون از رساله ي الاهيات عرفاني ديونيسيوس آريوپاغي پيش رو است، بر اساس ترجمه ي انگليسي از متن اصلي يوناني است كه ويراستاران...
دوشنبه، 13 دی 1389
رساله الهيات عرفاني ديونيسيوس آريوپاغي (3)
چنانكه اشاره شد، آريوپاغي اصيل اهل يونان، و طبيعي است كه زبان وي يوناني بود. همچنين آريوپاغي مجعول كه خود را به نام ديونيسيوس آريوپاغي اصيل معرفي...
دوشنبه، 13 دی 1389
رساله الهيات عرفاني ديونيسيوس آريوپاغي (2)
گويا آريوپاغي مجعول، آثار بسياري داشته است كه در مواردي وي از آنها نام مي برد، ليكن همه ي آثار او باقي نمانده اند. از جمله آثاري كه وي از آنها...
دوشنبه، 13 دی 1389
رساله الهیات عرفانی دیونیسیوس آریوپاغی (1)
دیونیسیوس آریوپاغی، شخصیت برجسته ی کتاب مقدس است و اعتقاد بر این است که وی از یاران و صحابیان رسولان و از قدیسان، و در اوایل قرن دوم میلادی بوده...
دوشنبه، 13 دی 1389
مسيحيت و نقد آراي اسکوفيلد (5)
پيش از ورود به بحث، لازم است اين نكته را يادآوري كنيم كه نويسندگان مسلمان كمتر به نقدهاي ديني والاهياتي انديشه ي مسيحيت صهيونيستي پرداخته اند...
يکشنبه، 12 دی 1389