آیا می‌دانید چرا نمی‌توانید جعبه پیتزا را بازیافت کنید؟

آیا تا به حال شنیده‌اید کسی به شما بگوید نمی‌توانید جعبه پیتزا را بازیافت نمایید؟ خوب این گفته تا حدودی درست است و در ‏این مقاله دلیل آن را به شما خواهیم گفت.‏
دوشنبه، 2 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
آیا می‌دانید چرا نمی‌توانید جعبه پیتزا را بازیافت کنید؟
بازیافت و کاهش زباله ساده‌ترین و مؤثرترین راهی است که از طریق آن همه ما می‌توانیم علاوه بر حفظ و صرفه جویی در منابع، سیاره خود را نیز زیبا و سبز نگاه داریم. بازیافت کاغذ کار بسیار مفیدی است چرا که به طور قابل توجهی به انرژی کمتری (به طور دقیق 24%) نیاز دارد و هیچ گونه مواد شیمیایی سمی از خود آزاد نمی‌سازد. با این کار علاوه بر کاهش میزان زباله‌‌، همچنین به حفظ درختان نیز کمک می‌کنیم.

با این حال بایدها و نبایدهایی در خصوص بازیافت وجود دارد، از جمله آنکه شما می‌توانید بطری‌های پلاستیکی را بازیافت کنید اما اکثر درپوش بطریها از مواد متفاوتی ساخته شده‌اند و نیاز است که از بطری جدا شوند. همین امر برای کاغذ و مقوا نیز صدق می‌کند. شما می‌توانید جعبه‌های پیراشکی، ظروف کاغذی غذاهای آماده و جعبه‌های پیتزا تمیز را بازیافت کنید اما در صورتی که آغشته به مواد غذایی یا خیس شده باشند، قابل بازیافت نخواهند بود، زیرا مانع از فرایند بازیافت شده یا در این کار اختلال ایجاد می‌کنند.
اطمینان حاصل کنید که تمام بطریها و ظروف موجود در سطل بازیافت خالی باشندبهترین کار کمپوست کردن (تبدیل به کود) یا ریختن آنها به درون سطل زباله است. همچنین اطمینان حاصل کنید که تمام بطریها و ظروف موجود در سطل بازیافت خالی باشند زیرا ممکن است روغن، آب یا آب میوه از درون آنها چکه کرده و جذب جعبه‌های کاغذی شوند. به خاطر داشته باشید که حتی یک جعبه کثیف می‌تواند تمام محتویات درون سطل را خراب کرده و سایر مواد را بی مصرف سازد و در نهایت آسیبی که به محیط زیست می‌زند بیشتر از منفعت آن خواهد بود.
 

علت بازیافت نشدن جعبه‌های کثیف پیتزا


جعبه کثیف پیتزا

کارخانجات بازیافت از قبول جعبه‌های پیتزا امتناع می‌کنند، به این دلیل که عموماً آغشته به روغن بوده یا لایه‌ای پنیری به آن چسبیده است و این امر از بسیاری جهات بر روی کاغذ آن تأثیر می‌گذارد. روغن از جدا شدن مناسب الیاف کاغذ جلوگیری کرده در نتیجه کیفیت و استحکام محصول نهایی را پایین می‌آورد. پاک کردن یا از میان برداشتن روغن و چربی از کاغذ کار دشواری است و روغن باعث می‌شود مقوای بازیافت شده به صورت لکه به نظر رسیده و از ارزش آن کاسته شود. بدتر آنکه روغن مانع از به هم چسبیدن صحیح خمیر کاغذ شده در نتیجه باعث ایجاد سوراخ و حفره در مقوا می‌شود.

مقوای رطوبت کشیده نیز معمولاً برای عمل بازیافت قبول نمی‌شود، زیرا سنگین‌تر شده و امکان فساد و پوسیدگی آن وجود دارد بطوریکه این آلودگی و رطوبت به راحتی پخش شده و سایر جعبه‌های مجاور خود را خراب می‌کند. مقوای مرطوب همچنین موجب گیر کردن و از کار افتادن دستگاه‌ها در کارخانجات بازیافت می‌شود.
 

فرایند بازیافت

مرحله تفکیک و دسته بندی
ابتدا زباله‌های جمع آوری شده به صورت کاغذ، کارتن (جعبه غلات، جعبه کفش و مقوای کنگره‌ای (جعبه‌های پیتزا، جعبه‌های مقوایی مخصوص حمل اشیاء) و غیره تفکیک و طبقه بندی می‌شوند. هر گونه دریچه پلاستیکی، نوار چسب، گیره کاغذ و غیره نیز بایستی در این مرحله از آنها جدا شوند.

نکته: منظور از دریچه‌های پلاستیکی، ورقه‌های شفاف پلاستیکی است که بر روی برخی جعبه‌ها برای دیده شدن محتویات درون آن قرار داده می‌شود)
 
مرحله خیساندن
مقوا در ظرف یا خمره‌ای بزرگ محتوی مایعی مخصوص از مواد شیمیایی و آب خیسانده می‌شود. مقوای مذکور همچنین ممکن است به منظور جداسازی الیاف سلولزی از آن برش و گرما داده شود. تبدیل کاغذ به خمیر موجب کوتاه شدن الیاف آن می‌شود، بدین معنی که با هر مرتبه بازیافت، کاغذ به تدریج ضعیف‌تر شده و نیاز خواهد داشت که برای افزایش استحکام مواد جدیدی به آن افزوده ‌شود. هر قطعه مقوا می‌تواند تنها هفت مرتبه بازیافت شود و پس از آن از چرخه بازیافت خارج می‌شود.
 
