آروغ زدن بیش از حد و درمان آن

علت بارز آروغ زدن های بیش از حد، عادات غذایی اشتباه است. زیاده روی در خوردن، پایبند نبودن به ساعات غذایی مشخص و مصرف موادغذایی سرشار از چربی عواملی هستند که موجب بروز آروغ های مداوم می شوند. مواد غذایی تند نیز موجب ناراحتی دستگاه گوارش شده و منجر به آروغ می شود.
دوشنبه، 18 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آروغ زدن بیش از حد و درمان آن

آروغ زدن چیست؟

باد گلو یا آروغ زدن واکنشی است که دستگاه گوارش به عبور معکوس گازهای معده نشان می دهد. می دانید چرا آروغ می زنیم؟ چرا نباید جلوی آروغ زدن را بگیریم ؟و سوالات دیگری که در ادامه پاسخ خواهیم داد . تنها چیزی که بزرگتر از آروغ زدن است در واقع علت آن است ، علتش این می باشد باکتری موجود در شکم شما. و البته گاز اضافی و نوشابه های گازدار.

میلیاردها باکتری کوچک در روده هایتان وجود دارند تا به هضمتان کمک کنند. آن ها برخی از مواد هضم نشده را به ویتامین K و ویتامین B تبدیل می کنند. در این فرآیند، باکتری ها، گازهای بدبویی را مثل متان آزاد می کنند که آروغ را می سازد.

به علاوه، وقتی با دهان باز قدم می زنید، گازهایی نظیر اکسیژن و نیتروژن را می بلعید. تا پایان یک روز طولانی، گاز زیادی را قورت داده اید که باید بیرون بروند. کارشناسان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا برآورد می کنند که ما یک لیتر گاز را در روز آزاد می کنیم.

دی اکسید کربن در نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه و ماءالشعیر نیز می تواند موجب آروغ شود.

سیستم های گوارشی نوزادان مجهز به آروغ زدن به تنهایی نیستند، پس باید به پشت آنها زده شود تا به حباب های گاز که از بدنشان خارج می شوند، کمک کنند. کودکانی که از بطری تغذیه می کنند هوا را قورت می دهند، در حالی که آن ها از پستان شیر مادر تغذیه می کنند به کمک بیشتری برای آروغ زدن نیاز دارند.1
 

علائم و نشانه های آروغ زدن زیاد چیست؟

آروغ زدن اغلب با صدای معمول و گاهی بو همراه است؛ اما آروغ زدن زیاد که ممکن است نشان دهنده علائم خاصی از بیماری باشد، معمولاً با علائمی مانند درد و گرفتگی شکم که از نظر شدت و مدت متفاوت است و سوزش سردل همراه است.2

آروغ زدن بیش از حد و درمان آن

چه عواملی باعث آروغ زدن زیاد می شود؟

بلع مقدار زیاد هوا یکی از علل اصلی آروغ زدن است و زمانی که خیلی تند غذا می خورید، رخ می دهد. برخی از علت دیگر آروغ زدن زیاد شامل صحبت کردن همراه با غذا خوردن، آدامس، مکیدن آب نبات های سفت، نوشیدن مایعات با استفاده از نی، سیگار کشیدن، اضطراب و نفس کشیدن از طریق دهان است.

جدا از بلع هوا، غذاها و نوشیدنی های خاصی وجود دارد که می تواند باعث آروغ زدن شود.از جمله این غذاها می توان به نوشیدنی های گازدار، الکل و غذاهای محرک مانند غذاهای حاوی نشاسته، شکر یا فیبر اشاره کرد.

همچنین داروهای خاصی مانند NSAID ها،  ملین ها و داروهای دیابت وجود دارد که ممکن است باعث آروغ زدن شده یا به بیماری های منجر شوند که به آروغ زدن کمک کنند.

