آشنایی با خواص بیشمار خرما

خرما انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص فوق العاده ای برای بدن دارند و در درمان و جلوگیری از بیماری ها به بدن کمک می کنند و برای پوست و مو نیز مفید است. در ادامه بیشتر با خواص خرما آشنا می شوید.
سه‌شنبه، 19 ارديبهشت 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص بیشمار خرما
برای هزاران سال، میوه خرما غذای اصلی کشورهای خاورمیانه و هندوستان بوده است ؛ کشت خرما در روزهای مدرن امروزه که در غرب پاکستان انجام می شود، به 7000 سال قبل از میلاد برمی گردد. خواص خرما برای همگان آشکار است.

مصرف خرما در نهایت به جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا و اسپانیا گسترش یافت سپس آنها به غرب معرفی شدند. با توجه به سوابق فسیلی، تاریخ خرما تا 50 میلیون سال پیش برمی گردد این در مورد تاریخ است.


خواص خرما و میزان کالری آن

 خرما غنی از آنتی اکسیدان ها است، تانن ها مهمترین آنها است این تانن ها از آسیب سلولی جلوگیری می کند و در برابر التهاب محافظت می کند. در واقع، خوردن خرما با معده خالی کرم روده را می کشد. 
 
کالری خرما تازه
پروتئین ۰/۹ گرم
چربی ۰/3 گرم
گلوسید ‪ ۳۸‬گرم
فسفر ‪ ۳۰‬میلی گرم
آهن ‪ ۱/۳‬میلی گرم
کلسیم ‪ ۵۱‬میلی گرم
ویتامین ‪ C‬ ‪۱۰‬ میلی گرم
خرمای تازه 163 کالری
 
کالری خرما خشک
پروتئین دو گرم
چربی ‪ ۰/۶‬گرم
گوگرد ‪ ۶۰‬میلی گرم
فسفر ‪ 5۰‬میلی گرم
پتاسیم ‪ ۶5۰‬میلی گرم
منیزیم ‪ ۶5‬میلی گرم
کلسیم ‪ 7۰‬میلی گرم
آهن ‪ 2‬میلی گرم
نیاسین، سدیم ‪ ۲/۲‬میلی گرم
خرمای خشک ‪ ۳۰۰‬کالری


خواص ، فواید و مزایای سلامتی خرما
درمان یبوست

پالپ این میوه با اصلاح محدود کننده مواد معدنی که در طول یبوست رخ می دهد، باعث بهبود یبوست می شود.فیبر خرما نیز برای جلوگیری از سرطان سیستم گوارش مفید است. فواید خرما شامل یبوست، اختلالات روده ای، مشکلات قلبی، کم خونی، اختلالات جنسی، اسهال، سرطان شکمی و بسیاری از بیماری های دیگر است .
 
بیشتر بخوانید14 خاصیت درمانی خرما

بر اساس یک نظرسنجی پزشکی مدرن، اکنون پذیرفته شده است که خرماها در پیشگیری از سرطان شکمی مفید هستند. مسلمانان طبق سنت های خود، با خوردن خرما و آب روزه خود را باز میکنند. این امر همچنین به جلوگیری از پرخوری غذا پس از روزه داری کمک می کند.خوردن حداقل 20 تا 35 گرم فیبر در هر روز باعث می شود که مدفوع شما نرم باشد و مانع از این وضعیت می شود.

کمک به تنظیم کلسترول
خرما بر کلسترول خون تاثیرات متفاوتی دارد:

• فیبر محلول: خرما حاوی مقادیری فیبر محلول است که باعث کاهش کلسترول بد (LDL) می شود. فیبر محلول با اتصال به کلسترول در روده، جذب و جذب آن را کاهش می دهد.

• پتاسیم: بدن برای جذب سدیم، پتاسیم را دفع می کند. پتاسیم موجود در خرما باعث می شود بدن بیشتری سدیم دفع کند که باعث کاهش جذب کلسترول می شود.

• مس: مس به افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک می کند. HDL کلسترول بیشتری را از رگ ها جمع آوری می کند.

• ویتامینهای B: ویتامین های B خصوصا B6 در متابولیسم لیپیدها و کاهش سطح کلسترول دخیل هستند.

به طور کلی، خرما می تواند با افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد، به کنترل سطح کلسترول خون کمک کند.

توجه داشته باشید خرما غنی از کالری است که ممکن است مصرف زیاد آن منجر به افزایش وزن شود. بهتر است مقدار مصرف را تنظیم کنید.

