شامپوهاي سير و فلفل واقعا موثرند؟

خيلي از بيماران اين پرسش را از متخصصان پوست دارند. چند وقتي است که شامپوهاي حاوي ماده موثر ماينوکسيديل در بازار پيدا مي‌شوند. بسياري از بيماران براي کاهش ريزش‌ مو از اين نوع شامپوها استفاده مي‌کنند. حتي برخي از پزشکان براي آقاياني که از ريزش‌موهايشان ناراضي‌اند، اين شامپوها را تجويز مي‌کنند.
يکشنبه، 17 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شامپوهاي سير و فلفل واقعا موثرند؟

شامپوهاي سير و فلفل واقعا موثرند؟
شامپوهاي سير و فلفل واقعا موثرند؟


 





 

گفتگو با دکتر بهروز باريک‌بين، متخصص پوست و مو
 

به تازگي به صف طولاني شامپوها، شامپو سير و شامپو فلفل هم افزوده شده که برخي‌ها اعتقاد دارند که براي رفع ريزش‌موها موثر هستند. گفته مي‌شود اخيرا مصرف اين شامپوها آن‌قدر افزايش يافته است که عده‌اي از پزشکان نيز آن را براي برخي بيماران خود تجويز مي‌کنند. ولي آيا اين شامپوهاي سير و فلفل واقعا‌ موثرند؟ با دکتر بهروز باريک‌بين، متخصص پوست و مو درباره اين شامپوهاي جديد به گفتگو نشسته‌ايم.

آقاي دکتر، شامپوهاي سير و فلفل را معمولا چه کساني مي‌خرند؟
 

خيلي از بيماران اين پرسش را از متخصصان پوست دارند. چند وقتي است که شامپوهاي حاوي ماده موثر ماينوکسيديل در بازار پيدا مي‌شوند. بسياري از بيماران براي کاهش ريزش‌ مو از اين نوع شامپوها استفاده مي‌کنند. حتي برخي از پزشکان براي آقاياني که از ريزش‌موهايشان ناراضي‌اند، اين شامپوها را تجويز مي‌کنند.

واقعا موثرند؟
 

ببيند، مهم اين است که علت اصلي ريزش‌مو و نوع اين ريزش‌مو در هر فردي مشخص شود. براي مثال اگر خانمي دچار کم‌خوني فقر‌ آهن است و کمبود آهن علت ريزش‌موهاي او است، مصرف شامپوهاي سير و فلفل نير نمي‌تواند ريزش‌موهاي او را متوقف کند. قدم بعدي، مصرف داروي مناسب بر اساس تجويز پزشک متخصص پوست و مو است. گاهي اين داروها خوراکي‌اند و گاهي موضعي و بايد به پوست سر ماليده شوند. يکي از داروهاي موضعي براي درمان ريزش‌ مو همين ماينوکسيديل است که در شامپوهاي سير و فلفل هم يافت مي‌شود.

خوب، حالا بهتر است سرمان را با شامپو سير و فلفل بشوييم يا همين دارو را موضعي به پوست سر بماليم؟
 

اگر شما داروي ماينوکسيديل را مصرف مي‌کنيد، بايد روزي دو بار و هر بار يک سي‌سي به کف سرتان بماليد. تازه با اين روش فقط نيمي از بيماران از اين دارو جواب مي‌گيرند. حال تصور کنيد فردي با شامپوهاي سير و فلفل که حاوي ماينوکسيديل است، سرش را بشويد و پس از پنج دقيقه آن را آبکشي کند. مسلم است که اثر استفاده از شامپو با غلظت ماده موثر کمتر، کمتر از مصرف موضعي اين دارو است.

پس کساني‌که موهايشان مي‌ريزد، چه کار کنند؟
 

توصيه من اين است که اگر شما به ريزش‌مو مبتلا هستيد، حتما براي يافتن علت آن و دريافت داروي مناسب، به متخصص پوست و مو مراجعه کنيد. فراموش نکنيد که هر شامپويي را که مصرف مي‌کنيد و از آن رضايت داريد، براي شما بهترين است. تفاوتي نمي‌کند که شما از رنگ آن شامپو خوش‌تان بيايد و يا بوي خوشي داشته باشد، موهايتان را خوش حالت کند و يا حتي احساس کم شدن ريزش‌موهايتان را به شما القا کند، به هر حال اين شما هستيد که از مصرف آن شامپو احساس رضايت خواهيد کرد.

پس چرا در تبليغات برخي از شامپوها با تاکيد بر مصرف عسل، روغن زيتون و ويتامين‌هاي گوناگون، آنها را براي سلامت‌ موها معجزه‌گر معرفي مي‌کنند؟
 

حقيقت اين است که در متون علمي کمتر يافته‌اي براي حمايت از اين ادعاها وجود دارد. بدنه مو از ماده کراتين غير زنده تشکيل شده است و رشد آن را نمي‌توان به وسيله يک ماده بيروني که روي آن ماليده مي‌شود، تحت تاثير قرار داد. با اين حال، با استفاده از اين مواد مي‌توان موها را شفاف‌تر و نرم‌تر کرد تا راحت‌تر شانه شوند. گاهي به اين شامپوها مواد حجم‌دهنده افزوده ‌شده که موجب پر پشت به نظر رسيدن موها مي‌شود.

خيلي‌ها شامپويي را خوب مي‌دانند که به اندازه کافي غليظ باشد. حالا شامپوهاي غليظ بهترند يا رفيق؟
 

بسياري از افراد تصور مي‌کنند که هر چه شامپو غليظ‌تر باشد، اثر آن بهتر است ولي اين واقعيت ندارد. البته شامپوهاي غليظ مزيت‌هايي نيز دارد. براي مثال، ميزان مصرف آن در هر بار شستشو کمتر است بنابراين خريد اين شامپوهاي غليظ مقرون به صرفه‌تر است. همچنين احتمال اينکه شامپوي غليظ سرازير شود و وارد چشم شود کمتر است.

شامپوهاي خوش‌رنگ و خوش‌بو چه‌طور؟
 

خوش‌رنگي و خوش‌بويي يک شامپو اغلب نوعي ويژگي است که خيلي از افراد را مقابل قفسه‌هاي فروشگاه ميخکوب مي‌کند و از خود بي‌خود مي‌کند و وسوسه خريد آن را به ذهن‌شان مي‌آورد. اين خاطره خوش که پس از مصرف آن شامپوي خوش‌بو و خوش‌رنگ در ذهن باقي مي‌ماند موجب تداوم خريد آن محصول مي‌شود. البته اين مواد مي‌توانند سبب تحريک پوست سر يا واکنش‌هاي حساسيتي و حتي آسيب لايه‌هاي بيروني مو ‌شود. به همين دليل به افرادي‌ که پوست حساس دارند و به ويژه کودکان، توصيه مي‌شود که از شامپوهاي فاقد عطر و رنگ استفاده کنند.

شامپوهاي سير و فلفل واقعا موثرند؟

مي‌توانيد يک راهنماي مناسب براي خريد شامپو به ما بدهيد؟
 

شامپو فقط براي تميز کردن موها نيست بلکه عملکردهاي گوناگون ديگري هم دارد. براي انتخاب شامپو بايد به اين نکات توجه کنيد:

الف) نوع موها: آيا موهايتان خشک است يا چرب؟ آيا نازک است يا ضخيم؟ آيا رنگ و مش شده است؟
 

ب) بيماري‌هاي خاص پوست سر: آيا شما دچار شوره سر هستيد و يا دچار پسوريازيس و يا التهاب پوستي هستيد؟
 

ج) سليقه شخصي: هر کس يک نوع شامپو را مي‌پسندد. غلظت هر شامپو هم مهم است. برخي افراد دوست دارند شامپو زياد کف کند و يا به راحتي آبکشي شود و يا موجب نرمي و شفافيت موهايشان شود.
 

اين گياهان در گروه گياهان دارويي قرار مي‌گيرند. اين گياهان خاصيت تقويت‌کنندگي براي موها دارند. گزنه، بابونه، رزماري (اکليل کوهي)، نعناع فلفلي و مريم گلي را خيلي از افراد براي تقويت موهايشان استفاده مي‌کنند. تازگي‌ها در صعنت شامپوسازي از اين عصاره‌هاي گياهي در ساخت شامپوها هم استفاده مي‌شود و تونيک‌هاي آنها هم براي استفاده موضعي روي پوست و موي سر در دسترس است ولي اگر کسي تصور کند که با مصرف اين شامپوهاي حاوي عصاره‌هاي گياهي، مشکل ريزش‌موهايش به‌طور کامل‌ بر طرف مي‌شود،‌ غلط است چون اين شامپوها هم چند دقيقه‌اي روي پوست سر باقي مي‌مانند و سپس آبکشي مي‌شوند.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما