تاکتیک ها و روش های قرار دادن نوزاد بر روی شکم

والدین بایستی به طور روزانه زمانی را برای قرار دادن نوزاد خود بر روی شکم اختصاص دهند چرا که این کار به جهت رشد مغز و تکامل مهارتهای حرکتی از اهمیت بالایی برخوردار است. اطلاعات بیشتر را در این مقاله بیابید.
دوشنبه، 11 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاکتیک ها و روش های قرار دادن نوزاد بر روی شکم
به دلیل آنکه فرزند نوزادتان اوقات زیادی را در خواب بسر می برد، امکان دارد زمان کافی برای قرار گرفتن بر روی شکم نداشته باشد. حتماً می دانید که خوابیدن نوزاد به پشت تا چه اندازه دارای اهمیت است اما اختصاص زمانی برای قرار دادن او بر روی شکم نیز مهم می باشد. اختصاص زمانی برای قرار دادن فرزندتان بر روی شکم به او کمک می کند ماهیچه های بخش فوقانی بدن و گردن خود را تقویت سازد. این کار نه تنها به فرزندتان در قدرتمند ساختن ماهیچه هایش کمک می کند، بلکه در رشد و تکامل مغز او نیز کمک ساز است. اگر خودتان نیز توجه کرده باشید، حتماً متوجه شده اید زمانی که به پشت دراز می کشید، تنها می توانید از یک جهت دنیا را مشاهده کنید. قرار دادن فرزندتان بر روی شکم او را ترغیب می کند به اطراف نگاهی انداخته، خود را به اسباب بازی هایش برساند یا تلاش کرده چهار دست و پا حرکت کند یا غلت بزند. متخصصان دریافته اند نوزادانی که به قدر کافی بر روی شکم خود قرار داده نمی شوند اغلب دچار تأخیر در مهارتهای حرکتی همچون نشستن، غلت زدن و چهار دست و پا رفتن می شوند. عدم اختصاص زمان کافی جهت قرار دادن نوزاد بر روی شکم، علاوه بر آن که موجب تأخیر در رشد مهارت های حرکتی می شود، او را در معرض خطر ابتلاء به پلاژیوسفالی موضعی (بد فرم شدن شکل سر یا ایجاد نواحی صاف بر روی سر) نیز قرار می دهد. در صورتی که فرزندتان زمان زیادی در یک حالت قرار داشته باشد ممکن است دچار صافی نواحی از پشت یا اطراف سر خود شود.
 
بعضی از نوزادان به طور طبیعی دوست دارند بر روی شکم خود قرار گیرند با این حال نوزادانی که عادت کرده به پشت قرار گیرند اغلب در برابر قرار گرفتن بر روی شکم مقاومت می کنند. سعی کنید زمان قرار گیری فرزندتان بر روی شکم را برای او مفرح ساخته و آن را آرام آرام به او معرفی کنید.
 
تاکتیک ها و روش های قرار دادن نوزاد بر روی شکم
 

تدابیر لازم جهت قرار دادن نوزاد بر روی شکم

در این بخش برخی از روش هایی که می توانید به وسیله آنها فرزندتان را به راحتی بر روی شکم قرار دهید آورده شده است:
 
معرفی این کار یعنی اولین مرتبه ای که می خواهید فرزندتان را بر روی شکم قرار دهید را زودتر شروع کنید. زمانی که فرزندتان متولد می شود ممکن است برایش فرقی نکند در چه وضعیتی قرار داده می شود. هنگامی که بیدار است سعی کنید با نظارت خود یا فردی بزرگسال او را بر روی شکم قرار دهید. اجازه دهید بر روی دامان شما قرار گیرد و در همین حین پشت او را آرام بمالید.
 
* تنها با چند دقیقه در روز برای قرار دادن او بر روی شکم شروع کنید. دو تا سه دقیقه در هر مرتبه شروع خوبی خواهد بود. می توانید پس از هر مرتبه تعویض پوشک به مدت چند دقیقه او را بر روی شکم قرار دهید.
 
* از یک بالش مخصوص شیردهی استفاده کنید. این نوع بالش برای قرار دادن نوزاد بر روی شکم بسیار عالی است. دستهای نوزاد را در قسمت بالایی بالش قرار دهید. می توانید چند اسباب بازی یا آینه ای را نزدیک او قرار داده تا بتواند در حین بازی آنها را در دست بگیرد.

تاکتیک ها و روش های قرار دادن نوزاد بر روی شکم

* همراه با فرزندتان بر روی زمین قرار بگیرید. در صورتی در زمان قرار داشتن فرزندتان بر روی شکم نزدیک او باشید لحظات بهتری خواهد داشت. در کنار فرزند نوزادتان بر روی زمین دراز بکشید و با او بازی کنید. همچنین می توانید به پشت دراز کشیده و فرزندتان را در بالای شکم خود قرار دهید. زمانی که کمی بزرگتر شد می توانید تمرینات روی زمین را با فرزند خود امتحان کنید. به پشت دراز بکشید درست مانند انجام دادن حرکت دراز و نشست زانوهای خود را خم کرده و نوزاد را در امتداد زانوهای خود قرار دهید. می توانید کرانچ شکم را در حین نگاه داشتن دستان فرزندتان انجام دهید. این نوع تمرین بسیار عالی است و فرزندتان عاشق آن خواهد شد.
 
تاکتیک ها و روش های قرار دادن نوزاد بر روی شکم


*  اسباب بازی یا آینه تاشویی را بر روی زمین در مقابل فرزند خود قرار دهید. نوزادان حقیقتاً از نگاه کردن به آینه و دیدن تصویر خود در آن لذت می برند.
 
* فرزند خود را با تکان دادن جغجغه یا کلید در مقابلش ترغیب به رساندن خود به آنها بکنید. حتماً از دیدن ناگهانی شروع به حرکت سینه خیز او به منظور رسیدن به اسباب بازی ها شگفت زده خواهید شد.
 
* به فرزند خود در یادگیری نحوه غلت زدن با قرار دادن پتویی در زیر او کمک کنید. می توانید با غلت دادن آرام او با استفاده از پتو به تمرین غلت زدنش کمک نمایید.
 
* تشکچه بازی موزیکالی را زیر فرزند خود قرار دهید. موسیقی کوچولوی شما را سرگرم ساخته و زمان قرار گرفتن بر روی شکم را برای او کمتر کسل کننده می سازد.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.