سؤال روز سی و سوم تولد

چرا نوزادان تازه متولد شده به تزریق ویتامین ‏K‏ نیاز دارند؟

ویتامین ‏K‏ از جمله ویتامین های ضروری برای جلوگیری از خونریزی شدید در بدن است، اما آیا ضرورتی دارد که این ویتامین به ‏نوزادان تازه متولد شده تزریق شود یا خیر را در این مقاله جستجو کنید.‏
دوشنبه، 13 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا نوزادان تازه متولد شده به تزریق ویتامین ‏K‏ نیاز دارند؟
بله، متخصصین بهداشت و درمان توصیه می کنند که تمام نوزادان هنگام تولد یک دوز ویتامین K دریافت کنند. این ویتامین که جهت لخته شدن طبیعی خون مورد نیاز است به قدر کافی در بدن نوزادان تازه متولد شده وجود ندارد.
 
نوزادانی که در بدو تولد ویتامین K دریافت نمی کنند، در معرض خطر ابتلاء به نوعی اختلال خونریزی کشنده تحت عنوان خونریزی ناشی از کمبود ویتامین K با حروف اختصاری  VKDBقرار دارند. VKDB می تواند باعث ایجاد کبودی یا خونریزی در تقریباً هر ناحیه از بدن شود. حدود نیمی از موارد VKDB، خونریزی در مغز و آسیب مغزی را شامل می شود.
 
نوزادان در 6 ماه نخست زندگی در معرض خطر ابتلاء به VKDB قرار دارند. این بدان دلیل است که بیشتر ویتامین K که بدن تولید می کند از مواد غذایی مصرفی و باکتریهای مفید موجود در روده بدست می آید. نوزادان از بدو تولد تا حدود 6 ماهگی یعنی زمانی که بتوانند غذاهای جامد مصرف کنند، از ویتامین K تولید شده به روش طبیعی به قدر کافی برخوردار نخواهند بود. و شیر مادر به قدر کافی حاوی این ویتامین جهت محافظت از نوزادان در برابر ابتلاء به عارضه VKDB نیست.
 
بنابراین آیا می دانید به چه علت بعضی از والدین تزریق ویتامین K به نوزاد خود را به تأخیر می اندازند یا از انجام آن خودداری می کنند؟ طی یکی از مطالعاتی که در اوایل دهه 1990 صورت گرفت  اعلام شد که میان تزریق ویتامین K و سرطان دوران کودکی نوعی ارتباط وجود دارد. اما از آن زمان به بعد مطالعات بسیاری در این خصوص صورت گرفت و این نتیجه حاصل شد که هیچ ارتباطی بین ویتامین K و سرطان وجود ندارد. اما این اطلاعات نادرست هنوز هم به راحتی بصورت آنلاین در دسترس همگان قرار دارد. در نتیجه، بعضی خانواده ها تزریق این ویتامین به نوزاد خود را به تأخیر می اندازند یا از انجام آن صرف نظر می کنند و یا به دنبال راه های دیگری برای انتقال ویتامین K به نوزادان خود هستند.
 
برخی از کشورهای اروپایی به خانواده ها اجازه می دهند ویتامین K را به صورت خوراکی دریافت کنند. اما تأثیر نوع خوراکی آن در جلوگیری از خونریزی  به ویژه در مغز، به مراتب  کمتر از نوع تزریقی است. در آمریکا نوع خوراکی این ویتامین برای نوزادان موجود نمی باشد.
 
هیچ پدر و مادری از تصور واکسن زدن به دلبندش خوشش نمی آید. اما تنها یک تزریق از ویتامین K می تواند کودک را از ابتلا به بیماری خونریزی قابل پیشگیری جدی و حتی کشنده محافظت کند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در خصوص تزریق ویتامین K و VKDB اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می دهند.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما