فواید نظم و انضباط

از فواید نظم وانضباط استفاده بهینه از فرصتها؛ فرصتها چونان ابر بهاری ، در آسمان عمر آدمی ظاهر می گردند و به سرعت می گذرند. آن کس که از این فرصتها استفاده نکند، جز افسوس ، بهره ای نخواهد داشت.
دوشنبه، 6 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید نظم و انضباط
از فواید نظم وانضباط در جامعه وخصوصا در مدیریت، احترام به حقوق دیگران است . در پرتو نظم است که حقوق افراد مراعات می شود. درس نظم و انضباط در خانه حضرت امیر (علیه السلام) با نظارت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) گواهی است بر ارزشی که اسلام بر نظم در امور می نهد. در این خانه نورانی ، چنان در این باره دقت می شد که در کوچکترین موارد نظم را مراعات می کردند. امام على (علیه السلام ) نقل کرده است که روزی پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) در خانه ما استراحت می کرد. حسن ، آب خواست . رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) برخاسته ، قدری شیر دوشید و در ظرفی کرد و به دست حسن داد. حسین ، از جای خویش برخاست تا کاسه شیر را از دست حسن بگیرد، اما پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) او را از اینکار باز داشت و نگذاشت که شیر را از حسن بگیرد. حضرت زهرا (علیه السلام ) که این ماجرا را تماشا می کرد، گفت : یا رسول الله اگویا، حسن را بیشتر دوست می داری !. پاسخ داد: چنین نیست . حسن ، زودتر از حسین آب خواسته و باید حقش را ارج نهیم .
 
از فواید دیگری نظم وانضباط  استفاده بهینه از فرصتها؛ فرصتها چونان ابر بهاری ، در آسمان عمر آدمی ظاهر می گردند و به سرعت می گذرند. آن کس که از این فرصتها استفاده نکند، جز افسوس ، بهره ای نخواهد داشت. پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) درباره استفاده از فرصت می فرماید:من فتح له باب خیر فلینتهزه فانه لا یدری متى یغلق عنه ؛ آن کس که به رویش در خیری گشوده شد، غنیمت بشمارد و از فرصت استفاده کند؛ زیرا نمی داند چه وقت آن در به رویش بسته می شود. حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرماید:اذا هم احد کم بخیر اوصله ؛ فان عن یمینه و شماله شیطانین ، فلیبادر لا یکفاه عن ذلک ؛ هر گاه یکی از شما قصد خیر با رساندن نفعی به غیر کرد، از سمت راست و چپش دو شیطانند؛ پس بشتابد، مبادا او را از آن باز دارند. امیر مومنان (علیه السلام ) نیز درباره بهره گیری از فرصتها می فرماید:انتهزوا فرص الخیر فانها تمر مر السحاب ؛ فرصتهای نیک را غنیمت بشمارید به درستی که فرصتها، مانند گذر کردن ابر می گذرد. اینک ، برای روشن شدن ارزش استفاده بهینه از فرصتها، اندکی درباره زمان و ارج آن سخن می گوییم . در آیه نخست سوره عصر می خوانیم : (والعصر)؛ سوگند به زمان . یکی از معانی زمان ، همان وقت است . وقت و زمان  ، چنان ارزش دارد که خداوند بدان سوگند می خورد. هم چنین در وصف مومنان رستگار آمده است :والذین هم عن اللغو معرضون؛ آنان که از کارهای بیهوده روی گردانند. در آیه هفتاد و هشتم سوره مومن می خوانیم :(و خسر هنالک المطلون )؛ در روز قیامت ، اهل باطل ، زیان خواهند کرد. آیه نخست ، مومنان را به دوری از کارهای بیهوده وصف کرده و آیه دوم ، علت زیان زیانکاران را تباه کردن فرصت ها و روی آوردن به کارهای بیهوده دانسته است . در آیه پنجاه و ششم سوره زمر می خوانیم :ان تقول نفس یا حسرتی على ما فرطت فی جنب الله ؛باید ترسید از آن روز (قیامت یا مرگ) که انسان گوید: افسوس بر من از کوتاهی هایی که در اطاعت از فرمان خدا کردم !.این آیات و آیاتی دیگر مانند آن ، از نعمت عمر و وقت سخن می گویند. شایسته است که با سپاس عملی از این نعمت بزرگ ، قدر آن بدانیم و بدان ارج نهیم .
 
از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل است که فرموده است:کن على عمرک اشح منک علی درهمک و دینارک؛ بر عمر خود، بخیل تر از درهم و دینارت باش نیز فرموده است :اغتنم خمسا قبل خمس : شبابک قبل هرمک، وصحتک قبل سقمک و غناک قبل فقرک ؛ و فراغک قبل شغلک ، و حیاتک قبل موتک؛ پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت شمار: ۱. جوانی را پیش از پیری ؛ ۲. سلامتی را پیش از بیماری ، ۳. بی نیازی را پیش از نیازمندی ، 4. فراغت را قبل از اشتغال ، 5. زندگی را پیش از مرگ .امیر مومنان علی (علیه السلام) فرموده است :خذ من نفسک لنفسک و تزود من یومک لندک واغتنم عفو الزمان وانتهز فرصة الامکان ؛(عمل های خیر را از نفس خود برای نفس خود (از برای آخرت خویش ) فرا گیر، و از امروزت برای فردایت توشه برگیر و بخشش روزگار را غنیمت بشمار و از فرصت‌های ممکن استفاده کن. ونیز فرموده است دان اوقاتک اجزاء عمرک فلا تنفل لک وقتا الا فیما ینجیک ؛ همانا وقتهای تو، اجزای عمر تو است. بنابراین، بکوش که وقتی از تو، جز در آن چه موجب نجاتت می شود؛ تلف نگردد و فرموده است :المومن مشغول وقته ؛ همه وقت مومن ، پر است از مجموع این روایات و روایات دیگر، چنین نتیجه می گیریم که وقت ، گوهر گرانبهایی است که ارزشمندتر از آن چیزی نیست. بنابراین، باید آن را شناخت و ارج نهاد و از هر چه موجب اتلاف وقت می شود، مانند سرگرمیهای بیهوده ، پرداختن به امور بی فایده ، همنشینی با دوستان ناباب ، بی نظمی در کار و امور دیگر، خودداری کرد. این که گفته اند: وقت طلا است درست نیست و باید دانست که ارزش وقت ، بسیار بالاتر از طلا است.
 
منبع: اصول ومبانی مدیریت در اسلام، مهرداد حسن زاده و عبد العظیم عزیزخانی، انتشارات هنر آبی، چاپ اول، تهران، 1390


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.