آیا دفاع از فلسطین به ضرر ایران است؟

چرا باید از فلسطین دفاع کنیم؟ از منظر عقل و بعضی روایات، هزینه‌های هنگفت سیاسی و اقتصادی دفاع کردن از فلسطین به ضرر ایران است. پس چرا دفاع می کنیم؟
دوشنبه، 29 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: قربان منتظمی
موارد بیشتر برای شما
آیا دفاع از فلسطین به ضرر ایران است؟

مقدمه:

شبهه اندازان تفرقه انداز بین مسلمین و اجتماع با طرح مسائل سیاسی و اجتماعی در زمان های مختلف اهداف خود را دنبال می کنند.آنها بدون اینکه  دلشان برای دین و مردم بسوزد با ادله دینی ادعای دلسوزی و دینداری هم می کنند.
 
لذا این بار با یک روایات می خواهند با ادله دینی  ثابت کنند که  کمک به فلسطین خلاف دین است،و کمک ایران به فلسطین، مبتنی بر اصول و آرای نادرستی است .

لذا این دشمن تفرقه انداز  می گوید:یکی از نقدهای جدّی  که به سیاست‌های جمهوری اسلامی از دریچه عقل و مذهب امامیه ، وارد است این است که هزینه‌های هنگفت سیاسی و اقتصادی را برای کشور و مردم درست می کنید.
 
و اینکار از امور غیرضروری و نادرست است که از جیب و اعتبار و آبروی ملت ایران در خارج از کشور به مصرف می‌رسد.هزینه‌ای که ضرر آن از منفعتش برای مردم ایران بیشتر بوده است.کیست که نداند از مهمترین علل تحریم و گرانی و بی ثباتی در نظام است.
 
آیا همین دخالت‌های نابه‌ جا و زیاده‌روی در امور سایر کشورها سبب دشمن تراشی برای ملت ایران نیست؟چرا ما باید ازملت فلسطین پشتیبانی کنیم؟ آیا از جهت دینی این امر پذیرفته شده است؟
 
با فرض صحیح بودن ادعا و نیّت جمهوری اسلامی در دفاع از مظلومین عالم، باز احادیث ما این عملکرد را مردود دانسته‌اند:امام کاظم علیه السلام فرمود: به برادرانت بخششی نکن که ضررِ آن بخشش بر تو بیش از فایده‌ی آن برای برادرانت باشد.(1)
 

چرا باید از فلسطین دفاع کنیم؟

در اینجا با اشاره به بعضی دلایل قرآنی و روایی و اجماعی و عقلی به سوال فوق پاسخ خواهیم داد.
 

الف :دفاع از مظلوم (فلسطین) در قرآن

1- دفاع همگانی از سرزمین اسلامی

که دستور نبرد همگانی با همه دشمنان و متجاوزان به بلاد اسلامی و جامعه مؤمنین می دهد.
 
 از جمله این که «در راه خدا بجنگید با کسانی که با شما مسلمانان و مؤمنین می جنگند، ولی تجاوز گر نباشید که خدا تجاوزگران را دوست ندارد» ، (2) .
 
آیات زیر به طور خاص مستند ادعای ما است: الف) « آن کسانی که ایمان آوردند ولی مهاجرت نکردند، هیچ گونه ولایت (دوستی و تعهدی) در برابر آن ها ندارید تا زمانی که هجرت کنند.
 
 و تنها اگر در (حفظ) دین (خود) از شما یاری بطلبند، بر شما لازم است آن ها را یاری کنید، جز علیه گروهی که میان شما و آن ها پیمان (ترک مخاصمه) است.
 
 و خداوند به آنچه عمل می کنید بیناست .» (3) آن گاه در تعلیل لزوم دفاع مسلمین از یکدیگر و جعل ولایت می فرماید: (4)
 
 
 «کسانی که کافر شدند یار و یاور و مدافعان یکدیگرند، اگر شما این دستور را انجام ندهید، فتنه و فساد عظیمی در زمین رخ می دهد .» (5)
 
شان نزول آیه
درباره اعراب مکه نازل شده که پیامبر با آن‌ها مصالحه نمود که آن‌ها را به حال خودشان بگذارد که در اوطان خویش باشند و به طرف مدینه مهاجرت نکنند .
 
و اگر پیامبر اراده فرمود در جنگ‌ها با او باشند ولى از غنائم جنگى چیزى بهره آن‌ها نشود و در مقابل با پیامبر معاهده بستند که اگر دشمنى در صدد جنگ با آن‌ها برآید.
 
 پیامبر به یارى آن‌ها بشتابد مگر درباره قومى که بین پیامبر و آن قوم عهد و میثاقى وجود داشته باشد(6) (7)
 

2- دفاع همگانی از کسی که کمک می خواهد

وَ جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ (8) و جزاى بدى بدیى مانند آن است، پس هر که عفو کند و اصلاح نماید پس پاداش او بر خداست همانا او ستمکاران را دوست ندارد.
 
وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِکَ ما عَلَیْهِمْ مِنْ سَبِیلٍ (9) و کسانى که بعد از ظلم دیدنشان (براى رفع آن) یارى مى‌طلبند بر آنان راه (نکوهشى) نیست.
 
در قرآن کریم دوبار عبارت‌ «فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ» آمده است: یک بار در سوره‌ى نساء آیه 100 که مربوط به مهاجرین مخلص است.
 
 و یک بار در این آیه که مربوط به عفو از بدى‌هاى مردم است، پس معلوم مى‌شود پاداش عفو و اصلاح هم وزن پاداش مهاجرت الى اللّه است.(10)
 

3- دفاع مومنین برای رهایی مستضعفین

چرا در راه خدا و (در راه) مردان و زنان و کودکان که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند، پیکار نمی کنید؟! همان افراد (ستمدیده ای) که می گویند:
 
 پروردگارا! ما را از این شهر (مکه) که اهلش ستمگرند، بیرون ببر و ازطرف خود برای ما سرپرستی قرار ده و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما .» (12) آن گاه در ادامه آن می فرماید:
 
«آنان که ایمان دارند، در راه خدا پیکار می کنند و آن ها که کافرند در راه طاغوت پیکار می کنند» (13)
 
یعنی ضمن ترغیب مؤمنین به یاری مظلومین و مبارزه برای رهایی مستضعفین، آن را از مصادیق جهاد در راه خدا می داند .
 