بهبود سلامت استخوان
خرما منبع غنی از مس، منیزیم، سلنیوم و منگنز است - همه این ها برای حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از بیماری های مرتبط با پوکی استخوان ضروری هستند.خرما نیز غنی از ویتامین K است، که یک انعقاد کننده خون است و به سوخت و ساز بدن شما کمک می کند. همچنین شامل بورون هستند که برای استخوان های سالم مفید هستند. 

اما چرا خرما می تواند به بهبود سلامت استخوان کمک کند؟

از جمله دلایلی که می توان آورد، این موارد است:
• غنی از کلسیم است: خرما حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم است که یکی از مواد معدنی اصلی برای سلامت استخوان هاست.

• دارای فسفر و منیزیم نیز هست: این دو ماده معدنی نقش مهمی در ساخت و سالمت استخوان ها دارند.

• حاوی ویتامین ث است: ویتامین ث به جذب بهتر کلسیم کمک می کند و از این طریق سلامت استخوان را بهبود می بخشد.

• دارای پتاسیم است: پتاسیم نیز با کمک به جذب بهتر کلسیم، از سلامت استخوان حمایت می کند.

• دارای ویتامین B6 است: ویتامین B6 در سنتز کلاژن استخوانی و اسیدهای آمینه مورد نیاز برای سلامت استخوان ها شرکت دارد.

بنابراین، مصرف معتدل خرما می تواند با فراهم کردن مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن ،سلامت استخوان را بهبود ببخشد

تنظیم فشار خون
خرما غنی از پتاسیم است و مواد معدنی اش باعث کاهش فشار خون می شود.یک خرمای مدجول شامل حدود 167 میلی گرم پتاسیم است که نسبت به سایر میوه نسبتا بالا است. عدم مصرف پتاسیم کافی نیز می تواند منجر به سنگ کلیه شود که میتوان با پیشگیری و درمان خانگی سنگ کلیه را معالجه کرد. از تاثیر خرما بر قندخون باید گفت این ماده به علت اینکه دارای مقادیر فراوانی از  فیبر است که میتواند سطح قند خون را تثبیت می کند.
خرما دارای سدیم بیشماریست که اثرات خرما در رژیم غذاییتان آن است که فشار خون شما را متعادل می کند و سدیم باعث کاهش فشار خون می شود. منیزیم این میوه عضلات قلب و عروق خونی شما را آرام می کند، در نتیجه باعث کاهش فشار خون می شود.1

تأثیر خرما بر بیماری های اعصاب
تحقیقات نشان داده است که خرما می‌تواند برای سلامت عصبی بسیار مفید باشد. خرما حاوی مقادیر بالایی از ویتامین B6 است که برای سلامت عصبی ضروری است. ویتامین B6 یکی از ویتامین‌هایی است که به تولید سرتونین کمک می‌کند که یک هورمون ضد استرس است. سرتونین به کنترل خشم، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. این ویتامین همچنین به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد عصبی کمک می‌کند.

خرما همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که می‌توانند به کاهش التهاب عصبی کمک کنند. در بسیاری از بیماری‌های عصبی، از جمله بیماری پارکینسون و آلزایمر، التهاب عصبی نقش مهمی در بروز بیماری دارد. این التهاب می‌تواند باعث آسیب عصبی شود و برای سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری‌های عصبی خطرناک باشد. با توجه به اینکه خرما حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی است، می‌تواند به کاهش التهاب عصبی و بهبود سلامت عصبی کمک کند

سلامت و قدرت استخوان ها
خرما به عنوان یک منبع غذایی با مقدار قابل توجهی مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و فسفر شناخته می‌شود که به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند. منیزیم به دلیل نقشش در جذب کلسیم و تقویت استخوان‌ها، برای سلامت استخوان‌ها بسیار حائز اهمیت است. پتاسیم نیز به کمک منیزیم و کلسیم به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، خرما حاوی کلسیم، مس، روی و منگنز نیز می‌باشد که نقش هامونی در سلامتی استخوان‌ها دارند.

