کلاهبرداری‌های رایج در کسب و کارهای اینترنتی

اینترنت قطعا زندگی بشر را آسان‌تر و راحت‌تر ساخته است. با این حال، هر شخصی ممکن است شاهد نیمه تاریک اینترنت از طریق کلاهبرداری‌های اینترنتی باشد.
شنبه، 9 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سعید علیزاده
موارد بیشتر برای شما
کلاهبرداری‌های رایج در کسب و کارهای اینترنتی
مواردی از کلاهبرداری‌های اینترنتی و تقلب‌ها در چند سال گذشته به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. در این مقاله به برخی از کلاهبرداری‌های انجام شده در کسب و کارهای اینترنتی و آنچه که جهت محافظت از خودتان در برابر اینگونه اقدامات می‌توانید انجام دهید، نگاهی می‌اندازیم.

"Dear Friend, as you read this, I don't want you to feel sorry for me, because, I believe everyone will die someday. My name is Mr Adada Muhammadu, a Crude Oil merchant in Nigeria and I have been diagnosed with Esophageal cancer… Now that my health has deteriorated badly, I cannot do it myself anymore. The last of my money which no one knows of is the huge cash deposit of Eighty million dollars $80,000,000 that I have with a finance/Security Company abroad. I will want you to help me collect this deposit and dispatched it to charity organizations. I have set aside 20% for you and for your time. God be with you. ~ Mr Adada Muhammadu"

دوست عزیز، چنانچه شما این متن را می‌خوانید، نمی‌خواهم برای من ابراز تاسف کنید، چون معتقدم عمر همه ما روزی به پایان خواهد رسید. اسم من آدادا محمدو است، من بازرگان نفت خام در نیجریه هستم و به سرطان مری مبتلا شده‌ام. حالا که سلامتی من در وضعیت بدی قرار گرفته است، دیگر نمی‌توانم برای درمان آن کاری انجام دهم... مبلغ پس انداز من که هیچ کس هم از آن خبر ندارد، بالغ بر هشتاد میلیون دلار است. از شما می‌خواهم که برای جمع‌آوری این مبلغ و ارسال آن به سازمان‌های خیریه به من کمک کنید. 20 درصد از این مبلغ را بابت کمک شما و زمانی که بابت این کار صرف خواهید کرد، برایتان کنار گذاشته‌ام. خداوند همراهتان باشد. آقای آدادا محمدو

مطمئن هستم که بیشتر شما با اینگونه ایمیل‌ها مواجه شده‌اید و با آنها آشنایی دارید. ایمیل‌هایی جعلی از طرف پادشاهان نیجریه، شاهزادگان، سران ارتش و مقامات دولتی که می‌خواهند از حساب بانکی شما استفاده کنند تا میلیون‌ها دلار پول را به حسابی در کشوری دیگر منتقل کنند، در عین حال که کمیسیون عظیمی را به عنوان قدردانی به شما اهدا کنند. چنین ایمیل‌هایی چیزی نیستند جز کلاهبرداری‌هایی که طی چند سال گذشته مرسوم شده‌اند. این کلاهبرداری‌ها کار کسانی است که به کار هک رایانه‌ها و همچنین سایر بزهکاری‌های اینترنتی مشغول هستند، کسانی که همواره از طریق ابزارهای غیرقانونی به دنبال به دست آوردن پول آسان و سریع هستند. برای آگاهی از روش‌های مختلف کلاهبرداری‌ها در محیط کسب و کارهای آنلاین ادامه مطلب را بخوانید.

در اینجا فهرستی از مشهورترین (یا بهتر است بگوییم، بدنام‌ترین) کلاهبرداری‌های موجود در کسب و کارهای آنلاین که دنیای اینترنت شاهد آن بوده است، ذکر شده است:

برنامه‌های پولی: اولین و مهمترین موضوعی که بایستی بررسی شود، برنامه‌های پولی است. خبرهای خوبی برای علاقه‌مندان به برنامه‌های پولی وجود دارد. تمامی برنامه‌های پولی جعلی نیستند. و اما خبر بد؛ 99 درصد این برنامه‌ها جعلی و به عبارتی فیک هستند. در نتیجه، دلخوش بودن برای احتمال یک درصد و پیدا کردن برنامه مشروع پولی مانند پیدا کردن یک سوزن در انبار کاه است. 99 درصد این برنامه‌ها هزینه اشتراک یا هزینه عضویت را به جای خدمات بعدی درخواست می‌کنند. متاسفانه، این خدمات بعدی کلا وجود ندارند.

