سوء تغذیه و چاقی در کودکان

در حال حاضر شواهد مستحکمی وجود دارد که سوء تغذیه در رحم مادر و در نوزادی، خطر چاقی و عوارض مربوط به آن را در سنین بالاتر فزونی می‏بخشد. به عنوان مثال، در طول جنگ جهانی دوم در هلند قحطی اتفاق افتاد و مادرانی که در خلال جنگ، 6 ماهه باردار بودند، کودکانی متولد نمودند که در سن 18 سالگی در معرض شدید چاقی قرار گرفتند.
شنبه، 17 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوء تغذیه و چاقی در کودکان
سوء تغذیه و چاقی در کودکان
سوء تغذیه و چاقی در کودکان

ترجمه: پگاه امیردیوانی
اخیرا در کشورهای در حال توسعه توجه فزاینده‏ای به مسأله افزایش چاقی در کودکان و بزرگسالان معطوف شده است. بر اساس مطالعه‏ای که در تایلند انجام شد، یک افزایش 16 ـ 12 درصدی در میزان چاقی کودکان دبستانی در مدت 2 سال مشخص گردید.

کودکان چاق اغلب بزرگسالانی چاق می‏شوند.

چاقی به خصوص در ناحیه شکم (چربی اضافی دور کمر)، خطر بیماریهایی نظیر بیماری کروزی قلب، پرفشاری خون و دیابتهای غیر انسولینی را در بزرگسالی افزایش می‏دهد.
در حال حاضر شواهد مستحکمی وجود دارد که سوء تغذیه در رحم مادر و در نوزادی، خطر چاقی و عوارض مربوط به آن را در سنین بالاتر فزونی می‏بخشد.
به عنوان مثال، در طول جنگ جهانی دوم در هلند قحطی اتفاق افتاد و مادرانی که در خلال جنگ، 6 ماهه باردار بودند، کودکانی متولد نمودند که در سن 18 سالگی در معرض شدید چاقی قرار گرفتند.
مطالعات دیگر حاکی از آن است که کم‏وزنی در هنگام تولد (مربوط به سوء تغذیه مادر) خطر بیماریهای حاد غیر مسری نظیر بیماری کروزی قلب، پرفشاری خون و دیابتهای غیر انسولینی را در سنین بالاتر افزایش می‏دهد.
به نظر می‏رسد در کشورهای در حال توسعه، بین ازدیاد کاهش رشد جمعیت و شیوع روزافزون چاقی ارتباط نزدیکی وجود دارد.
حتی اگر کودکان از سوء تغذیه رهایی یابند، تغییراتی در ترکیب بدنشان ایجاد می‏شود. نسبت چربی به بافت بدون چربی افزایش می‏یابد و باعث تغییراتی در متابولیسم می‏گردد که چاقی به همراه دارد.

تغذیه با شیر مادر، عامل حفاظتی مهمی علیه چاقی کودکان می‏باشد.

در مقابل یافته‏های مذکور می‏توان این گونه توضیح داد، زمانی که جنین یا نوزاد، در دوره‏های مهمی از رشد، تغذیه کافی نداشته باشند، بدن آنها به گونه‏ای تغییر می‏یابد تا کودک را برای یک رژیم غذایی نامناسب در طول زندگیش آماده سازد. اگر غذای کافی مناسب رژیم غذایی کودک وجود داشته باشد، اما با تمرینات بدنی او سازگار نباشد، مشکلات بروز خواهند کرد.
ارتباط بین سوء تغذیه زودهنگام و چاقی در سنین بالاتر، و دیگر اختلالات دلیل دیگری است برای:
تأکید بر تغذیه مناسب‏تر دختران بزرگسال و زنان، بنابراین سوء تغذیه در دوران جنینی رفع می‏شود.
تغذیه انحصاری کودکان با شیر مادر، بنابراین آنها بهترین شروع را در رژیم غذایی خواهند داشت.
جلوگیری از عوارض مربوط به سوء تغذیه، تمرینات بدنی ممکن است متابولیسم کودک را که در بزرگسالی او منجر به چاقی می‏شود، تغییر دهد
منبع: پیام زن




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط