آشنایی با سموم متداول موجود در محصولات مراقبتی

از یک کرم برای آبرسانی، از یک کرم دیگر برای بهبود فرم و از کرم دیگری برای پاکسازی یا جلوگیری از بروز چین و چروک استفاده می شود. اما آیا از ماهیت مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست مطلع هستید؟ آیا آنها بی خطرند؟ از آنجایی که پوست به شکل مستقیم با جریان خون در ارتباط است، دانستن پاسخ این پرسش ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
سه‌شنبه، 30 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با سموم متداول موجود در محصولات مراقبتی

۱۲ سم متداولی که در محصولات مراقبت شخصی وجود دارند!

پوست، بزرگ‌ترین ارگان بدن شماست و آنچه که روی آن قرار می دهید، به داخل جریان خون شما جذب می‌شود. یک زن معمولی، روزانه از بیش از ۱۵ محصول مراقبت شخصی و یک مرد معمولی از حدود ۶ محصول استفاده می کند. هر محصول حاوی ده‌ها ماده‌ی شیمیایی است. بسیاری از این مواد شیمیایی، سرطانزا و نوروتوکسین بوده و حاوی سمومی هستند که روی قابلیت باروری اثر منفی می‌گذارد.

شما به چیزی که در دهان‌تان می‌گذارید، توجه می‌کنید پس چرا به آنچه روی پوست‌تان قرار می‌دهید، دقت نمی‌کنید؟ شما احتمالا به لیست مواد تشکیل‌دهنده‌ی غذاهای بسته‌بندی مورد علاقه‌‌تان نگاه می‌کنید، پس چرا چنین کاری را برای دئودورانت مورد علاقه‌تان انجام نمی‌دهید؟
 
پارابن‌ها
مواد نگهدارنده‌ای هستند که به‌طور معمول در محصولات بهداشتی مانند مرطوب‌کننده‌ها، شامپوها، نرم‌کننده‌ها و بسیاری از محصولات آرایشی بکار می‌روند. پارابن‌ها باعث اختلال در عملکرد هورمونی می‌شوند که با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و اختلالات باروری مرتبط است.

پارابن‌ها باعث بلوغ زودرس در کودکان و یائسگی زودرس در خانم‌ها می‌شوند. پارابن‌ها به وسیله‌ی اتصال به گیرنده‌های استروژن روی سلول ها، از استرو‌ژن تقلید می‌کنند.
 
فتالات‌ها
آنها به‌عنوان نرم‌کننده در محصولات مراقبت شخصی مانند لوازم آرایشی و شامپوها و همچنین پلاستیک‌های قابل انعطاف مانند اسباب بازی‌های کودکان بکار می‌روند.

فتالات‌ها باعث اختلال در غدد درون‌ریز می شوند زیرا از هورمون‌های بدن تقلید می‌کنند و در آزمایشات حیوانی مشخص شده که باعث آسیب به دستگاه عصبی و تولید مثل می شوند. همچنین فتالات ها در محصولاتی که عطر در مواد تشکیل‌دهنده‌ی آنها وجود دارد نیز یافت می‌شود.
 
دی اتانول آمین (DEA)
این ماده‌ی شیمیایی در محصولات مراقبت شخصی، شوینده‌های لباسشویی و محصولات نظافت بکار می‌رود و باعث تولید کف می‌شود. DEA به خودی خود مضر نیست اما در داخل این محصولات واکنش نشان می‌دهد و یک ماده‌ی سرطانزای بسیار قوی به نام نیتروزودی اتانول آمین (NDEA) تولید می‌کند. NDEA از طریق پوست جذب می‌شود و با سرطان‌های شکم، مری، کبد و مثانه مرتبط است.
 
پترولاتوم (روغن‌های معدنی و پارافین)
این ماده، اغلب به عنوان پایه‌ای برای کرم‌ها، پماد سوختگی بچه و سایر محصولات مراقبت شخصی به کار می‌رود. پترولاتوم، پوست را مانند لاستیک سُری می‌کند، منافذ را می‌بندد و باعث تجمع سموم می‌شود. این ماده می‌تواند رشد سلولی را کاهش دهد و باعث بروز علائم زودرس پیری شود. آن به عنوان یکی از علل احتمالی سرطان برشمرده می‌شود و می‌تواند در فعالیت هورمونی اختلال ایجاد کند.
 
