فواید و مضرات چای ترش

چای ترش از فواید بسیار فوق العاده ای برای سلامتی برخوردار است و همچنین مصرف چای ترش برای برخی از افراد می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.
شنبه، 13 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید و مضرات چای ترش
خواص چای ترش، آن را به یک نوشیدنی فوق‌العاده تبدیل کرده است. کاهش کلسترول بد، کمک به دستگاه گوارش، دستگاه ایمنی و کاهش التهابات از فواید چای ترش است. چای ترش در درمان بیماری‌های کبد مؤثر است و احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد. چای ترش با افزایش سوخت و ساز، موجب کاهش وزن سالم و تدریجی می‌شود. همچنین سرشار از ویتامین C، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. این نوشیدنی جادویی در درمان فشار خون بالا و اضطراب نیز مؤثر است.

چای ترش از طریق جوشاندن کاسبرگ گیاه جامائیکا به دست می‌آید. این نوشیدنی در سرتاسر دنیا محبوبیت بالایی دارد و به‌عنوان یک نوشیدنی با خواص درمانی شناخته می‌شود. چای این گیاه رنگ قرمز و طعم ترش دارد. به خاطر همین طعم با نام چای ترش شناخته می‌‌شود. چای ترش را می‌توان گرم یا خنک مصرف کرد. چای ترش کالری پایینی دارد و کافئین ندارد. در این نوشته به تشریح خواص چای ترش و تاثیر آن روی سلامتی و تناسب اندام می‌پردازیم.


کنترل فشار خون

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۰۸ از سوی انجمن قلب آمریکا منتشر شد، مصرف چای ترش می‌تواند فشار خون را در بزرگسالانی که در مرحله‌ی پیش پرفشاری خون یا پرفشاری خون خفیف قرار دارند، کاهش دهد. همچنین در این گزارش آمده است یک‌سوم بزرگسالان در آمریکا از فشار خون بالا رنج می‌برند. چای ترش به کنترل فشار خون بالا و محافظت از قلب کمک می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند و افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید باشد.

بر اساس پژوهشی در دانشگاه تافتس بوستون، چای ترش به خاطر داشتن خواص ضدالتهابی می‌تواند فشار خون بالا را تا عدد ۱۰ میلی‌متر کاهش دهد. برای دستیابی به این خاصیت باورنکردنی باید به مدت چند هفته، هر روز سه فنجان چای ترش مصرف کنید. چای ترش ادرارآور است و با کمک به دفع ادرار به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.


کاهش کلسترول

چای ترش خواص آننتی‌اکسیدانی بالایی دارد و به واسطه‌ی این خاصیت به کاهش کلسترول بد (LDL) خون کمک می‌کند، در نتیجه می‌تواند به محافظت قلب و عروق در مقابل بیماری‌ها و آسیب‌ها کمک کند. چای ترش با کاهش چربی و قند خون می‌تواند برای کسانی که از اختلالات قند خون مانند دیابت رنج می‌برند هم سودمند باشد. بر اساس مطالعه‌ای که روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم صورت گرفت، مشاهده شد مصرف چای ترش با کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، به کنترل این بیماری ناخوانده کمک می‌کند.


محافظت از کبد

بر اساس تحقیقات خواص آنتی‌اکسیدانی چای ترش به درمان بیماری‌های کبد کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد موجود در بافت‌ها و سلول‌ها از بدن‌ محافظت می‌کنند، در نتیجه می‌توان گفت چای ترش با کمک به حفظ سلامتی بسیاری ار اندام‌ها باعث افزایش طول عمر فرد می‌شود.


خواص ضدسرطانی

چای ترش حاوی ماده‌ای به نام «پروتوکاتکویک اسید» است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدتوموری دارد. بر اساس مطالعه‌ی صورت گرفته در دپارتمان بیوشیمی دانشگاه پزشکی چانگ شان تایوان، چای ترش با داشتن ماده‌ای به نام «آپوپتوز» روند رشد سلول‌های سرطانی را آهسته می‌کند.


رفع عطش

چای ترش برای رفع تشنگی و عطش مانند نوشابه‌های ورزشی عمل می‌کند. برای این هدف معمولا چای ترش به شکل سرد مصرف می‌شود. چای ترش به سرعت دمای بدن را پایین می‌آورد و شما را خنک می‌کند. همچنین با خواص درمانی‌اش، مایعات اضافی و سموم را از بدن‌ دفع کرده و باعث می‌شود بهترین عملکرد را داشته باشید.1


کاهش قند خون

چای ترش برای کسانی که دیابت نوع دو دارند مفید است. همه ما می دانیم دیابت می تواند مهلک باشد. اما آیا می دانستید که این چای می تواند به شما کمک کند.


درمان گرفتگی های قاعدگی

نوشیدن چای گرم به تسکین گرفتگی عضلات دردناک کمک می کند. اما برای تسکین فوری نوشیدن چای ترش را زیاد کنید.


درمان افسردگی

با افزایش انتظارات و سطح استرس افسرده شدن آسان است. در میان روش های غلبه بر افسردگی، چای ترش ولرم مناسب است.


کمک به هضم

چای ترش می تواند عملکرد مثانه و شکم را بهبود بخشد.


خنک کننده بدن است

شاید مضحک به نظر برسد؛ چای ترش می تواند تشنگی را فرو بنشاند به همین دلیل است که بیشتر ورزشکاران آن را می نوشند.