مرحله پالایش یا از صافی گذراندن
خمیر بدست آمده به درون صافی‌ها و فیلترهای مختلفی فرستاده شده تا مواد نامناسبی مانند چسب یا هر نوع گیره کاغذ و غیره از میان آن برداشته شود. ناخالصی‌های محلول مانند جوهر و رنگ نیز طی فرایندی تحت عنوان «جوهر زدایی» از میان برداشته شده و کاغذ کاملاً تمیزی بدست ‌آمده و آماده مرحله پرس و فشار می‌شود.
 
مرحله پرس و پایان کار
بسته به کاربرد نهایی مقوا، ممکن است خمیر نو یا هر ماده افزودنی دیگر به آن اضافه شود. سپس دوغاب در صفحات مسطح پهن و از میان غلطک‌هایی عبور داده می‌شود تا آب اضافی آن گرفته شده و الیاف کاغذ به هم بچسبند. مقوا به محض خشک شدن، به پایان کار خود رسیده و به کارخانه بسته بندی ارسال می‌شود و در آنجا ممکن است بر حسب نیاز برش خورده یا شکل داده شود.
 

نکاتی در خصوص بازیافت مقوا

هر منطقه قوانین خاص خود را در خصوص تفکیک مواد بازیافتی دارد در حالی که بعضی مناطق دریچه‌های پلاستیکی و سایر اجسام آلوده کوچک را قبول می‌کنند، منطقه دیگر ممکن است از قبول آنها سرباززنند. با مأمور جمع آوری زباله منطقه خود در خصوص بهترین راه تفکیک و فهرست مواد مورد قبول برای بازیافت صحبت کنید. در این بخش چند نکته کلی را جهت اطمینان از حداکثر بازیافت یادآور می‌شویم.

* می‌توانید مقوا را از جعبه‌های کاغذی مجزا کنید. جعبه‌های کاغذی مانند جعبه دستمال کاغذی، جعبه پیراشکی و غیره بایستی بجای مقوا در قسمت کاغذ قرار داده شوند.

* جعبه‌های مقوایی را از هم باز کنید زیرا که انتقال و بازیافت آنها را آسان‌تر می‌سازد.

* جعبه‌های خیس یا مرطوب پیتزا را در سطل بازیافت نریزید، به این دلیل که یک جعبه «خراب و رطوبت دیده» می‌تواند تمام محتویات سطل بازیافت را خراب سازد. آنها را در سطل آشغال یا کمپوست بریزید.

* چنانچه قسمت بالا یا اطراف جعبه تمیز باشد، جعبه را پاره کرده و قسمتهای سالم آن را در سطل بازیافت بیاندازید.

* تمام لایه و آسترهای پلاستیکی یا پارافینی را از ظروف جدا کنید.
محتویات درون بطریهای شیشه‌ای و پلاستیکی را بیرون بریزید* محتویات درون بطریهای شیشه‌ای و پلاستیکی را بیرون بریزید، به این دلیل که هر گونه مایع باقیمانده درون آنها ممکن است به بیرون ریخته شده و کاغذ و مقوای درون سطل را آلوده سازد.
 

موارد غیر قابل بازیافت

در این بخش فهرستی از مواردی که اکثر کارخانجات بازیافت از قبول آنها سربازمی‌زنند را معرفی می‌کنیم.

* جعبه‌های مقوایی با لایه پارافینی، صمغ یا پلاستیکی مگر آنکه دارای نشان قابل بازیافت باشند.

* مقوای خیس یا مرطوب

* مقوای کثیف شده یا مقوای آغشته به هرگونه روغن یا ماده روغنی

* عکس (پوشش شیمیایی روی عکس‌ها قابل بازیافت نیستند)

* لیوان‌های کاغذی (انواعی که برای نوشابه یا قهوه و چای بکار برده می‌شوند)

* لیوان ماست

* ظروف مواد غذایی منجمد

* پاکتهای کاغذی دارای لایه‌ای از پلاستیک یا حباب

* دستمال کاغذی، دستمال نظافت و غیره به دلیل آنکه کیفیت پایینی داشته و بایستی به دور ریخته شوند

* کاغذهای بسته بندی براق

* سرامیک

جعبه‌های پیتزا یا هر ظرف کاغذی دیگر که آلوده به مواد غذایی یا آب شده باشند گرچه از مواد قابل بازیافت درست شده‌اند، اما در حال حاضر قابل بازیافت نیستند. با این حال، نوآوری‌ها و فناوریهای نو ممکن است در آینده ما را قادر ساخته بتوانیم کاغذهای آلوده یا هر ماده غیر قابل بازیافت دیگر را نیز بازیافت نماییم.

 
منبع: helpsavenature


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.