 

کلاهبرداری‌های کار در خانه (دورکاری):

اکثر این برنامه‌ها کاملا جعلی هستند. اکثر فرصت‌های شغلی دورکاری مانند تایپ، ورود داده‌ها، ترجمه و ... جعلی هستند و پولی به شخص دورکار پرداخت نمی‌شود. با این حال، تمامی آنها پس از اینکه یکبار خدماتی از شما دریافت کنند، بلافاصله ناپدید می‌شوند.

ایمیل‌های کلاهبرداری نیجریه‌ای: به این موضوع و شیوه‌های انجام آن قبلا در این وبسایت اشاره شده است. این نوع کلاهبرداری‌ها از چند سال قبل شروع شده‌اند و همچنان هم ادامه دارند. تمامی این ایمیل‌ها جعلی هستند. افرادی که قربانی این نوع کلاهبرداری شده‌اند، پول فراوانی که با زحمت به دست آورده بودند را از دست داده‌اند. متاسفانه عده‌ای از قربانیان هزینه این کلاهبرداری را با جانشان پرداخت کرده‌اند. بنابراین، هنگامی که با چنین ایمیل‌هایی مواجه می‌شوید، تنها کاری که باید انجام دهید حذف کردن است.

 

کلاهبرداری‌های بانکی:

این نوع کلاهبرداری چیزی نیست که با خواندن عنوانش به ذهنتان رسید! بانک‌ها شروع به کلاهبرداری‌های اینترنتی نکرده‌اند  نحوه انجام این نوع کلاهبرداری بدین ترتیب است که کلاهبرداران زیرک وبسایت‌هایی شبیه به وبسایت اصلی بانک همراه با لوگو بانک، آدرس اینترنتی بانک و ... ایجاد می‌کنند. سپس از طرف بانک اقدام به ارسال ایمیل‌های جعلی می‌کنند و از شما درخواست می‌کنند تا به وبسایت بانک (وبسایت جعلی که خودشان ساخته‌اند) مراجعه کنید و جزئیات حساب خود و همچنین سایر اطلاعات حساس را در آن وارد کنید. چیزی که متعاقبا اتفاق می‌افتد این است که تمامی اطلاعات وارد شده به شخص کلاهبردار ارسال می‌شود و سپس او وارد حساب شما شده و موجودی آن را خالی می‌کند. این نوع کلاهبرداری به عنوان فیشینگ شناخته می‌شود. همچنین مواردی از سرقت هویت نیز با کمک این فیشینگ رخ می‌دهد. این یک کلاهبرداری نسبتا جدید اینترنتی است و به صورت بالقوه بسیار خطرناک است.
 

پردازش ایمیل:

این نوع دیگری از کلاهبرداری است که شامل هرزنامه‌نگاری خالص است. کاربر با پیشنهاد پرداخت میزان مناسبی پول در ازای انجام کار ساده فوروارد کردن ایمیل وسوسه می‌شود. فهرست طولانی از ایمیل‌ها نیز به کاربر فرستاده می‌شود تا کار مطمئن و موثق به نظر برسد. کاربران بسیار کمی متوجه می‌شوند که کاری بیهوده انجام می‌دهند. کل فرایند تنها شامل هرزنگاری است و هیچ چیزی عاید کاربر نمی‌شود.
 

ایمیل‌های زنجیره‌ای:

این کار نسخه آنلاینی از کلاهبرداری درست کردن پاکت نامه (شخص کلاهبردار به شما کاغذ و چسب به قیمت بالاتر از بازار می‌فروشد و اطمینان می‌دهد که با درست کردن پاکت نامه همه آنها را از شما می‌خرد) است. به عنوان یک کاربر به شما گفته می‌شود تا یک سری از کارهای بی‌معنی انجام دهید (که شما انجام می‌دهید، زیرا طمع پول و منطق همیشه دو روی یک سکه هستند). با گذشت زمان متوجه می‌شوید که فریب خورده‌اید و کلاهبرداران در حالی که پول شما در حسابشان است کلی به شما می‌خندند.

منبع:
وبسایت تک اسپریتد


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.