نخستين مركز تعميرات و نگهداري هواپيما در ايران آغاز به كار كرد

نخستين مركز تعميرات و نگهداري هواپيما(هما تك) در راستاي خصوصي‌سازي و اجراي اصل ‪ ۴۴قانون اساسي در صنعت هوايي كشور با حضور معاون وزير راه و ترابري افتتاح شد. به گزارش خبرنگار ايرنا، در آيين افتتاح اين مركز كه مديران عامل هما و آسمان و جمعي از مسئولان صنعت هوانوردي حضور داشتند، بر تقويت و توسعه مباحث تعميراتي و نگهداري هواپيما تاكيد شد. معاون وزير راه و ترابري و رييس سازمان هواپيمايي كشوري در اين مراسم، گفت: رويكرد اين سازمان در بخش فني صنعت هوايي كشور، حمايت از رشد و توسعه اين مراكز در كشور است.
سه‌شنبه، 4 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نخستين مركز تعميرات و نگهداري هواپيما در ايران آغاز به كار كرد
نخستين مركز تعميرات و نگهداري هواپيما در ايران آغاز به كار كرد
نخستين مركز تعميرات و نگهداري هواپيما در ايران آغاز به كار كرد

نخستين مركز تعميرات و نگهداري هواپيما(هما تك) در راستاي خصوصي‌سازي و اجراي اصل ‪ ۴۴قانون اساسي در صنعت هوايي كشور با حضور معاون وزير راه و ترابري افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، در آيين افتتاح اين مركز كه مديران عامل هما و آسمان و جمعي از مسئولان صنعت هوانوردي حضور داشتند، بر تقويت و توسعه مباحث تعميراتي و نگهداري هواپيما تاكيد شد.
معاون وزير راه و ترابري و رييس سازمان هواپيمايي كشوري در اين مراسم، گفت: رويكرد اين سازمان در بخش فني صنعت هوايي كشور، حمايت از رشد و توسعه اين مراكز در كشور است.
حسين خانلريبا بيان اينكه اين مراكز بايد بيش از اين راه‌اندازي مي‌شد، افزود: راه‌اندازي اين مركز براي صنعت هوايي كشور يك ضرورت است لذا بايد نسبت به تربيت و آموزش نيروي انساني با استفاده از افراد متخصص در اين صنعت هرچه زودتر اقدام شود.
وي تصريح كرد: در شركتهما تك هرگونه سرويس دهي به انواع هواپيما در نظر گرفته مي‌شود، اين در حالي است كه سازمان هواپيمايي كشوري بر روند فعاليت اين شركت نظارت خواهد داشت.
مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) نيز در اين مراسم ايجاد شركت تعميراتي هماتك را يكي از دغدغه‌هاي اساسي در صنعت هوايي كشور برشمرد و گفت: بحث مهندسي و تعميرات هواپيما به گونه‌اي است كه نياز به شكل‌گيري چند مركز قوي ندارد.
سعيد حسامي افزود: در اروپا نيز اين موضوع در يك يا دو شركت متمركز است و كار سرويس دهي به شركتهاي هواپيمايي فعال دراروپا را برعهده دارند.
وي ايجاد مركز تعميرات هواپيمايي در كشور را جزو الزامات صنعت هوايي دانست و افزود: صنعت هواپيمايي در كشور باوجود پشتوانه ‪ ۷۰ساله در كشور و نيز خودكفايي تعميراتي در اين صنعت پس از انقلاب، ايجاد يك مركز تعميرات هواپيمايي متمركز در كشور به منظور ارايه تعميراتي به تمام شركتهاي هواپيمايي كشور ضروري است.
حسامي با اعلام اينكه در حال حاضر چند شركت تعميراتي در زمينه ارايه خدمات تعميراتي در كشور فعال هستند، گفت: با ساختار و مقررات دولتي نمي‌توان از عهده اين وظيفه برآمد.
مديرعامل هما سپس اظهار داشت: با توجه به عمر بالاي ناوگان هوايي كشور و نياز اين ناوگان به رعايت هرچه بيشتر استانداردهاي صنعت هوايي، لازم است يك مركزي كه وابسته به مقررات و سيستم دولتي نباشد، وظيفه تعميرات و نگهداري هواپيما را برعهده گيرد.
وي در پايان خواستار نظارت سازمان هواپيمايي كشوري بر روند فعاليت شركت هما تك شد و گفت: البته اين نظارت و كنترل نبايد به گونه‌اي باشد كه مانع فراروي فعاليت اين شركت باشد.
مديرعامل شركت هواپيمايي آسمان نيز گفت: بحث تعميرات و نگهداري هواپيما يكي از اركان اصلي صنعت هوايي در كشور است.
علي عابدزاده افزود: اگرچه به تعميرات و نگهداري هواپيما در گذشته اهميت داده نمي‌شد اما در شرايط كنوني همراه با تحولات در تكنولوژي صنعت هوايي، موضوع تعميرات و نگهداري نيز با تحولات چشمگيري توام بوده است.
وي با بيان اينكه نگرشهاي تعميرات هواپيمايي در چند سال اخير با تغييرات اساسي مواجه بوده است، گفت: اين تغييرات به گونه‌اي بوده كه شاهد كاهش سوانح هوايي در سالهاي اخير بوده‌ايم.
عابدزاده ادامه داد: اگرچه در بحث تعميرات و نگهداري در كشور گامهاي خوبي برداشته شده اما بايد پذيرفت كه خيلي دير شروع كرديم و هنوز از دنيا عقب هستيم.
وي سپس با تاكيد بر ادغام شركتهاي هواپيمايي در كشور، گفت: ما بايد دولت را قانع كنيم تا بحث آزادسازي در صنعت هوايي صورت گيرد. هم اكنون در منطقه بيش از ‪ ۱۰۰ميليون نفر مسافر ترانزيت مي‌شود كه اگر در بخش هوايي كشور درست و صحيح عمل كنيم، مي‌توانيم يك درصدي از اين ميزان را به خود اختصاص دهيم.
عابدزاده ادامه داد: در حالي كه كشورهاي منطقه در بخش صنعت هوايي خود سالانه بيش از ‪ ۱۰۰ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مي‌كنند در ايران در اين بخش تنها حدود ‪ ۲۰ميليون دلار در سال سرمايه‌گذاري مي‌شود.
مديرعامل شركت هما تك نيز در حاشيه اين مراسم به خبرنگار ايرنا گفت: اين شركت براي تعمير و نگهداري هواپيماهاي پهن پيكر موجود در ناوگان هما تاسيس شده است.
حسين استوار افزود: اين شركت كار خود را با تعميرات اساسي هواپيماي ‪ ۷۲۷آغاز كرد ضمن اينكه چكهاي سبك هواپيماهاي پهن پيكر را همزمان با اين اقدام، انجام مي‌دهد.
وي سرمايه اوليه اين شركت را حدود ‪ ۵۰۰ميليون ريال برشمرد و گفت: اين سرمايه براي ابتداي كار است ضمن اينكه هما نيز امكانات خود را در اختيار اين شركت قرار داده است.
www.irna.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط