پنج دقیقه تمرکز همیشه و همه جا

یکی از مشکلاتی که امروزه ما با آن درگیر هستیم کثرت مشغله‌هایی است که برای خودمان درست کرده ایم؛ و این کثرت مشغله سبب بروز بسیاری از مشکلات در روح روان ما می شود.
پنجشنبه، 15 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پنج دقیقه تمرکز همیشه و همه جا
تمرکز یعنی بدون هیچ پیچیدگی و آداب خاص، یک فرصت برای ارتباط با خودتان است
 
چکیده
یکی از مشکلاتی که امروزه ما با آن درگیر هستیم کثرت مشغله هایی است که برای خودمان درست کرده ایم؛ و این کثرت مشغله سبب بروز بسیاری از مشکلات در روح روان ما می شود مانند: احساس خستگی، استرس، افسردگی و... در نتیجه بسیاری از ما در سنین میانسالی مبتلا به بعضی از بیماریها می شویم و برای درمان آنها چاره ای جز مصرف داروهای شیمیایی نداریم؛ اما روانشناسان و پزشکان متخصص درمان های بسیاری برای زدودن مشغله های ذهنی پیشنهاد کرده اند و تمرکز روزانه یکی از ساده ترین این روش ها می باشد. این مقاله آسانترین شیوه تمرکز را به شما پیشنهاد می کند.

تعداد کلمات 1072/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
پنج دقیقه تمرکز همیشه و همه جا
مترجم: جابر بوژمهرانی


با تمرکز آرامش را احساس کنید

آیا استرس دارید؟ در افکار خود غرق هستید؟ خسته هستید؟ یا اینکه حواستان جمع نیست اینها همه نشانه این است که شما نیاز به 5 دقیقه تمرکز دارید. هنگامی که شما به تمرکز فکر می کنید ممکن است به خواندن شعر، یوگا، گوش دادن به صدای زنگ (صدایی شبیه صدای ناقوس کلیسا یا صدای زنگ ساعت بزرگ) ارتباط با چشم سوم، یا موارد دیگر فکر کنید. در واقع آنچه که شما در تفکر به آن نیاز دارید فقط خودتان هستید.
تمرکز می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما در این جا، ما در مورد نوع تمرینی صحبت خواهیم کرد که به شما اجازه می دهد دوباره با خودتان به لحاظ ذهنی، احساسی و جسمی ارتباط برقرار کنید. این نوع مراقبه به ما کمک می کند تا آرام شویم، استرس و اضطراب را کم کنیم، وچند لحظه آرامش درونی مورد نیاز را بدست آوریم.
 شما به هیچ یک از تجهیزات گرانقیمت نیاز ندارید و حتی به یک محیط آرام (به دور از سرو صدا) هم نیاز ندارید -اگرچه محیط آرام به شما خیلی کمک خواهد کرد- این یک شیوه کامل برای شارژ شدن در یک روز شلوغ است.

 

1. تایمر را تنظیم کنید

توجه داشته باشید شما نمی توانید هم به ساعت نگاه کنید و هم تمرکز داشته باشید. پس ساعت گوشی یا کامپیوتر خود را کوک کنید تا نیاز نباشد حواستان به زمان باشد. بطور دلخواه، شما می توانید آن را برای مدت زمان 5 دقیقه تنظیم کنید - زمان کافی برای انجام یک تمرکز خوب- اما مدت زمان آن کاملا به شما بستگی دارد. مهم نیست شما 30 ثانیه یا 5 دقیقه فکر می کنید فقط یک زمانی را انتخاب کنید که احساس می کنید درست است.
 

2. روی زمین بنشینید

این ورزش زمانی موثرتر است که شما بنشینید یا دراز بکشید تا انرژی خود را تجدید کنید. مهم نیست که کجا را انتخاب می کنید، مهم این است جایی باشد که برای 5 دقیقه تمرکز شما مناسب باشد. اگر حالت نشستن را انتخاب می کنید، شما می توانید روی زمین بشینید و پاهایتان را دراز کنید یا اینکه اصلا روی مبل بشینید و پاهایتان به حالت عمودی آویزان باشد.
 

بیشتر بخوانید: 20 نکته در مورد تمرکز


3. وضعیت خود را بررسی کنید

حالت خمیدگی و قوز گرفتن برای برای تمرکز به هیچ وجه مناسب نیست، بنابراین قبل از شروع به تمرین چند لحظه موقعیت خود را بررسی کنید.
اگر در حالت نشستن هستید، سعی کنید پشت خود را به هر اندازه که ممکن است صاف نگه دارید، بدون هیچ گونه کششی.
اطمینان حاصل کنید که شانه ها، گردن و فک شما آرام است و همچنین باقی بدن را بررسی کنید تا حالت خوبی داشته باشد.

 

4. حالت چشم ها

در حال تمرکز می توانید چشمان خود را ببندید یا باز نگه دارید. اگردر فضای خصوصی هستید، ممکن است ترجیح دهید آنها را ببندید ولی اگر در وسط یک دفتر شلوغ نشسته باشید، با این حال، شما ممکن است ترجیح دهید آنها را باز نگه دارید.
اگر با چشمان باز تمرکز می کنید یک نقطه ازمقابل خود را انتخاب کرده و بر روی آن تمرکز کنید البته فاصله از 2 متر بیشتر نباشد. (شما همچنین می توانید به یک نقطه بر روی رایانه خود تمرکز کنید این به شما کمک می کند که در محل کار تمرکز با دقت داشته باشید).

 

5. برتنفس ها یتان تمرکز کنید

تایمر را روشن کنید وبر نفس کشیدن هایتان تمرکز کنید. تلاش نکنید که حالت تنفس خود را عوض کنید و یا الگوی دیگری را که غیر طبیعی است جایگزین کنید.
(شما قرار است 5 دقیقه این کار را انجام دهید پس تنفس شما نیاز دارد قابل تحمل باشد. آن را سخت نکنید)
خیلی ساده است توجه کنید که تنفس شما در چه حالتی درست است آیا نفس عمیق می کشید یا نه؟ آیا می توانید روشی پیدا کنید که نفس عمیق منظم بکشید و احساس طبیعی داشته باشید؟ پس این کار را انجام دهید.

 

6. متوجه حواس خود باشید

بزرگترین مانع در تمرکز پنج دقیقه ای خود شما و به طور خاص ترذهن شما است که بیشترین نقش را درعدم تمرکز ایجاد می کند.
هنگامی که شما شروع به تمرکز بر تنفس خود می کنید، ذهن شما یک شکاف در افکار شما را پیدا می کند و سعی می کند تا آن را با در نظر گرفتن افکار بیشتر به سرعت متصل کند تا این شکاف را پر کند. اگر متوجه شدید که خودتان را در یک سلسله از افکار گیر انداخته اید (خود را جلب یک سری افکار کرده اید) به سادگی توجه خود را به نفس کشیدن خود ببرید. مهم نیست چند بار این اتفاق می افتد (این عمل در ابتدا سخت است و با تمرین مکرر ساده تر می شود)؛
هر زمانی که متوجه شوید حواستان از افکار یا داستان مورد تمرکز پرت شده است، به سادگی آن را به تنفس خود برگردانید و بر دم و بازدم تمرکز کنید تا وقت تمام شود. تمرکز یعنی. بدون هیچ پیچیدگی و آداب خاص، یک فرصت برای ارتباط با خودتان است.
یک زمان را تنظیم کنید، یک مکان پیدا کنید، موقعیت خود را بررسی کنید، بر دم و بازدم خود تمرکز کنید و از پنج دقیقه که سزاوار شماست لذت ببرید.


برگرفته از سایت: https://www.lifehack.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.