 مؤلف کتاب «پیام قرآن » در ذیل همین آیات می نویسد: «روشن است که جهاد برای حمایت از مظلومان و مستضعفان نیز جهاد دفاعی است، دفاع از مظلومان در برابر ظالمان » (14)
 

4- کمک طایفه مومنین از طایفه مورد ظلم

د) آیاتی که مؤمنین را برادر یکدیگر دانسته، آن ها را به صلح و صفا بین یکدیگر ترغیب کرده است . هر طایفه ای که به جنگ تجاوز کارانه روی آورد، سایر مسلمین باید با آنان پیکار کند تا به فرمان خدا باز گردند .
  

ب: دفاع از مظلوم (فلسطین) سنت پیامبر اکرم (ص) و معصومین (ع)

در سنت نبوی (ع) و ائمه معصومین (ع) نیز سفارش زیادی به این امر شده است; چه این که در اسلام، مسؤولیت مقابله با تهدید و ارعاب وظیفه ای همگانی است .
 
 باید همه یکپارچه در برابر آن بایستند و با ستمگران و متجاوزان به حقوق بشر بستیزند; چنان که دستور نورانی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) مبنی بر این که «همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید» (6) پیوسته بر تارک عالم می درخشد.
 
 و بیانگر تعالی اصول حقوقی اسلام و حقانیت این نظام حقوقی است . در روایتی از پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) نقل شده است که:
 

1- دفاع از مظلوم (فلسطین) یعنی مسلمان بودن

«هر کس فریاد دادخواهی هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمین را به یاری می طلبد، اما به کمک او نشتابد مسلمان نیست . (14)
 

2- دفاع از مظلوم (فلسطین) یعنی صدقه دادن

 و در روایت دیگر فرمود: «یاری دادن ضعیفان، بهترین و با فضیلت ترین صدقه ها است .» (16)
 
براساس روایات فراوان، مسلمانان و مؤمنین برادر یکدیگر دانسته شده، (17) ، مانند روح واحدند، (18) راهنما و نگهبان و یار و غم خوار یکدیگر هستند، (19)
 

3- دفاع از مظلوم (فلسطین) یعنی خارج نشدن از مسلمانی

در مقابل دیگران «ید واحدة » بوده، (20) دشمنان را از یکدیگر دفع می کنند . (21) باید به حل معضلات و گره گشایی یکدیگر اهتمام داشته، در این راستا تلاش کنند وگرنه از زمره مسلمان واقعی خارج هستند . (22)
 

4- دفاع از مظلوم (فلسطین) یعنی رها نکردن

در صحیح بخاری نیز از آن حضرت روایت شده است که فرمود: «همه مسلمانان برادر یکدیگرند، به همدیگر ظلم نمی کنند و در مقابل دشمنان یکدیگر را رها نمی کنند. و به خود وا نمی گذارند» . (23)
 

5- دفاع از مظلوم (فلسطین) یعنی  خوار نشدن در قیامت

 در مسند احمد بن حنبل نیز از آن حضرت روایت شده است که: «که هر کس نزد او مؤمنی خوار شود. ولی او را یاری نکند، در حالی که قادر بر نصرت وی باشد، خداوند عزوجل، روز قیامت نزد تمام خلایق او را خوار خواهد ساخت » . (24)
 

6- دفاع از مظلوم( فلسطین) به هر طریق

مؤلف «فتح الباری » در شرح حدیث نبوی در دفاع از مظلوم می نویسد: «کسی که قدرت بر نجات مظلوم دارد، بر او لازم است به هر طریق ممکن ظلم را از او دفع کند.
 
 و قصد او در دفاع، کشتن ظالم نیست بلکه مقصود، دفع ظالم است و در این صورت که دفاع می کند، خون ظالم هدر است و فرقی نمی کند که دفاع از خویش باشد یا از دیگری » (25)
 

6- دفاع از فلسطین یعنی حفظ آمادگی

به هر حال قرآن ما را موظف به حفظ آمادگی و تجهیز بیشتر در مقابل دشمنان می کند و می فرماید :در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانایى دارید از” نیرو” آماده سازید (و همچنین) اسبهاى ورزیده (براى میدان نبرد).
 
 تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید” ” وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ ” (26)
 

7-دفاع از فلسطین  یعنی جهاد واجب

امام صادق علیه السلام هم فرمود :” جهاد با دشمن بر همه امت فرض و واجب است که اگر ترک شود عذاب الهی نازل می شود ” ” فَإِنَّ مُجَاهَدَهَ الْعَدُوِّ فَرْضٌ عَلَى جَمِیعِ الْأُمَّهِ وَ لَوْ تَرَکُوا الْجِهَادَ لَأَتَاهُمُ الْعَذَاب‏(27)
 
کمک و حمایت ما از فلسطین مصداق عمل به آیه و روایت فوق الذکر از باب “دفاع از دور ” در برابر دشمن خونخوار است.
 
 و در این دفاع نیز طبیعتا متقبل هزینه هایی می شویم اما فایده این دفاع برای موجودیت خودمان به مراتب بیشتر از هزینهای صرف شده است .
 
بنابراین حمایت ایران از جبهه مقاومت در منطقه و حمایت از فلسطین برای حفظ امنیت ملی و موجودیت اسلامی خودمان است.
 
و در این حمایتها ممکن است ضررهایی به مانند تحریم و این قضایا هم پیش آید اما فایده این حمایتها برای کشور خودمان به مراتب بیشتر و بالاتر از ضررهای جزئی مورد اشاره است .
 

ج: دلیل اجماع بر دفاع از مظلوم( فلسطین)

در اظهار نظرهای فقها و اندیشمندان شیعه و سنی دیده می شود که با تعابیر مختلف ادعای اتفاق و عدم اختلاف در اصل حکم مزبور کرده اند، که به نقل چند نمونه از آن بسنده می کنیم:
 
1 . امام خمینی (ره) می فرماید: «اگر کشورهای (بلاد) اسلامی و مرزهای آن را دشمنان احاطه کنند که به واسطه آن بر اسلام و امت اسلامی بترسند.
 
