صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی

متاورس دنیای آینده اینترنت است. با توجه به توسعه روزافزون تکنولوژی و نقش آن در زندگی، اگر بخواهید در حوزه خرید و فروش متاورس موفق باشید باید خود را درگیر اطلاعات این زمینه کنید.
سه‌شنبه، 25 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی

صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی

شاید این اواخر کلمه متاورس زیاد به گوشتان خورده باشد. اگر با حوزه فناوری سروکار داشته باشید به‌خوبی می‌دانید که این کلمه در عصر حاضر چقدر کاربرد دارد. ما هرروزه شاهد خبرهای جدیدی در این حیطه هستیم.

هرچه پیش می‌رویم این فناوری بیشتر خودنمایی کرده و نقش آن در زندگی ما پررنگ‌تر می‌شود. چندی پیش نیز شرکت مشهور فیس‌بوک نام خود را به متا تغییر داد و در بیانیه‌ای اظهار کرد که متاورس آینده جهان اینترنت است.

همین جمله کافی است تا به اهمیت متاورس در دنیای دیجیتال پی ببریم. ما اینجاییم تا شما را با نحوه خرید و فروش در متاورس آشنا کنیم؛ اما قبل از این‌که نحوه خرید و فروش در متاورس را بیاموزید، بهتر است با متاورس و مفاهیم پایه آن آشنا شوید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 
صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی
 

متاورس چیست؟

متاورس بازاری نوظهور در دنیای اینترنت کنونی است. این واژه از ترکیب دو لغت Meta و Universe تشکیل شده است. واژه متا ریشه‌ای یونانی دارد و به معنا فراتر است و یونیورس هم کلمه‌ای با ریشه انگلیسی و به معنای جهان است؛ بنابراین متاورس ازنظر لغوی به معنای جهان ماوراء یا فراتر از جهان است.

این واژه اولین بار در دهه ۹۰ میلادی توسط نیل استفنسون نویسنده کتاب علمی- تخیلی Snow Crash به‌کاربرده شد. این رمان آینده‌ای ضدآرمانشهری را در قرن ۲۱ توصیف می‌کرد. در این رمان متاورس در واقع دنیای واقعیت مجازی بود که کاربران در آن به کمک عینک‌های VR زمین مجازی می‌خریدند و آواتار موردپسند خود را انتخاب می‌کردند.

استفاده از واژه متاورس به همین ترتیب ادامه یافت و پس از آن به‌طور مکرر در چندین کتاب و فیلم از آن نام برده شد.

متاورس در حقیقت واقعیتی مجازی است. در این فضا افراد قادرند تمام کارهایی را که در زندگی واقعی انجام می‌دهند، بسته به شرایط و پیشرفت زمانه خود، انجام دهند. این محیط مجازی همیشه فعال و آنلاین است و افراد می‌توانند در آن با استفاده از آواتار شخصی خودشان و یا عینک‌های واقعیت افزوده (AR) با یکدیگر و دنیای دیجیتال اطرافشان تعامل داشته باشند.

در نتیجه متاورس یک دنیای سه‌بعدی است و نقطه اتصال زندگی واقعی و دیجیتالی محسوب می‌شود.

متاورس برای هر چیزی و هر کاری مورداستفاده قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه محدودیت کاربردی، مکانی و زمانی ندارد. شما می‌توانید در هر زمانی که دوست داشتید، با هر شخصی در هرکجای این کره خاکی هست، ارتباط برقرار کنید.

تصور این موضوع بسیار شیرین است، فرض کنید در منزل شخصیتان نشسته‌اید و به‌راحتی با کمک متاورس در کنسرت خواننده مشهور مورد علاقه‌تان در آن‌سوی مرزها شرکت می‌کنید. همچنین شما در این دنیا می‌توانید به‌تمامی اطلاعات در کسری از ثانیه دسترسی داشته باشید.

 
متاورس دارای یکسری خصوصیات و ویژگی است که در ادامه به‌اختصار به آن‌ها می‌پردازیم.


مفاهیم اصلی در متاورس:

  • حضور (Presence): به معنای احساس بودن به‌طور واقعی در فضای مجازی است. این قابلیت از طریق آواتارها محقق می‌شود. آواتارها دقیقاً معرف شخصیت ما در فضای مجازی هستند.

صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی

  • همچنین ایجاد این حس حضور از طریق تکنولوژی‌های واقعیت مجازی مانند نمایشگرهایی که روی سر قرار می‌گیرند، امکان‌پذیر می‌شود. علاوه بر این، با به همراه داشتن سنسورهایی در سر، دست و پا، امکان شبیه‌سازی حرکت و لمس نیز در این فضا به وجود می‌آید.
  • تعامل‌پذیری (Interoperability): به معنای وجود تعامل در دنیاهای موجود در متاورس و رفتن از یک مقصد به مقصد دیگر است. در این جابه‌جایی شما می‌توانید تمام املاک و دارایی‌های مجازی خود را با خود جابه‌جا کرده و یا حتی خرید و فروش کنید. این قابلیت در هیچ‌یک از فضاهای مجازی کنونی وجود ندارد.
  • استانداردسازی (Standardization): به معنی تعیین استاندارد برای برنامه‌ها و تجهیزات و لوازم موجود در متاورس است. به این وسیله متاورس‌های مختلف از استاندارهای تعریف شده پشتیبانی می‌کنند و امکان تعامل بین تمام پلتفرم‌ها در سرتاسر دنیا فراهم می‌شود.