کنترل وزن

بسیاری از مردم چای گیاهی را جایگزین کافئین می کنند چون باعث کاهش وزن می شود.


خواص ضد پیری چای ترش

آیا تا به حال ظاهر خود را با افراد مشهوری که با وجود سن بالا جوان مانده اند مقایسه کرده اید ؟چین وچروک یکی از نشانه های سالخوردگی است اما بوتاکس درمان آن نیست و چای ترش راه حل آن است.


غنی از ویتامین ث است

ویتامین ث مورد نیاز خود را از چای ترش تامین کنید ؛ ویتامین ث کلید حفظ سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از هر گونه عفونت ویروسی است.


ضد یبوست است

چای ترش به عنوان ملین خفیف استفاده می شود. دفعه بعد که احساس ناراحتی کردید یک فنجان بنوشید.


داروی ضد باکتری

عصاره آبکی چای ترش خاصیت ضد باکتریایی دارد پس دفعه بعد که زخم شدید، داشتید فقط جرعه ای از چای را بخورید تا احساس بهتری داشته باشید.


ضد سنگ کلیه و مثانه است

چای ترش استفاده های بی پایانی دارد که یکی از آنها جلوگیری از تشکیل سنگ است.2


کمک به درمان عفونت ادراری

تحقیقات اولیه در مورد خواص چای ترش نشان داده‌ است افرادی که در مراکز مراقبتی در بلند مدت از سوند استفاده می‌کنند، در صورت مصرف مداوم چای ترش ۳۶ درصد کمتر از سایرینی که چای ترش نمی‌نوشند در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری قرار دارند.


کاهش استروژن

مصرف چای ترش می‌توان سطح هورمون استروژن را کاهش دهد. پس اگر از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنید یا تحت درمان‌هایی مرتبط هستید، از مصرف آن خودداری کنید.


کمک به سلامت پوست و رفع جوش صورت

همانطور که گفته شد، چاس ترش خواص آنتی اکسیدانی دارد و این ماده به سلامت پوست کمک بسیاری می‌کند و مانع از پیری زودرس آن می‌شود. از دیگر خواص چای ترش برای پوست می‌توان به رفع جوش صورت، لایه برداری، سفت کردن پوست و پاکسازی آن اشاره کرد.
 
برای اطلاع بیشتر به مقاله: «معجزه آسا ترین دمنوش‌ها برای لاغری شکم و پهلو» مراجعه کنید


کمک به درمان کم خونی

چای ترش برخلاف چای سیاه نه تنها آهن خون را دفع نمی‌کند، بلکه حاوی مقادیری آهن است. بنابراین مبتلایان به کم خونی ناشی از فقر آهن در کنار داروهای تجویز شده از سوی پزشک می‌توانند از این چای نیز بنوشند. البته توجه داشته باشید که پیش از مصرف آن با پزشک صحبت کنید.3

نوشیدن چای ترش بدون شک شگفت انگیز است اما از پیامدهای منفی هم برخوردار است.


تاثیرات چای ترش روی استروژن

مصرف چای ترش می تواند سطوح استروژن را کاهش دهد. اگر در حال استفاده از (درمان جایگزینی هورمون) هستید یا تحت کنترل بارداری به هر شکلی هستید، باید چای ترش را کنار بگذارید.


تاثیرات مصرف چای ترش در بارداری

قبلا گفته ایم چای ترش سطح استروژن را کاهش می دهد. همچنین به این معنی است که مصرف چای می تواند اثر مستقیمی روی توانایی تولید مثل داشته باشد. کیفیت پایین استروژن، اگر در حال برنامه ریزی بارداری هستید، ممکن است منجر به مشکلاتی شود. تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تاثیر چای بر جنین وجود ندارد. با این حال، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که وقتی باردار هستید و یا می خواهید باردار شوید، از خوردن این چای اجتناب کنید.

علاوه بر این گفته می شود که زیاده روی در مصرف چای ترش در زنان باردار باعث کاهش اشتها و سوء تغذیه شده و باعث کاهش وزن نوزاد پس از تولد می‌ شود.

همچنین به دلیل تاثیر چای ترش بر سطوح استروژن بدن، بهتر است افرادی که از قرص‌ های ضد بارداری استفاده می‌کنند و یا زنان یائسه که تحت هورمون درمانی جایگزین هستند، از این چای استفاده نکنند.


مضرات چای ترش برای بیماران سرطانی

چای ترش بر سلول های سرطانی پوست و مغز تاثیر می گذارد. موسسه سرطان ملی دریافت که اگر تحت شیمی درمانی و یا پرتو درمانی قرار دارید، باید از خوردن این چای اجتناب کنید چون ممکن است موجب مشکلاتی در هنگام تداخل با داروهای سرطان شود. این یکی از مهترین اثرات جانبی چای است که باید از آن آگاه باشید.


اثرات توهمی چای ترش 

چای ترش می تواند اثرات توهم زا داشته باشد و بسیاری از مردم پس از خوردن آن احساس سبکی می کنند. به یاد داشته باشید هنگام رانندگی یا استفاده از ماشین آلات در هنگام صرف چای بیشتر مراقب باشید.


حساسیت‌زایی با مصرف چای ترش

ممکن است بدن برخی افراد به مصرف چای ترش حساسیت نشان دهد. این حساسیت بیشتر به صورت قرمز شدن چشم یا تب مشاهده می‌شود.4


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.rasanews.ir
4.www.jameesalamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.