اسوه جهاد
مرحوم دکتر احمد صدقي الدجاني، انديشمند اسلامگراي فلسطين.
درآمد
انتخاب شهادت در راه خدا توسط شهيد دکتر شقاقي و همرزمان و همفکرانش، از ديدگاه دکتر احمد صدقي الدجاني سرمايه بسيار ارزشمند است که در اسلام از جايگاه ويژه اي برخوردار است. چون براي اعتلاي کلمه الله و ايستادن در برابر دشمنان خدا و ملتشان به اين عزت و شرف دست يافتند. اين انديشمند فلسطيني در مقاله کوتاهي که در زير از نظرتان مي گذرد، به نوعي مقايسه بين دوران درخشش اين شهيد بزرگوار و عقب نشيني برخي از اعضاي کادر رهبري جنبش مقاومت را در معرض قضاوت قرار مي دهد.
شهادت در راه خدا در دين اسلام جايگاه برجسته اي دارد، زيرا شخصي با بهره مندي از ارزش هاي بسيار بالا و اراده پولادين در برابر طغيانگري نا به حق ستمگران بهترين سرمايه خود يعني وجودش را در راه حق نثار مي کند، گراميداشت ياد اين شهيدان که براي اعتلاي کلمه الله در زمين جهد کردند، حق طبيعي نسل کنوني و نسل هاي آينده ملت اسلامي است و از اينجاست که نگارش تاريخ زندگي شهدا و زنده نگه داشتن ياد آنان در ضمير امت اسلامي اهميت بسزائي مي يابد.
افراد آگاه در جامعه بايد عهده دار انجام چنين مسئوليتي شوند. فتحي شقاقي از دروازه مجاهدت در راه خدا و مبارزه با قدرت هاي سلطه طلب و طغيانگر که نمونه بارز و بدترين شکل سياست هاي استعماري و اشغالگري آنان در فلسطين توسط صهيونيست هاي غاصب نژاد پرست ظهور کرده و با برافراشتن شعار آزادسازي، به تاريخ امت عرب و جهان اسلام و مبارزان راه آزادي پيوست.
شقاقي در نيمه دوم قرن بيستم ميلادي، درتاريخ به عنوان يکي از رهبران جنبش هاي آزادي بخش درخشيد. وي تفکر، انديشه، ديدگاه نظري و اقدامي علمي، همه را يکجا درخود گرد آورد و موفق شد با درک صحيح واقعيت هاي مبارزه ملت خويش و توجه عميق به نيازهاي فلسطينيان به يک ديدگاه نظري عميق و انديشه فعال و مؤثر دست يابد. شقاقي بر اساس چنين ديدگاهي جهت تغيير وضعيت تحميل شده از سوي دشمن به طور فعال وارد عمل شد.
اگربه دوران درخشش فتحي شقاقي نگاهي بيندازيم، مشاهده مي کنيم که مبارزه ملت ما براي تحقق اهدافش در آن مقطع در حال گذر از مرحله حساسي بود و در آن زمان بعضي ها خواهان تسليم شدن در برابر شرايط تحميلي موجود بودند و به بهانه نداشتن توانايي کافي جهت ادامه مبارزه خواستار پايان دادن به مقاومت دربرابر طغيان نيروهاي سلطه طلب شدند. برخي از اعضاي کادرهاي رهبري جنبش مقاومت پس از تسليم شدن به کانال رهبري جنبش مقاومت پس از تسليم شدن به کانال هاي مذاکرات سري کشيده شدند. رهبران ساف مبارزه مسلحانه را متوقف ساخته و متعهد به خودداري از اقدامات خشونت آميز شدند. درحالي که اسرائيل برخشونت خود افزود و تروريسم را به طور رسمي شروع کرد. از ميان اين تاريکي پديد آمده از ابرهاي سازش شعاعي پر فروغ راه ادامه مقاومت را نشان داد و در ميان هياهوي برپا شده در حمايت از منطق تسليم پذيري ندايي به گوش رسيد که ما را به جهاد و مبارزه عليه دشمنان دين و ميهن عزيزمان دعوت مي کرد. شقاقي با ديدگاه مبتني بر پذيرش واقعيت موجود به مقابله برخاست و در صدد برآمد تا با بسيج نيروهاي ملي، اين ديدگاه را تغيير دهد. محتويات آثار و نوشتجات دکتر فتحي شقاقي مشحون از نمونه هايي است که تغيير اين ديدگاه را عرضه مي کند و براي عملکرد وي در سطح سازمان جهاد اسلامي، موارد زيادي مثال آورده است. مقاومت و جهاد بر اثر ديدگاه نظري و علمي شقاقي ادامه يافت و انتفاضه شروع شد و پديده اي به نام شهادت طلبي تکوين يافت و توانست همچون آفتاب، يخ هاي سازش و تسليم را آب کند. فتحي شقاقي سعي کرد به گونه اي شايسته به تمام ابعاد و مسأله فلسطين بپردازد. پس از دعوت به جهاد و سازماندهي عملي در فلسطين با توجه به بعد قومي مسأله به منطقه عربي پرداخت. در اين زمينه به عنوان مثال مي توان به مشارکت فعال وي در پنجمين کنفرانس ملي اعراب درتاريخ 9/ 5/ 1995 دربيروت اشاره کرد. پس از آن حضور فعال وي در کنفرانس ملي اسلامي در بيروت درتاريخ 10/ 10/ 1995 بيانگر تلاش او جهت هماهنگ سازي نيروهاي امت عرب در مقابل دشمن تجاوز گر مي باشد.
فتحي شقاقي همواره ديگران را به تعهد نسبت به فلسطين به عنوان بزرگ ترين وجه مشترک عربي - اسلامي و همچنين دمکراسي دعوت مي کرد. ما پس از آشنايي با وي از زاويه اين دو کنفرانس و پيگيري فعاليت هايش از نزديک بسيار احساس خوشنودي کرديم؛ زيرا مي ديديم که يک رهبر آگاه، هوشيار، با تجربه، متعهد و روشنفکر درکنار ديگر رهبران امت براي تحقق اهداف شش گانه يعني آزاد سازي، وحدت، شورا، دمکراسي، عدالت، توسعه و نوگرايي فرهنگي جايگاه خويش را يافته است. و لذا مصيبت ترور شقاقي بدست صهيونيست هاي تجاوز کار حيله گر بر ما بسيار گران آمد. وي در حمايت از هموطنانش و در دفاع از ميهن بزرگ عربي و جهت پيروزي فرهنگ عربي- اسلامي و حفظ شرافت انساني و آزادي بشريت و در استجابت دعوت الهي به جهاد با تجاورگران درميدان نبرد عليه دشمن صهيونيستي به فيض شهادت رسيد.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 26
درآمد
انتخاب شهادت در راه خدا توسط شهيد دکتر شقاقي و همرزمان و همفکرانش، از ديدگاه دکتر احمد صدقي الدجاني سرمايه بسيار ارزشمند است که در اسلام از جايگاه ويژه اي برخوردار است. چون براي اعتلاي کلمه الله و ايستادن در برابر دشمنان خدا و ملتشان به اين عزت و شرف دست يافتند. اين انديشمند فلسطيني در مقاله کوتاهي که در زير از نظرتان مي گذرد، به نوعي مقايسه بين دوران درخشش اين شهيد بزرگوار و عقب نشيني برخي از اعضاي کادر رهبري جنبش مقاومت را در معرض قضاوت قرار مي دهد.
شهادت در راه خدا در دين اسلام جايگاه برجسته اي دارد، زيرا شخصي با بهره مندي از ارزش هاي بسيار بالا و اراده پولادين در برابر طغيانگري نا به حق ستمگران بهترين سرمايه خود يعني وجودش را در راه حق نثار مي کند، گراميداشت ياد اين شهيدان که براي اعتلاي کلمه الله در زمين جهد کردند، حق طبيعي نسل کنوني و نسل هاي آينده ملت اسلامي است و از اينجاست که نگارش تاريخ زندگي شهدا و زنده نگه داشتن ياد آنان در ضمير امت اسلامي اهميت بسزائي مي يابد.
افراد آگاه در جامعه بايد عهده دار انجام چنين مسئوليتي شوند. فتحي شقاقي از دروازه مجاهدت در راه خدا و مبارزه با قدرت هاي سلطه طلب و طغيانگر که نمونه بارز و بدترين شکل سياست هاي استعماري و اشغالگري آنان در فلسطين توسط صهيونيست هاي غاصب نژاد پرست ظهور کرده و با برافراشتن شعار آزادسازي، به تاريخ امت عرب و جهان اسلام و مبارزان راه آزادي پيوست.