ویژگی‌های متاورس:

  • ارتباط با دنیای واقعی: همان‌طور که از نامش پیداست به معنای تجربه و تحقق دنیای فیزیکی در دنیای مجازی است. این یعنی وقتی شما کاری را در دنیای مجازی انجام می‌دهید، نتیجه آن را در دنیای واقعی می‌بینید. مثلاً شما در دنیای مجازی یک هلی‌کوپتر را به پرواز درمی‌آورید تا یک هلی‌کوپتر در دنیای واقعی پرواز کند.
  1. ارتباط با دنیای واقعی: همان‌طور که از نامش پیداست به معنای تجربه و تحقق دنیای فیزیکی در دنیای مجازی است. این یعنی وقتی شما کاری را در دنیای مجازی انجام می‌دهید، نتیجه آن را در دنیای واقعی می‌بینید. مثلاً شما در دنیای مجازی یک هلی‌کوپتر را به پرواز درمی‌آورید تا یک هلی‌کوپتر در دنیای واقعی پرواز کند.
 
  1. امنیت: به واسطه ورود فناوری بلاک‌چین به متاورس، اطلاعات و داده‌ها در متاورس کاملاً ایمن هستند.
 
 
  1. سرعت: هر کاری در متاورس با نهایت سرعت و دقت انجام می‌شود. همچنین همه‌چیز در متاورس در دسترس است و هر جستجویی در کسری از ثانیه به نتیجه می‌رسد.
 
  1. پایداری: پایداری به معنی باقی ماندن تغییرات ایجاد شده است. این یعنی تغییر ایجاد شده در فضای متاورس توسط شما پس از خروج و ورود مجدد هنوز هم باقی است. هم‌چنین متاورس پایانی ندارد و دائمی است و مکث و توقف در آن جایی ندارد.
  2. هوشمندی
 
  1. تعداد نامحدود کاربر

  • محدودیت‌های متاورس:

  1. عدم سازگاری برخی افراد با این تکنولوژی: حتماً در اطرافتان انسان‌هایی را دیده‌اید که علاقه‌ای به تکنولوژی ندارند. این افراد ترجیح می‌دهند به سبک قدیمی و سنتی زندگی خود ادامه دهند. تکنولوژی در زندگی این افراد راهی ندارد و از آن‌ها نمی‌توان انتظار پذیرش متاورس را داشت.

صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی

 
  1. از بین رفتن لذت‌های فیزیکی زندگی: زمانی که در دنیای متاورس قدم می‌گذارید بسیاری از لذت‌های فیزیکی زندگی‌تان حذف می‌شود و کارها در کسری از ثانیه انجام می‌شود. مثلاً فرض کنید با استفاده از متاورس به کنسرت خواننده مورد علاقه خود در شهر دیگری بروید، در این صورت لذت طی کردن مسیر و سفر را از دست خواهید داد و این یکی از محدودیت‌های متاورس است.

ابزارهای تحقق متاورس:

واقعیت مجازی (VR):

 واقعیت مجازی یا Virtual Reality دنیای دیجیتالی است که کاربران با استفاده از عینک مخصوص وارد آن شده و با آن فضا و هر آنچه در آن فضا وجود دارد ارتباط برقرار می‌کنند. هدف واقعیت مجازی ایجاد محیطی شبیه‌سازی شده است. این محیط یا کاملاً شبیه دنیای واقعی است یا به‌کلی با دنیای واقعی تفاوت دارد. در واقعیت مجازی ارتباطی با دنیای واقعی وجود ندارد.

برای درک بهتر واقعیت مجازی یک مثال می‌زنیم. یکسری نرم‌افزارهای واقعیت مجازی وجود دارند که از یک کلاس درس تشکیل شده‌اند. افراد شرکت‌کننده در این کلاس‌ها با استفاده از عینک و یا برقراری تماس تصویری به آن متصل می‌شوند، در کلاس شرکت می‌کنند و حتی به‌صورت مجازی روی تابلو وایت‌برد کلاس می‌نویسند.
 

واقعیت افزوده (AR):

واقعیت افزوده یا Augmented Reality تکنولوژی دیگری است که به هدف اضافه کردن ویژگی‌های جدید و پیچیده به دنیای واقعی ایجاد شده است و می‌تواند در ایجاد حس حضور واقعی به کاربران کمک کند. این فناوری اشیا ساخته شده در فضای مجازی را در کنار اشیا واقعی قرار می‌دهد. این اشیا مجازی ازنظر شکل و اندازه کاملاً با شی‌ء حقیقی سازگار هستند.

علاوه بر این امکان تعامل کاربر با این اشیا را نیز فراهم می‌کند. تحقق این ویژگی نیاز به ابزار خاصی ندارد و با استفاده از یک برنامه موبایل نیز امکان‌پذیر است. با استفاده از واقعیت افزوده دارایی‌های موجود در فضای مجازی، در دنیای واقعی به نمایش در می‌آیند.

به‌طورکلی این دو تکنولوژی در یک راستا قرار دارند و هر دو به هدف تجربه حس واقعی در متاورس به کار می‌روند. به خاطر داشته باشید که هیچ محدودیت خاصی جهت ورود به متاورس وجود ندارد. لذا شما می‌توانید با گوشی هوشمند خود به‌راحتی وارد آن شوید. همچنین ورود به این فضا از طریق کامپیوتر خانگی، لپ‌تاپ، دستگاه‌های AR و VR امکان‌پذیر است.
 

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence علمی جهت هوشمند سازی فعالیت ماشین‌های مختلف با استفاده از هوش موجود در انسان‌ها است. می‌توان گفت هوش مصنوعی به ماشین‌ها و ابزارآلات مختلف قابلیت انجام یکسری کار را می‌دهد. مثلاً گوشی مجهز به هوش مصنوعی با شنیدن صدای شما شروع به تایپ می‌کند. متاورس از این قابلیت بهره می‌برد تا به کاربران قدرت انجام آزادانه هر فعالیتی را بدون هیچ‌گونه محدودیت بدهد.

صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی



بلاک‌چین

بلاک‌چین یک دفتر دیجیتال است که همه اطلاعات ارزهای دیجیتال، رمز ارزها و تراکنش‌های مربوطه در آن ثبت و ذخیره می‌شود. این فضا برای معامله در دنیای دیجیتال توسعه‌ یافته است. فناوری بلاک‌چین در متاورس کاربردهای گوناگونی دارد. همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفته شد متاورس ابزاری جهت برقراری ارتباط و تعامل بین انسان‌ها است.

از آنجایی که کاربران می‌خواهند در این بستر ارتباطی حضور راحتی داشته باشند، نگران حذف و سانسور اطلاعاتشان نباشند بنابراین نیاز است تا این فضا به‌صورت غیرمتمرکز اداره شود و هیچ نهاد و سازمانی قابلیت دخل و تصرف در آن را نداشته باشد.

بلاک‌چین چنین قابلیتی را برای متاورس فراهم می‌کند. همچنین متاورس نیازمند یک سیستم مالی غیرمتمرکز برای دارایی‌های خود است. بلاک‌چین هم همین کار را برای دارایی‌های متاورس انجام می‌دهد.

در واقع بلاک‌چین با توکنیزه کردن دارایی‌ها در متاورس امکان خرید و فروش در این فضا را فراهم می‌کند. این قابلیت در متاورس به جهت سرعت بخشیدن در انجام کارها و عدم دخالت دولت‌ها و ارگان‌های بزرگ مهم و حیاتی است.

 علاوه بر موارد ذکرشده بلاک‌چین به‌عنوان یک فضای ذخیره‌سازی ایمن برای متاورس نیز عمل می‌کند. چراکه در غیر این صورت متاورس به سیستمی پیشرفته و ایمن جهت ذخیره و پردازش اطلاعات میلیون‌ها کاربر نیاز داشت و متحمل بار مالی زیادی می‌شد.
 

NFT چیست و چه ارتباطی با متاورس دارد؟

NFT(Non-Fungible Token) یا توکن غیرقابل تعویض (توکن غیر مثلی) یک نوعی ارز دیجیتال رمزنگاری‌شده است که سند مالکیت یک اثر دیجیتال را در فضای بلاک‌چین صادر می‌کند و کاملاً منحصربه‌فرد است.

در حقیقت قرارداد هوشمندی است که تنظیم و برای ایمن‌سازی آن به‌صورت دیجیتالی استفاده می‌شود. این توکن‌ها غیرقابل جایگزین کردن هستند و نمی‌توان آن را با نمونه‌های دیگری عوض کرد.


 
صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی



هر NFT ارزش ویژه‌ای دارد به‌نحوی‌که هیچ توکن دارای ارزش مشابه با آن وجود ندارد. همچنین NFT قابلیت بخش‌پذیری ندارد و غیرقابل تقسیم است.

این توکن‌ها قابل‌انتقال و معتبر هستند و حق مالکیت در آن‌ها محفوظ است. این دارایی‌های دیجیتال بیشترین کاربرد را در دنیای متاورس دارند و به‌صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند.

یک NFT از اشیا دیجیتال ایجاد می‌شود و نمایانگر مواردی مثل کلکسیونی‌ها، آواتارهای مجازی، کفش‌های طرح‌دار، موسیقی، گیف‌ها، ویدیوهای ورزشی و غیره است. در واقع این توکن‌ها فایل دیجیتالی از کلکسیون‌های فیزیکی هستند. این فناوری به تولیدکنندگان فرصتی جهت کسب درآمد می‌دهد.


کاربردهای متاورس در دنیای واقعی:

فضای متاورس روزبه‌روز در حال گسترش است. کاربرد آن فقط محدود به داستان‌ها، فیلم‌ها و عالم تخیل نمی‌شود. این فضای مجازی برای همه افراد در دسترس است و کاربردهای بسیاری در دنیای واقعی دارد.

برخی از این کاربردها عبارت‌اند از:

1.بازی و سرگرمی

 ازجمله اصلی‌ترین کاربردهای متاورس ایجاد بازی‌های مجازی است. طرفداران بازی‌های اینترنتی و گیمینگ از تأثیرات کاربرد این تکنولوژی بهره بسیاری می‌برند. متاورس بازی‌ها را از طریق واقعی نشان دادن جذاب‌تر و هیجان آن‌ها را چندین برابر می‌کند. همچنین این تکنولوژی فضای رقابتی مهیجی برای کاربران ایجاد کرده است. کابران در این فضا علاوه بر بازی و رقابت درآمد هم کسب می‌کنند.
 

