اهمیت هدیه دادن در کلام ائمه(ع)

در مورد هدیه دادن روایات زیادی در متون دینی و فقهی آمده است، که در این مقاله تعدادی از آنها را می خوانیم.
چهارشنبه، 21 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت هدیه دادن در کلام ائمه(ع)
اصل این سنت ، یک سنت محبوب و مطلوب اسلامى و اخلاقى و اجتماعى است و بدین لحاظ باید رهنمودهاى شرع و پیشوایان اسلام ، در آن به کار گرفته شود از این جهت موارد زیر را مورد مطالعه قرار مى دهیم :

امام صادق علیه السلام فرموده : تهادوا تحابوا، فان الهدیة تذهب بالضغائن . براى همدیگر هدیه ببرید، تا مورد مهر و محبوبیت یکدیگر واقع شوید، زیرا هدیه و چشم روشنى بردن ، کینه ها و کدورتهاى قلبى افراد را برطرف مى کند.

پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم فرموده : من تکرمه الرجل الاخیه المسلم ان یقبل تحفت ، او قیحفه مما عنده ، و لایتکلف سئیا. از نشانه هاى احترام گذاشتن به برادر مسلمان این است که انسان هدیه و تحفه او را قبول کند، یا اینکه توانایى دارد براى او هدیه و چشم روشنى ببرد، اما خود را در این باره ، به مشقت و خرج سنگین نیندازد!

امام صادق علیه السلام مى فرماید: نعم الشى الهدیه امام الحاجة  بهترین کار این است که انسان براى کسى هدیه اى ببرد که به آن احتیاج داشته باشد و آن هدیه بتواند براى او مشکلى از مشکلات زندگى را حل نماید.

امام على علیه السلام مى فرماید: نعم الهدیه الموعظه  بهترین هدیه اى که براى دیگران مى توان برد، عبارت از موعظه و نصیحت آموزنده و سازنده خواهد بود.

بنابراین ، در مورد هدیه بردن ، همه نیروها نباید، صرف مظاهر مادى شود، در این زمینه با هدیه دادن یک کتاب خوب ، آموزنده و مناسب و هر سخن و چیزى که ارزش اخلاقى و هدایتگرى داشته باشد، مى توان نسبت به خانواده ها و جمعیتى ، خدمت فرهنگى به جاى ماندنى و جاویدان هم انجام داد، که خوشبختانه این روش هم در جامعه اسلامى امروز ما، اهمیت و گسترش چشمگیرى پیدا کرده است و بسیار درخور تقدیر خواهد بود که این کار رایجتر و راسختر و عمومى تر شود.[1]

اسلام یک کودک دختر را به حدى احترام مى گذارد که بارها آورده که باید حتى در دادن پیشکشها و کادوها بر پسر مقدم دارند و اگر هر دو را با یکدیگر مى دهند به دختر با دست راست بدهند و چون مادر شد اگر پسر در نماز مستحبى است و مادر او را صدا کرد جواب بدهد و شوهر در زمان آبستنى و شیردادنش او را چون مجاهدى که در میدان شهادت مى جنگد و چون به پیرى رسید رسول خدا او را با مردى که به پیرى رسید فرقى نمى گذارد و مى فرماید هر کس مویش در اسلام سفید شد حرمت پیامبرى دارد و سخنان دیگر که بارها آورده ام .[2]


پی نوشت

[1] احمد، صادقى اردستانى ، اخلاق خانواده ، ص 394-391 .
[2] سیدرضا، پاک نژاد، روش شوهردارى در اسلام ، ص 80.


منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.