نکاتی در خصوص چهار ماهگی نوزاد

در این مقاله به نکاتی در خصوص چهار ماهگی نوزاد و مواردی که والدین بایستی جهت حفظ ایمنی فرزند خود رعایت کنند اشاره شده است.
سه‌شنبه، 2 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در خصوص چهار ماهگی نوزاد
فرزند شما در این ماه کمی بیشتر احساسات خود را نشان می دهد. او بسیار اجتماعی تر از یک ماه پیش است. به اطراف نگاه می کند، سرش را به خوبی بالا می گیرد و نسبت به محیط اطراف خود آگاهی بیشتری دارد. به رشد خود با سرعت ثابت ادامه می دهد و حدود 4 تا 7 اونس یا 113 تا 198 گرم در هفته افزایش وزن خواهد داشت و در پایان ماه چهارم به وزنی حدود 14 تا 15 پوندی (6 تا 804ر6 کیلوگرم) و قدی در حدود 24 تا 25 اینچ یا 61 تا 5ر63 سانتیمتری خواهد رسید.
 
او دوست دارد به صداهای اطرافیان به ویژه صدای مادر گوش کند. همچنین علاقه زیادی به تولید صدا از خود دارد. ممکن است متوجه تولید حروف صداداری مانند «آه» و «اوه» از او شده باشید. همین حالا صداهای اطراف علاقه او را برمی انگیزانند. احتمال دارد به هنگام صحبت کردن شما به دهانتان خیره شود یا زمانی که صدای صحبت کردنتان از اتاق دیگر را می شنود سر خود را به سمت صدا بچرخاند.
 
فرزند شما دیگر یک نوزاد کوچک نیست و رفلکس های هنگام تولد او در حال کمرنگ شدن هستند. همچنین شروع به انجام حرکات تعمدی با پاها و دستان خود می کند. احتمال دارد متوجه شده باشید که حرکت پاهای او اکنون نرم تر و روان تر شده است. هنوز چهار دست و پا راه رفتن را شروع نکرده است اما امکان دارد شروع به کشیدن خود بر روی زمین کرده یا سعی در انجام آن بر روی شکم خود نماید. احتمالاً اکنون می تواند غلت بزند یا آن را شروع کرده است. شاید هنوز در دو جهت قادر به غلت زدن نیست اما امکان دارد که بتواند از شکم به پشت غلت بزند.
 
هنوز هم خواب او زیاد است اما باید اکنون بتواند در شب بهتر بخوابد. می توانید از او انتظار داشته باشید که حدود 15 ساعت در یک شبانه روز بخوابد که حدود 10 ساعت از آن خواب شبانه خواهد بود. ممکن است در طول روز 2 یا 3 چرت روزانه داشته باشد که هر کدام حدود یک تا 2 ساعت به طول خواهند انجامید. اگر هنوز در طول شب به طول کامل خواب ندارد، به برنامه خواب روزانه او نگاهی بیندازید. در صورتی که در طول روز بیش از حد می خوابد، ممکن است خواباندنش در تمام طول شب سخت باشد. می توانید در طول روز با بیدار کردن کمی زودتر فرزند خود از چرت روزانه یا بازی کردن با او  باعث شوید کمی بیشتر بیدار بماند.
سعی کنید نسبت به آنچه برای فرزندتان بهترین است سخت گیر باشید و توصیه های ناخواسته یا قدیمی را نادیده بگیرید.فرزند شما اکنون کمی بزرگتر شده است و امکان دارد از دوستان یا خانواده خود توصیه هایی را در ارتباط با او دریافت کنید البته اگر تاکنون انجام نشده باشد. صحبت در خصوص بچه ها سرگرم کننده است و مادران اغلب دوست دارند تجربیات خود را در این خصوص به اشتراک بگذارند. معمولاً این امر مسئله بزرگی نیست اما بعضی اوقات دیگران بیش از حد در مورد آن صحبت می کنند یا توصیه هایی را می نمایند که هرگز از آنها خواسته نشده بود. سعی کنید نسبت به آنچه برای فرزندتان بهترین است سخت گیر باشید و توصیه های ناخواسته یا قدیمی را نادیده بگیرید.
 