سدیم لورت سولفات (SLS)
وقتی این ماده با سایر مواد شیمیایی ترکیب می‌شود، نیتروزامین تولید می‌کند. SLS در محصولات کف‌دار مانند خمیردندان، شامپو، شوینده‌ی لباس، مواد تمیزکننده و … وجود دارد. این ماده در اصل به عنوان یک آفت‌کش و پاک‌کننده‌ی شیمیایی قوی برای لکه‌های روغن در گاراژ و در کارواش‌ها ساخته شد. بزرگ‌ترین مشکل SLS، چگونگی ساخت آن است. تولید SLS باعث اتوکسیل شدن می‌شود که با دی‌اُکسان – یک ماده‌ی سرطانزا – آلوده می‌شود.
 
پروپیلن گلیکول، ضدیخ است
این ماده با بیماری کبد و کلیه مرتبط است. پس مراقب باشید. این ماده در محصولات آرایشی، شامپوها و نرم کننده‌ها، دئودورانت‌ها و تقریبا در همه جا حتی بستنی وجود دارد.
 
آکریل آمید
این سم در بسیاری از کرم‌های صورت وجود دارد. شما این ماده را در تومورهای پستانداران پیدا خواهید کرد. آکریل آمید، یک ماده‌ی شیمیایی صنعتی است که باعث افزایش ناباروری و مشکلات عصبی می‌شود.
 
فنول (اسید کاربولیک)
اسید کاربولیک، اغلب در لوسیون‌های پوست وجود دارد. فنول اولین بار از قطران زغال سنگ استخراج شد اما امروزه از نفت خام تولید می‌شود. این ماده برای چشم ها، پوست و دستگاه تنفسی مضر است و باعث آدام ریه می‌شود.

این ماده به سیستم‌های عصبی مرکزی و قلب آسیب می زند و باعث بی‌نظمی امواج مغز، تشنج و کما می‌گردد. کلیه‌ها نیز ممکن است تحت تأثیر این ماده قرار بگیرند.
 
دی‌اُکسان
این یک حلّال پتروشیمی است که در لوازم آرایشی و محصولاتی که کف می‌کنند – مانند کف حمام، شامپوی بچه، شوینده‌ی لباس – وجود دارد. دی‌اُکسان، آلوده کننده‌ای است که در طی روند ساخت محصول، تولید می‌شود و FDA درج آن را در لیست مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات ضروری نمی‌داند.

با این حال اگر با دقت به برچسب محصولات نگاه کنید، موادی مانند PEG، پلی‌سوربات، لورث و الکل‌های اتوکسیل‌شده را می‌بینید که همگی دی‌اکسان هستند. دی‌اکسان با ابتلا به سرطان مرتبط است.
 
عطر
مراقب این مورد باشید، چون یکی از بزرگ‌ترین مقصران است. این همان چیزی است که باعث بوی خوب لوسیون، عطر، دئودورانت و شامپوی شما می‌شود. شما آن را در پایین لیست مواد تشکیل‌دهنده یا عنوان عطر یا پارفیوم خواهید دید. عطرها می‌توانند حاوی نوروتوکسین‌ها باشند و جزء ۵ آلرژن رایج در دنیا هستند.

تولوئن که در عطرها وجود دارد، یک نوروتوکسین معروف است که باعث ازدست دادن کنترل عضلانی، آسیب مغزی، سردرد، ازدست دادن حافظه و مشکلات گفتاری، شنوایی و بینایی می‌شود. بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که بدون عطر بوده یا با روغن‌های ضروری، معطر شده‌اند.
 
فرمالدئید
این ماده در لاک ناخن، لوسیون بدن، پاک‌کننده‌ها، شامپو و نرم کننده‌ی مو، ژل‌های شستشوی بدن، ژل مو، ضدآفتاب و لوازم آرایشی وجود دارد. فرمالدئید، یک ماده‌ی سرطانزای شناخته‌شده است که برای سیستم ایمنی بدن و دستگاه تنفسی، سمی است.

فلزات سنگین (سرب، آلومینیوم، آرسنیک، نیکل، بریلیوم، جیوه، کادمیوم و نیکل)

ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی اصلی در اکثر دئودورانت‌های متداول، آلومینیوم است. یک یا چند مورد از این فلزات احتمالا در لوازم آرایشی وجود دارند. سرب، آنقدر سمی است که استفاده از آن در رنگ یا گازولین ممنوع شده است اما در اکثر رژ لب‌ها وجود دارد. مراقب آرسنیک موجود در خط چشم و کادمیوم و جیوه‌ی موجود در ریمل‌هایتان باشید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما