همه چیز راجع به رژیم غذایی دکتر سوانک

رژیم غذایی دکتر سوانک یک رژیم کم چرب است که حاوی چربی اشباع شده پایینی می باشد، البته رژیم غذایی سوانک برای بیماران مبتلا به ام اس هم بسیار مفید است.
شنبه، 12 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به رژیم غذایی دکتر سوانک

رژیم غذایی دکتر سوانک برای بیماران مبتلا به ام اس چیست؟

رژیم غذایی سوانک یک رژیم کم چرب است که حاوی چربی اشباع شده و روغن های اشباع نشده چند گانه بسیار پایینی می باشد و هم چنین گوشت قرمز و گوشت های چرب بسیار کمی دارد و سرشار از غلات، میوه و سبزیجات است و در بسیاری از موارد با عوارض مزمنی رو به رو است.

با قطع چربی های اشباع شده از رژیم غذایی و خوردن ماهی زیاد، تجمع سلول خونی رخ نخواهد داد و در نتیجه انسداد و التهاب از بین خواهد رفت و این می تواند بدین معنا باشد که ضایعات MS متوقف می شود.1


قوانین اصلی رژیم غذایی سوانک

در اینجا چند دستورالعمل اصلی در رابطه با رژیم سوانک را ارائه می کنیم. اگر دقت داشته باشید، تمام این دستورات،خیلی خوب بر میزان دریافت چربی، تمرکز کرده اند. همانطور که با برنامه غذایی پیش می روید، متوجه می شوید که رژیم سوانک  بسیار ساده است به جای اینکه به آن به چشم یک رژیم غذایی نگاه کنید، بیشتر به عنوان یک سبک زندگی آن را در نظر بگیرید، یعنی این که مجبور نیستید وعده های غذایی خود را اندازه بگیرید یا غذای خاصی را مصرف کنید. در عوض، باید به طور اساسی، مصرف چربی و گوشت را کنار بگذارید.
 
روغن ها در رژیم بیماری ام اس
مصرف روغن مخصوصا چربی های غیر اشباع را به میزان 20 تا 50 گرم در روز، محدود کنید.
 
چربی های اشباع
بیشتر از 15 گرم از چربی های اشباع شده را در روز مصرف نکنید. با این حال، تمام چربی ها را از رژیم خود حذف نکنید. اسیدهای چرب غیر اشباع برای سلامت مغز و سلول ها مهم هستند. آنها حاوی امگا 3 و ویتامین D هستند که ممکن است اثر محافظتی روی MS داشته باشند. غذاهای حاوی ویتامین D و امگا 3 شامل ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی خال مخالی هستند.
 
گوشت قرمز
در طول سال اول، گوشت قرمز مصرف نکنید. بعد از یک سال، مجاز به مصرف 3 اونس گوشت قرمز در هفته خواهید بود.
 
لبنیات در رژیم بیماری ام اس
هر نوع محصول لبنی نمی تواند حاوی بیش از 1 درصد کره باشد. واضح است که این موضوع شامل کره نیز می شود. مصرف هر محصول لبنی با هر نوع چربی اشباع شده، باید به دو وعده در روز محدود شود. با این حال، مصرف محصولات لبنی بدون چربی به هر میزانی که بخواهید، می توانید مصرف کنید. مصرف محصولات لبنی مصنوعی مانند مارگارین یا روغن هایی که برای تهیه شیرینی و نان استفاده می شوند، مجاز نیستند.
 
غذاهای فرآوری شده
از مصرف غذاهای فرآوری شده حاوی چربی اشباع شده، پرهیز کنید.
 
مکمل ها
به صورت روزانه مکمل مولتی ویتامین و ماده معدنی همراه با یک کپسول که حاوی 1 قاشق غذاخوری روغن کبد ماهی کاد است را مصرف کنید.2
 

رژیم سوانک چگونه می تواند به MS کمک کند؟

دکتر سوانک چندین مقاله از فواید رژیم کم چرب برای افراد مبتلا به MS را منتشر کرد و این موارد شامل تحقیقات براساس یافته های اصلی خودش است و گزارش داده شده است افرادی که کم تر از 20 گرم چربی اشباع شده را در روز می خوردند، پیشرفت بیماری کمتری داشتند و احتمال فوت آن ها کم تر از افرادی است که چربی اشباع شده بیشتری می خورند اما با این حال چنانچه ورزش و تناسب اندام نمناک گفته است ، این مطالعه چند نقطه ضعف داشت:

هیچ گروه کنترلی برای مقایسه معیارهای ورود شدید وجود نداشت و در بین شرکت کنندگان، برخی اشکالاتی موجود در رژیم سوانک وجود دارد:بسیار محدود کننده است و برخی افراد ممکن است آن را برای پیروی در یک دوره طولانی چالش برانگیز بیابند.