2.تجارت

در عصر حاضر خرید و فروش آنلاین و اینترنتی رواج بسیاری یافته است. بسیاری از مالکین مشاغل و برندها اجناس خود را از این طریق عرضه می‌کنند. در مقابل مردم هم گرایش زیادی به این شیوه خرید از خود نشان داده‌اند.

خرید آنلاین از طرفی سبب صرفه‌جویی در وقت می‌شود و از طرف دیگر با وجود زندگی ماشینی، مسافت دور و رفت‌وآمد دشوار سبب صرفه‌جویی در هزینه می‌شود؛ اما این روش دارای ایراداتی نیز هست. مثلاً خریدار جنس را از نزدیک نمی‌بیند، امکان پرو وجود ندارد.

تکنولوژی متاورس این مشکل را حل کرده است. متاورس کمک می‌کند تا از راه دور و به‌صورت مجازی امکان امتحان کردن لباس‌ها و کفش‌ها برای کاربران از طریق مدل‌سازی فراهم شود.

علاوه بر این برندهای مختلف از فضای متاورس برای ارتباطات بیشتر با کاربران و مشتریان استفاده می‌کنند. برندها در این فضا از خلاقیت بیشتری برخوردار هستند و در این فضا خبری از محدودیت‌های دنیای واقعی نیست.

تبلیغ برندها در متاورس از طریق بیلبوردهای مجازی و ارائه محصولات مجازی در مراکز خرید مجازی صورت می‌پذیرد. همچنین چون تبلیغات از طریق متاورس پدیده نسبتاً تازه‌ای است هزینه کمتری بر روی دوش تبلیغ‌کننده می‌گذارد.

 
صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی
 

3.آموزش

امروزه بخش اعظم آموزش از طریق ابزارهای آموزش آنلاین و غیرحضوری انجام می‌شود. این شیوه آموزش در دسترس همه کاربران در سراسر دنیا قرار دارد. کاربران از هر نقطه این کره خاکی می‌توانند با بهره‌مندی از آواتارهای دیجیتال خود در کنار هم جمع شوند، با یکدیگر ملاقات داشته باشند و جلسات علمی و آموزشی برگزار کنند.

همچنین این محیط‌های دیجیتالی نیاز به محیط‌های فیزیکی برای آموزش را برطرف می‌کنند و به این وسیله سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزشی می‌شوند. در بسیاری از حوزه‌های آموزش مانند پزشکی برای درک بهتر مفاهیم نیازمند شبیه‌سازی فرآیندها هستیم. در متاورس این عمل به‌راحتی انجام می‌شود و دانشجوها به‌راحتی می‌توانند مفاهیم را یاد بگیرند.
 

4.گردشگری

با استفاده از گردشگری به تمام نقاط دنیا سفر کنید و لذت ببرید. گاهی به دلایل مشغله‌های مختلف و مشکلات زندگی امکان سفر کردن برای ما وجود ندارد. در این صورت به‌آسانی و با استفاده از متاورس می‌توانیم در هزینه و زمان صرفه‌جویی کرده و به ماجراجویی بپردازیم.

علاوه بر این عمر کوتاه انسان به وی اجازه سفر به دور دنیا را نمی‌دهد اما متاورس این امر را برای همه انسان‌ها در مدت زمان کوتاهی فراهم کرده است.


5.خرید و فروش ملک

اگر به دنیای دیجیتال و متاورس علاقه داشته باشید، حتماً از دیگران شنیده‌اید که به این وسیله زمین خرید و فروش کرده‌اند. یکی از کاربردهای اقتصادی متاورس خرید و فروش ملک هست که امروزه رواج بسیاری یافته است. در قسمت‌های جلوتر به‌تفصیل آن را بررسی می‌کنیم.
 

سؤالی در اینجا مطرح می‌شود. اصلاً چرا وارد متاورس شویم؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

مزایای ورود به متاورس:

  1. افزایش درآمد
  2. تعامل با کاربران
  3. برقراری ارتباط عمیق و بلندمدت با کاربران
  4. تعداد رقبای کم در آغاز کار و احتمال سوددهی بیشتر
  5. تمرکز روی بازاریابی تعاملی
  6. امکان انجام آزمون‌وخطا

صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی



راه‌های سرمایه‌گذاری در متاورس:

  • سرمایه‌گذاری در سهام متاورس
  • سرمایه‌گذاری در NFT
  • سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال متاورس
  • سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله در متاورس
  • خرید زمین در متاورس
  • اجاره و یا خرید ساختمان‌های متاورس

شرکت‌های فعال در متاورس

در سال‌های اخیر به دلیل موفقیت پروژه متاورس شرکت‌های بسیاری وارد آن شده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از‌جمله شرکت‌های معتبر در زمینه متاورس، متا (نام جدید شرکت فیس‌بوک)، مایکروسافت، اپیک، نایکی و گوچی هستند.

برای مثال برند گوچی به‌عنوان یکی از برندهای ارزشمند دنیا در حوزه تولید پوشاک، تعدادی لباس مختلف برای شخصیت‌های دنیای متاورس طراحی کرده است. به‌طور مثال، تنها یک کیف طراحی شده توسط این برند معروف، به قیمت 4 هزار دلار در پلتفرم ROBLOX به فروش رسیده است.