 بر همه مسلمین واجب است بدون هیچ قید و شرطی، با تمام وسائلی که در توان دارند و با جان و مال خود، از آن دفاع کنند .» (28)
 
2 . آیت الله شیخ محمد مهدی شمس الدین: «از مسلمات دینی، حرمت بی مبالاتی به تجاوز کفار بر مسلمین و احساس بی تفاوتی در این مساله است .» (29)
 
3 . دکتر محمصانی ضمن شمارش موارد جهاد دفاعی، یکی از اقسام آن را دفع تجاوز متجاوزین و ستمگران و کسانی که مسلمین را از خانه هایشان آواره ساخته و از وطنشان اخراج کنند، آنچه برای امت فلسطین در قرن بیستم پیش آمد، دانسته و می افزاید:
 
 «جهاد در این وضعیت نه تنها جایز و مشروع، بلکه از واجب ترین فرایض دینی و ملی و اجتماعی است و از مقومات و استوانه های کرامت و احترام وطن و ساکنین در آن است » . (30)
 
4 . عمر احمد الفرجانی: «اسلام قلمرو مکانی خاصی را برای دفاع از مظلوم معین نکرده است، هر جا که ظلمی رخ بدهد، ولو در داخل کشورهای دیگر غیراسلامی، جهاد برای رفع ظلم از مسلمین یا غیر مسلمین مشروع است » . (31)
 
5 . شیخ ناصر الدین البانی نیز با صحه گذاشتن بر جهاد دفاعی علیه دشمنی که به برخی از بلاد مسلمین حمله نموده است، مصداق بارز آن را اسرائیل غاصب دانسته، می گوید:
 
 «تمام مسلمانان در قضیه فلسطین گنهکارند، تا آن زمان که اشغالگران صهیونیست را از سرزمین فلسطین بیرون برانند .» (32)
 
دلیل دوم: مقتضای منافع ملی ما پشتیبانی از مردم فلسطین و مبارزات آنان است .منافع ملی کشورها، مهم ترین پارادایم برای تصمیم گیری است .
 
 از این رو «ملت هایی که منفعت ملی خود را نشناسند، خطر نابودی خودشان را به وجود می آورند، ملت ها همانند انسان ها (با درست نشناختن منافع ملی خود) می توانند خودکشی کنند» ; (33)
 
 چه این که سیاست در سطح جهان یعنی بررسی تلاقی یا تزاحم منافع ملی کشورها در موضوعات مختلف (34). و تعارضات بین المللی به عنوان بازتاب برخورد و تصادم منافع ملی بازیگران مختلف بین المللی است . (35)
 
آنچنان که «هونتزینگر» سیاست بین المللی را در واقع نظام وسیع تنظیم منافع ملی متقابل می داند . (36)منافع ملی حیاتی ترین نیازهای یک دولت را شامل می شود که در برگیرنده حفظ و بقا و استقلال، و تمامیت ارضی، امنیت و رفاه اقتصادی است . (37)
 
«هونتزینگر» در تعریف منافع ملی می گوید: «نخستین هدفی که هر دولت تعقیب می کند، نگهداری خویش است . هر دولتی می کوشد لااقل بقای خود را تامین کند» . (38)
 
 و نویسنده دیگری اظهار می دارد «هر واحد سیاسی جهت دفاع از موجودیت و حرکت خود، منافعی را تعیین می کند و در مقام ایجاد امنیت برای آن ها برمی آید» . (39)
  

د: دفاع ار فلسطین وظیفه انسانی

وظیفه انسانی ما و همه مردم آزاده جهان در پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین حضرت محمد (ص) در زمان جاهلیت عرب و قبل از ظهور اسلام پیمان مقدس یاری ستمدیگان به نام «حلف الفضول » را امضا کرد .
 
 واضح است که آن حضرت این عمل را به عنوان یک انسان آزاده انجام داد نه به عنوان پیامبر خدا . آنگاه حضرت پس از مبعوث شدن به پیامبری نیز فرمود تا همیشه تاریخ بر این پیمان پایبندم .
 
 چه این که روح حاکم بر این پیمان، دفاع از مظلوم بود که پس از بعثت نیز جزو دستورات و جهت گیری های اسلامی در امور سیاسی و اجتماعی تثبیت شد . دکتر صبحی محمصانی در تحلیلی می نویسد:
 
«روابط اجتماعی در سطح خرد و کلان مبتنی بر عدل و همکاری برای وصول به این هدف و نیز مبتنی بر جلوگیری از ظلم و تخلف است . قرآن کریم در آیات متعددی، از جمله در آیه 2 سوره مائده، آیه 75 سوره نساء و آیه 251 سوره بقره، به انجام این واجب دستور می دهد .
 
منشا وجوب همکاری و تعاون در مبارزه با ظلم و فساد در زمین، اخوت و برادری انسانی و نیز همبستگی و تعهد اجتماعی لازم بین بشر است .پس هر تجاوزی بر هر یک از ابنای بشر به عنوان تجاوز به همه آنان قلمداد می شود، چنان که در آیه 32 سوره مائده بدان اشاره نموده است .
 
 جهاد دفاع از عدل و جلوگیری از ظلم، فقط د رمورد ظلم بر دولت اسلامی مشروع نیست، بلکه دفاع ا زهر دولت مظلوم دیگر ولو غیر اسلامی جایز است و در صورت وجود پیمان همکاری متقابل واجب می شود .» (37)
 
استاد شهید علامه مطهری نیز در این زمینه می فرماید:«هر گاه گروهی با ما نخواهد بجنگد ولی مرتکب یک ظلم فاحش نسبت به یک عده افراد انسان ها شده است .
 
و ما قدرت داریم آن انسان های دیگری را که تحت تجاوز قرار گرفته اند نجات دهیم، اگر نجات ندهیم در واقع به ظلم این ظالم نسبت به آن مظلوم کمک کرده ایم .
 
ما در جایی که هستیم، کسی به ما تجاوزی نکرده، ولی یک عده از مردم دیگر که ممکن است مسلمان باشند و ممکن است مسلمان هم نباشند، اگر مسلمان باشند.
 