یک مطالعه نشان داد افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می کنند ویتامین C، A، E و یا اسید فولیک دریافت نمی کنند. افراد در رژیم بسیار کم چربی مانند این رژیم غذایی نیز ممکن است پوست و موی خشک تری پیدا کنند و سطوح انرژی کمتری نسبت به افراد دیگر داشته باشند.1
 

خوردنی های مجاز در رژیم بیماری ام اس

ممکن است بخواهید بدانید که مصرف چه نوع مواد غذایی در رژیم سوانک مجاز است. تصورات اشتباهی در مورد این نوع رژیم وجود دارد زیرا آن را نوعی رژیم گیاهخواری یا حتی وگان می دانند در حالی که این گونه نیست. فهرستی از غذاهایی که می توانید بخورید را ارائه می دهیم:
 
دانه ها و غلات
مصرف 4 وعده دانه ها و غلات مجاز است، با این حال مراقب چربی های پنهان در محصولات پخته شده و گرانولا باشید.
 
تخم مرغ
مصرف تخم مرغ مجاز است، اما فراموش نکنید که پنج گرم چربی اشباع شده در زرده تخم مرغ وجود دارد.
 
پاستا و برنج
مصرف این دو ماده غذایی به هر اندازه که بخواهید مجاز می باشد اما پاستای که از غلات کامل تهیه شده و برنج قهوه ای، بهتر هستند.
 
گوشت سفید در رژیم بیماری ام اس
گوشت سفید مرغ یا بوقلمون نیز مجاز می باشد به شرطی که پوست و چربی نداشته باشند.

میوه ها
افراد باید حداقل دو وعده میوه را در روز مصرف کنند اما مصرف آووکادو و زیتون را به خاطر چربی، محدود کنید.
 
سبزیجات
مصرف حداقل دو وعده سبزیجات در روز، بخشی از رژیم سوانک می باشد. یک وعده با یک فنجان برابری می کند و در مصرف سبزیجات محدودیتی وجود ندارد.
 
ماهی و بیماری ام اس
تمام ماهی های سفید و نرم تنان صدف دار را میتوان به مقدار نامحدود مصرف کرد. به یاد داشته باشید میزان چربی ماهی های چرب را در برنامه رژیمی خود به حساب بیاورید.
 
قهوه
هر نوع نوشیدنی حاوی کافئین را نباید بیشتر از 3 فنجان در روز بخورید.
 
آجیل
مصرف آجیل و دانه ها خوب هستند، اما باید مقدار مجاز روغن آن را در نظر بگیرید.

میوه به جای قندهای تصفیه شده
هیچ شواهد علمی ای نشان نمی دهد که قندهای تصفیه شده با MS در ارتباطند. با این حال، قند تصفیه شده و فرآوری شده بسیار التهاب آفرین است و باید محدود شود. علاوه بر این، حذف غذاهای شیرین به شما کمک می کند تا وزن خود را مدیریت کنید، که این موضوع برای افراد مبتلا به MS بسیار مهم است. غذاهای مملو از قند و کالری و وزن اضافی میتواند اثرات ناشی از MS را افزایش دهد.

داشتن اضافه وزن نیز ممکن است به مشکلات حرکتی کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. خوردن گاه گاه تکه ای از کیک تولد خوب است، اما به طور کلی میوه را به عنوان گزینه ای مناسب برای میان وعده و دسر خود انتخاب کنید. میوه با فیبر بالا، همچنین به برطرف کردن یبوست، که نشانه ی دیگری از MS است، کمک می کند.2
 

نقاط منفی رژیم غذایی دکتر سوانک

• رژیم غذایی دکتر سوانک بسیار محدود کننده است و ممکن است رعایت آن برای مدت طولانی دشوار باشد.

• یک مطالعه بر روی بیماران ام اس نشان داد، افرادی که از رژیم غذایی دکتر سوانک پیروی کردند، به اندازه کافی ویتامین C، A، E و فولات دریافت نکردند.

• افرادی که از رژیم غذایی کم چربی مانند رژیم غذایی دکتر سوانک پیروی می‌کنند، ممکن است پوست و موهایشان خشک شود و میزان انرژی پایین‌تری نسبت به دیگران داشته باشند.3
 

بایدها و نبایدهایی برای بیماران ام اس

• برخی محققان گزارش می‌دهند که کلسترول بالا، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و چاقی می‌تواند میزان پیشرفت و شدت بیماری ام اس را افزایش دهد؛ بنابراین برای بیماران ام اس مهم است که به دنبال یک برنامه غذایی سالم برای حفظ وزن سالم باشند.

• خوردن وعده‌های غذایی متعادل به طور منظم در طول روز می‌تواند به کنترل وضعیت بیماران ام اس کمک کند. رعایت یک رژیم غذایی سالم در مدیریت خستگی بیماران ام اس مؤثر است.

• بیماران ام اس ممکن است دچار مشکلات مثانه شوند، اما باید بدنشان هیدراته باقی بماند. مصرف مایع و فیبر مناسب می‌تواند به درمان یبوست و همچنین مبارزه با التهاب کمک کند.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.hidoctor.ir
3.www.drsosha.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.