ابن‌عربي و جبر و اختيار (1)
جبر و اختيار همواره از مسائل مهم و بحث‌انگيز عقيدتي مسلمانان است که به لحاظ تاريخي، ريشه‌هاي آن را در قرآن و سنت مي‌توان يافت. اين مسئله در همان...
چهارشنبه، 13 مرداد 1389
ابن‌عربي و جبر و اختيار (2)
به لحاظ ايجادي فعل شرکت نمي‌‌پذيرد؛ زيرا فعل تنها يک ايجاد ‌‌دارد و آن هم انحصاراً به حق باز مي‌‌گردد. اما به لحاظ غيرايجادي، ابن‌عربي اشتراک...
چهارشنبه، 13 مرداد 1389
ضبط خيال
بدان که اول شرط از مجاهد که مي تواند منشأ غلبه بر شيطان و جنودش شود، حفظ پرنده خيال است؛ چون که اين خيال، مرغي است بس پرواز کن که در هر آني به...
چهارشنبه، 6 مرداد 1389
ولايتمدارى ، معيار سنجش و قبولى اعمال
تجلى فيض الهى در خلقت و هدايت بشريت و نيز منشأ عروج و تكامل انسان‏ها "ولايت " است. ساختمان رفيع‏نظام هستى و دين حياتبخش اسلام بر اين بنيان مرصوص...
شنبه، 26 تير 1389
خير و شر در مکتب ابن عربي
مسئله شر، هنوز دشوارترين مسائل در حوزه مطالعات ديني است. اين موضوع در انديشه بشري، پيشينه درازي دارد، ولي درعرفان نظري، سابقه آن به محي الدين...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
اعيان ثابته يا ثابتات ازلي
در اين مقاله، به بررسي تطبيقي دو آموزه ي اعيان ثابته در عرفان اسلامي و ثابتات ازلي در كلام معتزله مي پردازيم. تبيين و تعريف اعيان ثابته و ثابتات...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
بررسی طبقات پیر هرات
در قرن پنجم هجری، به تدریج آثار عرفانی عرضه شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. یکی از نخستین جوانه های این فرآیند پدیدار شدن تذکره های صوفیانه...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
جان هيک و کثرت گرايي ديني عرفاني
کثرت گرايي ديني يکي از مباحث مهمي است که نخست در متون فلسفه ي دين و الهيات مسيحي مطرح شد، اما چند سالي است که نظر برخي از مسلمانان نيز بدان معطوف...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
حقيقت «طي الارض» از منظر امام خميني(ره)
مسئله ي طي الارض به عنوان يک کرامت و امر خارق العاده تلقي مي شود که در نظر عرفاني حضرت امام (ره) از اقتضائات برخواسته از مراتب کشف صوري عرفاني...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
سلسله مراتب هستى در مكتب ابن‌عربى (2)
حضرت پنجم مرتبة انسان كامل است كه جامع جميع مراتب الاهى و كَونى و تمام تنزلات وجود است. از اين مرتبه به «كون جامع» تعبير مى‌شود. در ميان موجودات...
شنبه، 1 خرداد 1389
سلسله مراتب هستى در مكتب ابن‌عربى (1)
تصوف و عرفان اسلامى با ظهور ابن‌عربى در قرن هفتم هجرى وارد مرحلة تازه‌اى شد. بعد از وي، قونوى به دليل توان فلسفى و نيز به بركت مشاهدات عميق عرفانى‌اش،...
شنبه، 1 خرداد 1389
تفكر در انديشه عرفانى (2)
با توجه به آنچه درباره تفكر ، به ويژه فكر دل ، گفته شد روشن مى شود كه تفكر حقيقى عبارت است از رفتن سالك به سير كشفى از كثرات و تعينات به جانب...
دوشنبه، 30 فروردين 1389
تفكر در انديشه عرفانى (3)
در متون مقدس دينى، همواره از «معرفت انفسى» در كنار «معرفت آفاقى» به عنوان راهى مطمئن و بلكه نزديك تر و دقيق تر براى خداشناسى ياد شده است. سير...
دوشنبه، 30 فروردين 1389
تفكر در انديشه عرفانى (1)
« تفكر» از مفاهيم چندتبارى و ميان رشته اى است كه در علوم مختلفى مانند منطق ، فلسفه ، روان شناسى، اخلاق و عرفان از آن بحث مى شود. موضوع تفكر در...
دوشنبه، 30 فروردين 1389
رساله اى از آخوند ملاحبیب الله شریف کاشانى (ره)
مرحوم آیةاللّه العظمى ملّاحبیب اللّه شریف کاشانى، فرزند عالم جلیل القدر ملّاعلى مدد ساوجى است. پدر بزرگوارِ وى از علماى بزرگ و از شاگردان مرحوم...
پنجشنبه، 19 فروردين 1389
تقوا از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان از عزیز که چنانچه از برای این بدن صحت و مرضی است و علاج و معالجی، برای نفس انسانی و روح آدمیزاده نیز صحت و مرض و سقم و سلامتی و علاج و معالجی...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
ایمان از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان که «ایمان» غیر از علم به خدا و وحدت، و سایر صفات کمالیه ی ثبوتیه و جلالیه و سلبیه، و علم به ملائکه و رسل و کتب و یوم قیامت است. چه بسا کسی...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
توکل از دیدگاه امام خمینی (ره)
مردم در معرفت ربوبیت ذات مقدس بسی مختلف و متفاوت اند ، عامه ی موحدین... به حسب لقلقه ی لسان گاهی می گویند مقدر امور حق است و همه چیز در تحت تصرف...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
رضا از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان که رضا عبارت است از : خوشنودی بنده از حق - تعالی شأنه- و اراده ی او و مقدرات او . و مرتبه ی اعلای آن، از اعلا مراتب کمال انسانی و بزرگتر...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
اعيان ثابته در عرفان اسلامى (1)
اعيان ثابته يكى از آموزه هاى بنيادين در عرفان اسلامى و به تعبير ديگر يكى از دستاوردهاى انديشه عرفانى در سير تاريخى آن مى باشد. اهميت آن را مى...
سه‌شنبه، 4 اسفند 1388