انزال زود رس مردان

آيا ممکن است علل جنسي هم در بالا رفتن آمار طلاق در جامعه نقش داشته باشد؟ علتي که مشاوران روان‌شناس، قضات دادگاه‌ها و پدر و مادر عروس و دامادهاي در آستانه جدايي، از آن خبر ندارند و حتي به فکرشان هم نمي‌رسد؟ و آيا مي‌توان با اطلاع‌رساني در مورد علل برخي اختلالات جنسي، از بروز اين گروه از طلاق‌ها و اختلافات
شنبه، 14 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انزال زود رس مردان

انزال زود رس مردان
انزال زود رس مردان


 

نويسنده:




 
گفتگو با دکتر خيام‌فر، متخصص اورولوژي
آيا ممکن است علل جنسي هم در بالا رفتن آمار طلاق در جامعه نقش داشته باشد؟ علتي که مشاوران روان‌شناس، قضات دادگاه‌ها و پدر و مادر عروس و دامادهاي در آستانه جدايي، از آن خبر ندارند و حتي به فکرشان هم نمي‌رسد؟ و آيا مي‌توان با اطلاع‌رساني در مورد علل برخي اختلالات جنسي، از بروز اين گروه از طلاق‌ها و اختلافات جلوگيري کرد؟ پاسخ را از زبان دکتر فريدون خيام‌فر، متخصص اورولوژي، هيات علمي و عضو گروه پژوهشي خانواده و سلامت جنسي دانشگاه شاهد، بخوانيد.
آقاي دکتر، درصد قابل‌توجهي از اختلاف‌ها و برخي طلاق‌ها، در ماه‌هاي اول بعد از ازدواج اتفاق مي‌افتد. آيا ممکن است برخي اختلالات در رابطه جنسي باعث اين اختلافات شده باشد؟
علل مختلفي مي‌تواند در بروز اين گونه اختلافات زودهنگام موثر باشد، اما از ديدگاه من به عنوان پزشک نيز مواردي وجود دارد که مي‌تواند باعث بروز مشکل شود.
يکي از مهم‌ترين اين موارد که شيوع نسبتا بالايي هم دارد، مساله زودانزالي در آقايان است. موضوعي که معمولا در شروع تجربه جنسي، يعني در ماه‌هاي اوليه بعد از ازدواج وجود دارد و ممکن است بعد از مدتي خودبه‌خود رفع شود. بررسي‌ها نشان داده که زودانزالي بين 10 تا 40 درصد در جامعه شيوع دارد.
منظور از زودانزالي چيست؟
متاسفانه توافق عمومي در بين متخصصان در مورد تعريف زودانزالي وجود ندارد. در پژوهشي که ما در کلينيک سلامت خانواده دانشگاه شاهد انجام داديم، بيشتر از 14 نوع تعريف براي زودانزالي وجود داشت. علت اين تفاوت در آمار شيوع زودانزالي (10 تا 40 درصد) به‌ علت همين تفاوت در تعريف است.
ريشه اين اختلاف نظرها در تعريف زودانزالي چيست؟
در هر تعريفي، مبناي تعريف با ديگري تفاوت دارد. به عنوان مثال، در برخي از آنها، مدت زمان انزال بعد از نزديكي مبنا قرار مي‌گيرد. در برخي تعاريف، اختيار و اراده خود شخص (مرد) مبناست و در يک دسته تعاريف، رضايت همسر (زن) مورد توجه قرار مي‌گيرد. در يکي از پژوهش‌ها، وقتي از مردان در مورد احتمال زودانزالي آنها سوال شد، يک آمار به دست آمد، در حالي که وقتي از همسران همين آقايان سوال شد، آمار بسيار بالاتر بوده است. ما خودمان در کلينيک سلامت خانواده روي يک تعريف کاربردي توافق کرده‌ايم؛ وقتي زمان انزال مرد به‌گونه‌اي باشد که در رابطه زناشويي او و همسرش اختلال ايجاد کرده باشد، ما مي‌گوييم در اين حالت، چه انزال زود اتفاق بيفتد و چه دير، نياز به درمان وجود دارد.
چه شد که روي اين تعريف خاص توافق کرده‌ايد؟
چون رابطه زناشويي يک رابطه دوطرفه است. هم زن بايد راضي باشد و هم شوهر. ممکن است در اوايل ازدواج، نبود رضايت زن، براي مرد قابل‌تحمل باشد، اما در درازمدت باعث بروز مشکلات گوناگوني مي‌شود و همبستگي را در زندگي زناشويي از دو طرف مي‌گيرد. همان‌طور که رابطه زناشويي موفق باعث تحکيم بنياد خانواده مي‌شود، رابطه ناموفق هم باعث بي‌ثباتي آن مي‌شود و مي‌تواند آن را در معرض فروپاشي قرار دهد.
علت بروز زودانزالي چيست؟
فرضيه‌هاي مختلفي در مورد علت بروز زودانزالي وجود دارد. برخي علل رواني و عصبي و استرس‌ها را عامل آن مي‌دانند. به اين معني که کسي که در زندگي آرامش ندارد، نمي‌تواند رابطه موفق جنسي با همسرش داشته باشد. فرضيه ديگر، حساس بودن بيش از حد عضو تناسلي مرد است که بيش از حد به مغز پيغام مي‌دهد و باعث مي‌شود فرد کنترل لازم را روي زمان انزال نداشته باشد.
پس بيشتر فرضيات به علل رواني و نه جسمي مربوط مي‌شود، درست است؟
البته برخي علل جسمي هم ممکن است در زودانزالي دخيل باشند اما شيوع آنها به نسبت علل رواني کمتر است. به عنوان مثال، ناتواني جنسي ممکن است در مراحل اوليه به صورت زودانزالي خودش را نشان دهد. چون فرد متوجه شده است که زمان نعوظ در او کوتاه شده، براي ادامه رابطه عجله مي‌کند و اين باعث مي‌شود که زودتر از زمان مورد نظر دچار انزال شود.
معمولا ناتواني جنسي، علت زمينه‌اي مانند ديابت يا فشارخون و مشکلات ديگر دارد که بايد آن علت اصلي و ويژه درمان شود وتشخيص اين ناتواني جنسي از زودانزالي واقعي، تاثير مهمي در کارايي درمان دارد. چون اول بايد آن علت زمينه‌اي و ناتواني جنسي درمان شود و بعد از آن، اگر باز هم زودانزالي وجود داشت، به درمان آن پرداخت. عفونت مزمن پروستات و نيز مصرف يا قطع مصرف برخي داروها هم به عنوان علل موثر در بروز زودانزالي مطرح‌اند. اين نکته را هم در پايان اضافه کنم که تحقيقات نشان داده که ختنه کردن ياختنه نکردن هيچ تاثير اثبات‌شده‌اي در بروز زودانزالي ندارد.
منبع: http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.