 مثل جریان فلسطینی ها که اسرائیلی ها آن ها را از خانه هایشان آواره کرده اند، اموالشان را برده اند، انواع ظلم ها را نسبت به آن ها مرتکب شده اند،و
 
 ولی فعلا به ما کاری ندارند، آیا برای ما جایز است که به کمک این مظلوم های مسلمان بشتابیم برای نجات دادن آن ها؟ بله، این هم جایز است، بلکه واجب است،
 
این هم یک امر ابتدایی نیست . این هم، به کمک مظلوم شتافتن است، برای نجات دادن از دست ظلم بالخصوص که آن مظلوم مسلمان باشد .» (38)
 

ح: دلایل عقلی برای دفاع از فلسطین

در موضوع بحث ما به دو نحو می توان به دلیل عقلی استدلال کرد:
الف) همه مسلمانان، امت واحده حساب می شوند و در این صورت هر گونه ستمگری به هر کشور اسلامی یا جمعیت مسلمین، ستم به همه آنان محسوب شده، دفاع از آنان دفاع از خود قلمداد و به حکم عقل واجب می گردد .
 
 از این رو، برخی از فقها وجوب جهاد دفاعی در مقابل هجوم کفار و صهیونیست ها بر کشورهای اسلامی و کشتار مردان زنان و استیلای بر اموال و هتک نوامیس و تخریب معابد و مساجد و نیز مبارزه با تسلط آنان بر کشورهای اسلامی و شؤون و فرهنگ و اقتصاد مسلمانان را یک ضرورت عقلی و شرعی می دانند . (24)
 
ب) دفاع از مظلوم، یکی از آموزه های فطری است که هر عقل سلیمی آن را تایید می کند . این مساله آن قدر بدیهی است .
 
که حتی متجاوزان نیز به بهانه یاری نمودن ملت های ضعیف و حمایت از حقوق بشر، دست به بزرگ ترین جنگ ها می زنند;
 
 به عبارت دیگر، دفاع از مظلوم و دشمنی با ستمگران و متجاوزان از بارزترین پسندیده های عقلی است که همواره در باب حسن و قبح عقلی بدان استناد می کنند
 

ثمرات دفاع از فلسطین برای ایران بیشتر از ضررهای احتمالی

1- دفاع از فلسطین یعنی مبارزه با دشمنان  ایران

دشمنی ایران با اسرائیل فقط به خاطر این نیست که اسرائیل افرادی بیگناه را در فلسطین می کشد , بلکه این دشمنی به خاطر موجودیت خود ایران و انقلاب اسلامی است .
 
 زیرا اسرائیل از ابتدای شکل گیری قصد تصرف ایران را داشته و پس از انقلاب هم به خاطر دشمنی که با اسلام داشت , از دشمنان ردیف اول ایران شد .
 
شهید مطهری در مورد طرح اسرائیل بزرگ و تصرف ایران توسط اسرائیل چنین می گوید :
 
آخر ببینید اینها از کجاى دنیا آمده‏اند؟! مدعى هستند که این سرزمین، سرزمین ماست. امروز در حدود سه میلیون نفر مسلمان، آواره از خانه و زندگى‏شان هستند.
 

2- دفاع از فلسطین یعنی قدرت اسلامی ایران

مبارزه با اسرائیل بخاطر حمایت از حقوق مردم فلسطین است. ایران همواره معتقد بوده است که اسرائیل به طور غیرقانونی به زمین‌های فلسطینی تجاوز کرده و به شکلی همچون اشغالگر عمل می‌کند.
 
 ایران در این باره متعهد به حمایت از حقوق مردم فلسطین است و به عنوان یک قدرت اسلامی، مقاومت علیه اشغالگران صهیونیستی را تأکید می‌کند.
 
در این مفهوم، مبارزه با اسرائیل در دوران پس از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ به عنوان یک هدف اصلی قرار گرفت .
 
و تمامی تدابیر و اقداماتی که ایران به عنوان یک کشور اسلامی انجام می‌دهد، برای حمایت از حقوق مردم فلسطین است.
 
بنابراین، مبارزه با اسرائیل به خاطر حمایت از فلسطین و مقاومت علیه اشغالگران صهیونیستی است و ایران به عنوان یک قدرت اسلامی، این هدف را به عنوان یک اصل مهم در سیاست خود قرار داده است.
 
ایران با تأکید بر اساس اصول دینی و انقلابی، صهیونیسم را به عنوان یک نظام غیرقانونی و ستم‌آمیز در نظر می‌گیرد .
 
و معتقد است که اسرائیل به طور غیرقانونی به زمین‌های فلسطینی تجاوز کرده است. ایران همچنین به عنوان یک قدرت اسلامی، متعهد به حمایت از حقوق مردم فلسطین و مقاومت علیه اشغالگران صهیونیستی است.
 

3- دفاع از فلسطین یعنی حفظ امنیت ملی ایران

ایران با مبارزه علیه اسرائیل، به دنبال حفظ امنیت خود در منطقه است. ایران معتقد است که اسرائیل به عنوان یک قدرت نظامی در منطقه، تهدیدی برای امنیت و استقلال ایران است.
 
 بنابراین، با مقاومت علیه اشغالگران صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین، ایران سعی در کاهش تأثیر و تهدید اسرائیل بر امنیت خود دارد.
 

4- دفاع از فلسطین یعنی تأثیرگذاری ایران در منطقه

 به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، ایران به دنبال تأثیرگذاری در منطقه خاورمیانه است.
 
 مبارزه با اسرائیل و حمایت از حرکات مقاومت فلسطینی، این امکان را برای ایران فراهم می‌کند که در تعیین سیاست‌ها و رویدادهای منطقه‌ای دخالت کند و نفوذ خود را در منطقه تقویت کند.
 
تأثیرگذاری ایران به چندین شکل متفاوت اتفاق می‌افتد:
 

5- دفاع از فلسطین  یعنی حمایت از حرکات مقاومت:

ایران به طور فعال از طریق حمایت مالی، نظامی و سیاسی به حرکات مقاومت فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی کمک می‌کند. این حمایت موجب تقویت قدرت نیروهای مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیستی می‌شود و تأثیرگذاری قابل توجهی در مسائل فلسطینی دارد.
 
مبارزه ایران با اسرائیل می‌تواند تقابل‌های منطقه‌ای را تشدید کند. این تقابل‌ها ممکن است منجر به تقویت محور مقاومت (از جمله ایران، سوریه، حزب الله و حماس)
 

6- دفاع از فلسطین  یعنی مزاحمت برنامه‌های خطرناک اسرائیل:

ایران با اعلام مواضع قاطعانه علیه اسرائیل، مانع از رسیدن به برنامه‌های خطرناک این رژیم می‌شود. ایران از طریق سیاست‌های خود، به ویژه توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی خود، اسرائیل را مجبور به پذیرش محدودیت‌ها و اقدامات احتیاطی می‌کند.
 

7- دفاع از فلسطین  یعنی تأثیر بر تعیین سیاست‌های منطقه‌ای:

ایران با تأثیرگذاری در قضایای منطقه‌ای مثل روند صلح بین اسرائیل و فلسطین، روابط اسرائیل با دیگر کشورها و تجارت منطقه‌ای، توانسته است تعیین‌کننده مهمی در تدوین سیاست‌های منطقه‌ای باشد.
 
 ایران با اعلام مواضع قاطع و حمایت از حقوق فلسطین، تأثیرگذاری خود را در منطقه نمایش می‌دهد.
 

8- دفاع از فلسطین افزایش اعتبار و تأثیرگذاری بین‌المللی  ایران

ایران با مبارزه علیه اسرائیل، تلاش می‌کند تا اعتبار و تأثیر خود را در سطح بین‌المللی افزایش دهد.حمایت از فلسطین و مقاومت علیه اشغالگران صهیونیستی، ایران را به عنوان یک کشور مدافع حقوق بشر و مقاومت در برابر ظلم و استکبار جهانی معرفی می‌کند.
 

9- دفاع از فلسطین یعنی تقویت نفوذ ایران

در جامعه جهان اسلام: ایران به عنوان یک کشور اسلامی، با حمایت از فلسطین و مبارزه علیه اسرائیل، تلاش می‌کند تا نفوذ خود را در جامعه جهان اسلام تقویت کند و به عنوان رهبری در مبارزه علیه صهیونیسم و اشغالگری اسرائیل شناخته شود.
 
به عنوان یک کشور اسلامی، ایران از قضیه فلسطین و حقوق مردم فلسطین حمایت می‌کند و از طریق دفاع از فلسطین، سعی در تقویت نفوذ و تأثیر خود در منطقه دارد.
 
 ایران اعتقاد دارد که اشغالگری اسرائیل بر روی سرزمین‌های فلسطینی نزدیک به ۷ دهه است که باید متوقف شود و مردم فلسطین حق خود را به تعیین سرنوشت و استقلال دارند.
 
 این تأکید بر دفاع از فلسطین، ایران را به عنوان یک نیروی تأثیرگذار در منطقه و در برابر اسرائیل قرار می‌دهد.
 
به طور کلی، مبارزه با اسرائیل برای ایران نفع‌های امنیتی، سیاسی و تأثیرگذاری در منطقه و جامعه بین‌المللی دارد. این مبارزه به عنوان یک اصل استراتژیک در سیاست خارجی ایران ایران است.
 

10- دفاع از فلسطین یعنی مبازه با اسرائیل بزرگ

 هدف مگر تنها همین است که یک دولت کوچک در آنجا تشکیل شود؟ خیلى اشتباه کرده‏اید، خیلى همه اشتباه مى‏کنیم. او مى‏داند که یک دولت کوچک، بالأخره نمى‏تواند آنجا زندگى کند؛
 
 یک اسرائیل بزرگ که دامنه‏اش از این طرف شاید تا ایران خودمان هم کشیده شود. به قول عبد الرحمن فرامرزى این اسرائیلى که من مى‏شناسم،
 
فردا ادعاى شیراز را هم مى‏کند، مى‏گوید شاعرهاى خود شما همیشه در اشعارشان اسم شیراز را گذاشته‏اند مُلک سلیمان(40)
 
و در مورد قصد اسرائیل برای نابودی اسلام هم چنین می گوید :ما امروز دو خطر بزرگ داریم، دو خطر بزرگ متوجه عالم اسلام است….این دو خطر که عرض مى‏کنم عمومى است و از لحاظ سیاست خارجى عالم اسلام فوق‏العاده اهمیت دارد.
 
آن دو خطر یکى کمونیزم است و دیگر صهیونیزم یعنى خطر جهود؛ یکى کفر صریح است و دیگرى نفاق.
 
این دو در تمام کشورهاى اسلامى بساط جاسوسى خود را پهن کرده‏اند. خدا مى‏داند که در سال چند میلیون دلار براى این کار صرف مى‏شود.
 
 این دوتا شاهرگ اسلام را مى‏زنند، مثل دو تیغه قیچى به کار افتاده‏اند که ریشه اسلام را ببُرند. مسلمانان باید کاملًا هوشیار باشند و به این دو خطر توجه داشته باشند.(41)
 
بر همین اساس برخی می نویسند :پیروان صهیونیسم از ابتداى پیدایش یک هدف اساسى و عمده را دنبال مى‏کردند و آن تشکیل یک دولت یهودى یا حکومت جهانى تحت سلطه یهود با عنوان اسرائیل بزرگ در فلسطین بود.
 
 بر این اساس پس از تشکیل دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادى، صهیونیستها درصدد ایجاد اسرائیل بزرگ برآمدند و براى توجیه این سیاست خود، آن را مطابق تعالیم تورات دانستند.
 
 
نقشه اسرائیل بزرگ بیشتر کشورهاى اسلامى و یا بخشى از آنها را در برمى‏گیرد. نقشه مزبور در گزارش پژوهشى «بنیامین مارزار» که تحت نظارت دولت اسرائیل منتشر شد وجود دارد.
 
 در نقشه مزبور، حدود اسرائیل را از نیل تا فرات قرار داده‏اند و اسرائیل همه خلیج فارس، شمال عراق، مسقط، عمان، نجد، ترکیه، سوریه، جنوب لبنان، شرق فلسطین، غرب اردن، بخشى از مصر و جنوب سودان را شامل مى‏شود.
 