شقاقي در نيمه دوم قرن بيستم ميلادي، درتاريخ به عنوان يکي از رهبران جنبش هاي آزادي بخش درخشيد. وي تفکر، انديشه، ديدگاه نظري و اقدامي علمي، همه را يکجا درخود گرد آورد و موفق شد با درک صحيح واقعيت هاي مبارزه ملت خويش و توجه عميق به نيازهاي فلسطينيان به يک ديدگاه نظري عميق و انديشه فعال و مؤثر دست يابد. شقاقي بر اساس چنين ديدگاهي جهت تغيير وضعيت تحميل شده از سوي دشمن به طور فعال وارد عمل شد.
اگربه دوران درخشش فتحي شقاقي نگاهي بيندازيم، مشاهده مي کنيم که مبارزه ملت ما براي تحقق اهدافش در آن مقطع در حال گذر از مرحله حساسي بود و در آن زمان بعضي ها خواهان تسليم شدن در برابر شرايط تحميلي موجود بودند و به بهانه نداشتن توانايي کافي جهت ادامه مبارزه خواستار پايان دادن به مقاومت دربرابر طغيان نيروهاي سلطه طلب شدند. برخي از اعضاي کادرهاي رهبري جنبش مقاومت پس از تسليم شدن به کانال رهبري جنبش مقاومت پس از تسليم شدن به کانال هاي مذاکرات سري کشيده شدند. رهبران ساف مبارزه مسلحانه را متوقف ساخته و متعهد به خودداري از اقدامات خشونت آميز شدند. درحالي که اسرائيل برخشونت خود افزود و تروريسم را به طور رسمي شروع کرد. از ميان اين تاريکي پديد آمده از ابرهاي سازش شعاعي پر فروغ راه ادامه مقاومت را نشان داد و در ميان هياهوي برپا شده در حمايت از منطق تسليم پذيري ندايي به گوش رسيد که ما را به جهاد و مبارزه عليه دشمنان دين و ميهن عزيزمان دعوت مي کرد. شقاقي با ديدگاه مبتني بر پذيرش واقعيت موجود به مقابله برخاست و در صدد برآمد تا با بسيج نيروهاي ملي، اين ديدگاه را تغيير دهد. محتويات آثار و نوشتجات دکتر فتحي شقاقي مشحون از نمونه هايي است که تغيير اين ديدگاه را عرضه مي کند و براي عملکرد وي در سطح سازمان جهاد اسلامي، موارد زيادي مثال آورده است. مقاومت و جهاد بر اثر ديدگاه نظري و علمي شقاقي ادامه يافت و انتفاضه شروع شد و پديده اي به نام شهادت طلبي تکوين يافت و توانست همچون آفتاب، يخ هاي سازش و تسليم را آب کند. فتحي شقاقي سعي کرد به گونه اي شايسته به تمام ابعاد و مسأله فلسطين بپردازد. پس از دعوت به جهاد و سازماندهي عملي در فلسطين با توجه به بعد قومي مسأله به منطقه عربي پرداخت. در اين زمينه به عنوان مثال مي توان به مشارکت فعال وي در پنجمين کنفرانس ملي اعراب درتاريخ 9/ 5/ 1995 دربيروت اشاره کرد. پس از آن حضور فعال وي در کنفرانس ملي اسلامي در بيروت درتاريخ 10/ 10/ 1995 بيانگر تلاش او جهت هماهنگ سازي نيروهاي امت عرب در مقابل دشمن تجاوز گر مي باشد.
فتحي شقاقي همواره ديگران را به تعهد نسبت به فلسطين به عنوان بزرگ ترين وجه مشترک عربي - اسلامي و همچنين دمکراسي دعوت مي کرد. ما پس از آشنايي با وي از زاويه اين دو کنفرانس و پيگيري فعاليت هايش از نزديک بسيار احساس خوشنودي کرديم؛ زيرا مي ديديم که يک رهبر آگاه، هوشيار، با تجربه، متعهد و روشنفکر درکنار ديگر رهبران امت براي تحقق اهداف شش گانه يعني آزاد سازي، وحدت، شورا، دمکراسي، عدالت، توسعه و نوگرايي فرهنگي جايگاه خويش را يافته است. و لذا مصيبت ترور شقاقي بدست صهيونيست هاي تجاوز کار حيله گر بر ما بسيار گران آمد. وي در حمايت از هموطنانش و در دفاع از ميهن بزرگ عربي و جهت پيروزي فرهنگ عربي- اسلامي و حفظ شرافت انساني و آزادي بشريت و در استجابت دعوت الهي به جهاد با تجاورگران درميدان نبرد عليه دشمن صهيونيستي به فيض شهادت رسيد.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 26
/ج