فروغ قرآن در نگاه امام سجاد(علیه السلام)
سخنان امام سجاد علیه السلام درباره قرآن
ز تو دلربا شنیدن
به رخت نظاره کردن
سخن خدا شنیدن
قرآن نمونه کامل آمیختگی اعجاز تکوین و تشریع است . کتابی است که بشریت توان آوردن همانندی برای آن نداشته و دستورات و جامعیت آن، هر اندیشمند حکیم را به خضوع و ستایش وامیدارد . هر قدر انسانها از صفای روحی و طهارت معنوی بهرهمند باشند، میتوانند جلوههایی از جمال دلربایش را شهود کنند همانسان که قرآن میفرماید: «لایمسه الا المطهرون» (1)
از آنجا که خاندان عصمت و وحی برگزیدگانی هستند که طبق آیه «تطهیر» در اوج پاکی و قداست قرار گرفته و از هر گونه پلیدی بدورند، تمام جانشان مستغرق در قرآن مجید شده و شایستهترین انسانهایی میباشند که تفسیر روشن آیات الهی را فرا راه تشنگان حقیقت قرار میدهند . یکی از این منظومه نورانی، سجاد آل محمد زین العابدین علیه السلام است . در این مقال، با نگاهی گذرا سخنان نورانیاش را درباره قرآن مینگریم . بدان امید که جرعه نوش معارف قرآنی با جام عترت باشیم .
1 - عظمت قرآن
من اعطاه الله القرآن فرای ان احدا اعطی افضل مما اعطی فقد صغر عظیما و عظم صغیرا; شخصی را که خداوند به او دانش قرآنی عطا نموده اگر تصورش این باشد که کسی را بهتر از این عطای الهی دادهاند، در حقیقتبزرگی را کوچک شمرده و کوچکی را بزرگ دانسته است . (2)
2 - ویژگیهای قرآن
الف - نور هدایت
قرآن کریم از خود با صفت «نور» یاد میکند و میفرماید: «و انزلنا الیکم نورا مبینا» (3) اما این نورانیتبرای چه فردی است؟ امام علیه السلام میفرماید: «و جعلته نورا نهتدی من ظلم الضلالة والجهالة باتباعه; بار خدایا! قرآن را نور و روشنایی گردانیدی که با پیروی از تعالیم آن از تاریکیهای گمراهی و نادانی رهایی یابیم .» (4)
در رابطه با جاودانگی نور قرآن میفرماید: «ونور هدی لایطفا عن الشاهدین برهانه; و آن را نور هدایتی قرار دادی که برهان و دلیل آن از شاهدان و گواهان خاموش نمیشود .» (5)
ب - درمان دردها
قرآن میفرماید: «وننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین» ; «ما فروفرستادیم از قرآن آنچه را که برای مؤمنان شفا و رحمت است .» (6) اما اینکه در چه زمان و برای چه فرد؟ امام زین العابدین علیه السلام در دعای خویش اینگونه بیان میدارد:
«و شفاء لمن انصتبفهم التصدیق الی استماعه; قرآن شفا و درمان استبرای کسی که فهمیدن آن را از روی تصدیق و باور خواسته و برای شنیدنش خاموش گشته است .» (7)
ج - ترازوی عدالت
قرآن مجید میفرماید: «ای کسانی که ایمان آوردهاید! برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت گواهی دهید . دشمنی با جمعیتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند . عدالت ورزید که به پرهیزکاری نزدیکتر است و از «معصیت» خدا بپرهیزید که خداوند از آنچه انجام میدهید، با خبر است .» (8) و خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: «بگو به هر کتابی که خدا نازل کرده، ایمان آوردهام و مامورم در میان شما عدالت کنم .» (9) و عدالت را مبنای تشکیل خانواده دانسته و میفرماید: «فان خفتم الا تعدلوا فواحدة» (10) و نیز مبنای روابط اقتصادی قلمداد شده و میفرماید: «و اوفوا الکیل و المیزان بالقسط» ; «و حق پیمانه و وزن را به عدالت ادا کنید .» (11) و همچنین حل منازعات را بر اساس عدالتخواستار شده است و میفرماید: «فاصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا ان الله یحب المقسطین» ; «در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد .» (12) اما اینکه چه معیار و ملاک و قانونی میتوان برای به دست آوردن عدالت معین نمود؟ امام زین العابدین علیه السلام میفرماید: «و میزان عدل لایحیف عن الحق لسانه; قرآن ترازوی عدالت است که زبانهاش از حق و درستی برنمیگردد .» (13)
3 - تلاوت زیبا
نزد امام موسی بن جعفر علیه السلام از صدا و صوت یاد نمودم; حضرت فرمود: به هنگام قرائت قرآن توسط علی بن الحسین علیه السلام چه بسا فردی از آن جا عبور میکرد و از صدای خوش او مدهوش میگشت و اگر امام از حسن واقعی آن چیزی را آشکار مینمود، مردم تحمل و تاب زیبایی آن را نداشتند .
