آشنایی با شیر شتر و خواص آن

شیر شتر دارای فواید و خواص فوق العاده است و مصرف آن برای سلامتی و زیبایی بسیار مفید است، در ادامه از ارزش غذایی و خواص بی نظیر شیر شتر آگاه خواهید شد.
پنجشنبه، 15 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با شیر شتر و خواص آن
حتمالا بیشتر اوقات شیر گاو مصرف کرده اید ولی آیا تا به حال می دانستید که شیر شتر چقدر فایده دارد؟ خبر دارید که شیر شتر بیماری هایی را درمان می کند که شیر گاو نمی تواند از پس آن ها بربیاید؟ شیر شتر که به دوغ شتر نیز معروف است ارزش غذایی بالاتری نسبت به شیر گاو گوسفند دارد. با توجه به خواص فوق العاده شیر شتر می توان در درمان بسیاری از بیماری ها چون اختلالات کبدی ، دیابت و ... از آن استفاده کرد پس لازم شد حتما در مورد خواص شیر شتر اطلاعات داشته باشید ؛ برای اطلاعات بیشتر، به خواندن این مطلب ادامه دهید.


مواد مغذی و ارزش غذایی شیر شتر

برای شروع، شیر شتر کالری و چربی اشباع شده کمتری نسبت به شیر گاو دارد. یک لیوان شیر شتر فقط 110 کالری و 4.5 گرم چربی دارد، در حالی که شیر گاو 150 کالری و 8 گرم چربی دارد. شیر شتر همچنین تقریبا نصف شیر گاو چربی اشباع شده دارد، یعنی 3 گرم در برابر 8 گرم.

شیر شتر اساسا نسبت به شیر گاو از مقدار بیشتری ویتامینB3، آهن، و ویتامین C برخوردار است و لاکتوز کمتری نیز دارد، بنابراین افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، برای هضم شیر شتر، اغلب به مشکلی بر نمی خورند.


خواص و فواید شیر شتر برای سلامتی و زیبایی

مطالعات نشان می دهد که این شیر دارای عوامل دارویی بسیار زیادی است. پروتئین لاکتوفرین در این شیر که ده بار بیشتر از شیر گاو بوده دارای خاصیت آنتی باکتریان و ضدویروسی و همچنین دارای قابلیت مبارزه با بیماری هایی مثل سرطان، آلزایمر، هپاتیت C، سل، زخم معده، دیابت و ایدز می باشد. به این دلیل که شتر در بیابان ها، مناطق کویری و به دور از آلاینده ها و مواد غیرطبیعی تغذیه می کند، به جرات می توان گفت تولیدات این حیوان جزو محصولات تمام ارگانیک است و جالب است بدانید به دلیل خواص بالای این شیر برخی از دانشمندان نام «طلای سفید بیابان» را برای آن انتخاب کرده اند.

طعم شیرشتر مانند بقیه چهارپایان شیرین است ولی برحسب نوع گیاهان مصرفی در برخی مناطق اندکی تیز یا متمایل به شور می باشد ؛ گفتنی است به دلیل کمتر بودن چربی شیر شتر نسبت به شیر گاو و گوسفند، می تواند آن را بهترین گزینه برای افرادی دانست که به شیر گاو حساسیت دارند و مصرف مداوم شیر شتر علاوه بر بهبود دیابت، کنترل فشار خون، گرفتگی عروق و پوکی استخوان در درمان بسیاری از بیماری های لاعلاج موثر است. حالا که مواد مغذی و فواید بیشتر شتر نسبت به شیر گاو را فهمیده ایم، اجازه دهید به فواید سلامتی شیر شتر نگاهی بیندازیم:


شیر شتر برای بچه هایی که آلرژی دارند، مفید است

شیر شتر درمان خانگی خوبی برای بچه هایی است که نسبت به مواد غذایی آلرژی دارند، چه کسانی که میزان آلرژیشان کم است و چه کسانی که خیلی شدید است. دانشمندان روی یک گروه 8 نفره از بچه ها، که همگی به شیر آلرژی شدید داشته اند، تحقیق کرده اند و همه آنها به راحتی و بدون هیچ اثر جانبی از طریق رژیمی که حاوی شیر شتر بود، توانستند بر آلرژی غلبه کنند.این خاصیت به دلیل وجود ایمونوگلوبولین است که با بیماری ها مبارزه کرده و به کاهش آلرژی و علائم آن کمک می کند.


شیر شتر با اختلالات خودایمنی مبارزه می کند

شیر شتر سرشار ایمونوگلوبولین یا آنتی بادی ها است، که مواد خارجی و مواد بیماری زا، یا مواد تولید کننده پادتن ها را هدف قرار می دهد و به خوبی آن ها را از سیستم ایمنی بدن پاکسازی می کند.شیر شتر دارای تعداد زیادی ترکیبات سیستم ایمنی است که کمک می کنند تا با اختلالات خود ایمنی، مانند بیماری مزمن بخش زیرین روده کوچک، سفت شدگی بافت ها یا سایر شرایط مبارزه کند. داروهای سنتیِ اختلالات خود ایمنی، معمولا سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند، در حالی که شیر شتر آن را افزایش می دهد.


کنترل علائم اوتیسم با شیر شتر

شیر شتر، نشان داده است که می تواند علائم اوتیسم را کنترل کند و حتی در برخی موارد اوتیسم را از بین برده است.یک تحقیق کنترل شده نشان داده است که علائم اوتیسم به مرور بهتر شده است و افراد اوتیسم تعلیم پذیرتر ، کمتر پرخاشگر و کمتر به خود آسیب رسانده اند.البته نمی توان ثابت کرد که شیر شتر چگونه این شرایط را تحت کنترل قرار داده است.باور عموم اینگونه است که خاصیت آنتی اکسیدانی شیر شتر می تواند علائم اوتیسم را کاهش دهد.1

آشنایی با شیر شتر و خواص آن


کمک به کنترل دیابت و بهبود حساسیت به انسولین

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن شیر شتر باعث کاهش قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 می‌شود. اگر حداقل 1 یا 2 ماه به طور مرتب شیر شتر بنوشید، می‌توانید دیابت را با کنترل سطح قند خونتان، بهتر کنترل کنید. شیر شتر حاوی فیبر زیادی است که به شما در کنترل قند خون کمک می‌کند. یک لیتر شیر شتر حداقل 52 تا 55 واحد انسولین دارد که در شیر هیچ حیوان دیگری یافت نمی‌شود و همچنین حاوی "روی" قابل‌توجهی است که می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند. از این رو سال‌هاست که برای کنترل دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما تعداد کمی از مردم در مورد آن اطلاع دارند.


یک همراه خوب برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند

امروزه بسیاری از افراد سعی دارند که وزنشان را کم کنند. آیا شما هم یکی از آن‌ها هستید؟ اگر بله، پس شیر شتر بنوشید. شیر شتر می‌تواند به بهترین دوست شما در مسیر کاهش وزن تبدیل شود؛ زیرا سرشار از پروتئین است و چربی کمی دارد، به این معنی که به شما در کاهش وزن اضافی و کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند.


شیر شتر؛ راز استخوان‌های سالم

شیر به تقویت استخوان‌های شما کمک می‌کند و این قابل انکار نیست. کلسیم موجود در آن می‌تواند استخوان‌ها را تقویت کرده و تسکینی باشد برای افرادی که از درد مفاصل رنج می‌برند.


مبارزه با ارگانیسم‌های بیماری‌زا و تقویت ایمنی

شیر شتر حاوی ترکیباتی است که به نظر می‌رسد با ارگانیسم‌های مختلف بیماری‌زا مبارزه می‌کند. دو ماده اصلی فعال در شیر شتر لاکتوفرین و ایمونوگلوبولین‌ها هستند؛ پروتئین‌هایی که به شیر شتر خواص تقویت‌کنندگی می‌دهند.

لاکتوفرین دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی، ضدویروسی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند ارگانیسم‌هایی که موجب ایجاد عفونت‌های شدید می‌شوند را مهار کند.2


کنترل علائم سرطان

از مهمترین خواص شیر شتر، کنترل و کاهش علائم سرطان به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های مفید در این شیر است. این اکسیدان‌ها به حذف رادیکال‌های آزاد و درمان سلول‌های سرطانی کمک ویژه‌ای می‌کنند.


درمان سرماخوردگی و التهابات ناشی از آن

وجود مواد ضد ویروسی و ضد التهابی در ترکیبات شیر شتر آن را به ماده‌ای موثر برای درمان برونشیت، سرماخوردگی، سرفه و التهابات ناشی از این عوارض تبدیل کرده است.

آشنایی با شیر شتر و خواص آن


کمک به سلامت قلب

وجود اسید‌های چرب غیر اشباع و مفید در شیر شتر باعث پایین آمدن کلسترول بد در خون می‌شود. با پایین آمدن کلسترول مضر در خون می‌توان از بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین، سکته و فشار خون بالا جلوگیری به عمل آورد.


بهبود سل

در مطالعه ای که محققین در هند بر روی بیمارانی که به مدت ۷-۸ سال بیماری سل داشتند انجام دادند، رژیم غذایی شیر شتر به میزان یک کیلوگرم در روز به این بیماران تجویز کردند. در پایان آزمایش هیچ سرفه، دفع خلط، تنگی نفس و درد قفسه سینه در این افراد مشاهده نگردید. این نتایج نشان داد که شیر شتر می تواند اثرات مثبت و قابل توجهی در بیماران مبتلا به سل ایجاد کند.


تقویت چشم

آشامیدن این شیر باعث تقویت چشم می شود و گاهی طبیبان سنتی دستور در چشم چکاندن این شیر را می دهند.


تنگی نفس و بیماری کبد

آشامیدن این شیر با شکر سرخ جهت رفع تنگی نفس و باز شدن گرفتگی ها و رفع خشکی کبد و از بین بردن ورم های سخت درون بدن مفید است و اخلاط ناموافق در کبد را از بین می برد و استسقای زقی و طبلی و اختلالات کبدی را از بین می برد.


درمان التهاب روده بزرگ

شیر شتر سرشار از ویتامین ها بوده و بسیار سبک می باشد که به راحتی جذب دیواره روده و معده می شود و در درمان التهاب روده مناسب می باشد.


درمان آرتروز

شیر شتر مملو از ویتامین هایی چون فسفر، آهن، پتاسیم و منگنز است که در درمان آرتروز موثر بوده و دردهای مفاصلی را کاهش می دهد.


مضرات شیر شتر

عوارض یا خطرات ناشی از مصرف شیر شتر همانند عواملی که در شیر بز یا شیر گاو وجود دارد گزارش نشده است.می تواند سالم ترین ماده غذایی برای سنین مختلف از نوزادان تا افراد مسن باشد. در نتیجه نمی توان عارضه خاصی را به عنوان مضرات شیر شتر نام برد با این حال استفاده در حد اعتدال برای هر ماده غذایی مهم و ضروری است.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.arakmu.ac.ir
3.www.jameesalamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.