توانایی های نوزاد تا پایان چهار ماهگی

* چرخاندن سر در تمام جهات
 
* ایجاد حالتهای بیشتر در چهره و صورت
 
* بیان برخی حروف صدادار از جمله «آه» و «اوه» به صورت دست و پا شکسته
 
* نشستن با استفاده از پشتی یا با کمک
 
* پاشاندن آب به اطراف و بازی در وان حمام
 
نکاتی در خصوص چهار ماهگی نوزاد

* معطوف ساختن توجه مادر یا پدر به خود
 
* آرام ساختن خود، اما ممکن است هنوز هم دوست داشته باشد مادر یا پدر او را آرام سازند
 
* در دهان گذاشتن اشیاء یا اسباب بازی های خود
 
* توجه به عطر یا بوهای مختلف
 

علایق نوزاد در چهار ماهگی

* قرار دادن اشیاء در دهان و جویدن آنها با لثه
 
* خندین به هنگام قلقلک دادن او
 
* لبخند زدن به خود در آینه
 
* در آغوش گرفته شدن و به این طرف و آن طرف برده شدن یا قرار گرفتن در آغوشی
 
نکاتی در خصوص چهار ماهگی نوزاد

* گوش کردن به موسیقی
 
* نگاه کردن در آینه
 

نکاتی جهت حفظ ایمنی نوزاد در چهار ماهگی

* بر روی زمین قرار گرفته به طوری که بتوانید از دید فرزندتان به اطراف نگاه کنید. به دنبال هر آنچه که می تواند در دسترس یا دید او قرار داشته باشد بوده و وسایل خطرناک را از مقابل چشمان و دستان او بردارید.
 
* پرده ها را بررسی کنید. اکنون که فرزندتان شروع به حرکت کرده است زمان آن فرا رسیده که اطمینان یابید هیچ بندی از پرده های کوچک آویزان نشده باشد. بندهای پرده می توانند در اطراف گردن نوزاد پیچیده شده و موجب خفگی او شوند.
 
* هرگونه پریزهای برقی که استفاده نمی کنید را با درپوش بپوشانید البته اگر تاکنون این کار را نکرده باشید.
 
* وسایل کوچک و شکستنی را فعلاً به کناری بگذارید. دور ساختن آنها از دسترس نوزاد به حفظ ایمنی او و نیز حفظ تزئینات خانه کمک خواهد کرد.
 
* در قسمت راه پله ها از درب یا نرده های محافظ استفاده کنید. شاید فرزند شما هنوز آماده رساندن خود به پله ها نشده باشد اما پیش از آنکه متوجه شوید این اتفاق خواهد افتاد. نوزادان برای رساندن خود به پله ها حتماً نیازی به چهار دست و پا حرکت کردن یا راه رفتن ندارند و به هر طریق می توانند خود را به آنها رسانده و به پایین پرت شوند.
 
 

فعالیت های مورد نیاز نوزاد در چهار ماهگی

* با فرزند خود بازی های کودکانه ای مانند «خیلی بزرگ» را انجام دهید. دستان او را بگیرید و با آنها به خود ضربه بزنید یا دستان او را از هم باز کرده و بزرگ بودن اندازه چیزی را به او نشان دهید.
 
* اسباب بازی یا کلیدی را در مقابل فرزندتان تکان دهید. ببینید دستان خود را برای گرفتنشان دراز می کند یا خیر. سعی کنید آنها را از جهات مختلفی مانند پشت یا اطراف سر او تکان دهید و ببینید پیدایشان می کند یا خیر.
 
* پتوی نوزاد خود را بر روی زمین پهن کرده و او را در وسط آن قرار دهید به گونه ای که به پشت یا بر روی شکم قرار داشته باشد. آنگاه به آرامی او را با استفاده از پتو بغلتانید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع:
اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.