عرفان حلقه ( عرفان كيهاني ) (2)
بدون شک بعد ار تطبیق اندکی از عقاید گروه ريكي ( مكتبي ژاپني) با افکار عرفان حلقه درخواهید یافت که عمدتاً عرفان حلقه زائیده و اقتباس شده از عقاید...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
عرفان حلقه ( عرفان كيهاني ) (1)
جهان از حدود یکی و دو دهه پیش، بستر ظهور و پیدایش چشم گیر و روز افزون مکاتیب و فرقه های معنویت گرای انحرافی و عرفانهای کاذب نوظهور هست؛ در این...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
مکتب یوگا
از همین ابتدای مقاله نکته ای قابل تذکر است که یوگایی که مد نظر ماست مکتب یوگا یا همان عرفان آن است و چندان بحثی درباره ورزش یوگا نداریم.
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
فالون دافا
فالون دافا یا فالون گونگ روشی است که ادعای تزکیة ذهن و بدن را دارد . فالون دافا به معنای « تمرین چرخ قانون » است. این روش در سال 1992 میلادی...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
جاده های سرگردانى
دو سال پیش بود که سر یوگا با او بحث میکرد. چند ماه بیشتر نگذشت که روزی او را در نمایشگاه کتاب دیدم و درباره یوگا و تناسخ از او پرسیدم. خندید...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (4)
از دیگر اعتقادات سراج این است که روح متنعم به تنعم بدن و متعذب به عذاب بدن است و با بدنى که از آن خارج شده محشور مى شود و همچنان که بدن طعم مرگ...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (3)
سراج در فصل مربوط به «صدور الکتب و الرسائل» ابتداى بعضى از این نامه ها را ذکر مى کند[144] ولى اطلاعاتى از این نامه ها نمى دهد. ظاهراً جنید نامه...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (2)
از بعضى منابع به دست مى آید که ابونصر خود سرسلسله بعضى فرقه هاى صوفیه بوده است. در مجموعه خطى فتوت نامه حاجى بابا طوسیه لى، ابونصر سراج پیر سراجان...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (1)
ابونصر سراج طوسى، از شخصیت هاى بزرگ دوره کلاسیک است که با نوشتن کتاب اللمع فى التصوف توانست نام خود را در دنیاى تصوف ماندگار کند. متأسفانه درباره...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
سُمنيه ، فرقه اى بودايى در جهان اسلام
اشاره آيين بودايى در منابع اسلامى به نام هاى گوناگونى خوانده شده است، اما ظاهراً اين آيين بيش از همه به چهار عنوان نزد مسلمانان نامبردار بوده...
پنجشنبه، 26 اسفند 1389
نكاتى چند درباره ابن عربى (1)
شخصيت متناقض محيى الدين بن عربى از حدود هشتصد سال پيش كه وى به نشر انديشه هاى خود مشغول بوده است، تا عصر حاضر و بايد گفت تا آينده، مورد تحسين...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نكاتى چند درباره ابن عربى (2)
متفكرانى مانند امام خمينى(رحمت الله علیه) و شهيد مطهرى(رحمت الله علیه) كه اعتقادات مردم را موروثى و تابع محيط مى دانند (وسخنانشان دراين باب درمقاله...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
مسلك عرفانى اوشو در گرايش هاى معنوى سرزمين هند (2)
مسلك اوشو داراي اداب و رسومي است كه اساس تعاليم عملي اوشو را در بردارد كه مهمترين آنها عبارتند از : انواع مراقبه ، رقص ، سماع ، سكس ، سكوت ،...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
مسلك عرفانى اوشو در گرايش هاى معنوى سرزمين هند (1)
اوشو، عارف و فيلسوف معاصر هندى است. وى در 11 دسامبر 1931 در روستاى كوچك و دورافتاده كوچ وادا در ايالت مادهيا پرادش بدنيا آمد. و از همان آغاز...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
مكتب اوشو ، عرفان يا ضد عرفان (3)
تعاليم عرفاني اوشو مصداقي از عرفانهاي منهاي شريعت است. عرفان سكولار در بستر جهان غرب با سابقه آموزههاي سكولاريسم پديد آمدند. عرفاني كه براساس...
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
مكتب اوشو ، عرفان يا ضد عرفان (2)
او ادعاي دين نمي كند ولي نسبت به بودائی و هندو نبودن خود صراحت داشته و اديان ديگر را نیز كنار مي گذارد. او مدعی است كه مكتبش يك مذهب است، بنابراین...
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
عرفان هاي نوظهور: ذن
ذن شکلی از آیین بودایی مهایانه است که تاکید فراوانی بر تفکر لحظه به لحظه و ژرف نگری به ماهیت اشیا به وسیله تجربه مستقیم دارد. این مکتب معمولاً...
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
مكتب اوشو ، عرفان يا ضد عرفان (1)
"اوشو تعلیماتش را تنها در قالب کلمات ادا نمیکرد، بلکه زندگی او سرمشقی از تعالیم و اعتقاداتش بود. او زندگی را به حد تمام و کمال تجربه کرد؛ زندگی...
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
عرفان های سرخ پوستی
عرفان سرخ پوستی از نوع عرفان های طبیعت گر است؛ به این معنا که متعلق شهود در آن، وحدت روح طبیعت و فنای نهایی سالک در نیروی طبیعت است. طبیعت گرایی...
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
بصیرت چگونه حاصل مى‏شود؟
جهت شفاف‏تر شدن حقیقت و مفهوم بصیرت به تفاوت دیگر آن با بَصَر اشاره مى کنیم. انسان دو چهره یا دوجنبه دارد: چهره ظاهرى یا مُلکى و چهره باطنى یا...
دوشنبه، 16 اسفند 1389