 به علاوه نقشه بزرگتر اسرائیل که مى‏تواند مرحله بعد از پیاده شدن طرح اسرائیل بزرگ باشد، کردستان، منطقه جنوب شرقى ایران، جنوب غربى افغانستان، و بخشى از شمال غربى پاکستان را نیز شامل مى‏گردد
 

11- دفاع از فلسطین یعنی مبارزه با شعار از نیل تا فرات

رهبری انقلاب اسلامی فرمود :صهیونیستها از اهداف خودشان منصرف نیستند. هدف «از نیل تا فرات» را که بر زبان آورده‌اند، پس نگرفته‌اند.هنوز هم قصدشان این است که از نیل تا فرات را بگیرند! منتها، استراتژى صهیونیستها این است که ابتدا با حیله و ترفند، جاى پاى خودشان را قرص کنند.
 
 و بعد که جاى پا محکم شد، با فشار و حمله و آدمکشى و استفاده از زور و خشونت، تا جایى که میتوانند، پیش بروند! اینها همین که با یک مقابله‌ى جدى – چه مقابله‌ى سیاسى و چه نظامى – روبه‌رو شوند، متوقّف میشوند و باز در خطّ حیله و ترفند میروند،.
 
 تا بتوانند با مکر، یک قدم دیگر به جلو بردارند! وقتى یک قدم به جلو برداشتند، مجدّداً همان فشار و خشونت را اعمال میکنند.”(43)
 
از نیل تا فرات یک عبارت نیست یک شعار استبرای تصرف صهیونیزم  که به وسعت منطقه‌ای در شرق میانه اشاره دارد که از نیل در غرب تا فرات در شرق دراز می‌کشد.
 
 این منطقه شامل کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و اردن است.این منطقه طولانی و مهم در اماکنی مانند مصر با نیل، فلسطین با رود اردن و عراق و سوریه با رود فرات، از منابع آبی بزرگ و حیاتی برخوردار است.
 
اسرائیل بعضی از این مناطق را غضب کرده است. و به دنبال تصرف بقیه سرزمین هاست.نیل تا فرات منطقه ای  دارای تاریخچه بسیار غنی و متنوعی است که شامل تمدن‌های باستانی مانند مصر با فرعونان، مملکت هخامنشیان در ایران باستان و تمدن بابلیان و آشوریان در منطقه میانه است.
 
از نیل تا فرات همچنین به یک منطقه جغرافیایی اشاره می‌کند که در آن برخی از مسائل سیاسی و ناهنجاری‌های امنیتی در دستور کار قرار دارد.
 
 تنش‌ها و تعارضات سیاسی، مسائل مربوط به نفت و منابع طبیعی، تفاوت‌های قومی و مذهبی و نبردهای منطقه‌ای از جمله مسائلی هستند که در این منطقه وجود دارد.
 
به طور کلی، از نیل تا فرات یک شعار است برای اسرائیل که به وسعت و تاریخچه منطقه‌ای در شرق میانه اشاره دارد که در آن مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی اهمیت بالایی دارند.
 

12- دفاع از فلسطین یعنی  میارزه با دست راست امریکا

بنابراین دشمنی ما با اسرائیل بر سر حفظ موجودیت ایرانی و اسلامی مان است که اگر اندکی اهمال کنیم در این رابطه ضربه می خوریم .
 
 خصوصا آنکه اسرائیل بازوی آمریکا در منطقه و اجرا کننده سیاستهای آمریکا است , آمریکایی که مخالف و دشمن انقلاب اسلامی و مخالف وجود یک حکومت مستقل در ایران است .
 
و این دشمنی اش را هم با سرنگون کردن حکومت دکتر مصدق در سال ۱۳۳۲ شروع کرد .دفاع از فلسطین به معنای حمایت از حقوق مردم فلسطین و تلاش برای رفع سرکوب و ناعدالتی‌هایی است که آنها با آن مواجه هستند.
 
 این شامل تأیید حق تعیین سرنوشت مستقل برای مردم فلسطین، خروج از اشغال و بازپرسی اراضی، مبارزه با تهدیدات نظامی و تجاوزات غیرقانونی به حقوق انسانی می‌شود.
 
از آنجا که مخالفت ایران با آمریکا در بسیاری از موارد به سیاست‌های خارجی آمریکا و تداخلات آن در منطقهٔ خاورمیانه برمی‌گردد.
 
ایران معتقد است که سیاست‌های آمریکا در منطقه به‌ویژه در ارتباط با اسرائیل و سیاست‌های تهاجمی و تحریم‌های اقتصادی علیه خود، به وضعیت ناعادلانهٔ مردم فلسطین و فشارهای غیرقانونی بر آنها کمک می‌کند.
 
از طرفی ایران به‌عنوان یک کشور اسلامی و شیعه مذهبی، معتقد است که حمایت از فلسطین و مقاومت علیه اشغالگری و سرکوب نظامی در منطقه، وظیفهٔ اصلی و مقدس از جانب مسلمانان است.
 
 بر این اساس، ایران تلاش می‌کند با حمایت از فلسطین و ارائهٔ کمک‌های مالی و نظامی به مقاومت فلسطین، از جمله حزب‌الله لبنان و حماس، به ادامهٔ مبارزهٔ آنها علیه سرکوب صهیونیستی کمک کند.
 

13- دفاع از فلسطین  یعنی دفاع از ایران درخارج از مرزها

اگر ما از فلسطین حمایت نکنیم و اجازه پیشروی بیشتر به اسرائیل را بدهیم ناچارا باید در نزدیکی مرزهای خود با اسرائیل نبرد کنیم . چنانچه که اگر با داعش در عراق و سوریه نبرد نمی کردیم باید در مرزهای خود نبرد می کردیم .
 
از سوی دیگر سیاست دفاع از دور حکم می کند که از گروه هایی که در مرزهای کشورهای دیگر با دشمنان ما می جنگدند دفاع و حمایت کنیم .تا مجبور نشویم که پشت مرزهای خود با دشمنمان بجنگیم , چنانچه که رهبری انقلاب در این رابطه فرمودند :
 
حمایت از مقاومت فلسطینیان، به عنوان بخشی از استراتژی کلی ایران در دفاع از خود در برابر تهدیدات خارجی، مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد. ایران از طریق حمایت مالی، نظامی و سیاسی، به مقاومت فلسطینیان در برابر سیاست‌های ظالمانه و اشغالگری رژیم صهیونیستی کمک می‌کند.
 
