علم به ذات الهی
ذات اقدس حق گرچه بسیط محض بوده و تبعیض بردار نیست و لیکن علم ممکن به واجب، به وسعت معلوم نمی باشد؛ بلکه به اندازه عالم است. عالم به خدمت معلوم...
سه‌شنبه، 28 خرداد 1398
برهان صدیقین
دقت کن چگونه بیان ما برای اثبات وجود خداوند و یگانگی و بری بودن او از نقصها به چیزی جز تأمل در حقیقت هستی احتیاج ندارد و نیازمند به اعتبار و...
سه‌شنبه، 28 خرداد 1398
عرفان امیر مؤمنان علی علیه السلام
خطبه مبارکه در مقام بیان این است که هرگونه کیفیت و صفت امکانی که از گونه ای «تحدید» حکایت می کند از ساحت کبریای حق سبحانه منفی است و در عین حال...
سه‌شنبه، 21 خرداد 1398
علم حق سبحانه به ذات خود
مسئله انقسام علم را به دو قسم علم حصولی و حضوری و انقسام علم حضوری را به سه قسم علم شیء به نفس ذات خویش و علم علت به معلول و علم معلول به علت،...
سه‌شنبه، 21 خرداد 1398
شناخت خداوند
تنها کسی خدا را می شناسد که او را با خودش شناخته باشد و در نتیجه کسی که او را با خودش نشناخته، او را نمی شناسد و غیر او را می شناسد. میان خالق...
سه‌شنبه، 21 خرداد 1398
اتمام حجت پیامبران
فرق بین جدال احسن و برهان آن است که اگر مقدمات استدلال از جنبه حق و معقول بودن مورد استفاده قرار بگیرد، آن استدلال برهان نام دارد و اگر از جنبه...
سه‌شنبه، 21 خرداد 1398
عرفان میرزا مهدی اصفهانی
میرزا مهدی اصفهانی ، استدلال شیطان را در سجده نکردن بر آدم اگه که گفت: وخلقتنی من نار وخلقته من طین استدلال برهانی می پندارد و معتقد است که اگر...
پنجشنبه، 16 خرداد 1398
انسان و رسالات آسمانی
آنچه در امر تعلیم و تربیت باید مد نظر باشد، تعلیم مطالبی است که در سعادت انسان نقش اساسی دارند. البته این سخن به معنای نفی اهمیت آموزش سایر دانشها...
شنبه، 11 خرداد 1398
انسان و عبودیت
اگر دل کودک یا نوجوان به انحرافات آلوده شود، اصلاح کردن وی زحمتی دوچندان می طلبد؛ چراکه اول باید آلودگی ها را از بین برد و سپس، معارف عقیدتی...
شنبه، 11 خرداد 1398
انسان و فطرت
هر دانشی بر اساس اصول و روش های خاصی، مطلوب خویش را طراحی می کند. دانش تعلیم و تربیت، به ویژه تربیت اخلاقی، نیز دارای اصول و روش های خاص خود...
شنبه، 11 خرداد 1398
توجه به نظارت دائم خداوند
یکی دیگر از ملاک‌های ارزش گذاری افعال اخلاقی در اسلام، «تقوا»است. تقوا که یک مفهوم اخلاقی است، به این معناست که انسان خدا را بر اعمال خود ناظر...
شنبه، 11 خرداد 1398
سرّ و حقیقت روزه‏ از منظر عارفان
هرگاه کسى خالص از براى خدا، ماه رمضان را روزه‏ بدارد و در آن ماه، باطن را از اخلاق ذمیمه پاک سازد، و اعضاى ظاهره خود را از معاصى نگاهدارد، مستحقّ...
جمعه، 20 ارديبهشت 1398
افق حکمت و عرفان ایرانی
ملاحظات تاریخی بسیاری درباره زندگی و سیر اندیشه های هایدگر وجود دارند که رابطه نحوه تفکر وی و الهیات، به منزله سرچشمه و مبدأ عزیمت اندیشه‌های...
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1398
عرفان تئولوژیک فردید
فردید بر اساس تفکر رازورانه و مشرب حکمت أنسی خود و نیز به تبعیت از هایدگر ، اختلاف در مذاهب را نمی پذیرد و اظهار می دارد که اختلاف در مذاهب پس...
جمعه، 30 فروردين 1398
عرفان متافیزیک‌زده (قسمت اول)
کلمات ابن عربی و شارحان در توصیف ایجاد و ظهور موجودات، متفاوت است و هر کدام به اعتباری است. باید توجه کرد که عبارت های مختلف عارفان را که نتیجه...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
عرفان متافیزیک‌زده (قسمت دوم)
تردید در ارزش و اعتبار شهود مستقیم و بی واسطه عرفانی و معرفت ربانی در تناقض آشکار با باور به سرچشمه غیربشری و الهی این شهود و معرفت است. به تعبیر...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
ستاره بزرگ عرفان نجف آیت الله سید علی قاضی (ره)
مرحوم آیت الله سید علی قاضى (ره) در تهذیب نفس و اخلاق و سیر و سلوک در معارف الهی، و مکاشفات غیبیّه، فرید عصر و حسنه دهر و سلمان زمان و ترجمان...
شنبه، 6 بهمن 1397
آشنائی با قلب و علم مکاشفه
عارفان مسلمان معتقدند علم مکاشفه‏ عبارت از دریافت اسرار حقایق است بدون واسطه و حجاب علم‏، یعنى مشاهده و شهود اسرارى که در عالم اعیان ثابته هستند...
دوشنبه، 24 دی 1397
حقیقت انسانها (اعیان ثابته) از منظر عرفان اسلامی
اعیان ثابته از مباحث کلیدی و کاربردی مهم در عرفان نظری بوده و بررسی و تحقیق نشان می دهد سابقه تاریخی آن به کلام خدا در قرآن از زبان انبیاء و...
جمعه، 21 دی 1397
اسرار نماز از نگاه عارفان
اگر به دنبال اسرار نماز از نگاه عارفان هستید در این مطلب راسخون تامل بقرمائید.با ما همراه باشید.
جمعه، 7 دی 1397