نحوه جلوگیری از کلاهبرداری به هنگام خرید اینترنتی ‏

امروزه با کمک فناوری‌های پیشرفته می‌توانیم به صورت آنلاین اجناس مورد نیاز خود را خریداری نماییم، اما بایستی مراقب باشیم ‏در این امر مورد سوء استفاده و کلاهبرداری قرار نگیریم. در این بخش چند اقدامی را که می‌توانید جهت جلوگیری از کلاهبرداری ‏در فروش به هنگام خرید اینترنتی انجام دهید آورده‌ایم
چهارشنبه، 6 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
نحوه جلوگیری از کلاهبرداری به هنگام خرید اینترنتی ‏
اینترنت مکانی عالی جهت یافتن اجناس تخفیفی و صرفه جویی در هزینه خرید به حساب می‌آید. اما متأسفانه در صورتی که مراقب نباشید این مکان همچنین می‌تواند به محلی فوق‌العاده جهت کلاهبرداری از شما تبدیل شود.

 از آنجا که روز به روز بر تعداد مشتریانی که جهت خرید کالاهای خود از طریق اینترنت اقدام می‌کنند بیشتر می‌شود، محبوبیت این نوع خرید به طور قابل توجهی افزایش یافته است. خرید آنلاین به حدی رواج یافته است که فروشندگانی که به طور سنتی کالاهای خود را به فروش می‌رسانند، در واقع از این رقابت رنج می‌برند. اما خریداران نیز از کلاهبرداریهای اینترنتی در امان نیستند، این کلاهبرداریها به حدی است که از افرادی که به دنبال اجناس ارزان قیمت از طریق خرید اینترنتی هستند سوء استفاده می‌شود. چگونه می‌توانید از خود در برابر این نوع کلاهبرداری محافظت کنید؟ در ادامه به چند راهکار در خصوص جلوگیری از بروز این مشکل اشاره می‌کنیم.
 

نسبت به شناخت فروشنده اطمینان حاصل کنید

در صورتی که قصد دارید کالایی را از وب سایت یا شرکتی خریداری کنید که آن را نمی‌شناسید، حتماً با دقت در مورد این شرکت تحقیق نمایید. چنانچه فروشنده محلی باشد، می‌توانید از طریق سازمانهای حفاظت مشتری یا حتی سازمان محلی تجارت بهتر و یا سازمان مربوطه در کشور خود، صحت و اعتبار آن را مورد بررسی قرار دهید.
چنانچه هیچ گونه شکایتی از یک فروشنده نشده باشد، همیشه دلیل بر تضمین اعتبار و قابلیت اعتماد به آن فروشنده نمی‌باشدبرخی از وب سایتها دارای فوروم‌های بازخورد هستند به طوریکه خریداران می‌توانند به آنها امتیاز داده یا نقطه نظرات خود را در خصوص میزان رضایت خود از خرید و معاملات انجام شده در آن وب سایتها بیان کنند. با این حال، به خاطر داشته باشید که چنانچه هیچ گونه شکایتی از یک فروشنده نشده باشد، همیشه دلیل بر تضمین اعتبار و قابلیت اعتماد به آن فروشنده نمی‌باشد. بایستی توجه داشته باشید که برخی از فروشگاه‌های آنلاین دارای مالکیت شخصی، تحت کنترل و نظارت قرار ندارند. برای چنین سایتهایی اطمینان حاصل کنید که از آدرس پستی و شماره تماس فروشنده یادداشت برداشته تا در صورتی که پس از خرید دچار مشکل شده و نیاز به تماس با شخص برای حل آن داشتید بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.
 

از شرایط فروش اطمینان یابید

فروشندگان قانونی و معتبر جزئیاتی در خصوص تمام محصولاتی که شما خریداری می‌کنید، از جمله مبلغ تمام شده کالا، مبلغ ارسال، زمان ارسال، تدابیر فسخ یا لغو و اطلاعات استرداد کالا را ارائه خواهند داد. چنانچه فروشنده‌ای اطلاعات کافی ارائه نداد، از پاسخ به پرسش‌های شما سرباز زد یا پاسخ‌های مبهمی به سئوالات شما داد و یا تدابیر و خط مشی‌هایی بر روی وب سایت خود قرار نداده باشد، آنگاه پیش از خرید از او بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید. به ویژه زمانی که متوجه شدید قیمتها به طور باور نکردنی پایین بوده یا تبلیغاتی در خصوص تخفیف‌هایی مشاهده نمودید که ظاهراً قیمت تمام شده محصول را می‌پوشانند بایستی مراقب باشید. این احتمال وجود دارد که هزینه ارسال و جابجایی کالا بسیار گران باشد و به همین دلیل «تخفیفی» مفروض شده است تا تمام قیمت را پوشش دهد به این معنی که کالا را به صورت تخفیف ارائه کرده اما برای رسیدن به اصل قیمت هزینه ارسال و هزینه‌های متفرقه را افزایش می‌دهند.
 

