فرهنگ و جهان بيني در آثار عرفاني فارسي
فرهنگ مجموعه ي پديده هاي مختلف اجتماعي از عناصري چون: دين، آداب و سنن، باورهاي وابسته به زندگي جمعي و... شکل يافته که در رفتار فرد و اجتماع متجلي...
يکشنبه، 21 آذر 1389
احوال عارفانه، بيان شاعرانه (2)
اگر چه اصلي ترين وظيفه حکيم جدا کردن اعتبار از حقيقت است و عالم شعر در غلتيدن در عالم اعتباريات است اما به هر حال «تحقق حقيقت» و «حال حضور» ورود...
يکشنبه، 21 آذر 1389
احوال عارفانه، بيان شاعرانه (1)
اعتقاد اکثر محققان تصوف و تاريخ تصوف بر آن است که عرفا در حالات مخصوص خود جهان را به گونه اي دريافت مي کنند که وراي تقرير است لذا در افشاي آن...
يکشنبه، 21 آذر 1389
ترجمه و تحریر جامی از خمریه ی ابن فارض
پیوند و داد و ستد و تاثیر و تأثر دو زبان و فرهنگ عربی و فارسی که از همان روزگار انگیزش نبی اکرم صلی الله علیه و آله- به پیمبری و حتی دیر زمانی...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
پرواز از برج معني (سماع) (4)
محمد غزالي در «احياء العلوم» آدابي را براي سماع برشمرده است که خلاصه آن چنين است: 1ـ مراعات زمان و مکان و ياران؛ 2ـ نپرداختن به سماع اگر در...
دوشنبه، 1 آذر 1389
پرواز از برج معني (سماع) (1)
سماع، يکي از جنجالي ترين رسوم صوفيان است که از ديرباز بين مخالفان و موافقان آن بحث و مجادلات فراوان بوده و هست. اين مقاله نگرشي پژوهشگرانه به...
دوشنبه، 1 آذر 1389
پرواز از برج معني (سماع) (2)
چنان که ذکر شد به احتمال قوي سماع به صورت سازمان يافته ي آن در قرون اوليه ي اسلام و در بين متصوفه شکل گرفته است و به احتمال بسيار، اين عرفاي...
دوشنبه، 1 آذر 1389
پرواز از برج معني (سماع) (3)
چنان که گفته شد، چون کار سماع درويشان بالا گرفت و از زعقات و وجد و دست افشاني و پاي کوبي گذشت؛ چه بسا که يکي يا چند تن از دراويش در حين رقص و...
دوشنبه، 1 آذر 1389
ابن عربی بنیانگذارجهان بینی عرفانی (3)
مروجین عقاید ابن عربی به علت اهمیت مطالب فصوص الحکم و تاثیرآن درآرای صوفیه معاصر ابن عربی و عرفای بعد از او ،بالغ بر120شرح فارسی و عربی بر آن...
دوشنبه، 17 آبان 1389
ابن عربي بنيانگذار جهان بيني عرفاني (2)
ابن عربي آثارزيادي دارد .به راستي مي توان ازايشان به عنوان يکي از پرکارترين و پرمايه ترين نويسندگان ماه نام برد .«ابوالعلاعنيفي »درمقدمه تعليقات...
دوشنبه، 17 آبان 1389
ابن عربي بنيانگذارجهان بيني عرفاني (1)
عرفان يک حوزه مستقل معرفتي است که با روش کشف و شهود به بررسي انسان و جهان مي پردازد و غايت اصلي آن شناخت حق و اسما و صفات اوست .عارف نيز کسي...
دوشنبه، 17 آبان 1389
معاد جسماني از ديدگاه ابن عربي
دراين مقاله، ضمن بيان اصول ومباني عرفان ابن عربي در زمينه معاد جسماني، بر اين نکات تأکيد شده است:1- انسان موجودي مجردي است که همواره و در هريک...
شنبه، 15 آبان 1389
خود شناسی
به نام او که انسان را آفريد. انسان را از خون بسته اي آفريد... و اين انسان هم اکنون به خيال خام خود بر او شوريده! و او را از زندگي خويش کنار گذاشته...
يکشنبه، 14 شهريور 1389
كاخ درون: هفت مرحله عرفانى ترزا آويلايى (3)
سابقه نكاح روحانى[92] به عصر قبل از ميلاد مسيح برمى گردد. اين آيين در برخى از اديان و آيين هاى رمزى و عرفانى مورد توجه بوده و در قالب ازدواج...
سه‌شنبه، 9 شهريور 1389
كاخ درون: هفت مرحله عرفانى ترزا آويلايى (1)
براى رسيدن به وصال الاهى راه هاى زيادى طرح شده است و هر يك از عرفا به فراخور فرهنگ و سنتى كه در آن زيست مى كرده اند طرق مختلفى را پيموده و يا...
سه‌شنبه، 9 شهريور 1389
كاخ درون: هفت مرحله عرفانى ترزا آويلايى (2)
كسانى كه وارد عمارت دوم شده اند، به اين معرفت رسيده اند كه ورود به عمارت نخست لازم است ولى مقصد اصلى آنها نيست; بلكه ضرورت دارد كه از آنجا فراتر...
سه‌شنبه، 9 شهريور 1389
آموزه‏هاي ديني با رويكرد عرفاني ـ معنوي
در قرآن كريم بيش از سيصد آيه مي‏توان يافت كه جنبه‏ي عرفاني دارد. در اين آيات رابطه‏اي بسيار نزديك، صميمي و مستقيم ميان خدا و بنده از يك‏سو، و...
دوشنبه، 8 شهريور 1389
اعيان ثابته در عرفان اسلامى (3)
يكى از ويژگى هاى مهم اعيان ثابته عدمى بودن آنهاست. اين كلام ابن عربى «الاعيان ما شمت رائحة الوجود» يكى از كلمات مشهور و در عين حال مشكل اهل عرفان...
دوشنبه، 8 شهريور 1389
عرفان و وحدت اديان
عرفان راه معرفت ووصول به حق را مي نماياند .قرآن مجيد هدف از آفرينش جن و انس را نيز:ليعبدون (=ليعرفون )دانسته است .اديان راههايي براي وصول به...
شنبه، 6 شهريور 1389
اعيان ثابته در عرفان اسلامى (2)
اعيان ثابته به لحاظ امكان وجود آثارشان در خارج يا عدم امكان آن به اعيان ممكنه و ممتنعه تقسيم مى شوند. اعيان اين ويژگى را، به تبع اسماء پيدا مى...
دوشنبه، 25 مرداد 1389