روش های طبیعی کاهش کلسترول

کلسترول ماده ای شبیه چربی بوده که برای تولید سلول های سالم، هورمون های خاص، غشاهای سلولی، ویتامین D و اسیدهای صفراوی ضروری می باشد. کلسترول برای دیگر عملکردهای بدن نیز مورد نیاز می باشد. اما برای تمام
چهارشنبه، 17 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
روش های طبیعی کاهش کلسترول
  روش های طبیعی کاهش کلسترول

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون

 

کلسترول ماده ای شبیه چربی بوده که برای تولید سلول های سالم، هورمون های خاص، غشاهای سلولی، ویتامین D و اسیدهای صفراوی ضروری می باشد. کلسترول برای دیگر عملکردهای بدن نیز مورد نیاز می باشد. اما برای تمام عملکردهای ذکر شده، تنها مقادیر محدودی از کلسترول مورد نیاز می باشد. برخی مواقع عوامل متعددی و به ویژه رژیم غذایی و شیوه ی زندگی ممکن است باعث افزایش سطوح کلسترول و در نهایت افزایش خطر بسیاری از مشکلات قلبی گردند. هنگامی که سطوح کلسترول تا حد زیادی افزایش یافت، باعث تشکیل رسوب بالایی از چربی در رگ ها می گردد. با گذشت زمان، این رسوبات وارد سرخرگ شده و مانع از جریان خون مناسب به قلب می گردند. در نهایت، ممکن است یکی از پلاکت ها پاره شده و در محل پارگی لخته ی خون تشکیل شود و این لخته ی خون مانع از ورود اکسیژن کافی به قلب شده و در نتیجه باعث حمله ی قلبی گردد. در برخی موارد، لخته ی خون ممکن است شکسته شده و به رگ های مغز رسید و در نتیجه باعث کاهش یا توقف جریان خون به سمت مغز گردد. این امر باعث سکته ی مغزی می شود.
لیپو پروتئین با چگالی کم و لیپو پروتئین با چگالی بالا دو نوع اصلی کلسترول یافت شده در بدن می باشند. لیپو پروتئین با چگالی کم به عنوان کلسترول بد شناخته شده و مسئول تشکیل پلاکت ها در شریان ها می باشند. لیپو پروتئین با چگالی بالا به عنوان کلسترول خوب شناخته شده، چون اساسا حامل کلسترول اضافی به کبد بوده و می توانند این کلسترول را از بدن حذف کنند. بنابراین سطوح کلسترول بد به منظور کاهش خطر بیماری های قلبی باید پایین تر از سطوح کلسترول خوب باشد.
نحوه ی کاهش سطوح کلسترول بدون دارو
کاهش کلسترول به کمک روش های طبیعی به ویژه برای افرادی که به دلیل سن آن ها، سابقه ی پزشکی یا موارد دیگر، استفاده از انواع داروهای خاصی برای آن ها منع شده، مفید می باشد. هنگامی که استفاده از روش های طبیعی با ورزش های منظم ترکیب می گردد، می تواند به طور قابل توجهی سطوح کلسترول بد را پایین آورند.
غذاهای حاوی فیبر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. فیبر و به خصوص فیبر محلول به عنوان یک اسفنج در بدن عمل کرده و کلسترول اضافی را جذب می کند. میوه ها و سبزیجات و محصولات غلات منابع غنی از فیبر هستند. برخی از منابع خوب فیبر به شرح زیر می باشد.
بادام، سیب به همراه پوست، کنگر فرنگی پخته شده، آووکادو، لوبیای پخته، موز، جو، سبوس، نان چاودار، کلم بروکلی آب پز، برنج پخته شده، کلم بروکسل پخته شده، هویج خام، فلفل تند، انجیر خشک، دانه کتان، سیر، عدس پخته شده، سبوس جو، بلغور، روغن زیتون، پیاز، پرتقال، گلابی با پوست، نخود پخته شده، گردوی آمریکایی، مغز پسته، ذرت، سیب زمینی پخته شده، کشمش، تمشک، قارچ، دانه ی سویا، ماکارونی، توت فرنگی، دانه ی آفتابگردان، ذرت شیرین پخته شده، رب گوجه فرنگی، برگ آب پز شلغم.
از مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع شده و چربی های ترنس خودداری کنید. این چربی ها باعث افزایش کلسترول بد در بدن می گردند. با این حال، چربی های ترنس مضرتر می باشند. این چربی ها نه تنها سطوح کلسترول بد را افزایش می دهند، بلکه سطح کلسترول خوب را نیز کاهش می دهند و بنابراین خطر بروز بیماری های قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که مصرف روزانه ی اسیدهای اشباع شده باید کمتر از 7 درصد کالری در روز و چربی های ترانس 1 درصد باشد. از مصرف بیش از حد غذاهای زیر خودداری کنید:
کلوچه، شیرینی، کیک، خمیر پیتزا، نان های همبرگر، کره، روغن حیوانی، بستنی، سوسیس، پنیر، شکلات، روغن نارگیل، روغن پالم، غذاهای سرخ کردنی، چیپس، محصولات پخته شده، کیک و شیرینی، ذرت بسته بندی شده.
چربی های تک اشباع نشده و چربی های پلی اشباع نشده به عنوان چربی های سالم در نظر گرفته می شوند. به غیر از بهبود سطوح کلسترول، این چربی ها به کاهش التهاب و آهنگ نامنظم قلب نیز کمک می کنند.
منابع خوب چربی های تک اشباع نشده شامل موارد زیر می باشد:
بادام، فندق، گردوی آمریکایی، روغن زیتون، روغن بادام زمینی، روغن آفتابگردان، روغن کانولا، دانه کدو تنبل، دانه کنجد، روغن های گیاهی.
چربی های پلی اشباع نشده به مقدار زیادی در منابع غذایی زیر یافت می شوند:
آفتابگردان، ذرت، سویا، گردو، دانه کتان، ماهی، وغن کانولا
اسیدهای چرب امگا 3 گروهی از چربی های پلی اشباع نشده می باشند که ممکن است به کاهش سطوح کلسترول تا حدی کمک کنند. ماهی چرب مانند ماهی آزاد، تن و ساردین منابع غنی از این اسید چرب می باشند. دیگر منابع خوب اسید چرب امگا 3 شامل گردو، بذر کتان، لوبیا و روغن کانولا می باشد.
ورزش منظم نه تنها به پایین آوردن سطوح کلسترول بد کمک می کند، بلکه باعث بالا رفتن سطوح کلسترول خوب تا 10 درصد نیز می گردد. حتی یک ورزش ساده مانند پیاده روی روزانه نیز می تواند سطح بالای کلسترول را مدیریت کند. مهم نیست چه نوع ورزشی انجام می دهید، آن چه مهم است انجام روزانه و منظم ورزش می باشد.
مطالعات اخیر در آمریکا نشان داد که چای سبز ممکن است یک دفاع طبیعی در برابر میزان بالای کلسترول در بدن ارائه دهد. بر اساس انجمن دیابت آمریکا، چای سبز ممکن است سطح کلسترول بد در بدن را کاهش دهد.
بر اساس انجمن پزشکی آمریکا یک رژیم غذایی حاوی قند بالا نیز تا حد زیادی باعث افزایش سطوح کلسترول می گردد. غذاهایی با میزان قند بالا باعث افزایش خطر پایین آوردن سطوح کلسترول خوب بدن شده و از این رو خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند.
سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی بالا رفتن غیر طبیعی سطوح کلسترول در اکثر مردم می باشد. سیگار باعث پایین آوردن سطح کلسترول خوب و افزایش قابل توجه خطر بیماری های قلبی و همچنین دیابت و فشار خون بالا می گردد. متخصصان مشخص کردند که به محض این که فرد کشیدن سیگار را ترک می کند، سطح کلسترول خوب او افزایش می یابد.
اولین روش به منظور کنترل سطوح کلسترول داشتن رژیم غذایی سالم همراه با ورزش منظم می باشد. اما برای برخی از مردم صرفا تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی را در آن ها کافی نیست. برای چنین افرادی، استفاده از داروهای پایین آورنده ی کلسترول ممکن است ضروری باشد. انتخاب این داروها به سن فرد، وضعیت سلامتی، و عوارض جانبی آن بستگی دارد. چنین داروهای سریع تر از تغییر در شیوه ی زندگی باعث پایین آوردن سطوح کلسترول می گردند. اما این داروها تنها زمانی باید استفاده شود که روش های درمان طبیعی کاهش کلسترول پاسخگو نباشد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.