رابطه اسلام با ثروتمندي

ممکن است کسي بپندارد که اسلام اساساً ثروت را مطرود و به عنوان امر پليد و دور انداختني مي شناسد؛ اين اشتباه بزرگي است در اسلام مال و ثروت هيچ وقت تحقير نشده است نه توليدش و نه مبادله اش و نه مصرف کردنش بلکه همه اينها تأکيد و توصيه شده است و براي آنها شرايط و موازين مقرر شده است هرگز ثروت از نظراسلام دور افکندني نيست بلکه دور افکندنش(اسراف، تبذير و تضييع مال) حرام قطعي است، اشتباه از آنجا ناشي شده که اسلام با هدف قرار دادن ثروت با اين که
يکشنبه، 15 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رابطه اسلام با ثروتمندي
رابطه اسلام با ثروتمندي
رابطه اسلام با ثروتمندي

نويسنده :شهيد مرتضي مطهري



ممکن است کسي بپندارد که اسلام اساساً ثروت را مطرود و به عنوان امر پليد و دور انداختني مي شناسد؛ اين اشتباه بزرگي است در اسلام مال و ثروت هيچ وقت تحقير نشده است نه توليدش و نه مبادله اش و نه مصرف کردنش بلکه همه اينها تأکيد و توصيه شده است و براي آنها شرايط و موازين مقرر شده است هرگز ثروت از نظراسلام دور افکندني نيست بلکه دور افکندنش(اسراف، تبذير و تضييع مال) حرام قطعي است، اشتباه از آنجا ناشي شده که اسلام با هدف قرار دادن ثروت با اين که انساني فداي ثروت شود مخالف است و سخت مبارزه کرده است به عبارت ديگر پول پرستي را و اين که انسان برده پول باشد. اينکه انسان پول را به خاطر خود پول و براي ذخيره کردن و اندوختن بخواهد -که نام اين حالت حرص و آز است- يا پول را فقط براي پر کردن شکم و براي شهوتراني بخواهد اينها محکوم کرده است در اين حالت پول خواستن توام است با دنائت پستي و محو شخصيت انساني در پول و فقدان هر گونه شخصيت انساني و شرافت معنوي.
نقطه مقابل اين است که انسان پول را به عنوان يک وسيله براي فعاليت عمل و تسهيل و توليد بخواهد در اين صورت پول تابع آن هدف کلي است. تشبيه ثروت و انسان به دريا و کشتي از آن نظر که در يک وضع او را غرق و در خود محو مي کند و شخصيت او را محو مي سازد و در صورت ديگر نه تنها ضربه به شخصيت او نمي زند بلکه وسيله اي منحصر است براي رسيدن به مقصد.آيه کريمه"ان الانسان ليطغي*ان راه استغني(علق6-7)نقش پول را در فاسد کردن شخصيت انساني بيان مي کند.
اسلام که پول پرستي را محکوم کرده است پول و ثروت را محکوم نکرده است؛ زيرا:
الف-توليد، ثروت-کشاورزي،دامداري، صنعت و غيره -توصيه شده است.
ب-مبادله ي ثروت يعني تجارت و داد و ستد توصيه شده است.
ج-مصرف رساندن از نظر شخصي در حدود احتياجات فردي، خالي از هر نوع تجمل و اسراف که مفسد انسان است توصيه شده است.
د-تبذير، اسراف و تضييع آن ممنوع است.
ه-مقررات سخت قضايي و جزايي در مورد حيف و ميلها، سرقت ها، خيانت ها وضع شده است.
و-دفاع از مال در حکم جهاد و کشته ي در اين راه شهيد تلقي شده است.
ز-براي مال بر انسان حقوقي قايل شده است.
ح-خود ثروت در کمال صراحت در قرآن کريم به عنوان "خير" ناميده شده است.
نظري به نظام اقتصادي اسلام،ص17-20
منبع: مجله راه قرآن شماره22




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک شب یلدا 1403
play_arrow
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403
play_arrow
کلیپ شب یلدا 1403
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
play_arrow
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
play_arrow
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
play_arrow
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
play_arrow
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
play_arrow
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
play_arrow
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
music_note
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان