راه‌های طبیعی برای استفاده از روغن زیتون برای درمان یبوست

روغن زیتون ماده طبیعی برای نرم کردن مدفوع است که به درمان یبوست کمک می‌کند. یبوست بیماری است که در آن دفعات تکرار دفع مدفوع به کمتر از سه بار در هفته کاهش پیدا می‌کند. مدفوع سخت و دفع آن مشکل
سه‌شنبه، 14 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
راه‌های طبیعی برای استفاده از روغن زیتون برای درمان یبوست
راه‌های طبیعی برای استفاده از روغن زیتون برای درمان یبوست

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

روغن زیتون ماده طبیعی برای نرم کردن مدفوع است که به درمان یبوست کمک می‌کند. یبوست بیماری است که در آن دفعات تکرار دفع مدفوع به کمتر از سه بار در هفته کاهش پیدا می‌کند. مدفوع سخت و دفع آن مشکل و رنگ آن سیاه رنگ می‌شود. به طور ایده آل، هر شخص باید حداقل روزانه یک یا دو بار دفع مدفوع داشته باشد. عدم دفع روزانه مدفوع می‌تواند منجر به تجمع مواد زائد در بدن شود. تجمع مواد زائد در بدن مواد سمی تولید می‌کند که می‌تواند تأثیرات مضری روی کل سیستم بدن داشته باشد.
داروهای زیادی در بازار برای درمان یبوست وجود دارد ولی، اکثر مردم ترجیح می‌دهند از راه‌های درمان طبیعی یا داروهای گیاهی جایگزین استفاده کنند. علت آن است که استفاده طولانی مدت از مسهل‌ها می‌تواند باعث وابستگی شود. به منظور اجتناب از این، افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های درمان خانگی مانند روغن زیتون برای رفع یبوست استفاده کنند. روغن زیتون برای یبوست می‌تواند کاملاً مؤثر باشد.

فواید روغن زیتون برای یبوست

زیتون غنی از آهن، ویتامین E، ویتامین K، آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که به بهبود سلامت کل بدن کمک می‌کند. زیتون برای حفظ سلامت دستگاه گوارشی بسیار مفید است. زیتون کیسه صفرا تحریک می‌کند تا صفرای بیشتری آزاد کند که به هضم چربی‌ها کمک می‌کند. روغن زیتون همچنین از غشای مخاطی روده محافظت می‌کند که ممکن است طی دفع مدفوع سخت صدمه ببیند. در ادامه برخی از فواید مهم روغن زیتون برای درمان یبوست ارائه شده است.

نرم کردن مدفوع

در یبوست، دیده می‌شود که مدفوع بسیار سخت می‌شود و از اینرو، شخص نمی‌تواند مدفوع را به آسانی دفع کند. مصرف منظم روغن زیتون انقباض عضلات روده‌ها را تسهیل می‌مند که بدین ترتیب جریان صفرا را تحریک و با آزاد سازی صفرای بیشتر به نرم کردن مدفوع کمک می‌کند. مدفوع نرم بر خلاف مدفوع سخت به آسانی دفع می‌شود و بدین ترتیب به درمان یبوست کمک می‌کند.

اتساع روده را کاهش می‌دهد

روغن زیتون برای یبوست در کودکان بسیار مفید است. اغلب دیده می‌شود که کودکان نمی‌توانند به آسانی مدفوع خود را دفع کنند که منجر به تجمع مدفوع در روده‌ها می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، روده‌ها اتساع پیدا می‌کند و باعث شکم درد می‌شود. به خاطر این درد، کودک مدفوع را برمی‌گرداند تا مانع بروز درد شود. ماساژ دادن منظم شکم کودک با روغن زیتون به کاهش درد کمک می‌کند و بدین ترتیب کودک می‌تواند مدفوع را دفع کند.

عدم وجود عوارض جانبی

روغن زیتون عوارض جانبی ندارد. استفاده طولانی مدت از دارو می‌تواند باعث تشدید یبوست شود ولی، روغن زیتون ماده طبیعی است که از میوه درخت زیتون استخراج می‌شود و از اینرو، حتی اگر نتواند موارد شدید یبوست را درمان کند، مشکل را تشدید نیز نخواهد کرد.

چگونه از روغن زیتون استفاده کنیم

• صبح هنگام بیدار شدن از خواب یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر خام و با کیفیت بالا بخورید. می‌توانید برای چند روز این کار را تکرار کنید. اگر هنوز دچار یبوست هستید، یک قاشق دیگر عصر یک ساعت قبل از شام روغن زیتون مصرف کنید.
• روش دیگر مصرف روغن زیتون استفاده از آن به همراه میوه‌های حاوی فیبر مانند پرتقال، سیب و غیره است. صبح یک قاشق روغن زیتون بخورید و از میوه‌های حاوی فیبر استفاده کنید. همین کار را هنگام عصر با سبزیجات حاوی فیبر بالا مانند بروکلی تکرار کنید.
• از روغن زیتون در سالاد استفاده کنید. روغن زیتون را با لیموی تازه مخلوط کنید و به جای سُس از آن استفاده کنید.
• شما می‌توانید کوکتل روغن زیتون و آب پرتقال نیز درست کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک لیوان آب پرتقال مخلوط کنید و صبح‌ها با معده خالی استفاده کنید. این نوشیدنی دستگاه گوارشی را نرم کرده و باعث رفع یبوست خواهد شد.
از روغن زیتون می‌توان برای رفع موارد خفیف یبوست استفاده کرد. اما اگر با استفاده طولانی مدت از زیتون همچنان نتوانستید مشکل را حل کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا، یبوست مکن است ناشی از وجود بیماری‌های جدی مانند سرطان روده، لوپوس و غیره باشد. روغن زیتون نمی‌تواند به تنهایی یبوست را درمان کند. مصرف روغن زیتون باید با تغییرات دیگر در سبک زندگی مانند استفاده از رژیم غذایی حاوی فیبر بالا، مصرف زیاد مایعات، ورزش کردن منظم و غیره همراه باشد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.