بررسی ها نشان داده حتی برخی از بیماری ها باعث آروغ زدن می شومد. آروغ زدن در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شایع است. سایر شرایطی که می تواند این مشکل تحریک کننده را ایجاد کند، بیماری ریفلاکس معده (GERD)، گاستروپارزی، التهاب معده، زخم معده و عدم تحمل لاکتوز است.2
 

چه زمانی باید برای آروغ زدن به پزشک مراجعه کرد؟


آروغ زدن بیش از حد، گاز رها کردن و باد کردگی ایجاد شده اغلب بر روی خود یا با تغییرات ساده حل می شود. اگر این ها تنها نشانه هایی هستند که دارید، به ندرت یک وضعیت اساسی جدی را نشان می دهند.

اگر علائم بیماری شما با تغییرات ساده اصلاح نمی شوند، با پزشک مشورت کنید، و به خصوص به این موارد مطرح شده  توجه کنید:

اسهال

درد شکم پایدار یا شدید

مدفوع خونی

تغییرات در رنگ و یا میزان مدفوع

کاهش وزن

ناراحتی در قفسه سینه

فقدان اشتها و یا احساس سیری کاذب

این نشانه ها و علائم می توانند سیگنال اصلی مشکلات گوارشی را نشان دهند.1
 

درمان آروغ زدن

آروغ زدن عادی نیاز به هیچ درمانی ندارد. با این حال، اگر آروغ زدن بیش از حد باشد، باید با یک پزشک تماس بگیرید تا شرایط احتمالی مسبب مشکل را بررسی کند. درمان به علت بادگلو بستگی دارد.
 
1: خود درمانی
اگر بیش از حد آروغ می زنید و یا اگر معده شما متسع است و نمی توانید هوا را خارج کنید، دراز کشیدن به بغل می تواند کمک کننده باشد. همچنین حالت سجده (زانو به قفسه ی سینه نزدیک می شود) نیز در رفع گاز جمع شده در معده، می تواند مفید باشد. در این وضعیت باقی بمانید تا گاز دفع شود.

اگر شما اغلب دچار باد گلو می شوید، باید از موارد زیر اجتناب کنید:

خوردن و نوشیدن سریع

نوشیدن نوشابه های گازدار

جویدن آدامس
 
2: مراقبت های پزشکی
اگر آروغ زدن شما بیش از حد باشد، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است سوالاتی در مورد علائم بیماری، زمان شروع آروغ زدن، سابقه آروغ زدن قبلی، الگوی بروز علائم مانند اینکه آیا آروغ زدن به علت عصبانیت یا پس از مصرف یک غذای خاص یا نوشیدنی خاص اتفاق می افتد، بپرسد.

ثبت اطلاعات غذایی روزانه برای چندین روز، به تشخیص کمک می کند. مطمئن شوید که هر گونه علائم دیگر (حتی اگر فکر نمی کنید که با مشکلتان مرتبط هستند) را به پزشک اطلاع دهید. این کار در تشخیص و پیدا کردن بهترین روش درمانی به پزشک کمک خواهد کرد.

پزشک پس از معاینه کامل جسمی، آزمایش های بیشتری مانند رادیوگرافی شکمی یا بررسی محتویات معده را انجام دهد. سایر آزمونها عبارتند از:

اسکن MRI

سی تی اسکن

سونوگرافی

آزمایشهای بررسی سوء هاضمه

آزمایش هیدروژن و متان

این تست ها، به پزشک تصویر واضح و روشنی از دستگاه گوارش برای کمک به رسیدن به تشخیص قطعی، می دهد.3

آروغ زدن بیش از حد و درمان آن

پیشگیری از آروغ زدن

آروغ زدن یک عمل طبیعی است. شما می توانید با اجتناب از موارد زیر که به احتمال زیاد باعث ایجاد آروغ می شوند، علائم خود را کنترل کنید:

نشستن و خوردن هر وعده غذایی به آرامی.

اجتناب از جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات های سخت.

اجتناب از نوشابه های گازدار و الکل.

توقف مصرف هر گونه مواد غذایی و یا نوشیدنی که باعث آروغ زدن مکرر می شود.

مصرف مکمل های پروبیوتیک برای کمک به هضم.

اجتناب از شرایط اضطراب آور که باعث تنفس عمیق و سریع می شوند.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.pezeshket.com
3.www.doctoreto.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.