ورود چنین شرکت‌های معتبری در پروژه متاورس بیش‌ازپیش ما را علاقه‌مند به ورود و خرید و فروش در متاورس کرده است و تا حدودی خیال ما را از جهت ایمن بودن این فضا راحت کرده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا نحوه خرید و فروش در متاورس را بیاموزید.
 

خرید و فروش در متاورس

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم شما می‌توانید در این فضا هر کاری اعم از خرید و فروش را انجام دهید. خرید و فروش در متاورس مانند هر خرید و فروش دیگری نیاز به پرداخت هزینه دارد؛ اما ازآنجایی‌که این فضا مجازی است، پرداخت هزینه در آن از طریق ارز فیزیکی امکان‌پذیر نیست.

اینجاست که ارز دیجیتال اهمیت پیدا می‌کند. استفاده از ارزهای دیجیتال رمزنگاری‌شده سبب می‌شود خرید و فروش در متاورس به سهولت انجام گیرد.

برای انجام معامله و خرید و فروش در متاورس باید از رمز ارز خاص همان متاورس استفاده کرد.

صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی



بهترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های متاورس

پلتفرم‌ها یا پروژه‌های متاورس پل‌هایی جهت اتصال دنیای واقعی و مجازی هستند. این پروژه‌ها با استفاده از واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و بسیاری از فناوری‌های دیگر، به کاربران و کمک می‌کنند که تجربیات مجازی جدیدی خلق کنند. پلتفرم‌های بسیاری وجود دارند. ما در اینجا به معرفی مختصر چند پلتفرم محبوب و رایج در دنیای متاورس می‌پردازیم.

این پلتفرم‌ها عبارت‌اند از:
  1. دیسنترالند (Decentraland): مبتنی بر شبکه اتریوم است و رمز ارز آن MANA است. این رمز ارز جهت خرید و فروش زمین مجازی، بازی‌ها، آواتارها و لوازم جانبی دیجیتال استفاده می‌شود. صرافی‌های اصلی ارزهای دیجیتال در تجارت رمز ارز دیسنترالند شامل KuCoin، Binance، Coinbase Exchange، OKX و Upbit  هستند. MANA را می‌توان در مقابل پرداخت ارزهایی مانند بیت‌کوین، تتر و اتریوم یا در ازای بسیاری از ارزهای فیات ازجمله USD خریداری کرد.
 
  1. سندباکس (Sandbox): یک دنیای دیجیتال است که توسط کاربران ساخته می‌شود. در این فضا کاربر می‌تواند ضمن ایجاد یک‌سری آیتم‌های دیجیتال، آن‌ها را بفروشد. SAND توکن درون بازی و رمز ارزی است که در بستر شبکه بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است. از این توکن نیز می‌توان جهت خرید و فروش زمین مجازی، ساختمان، لوازم جانبی و غیره در متاورس استفاده نمود.
 
  1. اکسی اینفینیتی (Axie Infinity): بزرگ‌ترین ارز دیجیتال متاورس و یک بازی متاورسی مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است. توکن این بازی رمز ارز AXS می‌باشد.
 
  1. کریپتو باریستاس (Crypto Baristas): یک پروژه متعلق به NFT است که به هدف پرکردن فاصله بین دنیای حقیقی و مجازی ایجاد شده است.
 
  1. سکندلایو (SecondLive): محیطی سه بعدی است که کاربران دران مجاز به انجام هر کاری هستند. شما در این فضا می‌توانید آواتار طراحی کنید، با دیگران تعامل داشته باشید و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید. همچنین می‌توانید از آن جهت تبادل NFT و آثار هنری و کلکسیونی استفاده نمایید.


ورود به متاورس

خرید و فروش در متاورس قبل از هر چیزی مستلزم وارد شدن به این فضا است. در قسمت قبل چند پروژه معروف متاورس را معرفی کردیم. شما می‌توانید بسته به علاقه و سلیقه شخصی خود وارد یکی از این پلتفرم‌ها شوید. ما در اینجا نحوه نام‌نویسی و ورود به دو پلتفرم معروف را به شما می‌آموزیم.
 

ورود به پلتفرم دیسنترالند (Decentraland):

  1. ابتدا وارد سایت دیسنترالند شوید (https://decentraland.org).
 
  1. اگر گزینه Enter را دیدید روی آن کلیک کنید و در غیر این‌صورت بر روی گزینه START EXPLORING کلیک نمایید.
 
صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی

 
  1. در این مرحله با دو گزینه PLAY AZ GUEST(بازی به عنوان مهمان) و PLAY USING YOUR WALLET(بازی با استفاده از کیف پول) مواجه می‌شوید. یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید (اگر گزینه بازی با استفاده از کیف پول را انتخاب نمایید، بایستی یکی از سه کیف پول تعریف شده در سایت را متصل کنید).
 
  1. حال وارد دنیای بازی شده‌اید. پس شروع به بازی کنید و لذت ببرید.
فراموش نکنید که اگر قصد خرید و فروش در متاورس را دارید بایستی حتماً از کیف پول استفاده کنید؛ اما اگر فقط به قصد بازی وارد متاورس شده‌اید دیگر نیازی به کیف پول ندارید
 

نحوه ورود به پلتفرم سندباکس (SANDBOX):

  1. ابتدا وارد سایت سندباکس شوید (https://www.sandbox.game/).
 