در مطالعاتی که بر روی تاثیر خرما بر سلامت استخوان‌ها انجام شده است، نتایج مثبتی به دست آمده است. یک مطالعه نشان داد که مصرف خرما توسط زنان پس از یائسگی می‌تواند به افزایش میزان کلسیم در استخوان‌ها کمک کند. در مطالعات دیگر نیز نشان داده شده است که مصرف خرما می‌تواند به بهبود استحکام استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند اوستئوپوروز کمک کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر خرما بر سیستم ایمنی بدن
 
 
آشنایی با خواص بی شمارخرما

تقویت سلامت قلب
مطالعات نشان داده است که فیبر و پتاسیم خطر سکته مغزی و سایر بیماری های مرتبط با قلب را کاهش می دهد. بنابراین، خرما به عنوان یک روش سالم و خوشمزه برای کاهش سطح کلسترول LDL در بدن، جلوگیری از حمله قلبی، بیماری های قلبی و سکته مغزی پیشنهاد می شود. با مصرف دو بار در هفته، خرما می تواند به طور جدی سلامت کلی قلب را بهبود بخشد. تقویت کننده انرژی : یک وعده خرما پر از انرژی حاوی 31 گرم کربوهیدرات است، و آنها را به یک منبع انرژی تبدیل می کند. کربوهیدرات ها برای تأمین انرژی سریع 3 گرم فیبر رژیم غذایی و 29 گرم قند طبیعی مانند فروکتوز ، گلوکز و ساکارز وجود دارند و به راحتی توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرد. خرما یک میان وعده عالی برای تقویت انرژی است.2
درمان کم خونی
همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، خرما در برگیرنده سطح بالایی از مواد معدنی است که می تواند برای شرایط مختلفی مفید باشد. سطح بالای آهن در آن باعث شده است یک مکمل غذایی عالی برای افرادی باشد که از کم خونی رنج می برند. سطح بالای آهن در خرما می تواند کم خونی را بهبود ببخشد، سطح انرژی بدن را بیشتر کند و خستگی را کمتر نماید.
 
بیشتر بخوانیددرمان کم خونی و خستگی مزمن با خرما

درمان آلرژی
یکی از جذاب ترین ویژگی های خرما، حضور سولفور ارگانیک در آن است. این عنصر زیاد در مواد غذایی یافت نمی شود اما مزایای زیادی برای بدن دارد. به عنوان مثال می تواند واکنش های آلرژیک و آلرژی های فصلی را کاهش دهد. بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۲، ترکیب سولفور ارگانیک می تواند تاثیر مثبت بر روی افرادی داشته باشد که از آلرژی فصلی رنج می برند. (اگر تمایل دارید درباره این موضوع بیشتر بخوانید به مقاله خرما برای کسانی که آلرژی دارند مناسب است یا خیر؟ مراجعه کنید)

افرادی که چنین شرایطی را تجربه می کنند می توانند از خرما به خوبی بهره مند شوند.

حفظ سلامت سیستم عصبی
ویتامین های موجود در خرما باعث شده است برای تقویت سیستم عصبی و عملکرد آن بسیار عالی باشد. پتاسیم یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی است که می تواند سیستم عصبی را سالم نگه دارد. همانطور که همه میدانیم و اطبا تاکید داشتن و ثابت نیز شده است تمام بدن ما با اعصاب پوشیده شده است، همه عضلات اندام بیرونی و درونی ما دارای انواع اعصاب است که زحمت تفکر و کنش هر روز ما را به عهده دارد، مسئولیت ما برای تقویت اعصاب و عضلات تغذیه مناسب آنهاست که تاثیر خرما بر تقویت اعصاب و عضلات ثابت شده است.

این ماده قادر است هوشیاری مغز را بهبود ببخشد و سرعت فعالیت های آن را بیشتر کند. به همین خاطر خرما یک ماده غذایی شگفت انگیز برای افرادی است که سیستم عصبی شان خوب کار نمی کند.

درمان اسهال
خرمای رسیده در برگیرنده پتاسیم است که می تواند یک ماده موثر در درمان اسهال باشد. هضم آن ها آسان است و می تواند ماهیت غیر قابل پیش بینی اسهال مزمن را تسکین ببخشد. فیبر محلولی که در خرما وجود دارد می تواند به تسکین اسهال کمک کند.

پیشگیری از سرطان معده
محققان بر تاثیر خرما بر سرطان معده این باورند که خرما می تواند یک روش مفید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده باشد. این ماده می تواند به عنوان یک تونیک موثر برای همه گروه های سنی مورد استفاده قرار گیرد و در برخی از موارد عملکرد بهتری نسبت به داروها داشته باشد.3 (مقاله تاثیر خرما بر معده و دستگاه گوارش می تواند اطلاعات بیشتر درباره این موضوع به شما بدهد)


منبع:
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.majalesalamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.