 این حمایت شامل ارائه کمک‌های مالی و نظامی، آموزش‌های نظامی و تأمین نیازهای مردم فلسطین در حوزه‌هایی مانند بهداشت و آموزش است.
 
 این استراتژی کلی ایران، در دفاع از خود در برابر تهدیدات خارجی و حفظ منافع و اصول قومی و انسانی، به دنبال تقویت مردم فلسطینی و ایجاد مقاومت قدرتمند در برابر رژیم صهیونیستی است.
 

14-  دفاع از فلسطین یعنی  قدرت سیاسی ایران

نطقه جمهوری اسلامی ایران از مؤلفه‌های مختلفی برای تحقق قدرت خود استفاده می‌کند. این مؤلفه‌ها عبارتند از:
 
مردم: جمهوری اسلامی ایران، بر مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجرای قوانین تأکید دارد. قدرت این نظام از اعتماد و حمایت مردم برخوردار است و مردم به‌عنوان عامل مهمی در تحقق قدرت منطقه ای ایران محسوب می‌شوند.
 
سیاست خارجی: ایران با تبنیج سیاست خارجی مستقل و مبتنی بر اصول اسلامی، سعی در ارتقاء نفوذ و تأثیرگذاری خود در منطقه دارد.
 
 ایران تلاش می‌کند ارتباطات خود را با سایر کشورهای منطقه تقویت کرده و روابط دوستانه و همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی را توسعه دهد.
 
نیروی نظامی: نیروهای مسلح ایران، از جمله نیروی زمینی، هوایی و دریایی، به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تحقق قدرت منطقه‌ای ایران محسوب می‌شوند.
 
 ایران تلاش می‌کند با بهره‌گیری از قدرت نظامی خود، امنیت و منافع خود را در منطقه حفظ کند و از تهدیدات خارجی مقابله کند.
 
 
فرهنگ و ایدئولوژی: جمهوری اسلامی ایران، بر اساس اصول اسلامی عمل می‌کند و برای تحقق قدرت و تأثیرگذاری در منطقه، از فرهنگ و ایدئولوژی اسلامی استفاده می‌کند.
 
 ایران سعی می‌کند ارزش‌ها و اصول اسلامی خود را در منطقه به اشتراک بگذارد و بر مبنای آنها همکاری‌ها و اتحادهای منطقه‌ای را تشکیل دهد.
 
جمهورى اسلامى از مؤلّفه‌هاى قدرت قطعاً دست نخواهد کشید که یکى از مؤلّفه‌هاى قدرت، نیروى دفاعى است؛ دفاع از دور.
 
 یکى از مؤلّفه‌هاى قدرت، نیروى دفاعى است؛ یکى از مؤلّفه‌هاى قدرت، عمق راهبردى ما است. حضور در کشورهاى منطقه و طرف‌دارى ملّتهاى منطقه از جمهورى اسلامى، عمق راهبردى جمهورى اسلامى است؛ جمهورى اسلامى از این نمیتواند صرف‌نظر کند؛ هیچ دولت عاقلى صرف‌نظر نمیکند. (44)
 

نکته آخر:

پس امنیت ملی و منافع ملی ما با همه مسلمانان به ویژه ملت فلسطین گره خورده، از این رو انجام حمایت های اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی در حد وسع و توان از ملت های مسلمان دیگر خصوصا فلسطین، نه تنها با منافع ملی ما تعارض ندارد بلکه در راستای تامین منافع ملی ایران به حساب می آید; زیرا:
 
یکی از کشورهای قسم خورده علیه ایران اسرائیل است . اسرائیلی ها تلاش کردند در کشورهای همسایه ما نفوذ کنند .
 
 آنان تصریح کرده اند که ما سعی می کنیم در حیاط خلوت ایران، نفوذ کنیم . حیاط خلوت ما کشورهای همسایه ما (مثل آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، کشورهای خلیج فارس و . .). است.
 
 و اسرائیلی ها می خواهند، با برقراری رابطه با همسایه های ما، بر ما فشار وارد کنند . ما هم اگر قرار باشد اقدام متقابل انجام دهیم و توازنی بین امکانات ما و دسترسی های اسرائیل فراهم باشد، حتما باید با کشورهایی که با اسرائیل هم مرزند، رابطه داشته باشیم .
 
 بنابراین با لبنان و سوریه - به عنوان دو کشور هم مرز اسرائیل - رابطه استراتژیک داریم و این در حقیقت یک کمک بزرگ به حفظ امنیت ملی ما است .
 
 سوریه متحد ما است و در لبنان حزب الله و دولت متحد ما هستند و این ها در کنار مرز اسرائیل قرار دارند . اگر اسرائیلی ها در آذربایجان و ترکمنستان نفوذ کنند، یکی از اهدافشان فشار آوردن بر ایران است.
 
 و ما هم باید کار متقابل انجام دهیم تا توازن منطقه ای به وجود آید . بسیای از موارد امنیت کشورها، در سایه توازن استراتژیکی بین نیروهای مختلف با عوامل ایجاد کننده قدرت در منطقه حاصل می شود .
 
اگر اسرائیلی ها بیایند و در جای جای کشورهای همسایه نفوذ کنند، به این معنا است که هر وقت واستند، می توانند بر ما فشار آورند و ما وسیله متناسب و متفاوتی برای خنثا کردن فشار آن ها نداریم .
  

نتیجه:

از آنچه گذشت روشن می شود که روایت مورد استناد شبهه افکن شامل حال ما نمی شود , زیرا قبل از آنکه دیگران از فایده حمایت ما بهره مند شوند ,
 
 خودمان بهره مند می شویم و هزینه هایی که در این دفاع متقبل می شویم قابل مقایسه با بهره ای که میبریم نیست .
 
مردم ایران و مردم منطقه در کل می‌توانند از مبارزه ایران با اسرائیل بهره‌مندی کنند. این سود‌ها عبارتند از:
 
1- حمایت از حقوق فلسطین: مردم ایران با حمایت از مبارزه علیه اسرائیل، در واقع حمایت از حقوق مردم فلسطین، از جمله حق به تعیین سرنوشت خود و استقلال، اعتراض به اشغالگری اسرائیل و خواستار رسیدن به صلح عادلانه در فلسطین هستند.
 
