نقد نظریه‌ی بارآشر درباره‌ی شیعه
بارآشر که استاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه عبری اورشلیم است امّا به نظر می‌رسد در رویکردی سوژه‌محورانه، پیش‌فرض‌های ذهنی خود را اثبات می‌کند از...
شنبه، 2 بهمن 1395
نقد نظریه‌ی مادلونگ درباره‌ی شیعه
ویلفرد مادلونگ با رویکردی پدیدارشناسانه به شناخت تشیع براساس آموزه‌های درونی آن می‌پردازد وی موثق‌ترین و متقن‌ترین متن اسلامی یعنی قرآن را مورد...
شنبه، 2 بهمن 1395
دیدگاه پدیدار شناسانه‌ی مستشرقین درباره‌ی شیعه
خانم کارن آرمسترانگ اسلام‌شناس معاصر آمریکایی می‌نویسد اکثر امریکائیها معتقدند ما غربی‌ها باید بتوانیم در یک راه درست و عقلانی با مسلمانان زندگی...
شنبه، 2 بهمن 1395
دیدگاه‌های پل‌لوفت و کولین ترنر درباره‌ی شیعه
پل لوفت شیعه‌شناس آلمانی است که در دانشگاههای برلین و کاتینگن به پژوهش در زمینه مطالعات اسلامی مشغول است. وی به همراه کولین ترنرِ اسکاتلندی،...
شنبه، 2 بهمن 1395
دیدگاه‌های هانری کربن درباره‌ی شیعه
هانری کربن (1978 – 1903) فیلسوف، متکلم، اسلام‌شناس و شیعه‌شناس فرانسوی بود که در حوزه‌ی پدیدارشناسی، فلسفه‌ی اسلامی، فلسفه‌ی دین، و وجودشناسی...
شنبه، 2 بهمن 1395
نظریات اتان کلبرگ درباره‌ی شیعه
اتان کلبرگ متولد 1943 در تل‌آویو و استاد دانشگاه اورشلیم از شیعه‌شناسان غربی است. او می‌نویسد شیعه معتقد است شکافی میان متن قرآنی ناقص که در...
شنبه، 2 بهمن 1395
هاینس هالم و نظریاتش درباره‌ی شیعه
هاینس هالم شیعه‌شناس آلمانی استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه توبینگن نویسنده‌ی آثار بسیاری در مورد اسلام و تشیع است. هالم در کتابش (1) براساس...
شنبه، 2 بهمن 1395
نظرات مایر بارآشر درباره‌ی شیعه
بارآشر استاد بخش زبان و ادبیات عرب دانشگاه عبری اورشلیم یکی دیگر از شیعه‌شناسان غربی است که در مقاله‌ای تحت عنوان «قرائت‌های مختلف و افزوده‌های...
شنبه، 2 بهمن 1395
نظر ویلفرد مادلونگ درباره‌ی خلافت در شیعه
ویلفرد مادلونگ در مقدمه‌ای بر چهار جلد کتاب شیعه‌گرایی می‌نویسد: هیچ حادثه‌ای در تاریخ، اسلام را عمیق‌تر و مستمرتر از «جانشینی محمد» تقسیم نکرده...
شنبه، 2 بهمن 1395
نظریه‌ی مادلونگ درباره‌ی امامت در شیعه
خواجه معتقد است این نوامیش با تحول شرایط در طول زمان، محکوم به تغییر هستند در حالی که فضایل اخلاقی به عنوان اصول لایتغیر عقلانی مبتنی بر سرشت...
شنبه، 2 بهمن 1395
اصل عقل بنیانِ عدل در شیعه‌ی دوازده امامی
عقلانیت شیعه دوازده امامی سرچشمه‌ی اصل اعتقادی عدل است زیرا شیعه به حُسن و قبح عقلی و ذاتی معتقد است. براین اساس خداوند به گونه‌ای عادلانه آنچه...
پنجشنبه، 30 دی 1395
عقل و عقل‌گرایی در شیعه
علامه طباطبایی اسلام را درختی عقلانی معرفی می‌کند که یکی از شاخه‌های آن که به اثبات حقانیت معارف اسلامی براساس ادله عقلی می‌پردازد علم کلام است...
پنجشنبه، 30 دی 1395
تاریخچه‌ی شیعه‌شناسی در غرب
براون در پیشگفتار جلد چهارم کتاب تاریخ ادبیات فارسی (1924) از غفلت نسبت به شیعه‌شناسی ابراز تأسف کرد هر چند در کتاب مذکور نیز استفاده مناسبی...
پنجشنبه، 30 دی 1395
جایگاه توسل از نگاه امام رضا (علیه السلام)
انسان‌ها، هر روز شاهد کاستی‌ها و اتفاق‌های گوناگون در زندگی هستند که گاهی این اتفاق‌ها به سود انسان یا ضرر وی می‌باشد. اگر انسان بتواند با قدرت...
دوشنبه، 14 دی 1394
مفهوم زیارت و جایگاه آن در فرهنگ اسلامی
«زیارت» همچون آیینی شناخته و مهم در فرهنگ اسلامی و به ویژه نزد شیعیان، به معنای ارتباط قلبی با بزرگان دین و ابراز شیفتگی و ارادت زبانی به ایشان...
يکشنبه، 13 دی 1394
گونه‌شناسی توسل در الصحیفة الرضویة الجامعة
یکی از موضوعاتی که به عنوان نقطه نقاش بین وهابیت و سایر فرق مسلمین و از جمله امامیه مطرح است، مسئله توسل به اولیای الهی و شفیع قرار دادن آنها...
چهارشنبه، 2 دی 1394
جایگاه و فلسفه زیارت قبور در آیات و روایات
بر اساس شواهد قرآنی و روایی زیارت قبور در طلیعه ظهور اسلام مراحلی از نهی و ترغیب را پشت سر نهاده و نهایتاً به عنوان سنتی اسلامی مورد تأکید قرار...
چهارشنبه، 2 دی 1394
آشنایی با اهل تسننی که شیعه شدند
تهاجم وحشیانه ارتش نیجریه به منطقه شیعه نشین زاریا در این کشور و کشتار بی رحمانه رهبران و مردم شیعه این منطقه، باعث ایجاد موجی از اعتراضات در...
سه‌شنبه، 1 دی 1394
بررسی و نقد دیدگاه آلوسی در مورد آیه‌ی تطهیر
این مقاله به بررسی، تحلیل و نقد دیدگاه سیّدمحمود آلوسی، صاحب تفسیر روح المعانی، درباره‌ی آیه‌ی تطهیر می‌پردازد. ایشان از یک سو، نظر مفسّران شیعه...
پنجشنبه، 7 آبان 1394
درآمدی بر روش‌شناسی تاریخ فکر با تکیه بر مطالعات شیعه‌شناسی
امروزه در دنیا وقتی صحبت از شیعه‌شناسی، اسلام‌شناسی و مسیحیت‌شناسی می‌شود، بیشتر از آنکه مقصود اندیشه کلامی آن‌ها باشد، تاریخ اندیشه آن‌ها مدنظر...
سه‌شنبه، 9 تير 1394