نوفلی میگوید: به آن حضرت گفتم: مگر پیامبر صلی الله علیه و آله با مردم نماز نمیگزارد و صدای خویش را به هنگام تلاوت قرآن بلند نمیکرد؟ حضرت فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله به قدر توان مردم با اقتدا کنندگان خود برخورد میکرد . (16)
احمد ار بگشاید آن پر جلیل
تا ابد مدهوش ماند جبرئیل
در حدیثی دیگر امام صادق علیه السلام میفرماید: «کان علی ابن الحسین صلوات الله علیه احسن الناس صوتا بالقرآن و کان السقاؤون یمرون فیقفون ببابه یسمعون قرائته و کان ابو جعفر علیه السلام احسن الناس صوتا; علی بن الحسین علیه السلام خوش صداترین افراد در خواندن قرآن بود . افراد سقا همواره به هنگام عبور، بر در خانهاش میایستادند و به قرائت او گوش میدادند . و ابوجعفر (امام باقر علیه السلام) نیز نیکوترین صدا را در خواندن قرآن داشت .» (17)
4 - مقدار تلاوت قرآن
کدام عمل با فضیلتتر است؟ حضرت فرمود: وارد شوندهای که دوباره حرکت میکند . پرسیدم: وارد شونده حرکت کننده؟! فرمود: شروع قرآن و ختم آن، با قرائت اول آن و پایان رسیدن آن دوباره شروع کند (همانند مسافری که با رسیدن به یک محل در بین راه دوباره از آن جا حرکت میکند و به مسیر خود ادامه میدهد). (18)
5 - انس با قرآن
6 - قرآن و مردمان آخر الزمان
7 - تفکر در قرآن
8 - تفسیر حروف مقطعه
«قریش و یهود به قرآن نسبت ناروا دادند و گفتند: قرآن، سحر است . آن را خودش ساخته و به خدا نسبت داده است . خداوند به آنها اعلام فرمود: «الم ...» ; یعنی ای محمد! کتابی که به تو فرو فرستادیم، از همین حروف مقطعه «الف - لام - میم» است که به لغت و همان حروف الفبای شما میباشد . [به آنها بگو:] اگر در ادعای خود راستگو هستید، همانند آن را بیاورید .» (22)
9 - ویژگیهای اولیاء الله
10 - رزمندگان واقعی
آنگاه حضرت فرمود: هنگامی که افرادی با این اوصاف بیابم، جهاد با آنان با فضیلتتر از حج است . (26)
11 - معنای زهد
«الا و ان الزهد فی آیة من کتاب الله لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لاتفرحوا بما آتیکم; آگاه باشید که زهد در این آیه از قرآن است که میفرماید: این به خاطر آن است که برای آنچه از دست دادهاید، تاسف نخورید و به آنچه به شما داده است، دلبسته و شادمان نباشید .» (29)
چنانکه در نهج البلاغه نیز میخوانیم که میفرماید: زهد بین دو کلمه از قرآن است که خداوند فرموده: «لکیلا تاسوا ...» ; هر کس که بر گذشته افسوس نخورد و به آینده مغرور و دلبسته نشود، زهد را به هر دو طرف خود گرفته است . (30)
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد، آزاد است
مگر تعلق خاطر به ماه رخساری
که خاطر از همه غمها به مهر او شاد است
12 - عالم برزخ
درود و سلام و صلوات خدا بر زیباترین روح پرستنده، سجاد آل محمد صلی الله علیه و آله آن زمان که در خانه پرمهر ابی عبدالله الحسین علیه السلام متولد شد و آن هنگام که در کربلا شاهد سختترین مصیبتها (شهادت سید الشهداء و یاران با وفایش) گشت و آن هنگام که با دلی غمگین و قلبی محزون به سوی دیار حق شتافت و قبرستان بقیع را با وجود خویش عطری دیگر بخشید!
پي نوشت :
1 . واقعه/79 .
2 . اصول کافی، ج 2، ص 605، باب فضل حامل القرآن، ح 7 .
3 . نساء/174 .
4 و 5 . صحیفه سجادیه، دعای 42 .
6 . اسراء/82 .
7 . صحیفه سجادیه، دعای 42 .
8 . مائده/8 .
9 . شوری/15 .
10 . نساء/4 .
11 . انعام/152 .
12 . حجرات/9 .
13 . صحیفه سجادیه، دعای 42 .
14 . اصول کافی، ج 2، ص 615، باب ترتیل القرآن بالصوت الحسن، ح 9 .
15 . تفسیر صافی، ج 1، ص 45، مقدمه یازدهم .
16 . اصول کافی، ج 2، ص 615، ح 4 .
17 . همان، ح 11 .
18 . همان، باب فضل حامل القرآن، ح 7 .
19 . همان، باب فضل القرآن، ح 13 .
20 . تفسیر صافی، ج 2، ص 866 .
21 . اصول کافی، ج 2، ص 609، باب فی قرائته، ح 2 .
22 . تفسیر برهان، ج 1، ص 54 .
23 . یونس/62 .
24 . تفسیر صافی، ج 2، ص 757 .
25 . توبه/111 و 112 .
26 . تفسیر صافی، ج 1، ص 734، ذیل آیه 111 سوره توبه .
27 . اعراب/32 .
28 . بقره/201 .
29 و 30 . تفسیر صافی، ج 2، ص 665، ذیل آیه 23 سوره حدید .
31 . مؤمنون/100 .
32 . تفسیر صافی، ج 2، ص 149 .