 
  1. در قسمت بالای صفحه، سمت راست روی دکمه آبی رنگ SIGN IN کلیک کنید
 
  1. در این مرحله بایستی برای خود حساب بسازید. امکان افتتاح حساب توسط ایمیل، کیف پول‌های متامسک و سایر کیف‌پول‌ها وجود دارد. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها استفاده از کیف پول متامسک است.
 
 
  1. پس از انتخاب نحوه افتتاح حساب، در این مرحله لازم است ایمیل و رمز عبور برای خود انتخاب کنید.
 
  1. حال بر روی گزینه CREATE کلیک نمایید تا حساب کاربریتان ساخته شود.
 
 
  1. اکنون برای ادامه کار باید برنامه GAME MAKER را دانلود و روی سیستم خود نصب کنید.
 
  1. برنامه GAME MAKER را اجرا کنید و با وارد کردن ایمیل و رمز عبور خود وارد شوید.
 
صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی

حتماً این سؤال برایتان پیش آمد که کیف پول را چگونه انتخاب و به آن متصل شویم؟

کیف پول دیجیتال شما خارج از متاورس است و به همین دلیل باید قبل از خرید املاک مجازی به حساب متاورس شما متصل شود. برخی از پلتفرم‌ها ممکن است کیف پولی را که باید استفاده کنید مشخص کنند. همچنین برخی پلتفرم‌ها ممکن است انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.

پس از ساخت کیف پول، عبارت بازیابی آن را یادداشت کنید و آن را در جای مطمئن قرار دهید، زیرا از دست دادن عبارات بازیابی مساوی است با از دست دادن همیشگی دارایی‌هاییتان.

کیف پول‌های بسیاری وجود دارند که متاورس از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید به راحتی و با انتخاب یکی از آن‌ها وارد متاورس شده و خرید و فروشتان را انجام دهید. مجدداً یادآوری می‌کنیم که اگر قصد خرید و فروش در متاورس را ندارید، خود را درگیر انتخاب کیف پول و اتصال آن نکنید.

هم‌اکنون فرض می‌کنیم می‌خواهید کالایی را در متاورس خرید و فروش کنید. همان‌گونه که در بالا بیان کردیم وارد پلتفرم انتخابی خود شوید. اگر با کیف پول خود ثبت نام کرده‌اید نیازی نیست کاری انجام دهید. در غیر این‌صورت کیف پول‌های نرم‌افزاری را دانلود و با استفاده از آن متصل شوید.

در این مرحله جهت خرید و فروش نیاز به ارز دیجیتال دارید. می‌توانید ارز دیجیتال یا توکن موردن نیاز خود را از طریق صرافی‌های آنلاین و یا کیف‌پولتان خریداری نمایید.

به شما تبریک می‌گوییم تا اینجا همه چیز به خوبی پیش رفت. اکنون وقت آن رسیده است که آواتار شخصی خود را طراحی کنید و وارد دنیای بی‌کران متاورس شوید. این آواتار معرف شخصیت شما در دنیای مجازی است. پس تأمل نکنید و با استفاده از امکانات موجود در پلتفرم انتخاب، آواتار خود را بسازید.


زمین مجازی چیست؟

زمین مجازی یا فضای دیجیتال املاکی هستند که شما می‌توانید در دنیای متاورس آن‌ها را خرید و فروش کرده و از این راه سود کنید. همچنین امکان ساخت‌وساز این زمین‌ها در متاورس وجود دارد.

در شرایط کنونی اکثر پلتفرم‌ها و بازی‌های بلاک‌چین زمین‌های مجازی خود را به کاربران، سرمایه‌داران و شرکت‌ها می‌فروشند. کاربرد زمین‌ها در دنیای مجازی دقیقاً مانند کاربرد زمین در دنیای حقیقی است. از این زمین‌ها جهت ساخت‌وساز خانه، باغ، فروشگاه و غیره استفاده می‌شود.

به خوبی می‌دانید که یکی از اهداف متاورس کسب درامد است. از جمله ابتدایی‌ترین راه‌ها برای کسب درامد، خرید و فروش ملک و اجاره آن است. زمین‌های موجود در متاورس مانند زمین‌های واقعی دارایی‌های باارزشی هستند و مردم می‌توانند با فروش، اجاره و ساخت‌وساز آن‌ها، درآمد کسب کنند.

امروزه نیز با توجه به استفاده روزافزون ارزهای دیجیتال، تمایل افراد به خرید این زمین‌ها بیشتر شده است. مردم به این زمین‌ها به چشم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و سودمند می‌نگردند. عده‌ای زمین‌های خریداری شده خود را اجاره می‌دهند و عده‌ای آن را پس از مدتی به کاربر دیگر می‌فروشند و از این راه سود می‌کنند.

تنها تفاوت بین زمین‌های مجازی متاورس و زمین‌های حقیقی در این است که کاربران در متاورس می‌توانند بدون صرف هزینه‌های قانونی و بیمه‌ای و طی کرد مراحل اداری طولانی صاحب زمین شوند. همچنین، کاربران در متاورس دغدغه رخداد بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و ... را نخواهند داشت.

 
صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی

قیمت ملک در متاورس

در حال حاضر قیمت زمین در متاورس بین چند هزار دلار تا چند صد هزار دلار در نوسان است. قیمت این زمین‌ها تحت‌تأثیر عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی، وسعت، وضعیت آب و هوا و ... قرار دارد؛ اما فراموش نکنید که با وجود شباهت‌های زیاد قیمت‌گذاری زمین‌های واقعی و زمین‌های مجازی تفاوت‌هایی نیز بین این دو وجود دارد.

مثلاً قرار نیست کسی در زمین‌های مجازی زندگی کند؛ بنابراین برخی از فاکتورها مانند آرامش زیاد و دور بودن از محیط‌های شلوغ اهمیت خود را از دست می‌دهد. این نکته را به این علت بیان کردیم که با یکسری تبلیغات در دام افراد سودجو نیفتید و سرمایه خود را هدر ندهید.
 

نحوه خرید و فروش ملک در متاورس

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفتیم پلتفرم‌های زیادی مانند دیسنترالند و سندباکس در متاورس وجود دارند که خرید زمین در آن‌ها صورت می‌گیرد و همچنین می‌توان از پلتفرم شخص ثالث OPENSEA نیز ملک خریداری نمود (البته این سایت برای ایرانی‌ها در دسترس نیست و برای ورود به این سایت باید از VPN استفاده کنید).

در اینجا ما به نحوه خرید در دو پلتفرم مشهور دیسترالند و سندباکس و سایت OPENSEA می‌پردازیم.

باید این نکته را متذکر شد که برای مشخص کردن مالکیت زمین‌ها در متاورس از NFT استفاده می‌شود. هر قطعه زمین در هر یک از پلتفرم‌های متاورس به صورت یک کد NFT تعریف می‌شود. هر شخصی که این کد را در اختیار داشته باشد، مالک زمین خواهد بود.
 

خرید زمین از پلتفرم دیسترالند:

  1. ابتدا وارد سایت دیسترالند شوید، مراحل ورود به پلتفرم دیسنترالند که در بالا بیان شده است را طی کنید. اگر کیف پول دیجیتال ندارید، ابتدا یکی از کیف پول‌های دارای شبکه اتریوم متامسک را دانلود و نصب کنید.
 
  1. کیف پول خود را به دیسنترالند متصل کنید. برای اتصال کیف پول خود ابتدا روی گزینه Connect و سپس Wallet Connect کلیک کنید. پس از کلیک کردن یک بارکد به شما نمایش داده می‌شود. حال باید به قسمت تنظیمات کیف پول خود بروید، روی گزینه Wallet Connect کلیک و با اسکنر، بارکد را اسکن کنید. هم‌اکنون کیف پول شما به دیسنترالند متصل شده است. کیف پول خود را شارژ کنید (ارز دیجیتال MANA).
 
 
  1. سپس به قسمت PARCELS AND ESTATES بروید، روی VIEW ALL کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید از START BROWSING و گزینه LAND لیست زمین‌های موجود را مشاهده کنید.
 
 
  1. در این مرحله سوم زمین مورد نظر خود را با کلیک روی آن به‌خوبی ارزیابی کنید و تمام جزییات آن را ببینید... پس از ارزیابی دقیق زمین و مطالعه اصول و قواعد خرید می‌توانید یا به‌صورت مستقیم زمین را در متاورس خریداری نمایید و یا اینکه به سایت OPEN SEA مراجعه کرده و از این طرق اقدام کنید.
 
صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی


 
  1. شما حتی می‌توانید قیمت پیشنهادی خود را به فروشنده اعلام کنید. به‌هرحال اگر با قیمت ارائه شده در سایت موافق هستید و می‌بینید زمین مالکی ندارد، می‌توانید با کلیک کردن بر روی گزینه BUY و با پرداخت هزینه زمین را بخرید؛ اما اگر زمین موردنظر شما از قبل مالکی داشته باشد، بایستی در مزایده خرید زمین شرکت کرده و مالک زمین شوید.  اگر می‌خواهید قیمت پایین‌تری پیشنهاد دهید گزینه BID را انتخاب کرده و قیمت پیشنهادی و تاریخ انقضای قیمت را بنویسید. در صورت موافقت فروشنده با قیمت پیشنهادی، زمین به کیف پول شما انتقال پیدا خواهد کرد. به یاد داشته باشید  پلتفرم دارایی متاورس خاص، فقط به شما امکان می‌دهد از پلتفرم آن‌ها با استفاده از ارز رمزنگاری تأیید شده خرید کنیدیعنی در پلتفرم دیسنترالند شما تنها اجازه دارید با استفاده از رمز ارز MANA که توسط این پلتفرم ایجاد شده است خرید و فروش کنید.

 
 
  1. در انتها و بعد از خرید زمین و تکمیل مراحل آن زمین خود را تأیید کنید.  اکنون زمین دیجیتال خریداری‌شده توسط شما به شکل NFT در کیف پول دیجیتالی شما ذخیره شده است. می‌توانید زمین خریداری‌شده خود را در تب NTFs در کیف پول دیجیتال خود مشاهده کنید.
 