2- تقویت نفوذ ایران در منطقه: موفقیت در مبارزه علیه اسرائیل، می‌تواند تقویت نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه را به همراه داشته باشد.
 
 این تقویت نفوذ می‌تواند منجر به تعیین سیاست‌های منطقه‌ای متفاوت و تغییرات مهم در توازن نیروها و روابط منطقه‌ای شود.
 
3- افزایش اعتبار ایران در میان ملت‌های مسلمان: مبارزه ایران علیه اسرائیل می‌تواند باعث افزایش اعتبار و تأثیرگذاری ایران در میان ملت‌های مسلمان شود.
 
 این اقدامات می‌توانند باعث ایجاد همبستگی و اتحاد در بین مردم مسلمان باشند و نشان دهنده قدرت و تعهد ایران در دفاع از حقوق مسلمانان و قضیه فلسطین است.
 
4- افزایش افتخار ملی و هویت ملی: مردم ایران با شرکت در مبارزه علیه اسرائیل، می‌توانند افتخار ملی و هویت ملی خود را تقویت کنند.
 
5- این مبارزه می‌تواند به عنوان نمادی از استقلال و استقامت مردم ایران در برابر تهدیدات خارجی و دفاع از ارزش‌های اسلامی و انسانی عمومی مورد تشویق و تمجید قرار گیرد.
 
6- همچنین، باید توجه داشت که سود از مبارزه ایران با اسرائیل برای مردم و مناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد و بسته به شرایط و عوامل مختلف، ممکن است تغییر کند.
 

پی نوشت:

1.الکافی، ج۴، ص۳۲ .
2. سوره بقره، /190 .
3.سوره انفال، /72 .
4. المیزان فی تفسیر القرآن، سید محمدحسین طباطبایی، ج 9، ص 145 .
5. سوره انفال،/ 73.
6. تفسیر على بن ابراهیم. نقل ازدانشنامه اسلامی ذیل آیه 72 سوره انفال.
7. محمدباقر محقق،‌ نمونه بینات در شأن نزول آیات از نظر شیخ طوسی و سایر مفسرین خاصه و عامه، ص397.
8.آیه 40 سوره شوری
9.آیه 41 سوره شوری
10.نفسیر نورجلد 8 - صفحه 417
11. سوره نسا/75
12. اصل منع توسل به زور و موارد استثنای آن در اسلام و حقوق بین الملل معاصر، سید ابراهیم حسینی، ص 170و171 .
12.سوره نسا،/76.
13. پیام قرآن، ناصر مکارم شیرازی، ج 10، ص 358 .
14.حجرات،/ 15.
15 . نهج البلاغه، تنظیم صبحی الصالح، نامه 47، ص 421 . (کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا)
16 . وسایل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، محمدبن الحسن الحر العاملی، ج 11، ص 108، باب 59، حدیث 1 .
17. «من سمع منادیا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم .» حدیث 2: «عونک الضعیف من افضل الصدقه » ص 559، باب 18، حدیث 3: «قال رسول الله (ص): من اصبح لم یهتم بامر المسلمین فلیس بمسلم .»
18 . میزان الحکمة، محمد محمدی ری شهری، ج 1، ص 42و 43، احادیث 146و154و ج 4، ص 522 . حدیث 8787 .
19 . همان، ج 1 . حدیث 149و ج 4، حدیث 8786 .
20 . همان، ج 1 . حدیث 148 .
21 . همان، ج 4 . حدیث 8785 .
22 . همان .
23 . ر . ک: پاورقی 8و9 .
24 . الجهاد و القتال فی السیاسة الشرعیه، محمد حسنین هیکل، ج 1، ص 83 . «المسلم اخو المسلم لا یظلمه و لا یسلمه » ای «یدافع عنه و لا یسلمه عنه و لا یسلمه لمن یرید به مکروها او اعتداء» .
25 . همان، ص 84 .
26.سوره انفال /۶۰.
27.الکافی ج‏۵، ص، ۹.
28 . ر . ک: مبانی فقهی حکومت اسلامی . ص 231 - 235 .
29 . تحریر الوسیله، سید روح الله الموسوی الخمینی، ج 1، ص 485 .
30 . جهاد الامة، محمد مهدی شمس الدین، ص 336 .
31 . القانون و الملاقات الدولیة فی الاسلام، صبحی محمصانی، ص 193و194 .
32 . الجهاد و القتال فی السیاسة الشرعیة، هیکل، ج 1، ص 591 و 594 .
 33. همان
34 . درآمدی بر روابط بین الملل، ژاک هونتزینگر، ترجمه عباس گواهی، ص 192 .
35 . عقل و توسعه یافتگی، محمود سریع القلم، ص 237 .
36 . اصول سیاست خارجی و سیاست بین الملل، سید عبدالعلی قوام، ص 131 .
37 . درآمدی بر روابط بین الملل، ص 86 .
38 . آناتومی تعاملات نظام سیاسی و منافع ملی، سید عبدالعلی قوام، مجله سیاست خارجی، سال 8، شماره 1و2، ص 1و2 .
39 . درآمدی بر روابط بین الملل، ص 193 .
40.مجموعه آثار شهید مطهرى ج‏۱۷، ص: ۲۹۰
41.مجموعه آثار شهید مطهرى ج‏۲۵، ص: ۳۵۴
42.پاورقی صحیفه امام ج ۲۱ ص ۳۹۸
43.بیانات  رهبری در تاریخ ۱۳۷۱/۱/۷
44.بیانات ، ج ۴۰ ص ۱۲(نقل از http://ipasookh.ir/question/چرایی دفاع ایران از فلسطین)
 

منابع:

https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4892/4932/42171
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=47823
https://www.khabaronline.ir/news/468169
https://www.khabaronline.ir/news/46816
https://wiki.ahlolbait.comآیه 15 سوره حجرات
https://www.rajanews.com/news/47580
https://www.yazdazahra.ir/1399/02/29
https://wiki.ahlolbait.com/آیه 72 سوره انفال
https://wiki.ahlolbait.comآیه 76 سوره نساء
https://wiki.ahlolbait.comآیه 72 سوره انفال
https://wiki.ahlolbait.com/آیه 72 سوره انفال
https://ensani.ir/fa/article/82074
http://ipasookh.ir/question/


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.