از نحوه رسیدگی به شکایات توسط فروشنده اطلاع داشته باشید

سازمانهای مراقبتی و حفاظتی بسیار خوبی وجود دارد که فروشندگان می‌توانند جهت نشان دادن اعتبار و وجهه‌ی قانونی خود به آنها بپیوندند. چنانچه فروشنده‌ای در کشور دیگری قرار دارد، بسیار اهمیت دارد که در خصوص شکایات پیش از مدت معین اطلاعاتی کسب کنید، به این دلیل که رفع آنها در خارج از مرزها می‌تواند به ویژه دشوار باشد. به صورت آنلاین اطلاعاتی در خصوص نحوه رسیدگی به شکایاتی که در گذشته از شرکت مورد نظر شما ثبت شده‌اند، بدست آورید و ببینید آیا برنامه‌هایی وجود دارد که فروشنده را ملزم ساخته که به منظور اعتبار خود استانداردهایی را رعایت نماید یا خیر.
 

از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید

یکی از ایمن‌ترین راه‌های پرداخت اینترنتی با کارت اعتباری است به این دلیل که می‌توانید در صورت عدم دریافت محصولات و یا عدم تطابق محصول با آنچه پیش از این عنوان شده بود، از طریق کارت شرکت خود شکایت کنید. اما اطلاعات کارت اعتباری خود را فاش نکنید مگر آنکه در حال پرداخت باشید. فروشندگان نبایستی تا زمانی که تمام اطلاعات مورد نیاز شما در تصمیم گیریتان به خرید را در اختیارتان قرار نداده‌اند، از شما اطلاعات کارت اعتباری‌تان را درخواست کنند. (دیگر راه بسیار مطمئن پرداخت درب منزل است).
 

مراقب افراد شیاد و ایمیل‌های ناخواسته باشید

در صورتی که ایمیل یا نامه الکترونیکی به دستتان رسید که به نظر می‌رسید از شرکتی است که با آن به طور معمول معاملاتی انجام می‌دهید و از شما اطلاعاتی بخواهند که پیش از این در اختیارشان گذاشته‌اید، پاسخ آنها را نداده و اطلاعات خواسته شده را در اختیارشان قرار ندهید. در عوض، با شرکت مربوطه تماس گرفته و در خصوص ایمیل دریافتی از آنها سئوال کنید. احتمال دارد که یک نامه ساختگی و کلاهبردارانه بوده باشد و شرکت از شما به خاطر گزارش آن سپاسگزار خواهد بود. به خود ایمیل پاسخ ندهید، به این دلیل که چنانچه واقعاً جعلی و فریب آمیز باشد، آنگاه فرستنده این ایمیل متوجه خواهد شد که آدرس ایمیل شما معتبر بوده و ممکن است راه را برای ایمیل‌های ناخواسته بیشتر از افراد غریبه باز کنید. در چنین مواقعی هرگونه ایمیل مشکوک را حذف کنید.
زمان کافی برای تحقیق از یک فروشنده صرف کرده و اطلاعات کافی و بسیاری در خصوص کالای به حراج گذاشته شده بدست آورید اینترنت می‌تواند مکانی بسیار عالی برای خرید اجناس حراج شده آنلاین به حساب آید، بطوریکه  می‌تواند موجب صرفه جویی شما در هزینه شود، اما در عین حال می‌تواند محلی برای فعالیت شیادان بسیاری باشد که در کمین شما نشسته‌اند. اطمینان حاصل کنید که زمان کافی برای تحقیق از یک فروشنده صرف کرده و اطلاعات کافی و بسیاری در خصوص کالای به حراج گذاشته شده بدست آورید و از اطلاعات شخصی خود محافظت نمایید و در این صورت است که خرید آنلاین شما خریدی آرام و بدون دغدغه خواهد بود.


منبع: techspirited


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.