 

خرید زمین از پلتفرم سندباکس:

در این پلتفرم دو نوع زمین برای خرید وجود دارد: زمین‌های ویژه (premium) که قیمت نسبتاً بالایی دارند و توسط مراکز اجتماعی و شریکان اصلی احاطه شده‌اند. زمین‌های معمولی (regular) که نسبت به زمین‌های ویژه قیمت کمتری دارند. این زمین‌ها توسط شرکای اصلی احاطه نشده‌اند. مردم عادی معمولاً در این زمین‌ها ساخت‌وساز می‌کنند.
اکنون مراحل خرید زمین در سندباکس را بیان می‌کنیم:
  1. ابتدا وارد سایت سندباکس شوید و مراحل ورود به پلتفرم سندباکس که در بالا بیان شده است را طی کنید.
 
  1. کیف پول خود را متصل و آن را شارژ کنید (برای خرید زمین از طریق سندباکس رمز ارز اتر نیاز است).
 
 
  1. در قسمت نوارابزار سایت، سمت چپ ابتدا بر روی Market و سپس گزینه LAND کلیک کنید. هم‌اکنون زمین‌های ویژه با رنگ زرد و زمین‌های معمولی با رنگ خاکستری برای شما نمایش داده می‌شود (همچنین در این صفحه زمین‌هایی به رنگ بنفش، قرمز، سبز و آبی نیز وجود دارند که به ترتیب متعلق به زمین‌های رزرو شده، زمین‌های متعلق به شما، زمین‌های متعلق به سایر کاربران و زمین‌های رزرو شده سندباکس هستند).
 
  1. روی زمین موردنظر خود کلیک کنید و سپس گزینه Buy را انتخاب کنید. پس از خرید یک تأییدیه با عبارت Transaction Succeeded You Own A LAND معامله موفقیت‌آمیز بود و شما صاحب زمین شده‌اید دریافت خواهید کرد. اکنون زمین متعلق به شماست و توکن NFT زمین در کیف پول شما ذخیره شده است.
 
 

خرید زمین از سایت OPENSEA:

  1. ابتدا وارد سایت OPENSEA شوید.
 
  1. در قسمت جستجوی سایت، عبارت The Sandbox را تایپ و روی آن کلیک کنید.
 
 
  1. مراحل از اینجا به بعد دقیقاً همان مراحل خرید زمین از پلتفرم سندباکس است.
 
صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی

چگونه از ملک خریداری‌شده درآمد کسب کنیم؟

پس از خرید ملک ممکن است دغدغه کسب درامد از آن را داشته باشید. برای این کار چند راه دارید:
  1. ممکن است در ساخت‌وساز تخصصی نداشته باشید و یا هزینه لازم جهت سرمایه‌گذاری روی زمین، تأسیس فروشگاه و مغازه را نداشته باشید و فقط به دنبال کسب سود از زمین باشید. در این صورت می‌توانید آن را به سایر کاربران در متاورس اجاره دهید و از این راه به سود قابل‌توجهی برسید.
 
  1. اگر سرمایه کافی دارید، می‌توانید با خرید ابزار و تجهیزات در متاورس دست به ساخت‌وساز بزنید
 
  1. می‌توانید فروشگاه آنلاین تأسیس کنید و با معرفی برند مدنظر خودتان به سود برسید
 
  1. همچنین می‌توانید از زمین خود جهت تبلیغ سایر برندها استفاده کنید. این کار با توجه به روی کار آمدن مشاغل مجازی، بسیار درآمدزا است.


فروش زمین

گاهی لازم است زمین خود را بفروشید. مثلاً فرض کنید مدتی پیش زمینی خریداری کرده‌اید و طی این مدت طی شده زمین گران شده است و شما قصد فروش آن را دارید. برای فروش زمینتان دو راه دارید. شما می‌توانید زمین خود را یا از طریق پلتفرم‌ها و یا از طریق سایت‌هایی مثل OPENSEA به فروش برسانید.

برای این کار کافی است مراحل زیر را طی کنید:
  1. وارد حساب کاربری خود در پلتفرم مربوطه شوید.
 
  1. به قسمت MY ESTSTE بروید.
 
  1. روی ملک موردنظر کلیک کنید تا جزئیات آن نمایش داده شود.
 
  1. روی دکمه SELL کلیک کنید.
 
  1. قیمت و مدت‌زمان فروش را وارد نمایید و منتظر مشتری جهت زمین خود باشید.
به خاطر داشته باشید که یک تصمیم آنی و عجولانه می‌تواند سرمایه شما را به هدر بدهد. لذا قبل از خرید یا فروش در متاورس به اندازه کافی تحقیق کنید و با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید

 
صفر تا صد خرید و فروش در متاورس به زبان ساده و کاربردی
 

در پایان

در مطلبی که خواندید با  مفاهیم پایه‌ای متاورس آشنا شدید. همچنین به‌طور مفصل نحوه خرید و فروش در متاورس را آموختید. هرچند با توجه به گسترش روزافزون متاورس چالش‌های جدیدی ایجاد می‌شود که نیازمند آموزش‌های جدیدتر و به‌روزتر است.

با توجه به آینده روشن متاورس سعی کنید به‌طور مداوم اطلاعات خود را در این حوزه به‌روزرسانی کنید. فراموش نکنید فقط داشتن اطلاعات کافی جهت موفقیت در این زمینه کافی نیست. قبل از هر کاری در این فضا با افراد متخصص و باتجربه مشورت کنید. سپس وارد عمل شوید. امیدواریم توانسته باشی قدمی هرچند ناچیز در راه موفق شما برداشته باشیم.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.