شورآفريني در انتخابات؛فراتر از دغدغه‌هاي جناحي

معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در آستانه برگزاري انتخابات مجلس نهم در نامه‌اي به مديران مسئول مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع رساني خواستار اهتمام وافر به جلب مشارکت عمومي و شورآفريني در انتخابات توام با رعايت اخلاق انتخاباتي و تهذيب رسانه‌اي شد. محمدجعفر محمدزاده در اين نامه از مجموعه اصحاب رسانه خواسته است نسبت به صيانت از انتخابات به عنوان بارزترين نهاد مردم سالاري ديني و نفي توطئه‌هاي احتمالي دشمنان ملت در خدشه بر اين دستاورد عظيم انقلاب اسلامي هوشيار باشند.
چهارشنبه، 10 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شورآفريني در انتخابات؛فراتر از دغدغه‌هاي جناحي

شورآفريني در انتخابات؛فراتر از دغدغه‌هاي جناحي
شورآفريني در انتخابات؛فراتر از دغدغه‌هاي جناحي


 

نويسنده:دكتر محمدجعفر محمدزاده




 
معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در آستانه برگزاري انتخابات مجلس نهم در نامه‌اي به مديران مسئول مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع رساني خواستار اهتمام وافر به جلب مشارکت عمومي و شورآفريني در انتخابات توام با رعايت اخلاق انتخاباتي و تهذيب رسانه‌اي شد. محمدجعفر محمدزاده در اين نامه از مجموعه اصحاب رسانه خواسته است نسبت به صيانت از انتخابات به عنوان بارزترين نهاد مردم سالاري ديني و نفي توطئه‌هاي احتمالي دشمنان ملت در خدشه بر اين دستاورد عظيم انقلاب اسلامي هوشيار باشند. متن کامل نامه معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني به اين شرح است:

شورآفريني در انتخابات؛فراتر از دغدغه‌هاي جناحي

بسم الله الرحمن الرحيم
مديران مسئول محترم مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع رساني
با اهداي سلام و آرزوي توفيق
آنچه انگيزه نگارش اين نامه است، انتخابات پيش روي مجلس شوراي اسلامي و اهميت فرآيندي است که با جلب مشارکت عمومي، فصلي تازه از نشاط سياسي و اجتماعي و آزموني دشوار و در عين حال تاريخي را براي رسانه‌هاي کشور رقم مي‌زند. انتخابات پيش رو عياري است که خواسته يا ناخواسته، اهتمام رسانه‌ها به مصالح جامعه و وفاق و وحدت ملي بدان سنجيده خواهد شد و اهميت اين سنجش، مقارن با افزايش جنگ رسانه‌اي نظام سلطه عليه کشورمان فزوني خواهد داشت.
خوشبختانه در يکساله گذشته، با تلاش اصحاب رسانه از سيطره سياست زدگي و رخنه اغراض جناحي به مطبوعات و خبرگزاري‌ها تا حد زيادي کاسته شده و دست کم مي‌توان گفت که رسانه‌ها نه فقط آغازگر منازعات و بگو مگو‌هاي بي حاصل و ناسودمند سياسي نبوده اند؛ بلکه در انعکاس اين منازعات نيز اغلب با تدبير و تعمقي بيش از اطراف اصلي منازعه يعني سياست ورزان رفتار کرده اند. با اين حال از باب «فذکّّر فان ذکري تنفع المؤمنين» و نخست با تأکيد بر نياز صاحب اين قلم و سپس مخاطبان آن به تذکر در همه آنات و لحظات، ذکر نکاتي چند پيرامون نسبت رسانه‌هاي گروهي با انتخابات پيش رو خالي از فايده نخواهد بود.
1. ترديدي نيست که منزلت مطبوعات از بابت نقشي که در ارتقاء آگاهي‌هاي عمومي، پيشرفت مادي و کمال معنوي جامعه ايفا مي‌کنند، يگانه و بي بديل است؛ اما هر چه دايره اين منزلت منحصر به فرد وسعت يابد؛ مسئوليتي عظيم‌تر و افزونتر را در پي مي‌آورد؛ چرا که تکيه بر کرسي هدايت و مديريت افکار عمومي با مسئوليت پذيري و التزام به آثار ناشي از آن، ملازمه دارد و به تعبير گوياتر همچون حق با تکليف، همراه و توأم است.
بديهي است که دشواري اين مسئوليت در مقاطعي همچون انتخابات افزايش مي‌يابد؛ زيرا آحاد ملت در چنين مقاطعي نسبت به جامعه و سرنوشت اجتماعي خويش حساس‌تر شده و نياز بيشتري به کسب آگاهي‌هاي سياسي و تحليل‌هاي ژرف از شرايط حال و آينده احساس مي‌کنند.
رسانه‌ها مي‌توانند با نگاه فرصت محور به چنين انگيزشي، نقش روشنگري خود را به شايسته‌ترين وجه ايفا کرده، به تبيين مسائل و نيازهاي واقعي جامعه بپردازند و حرکت ملت براي دستيابي به اهداف متعالي را عمق و شتاب بخشند.
2. همچنان که رهبر عزيز انقلاب اسلامي در خطبه‌هاي نماز جمعه چهاردهم بهمن ماه اشاره فرمودند: «هر قدر حضور مردم در پاي صندوقهاي رأي بالاتر باشد، اعتبار و ارزش ملت بالاتر مي‌رود و امنيت و مصونيت کشور بيشتر و آينده ايران عزيز تأمين و تضمين مي‌شود».
بديهي است در تأسي به اين سخن ارزشمند، در انتخابات پيش رو سعي مجموعه نيروهاي وفادار به آرمان‌هاي ملت، مشارکت حداکثري و در مقابل، تلاش دشمنان ملت که جلوه‌هاي خشم و خصومت آنان از جمله تحريم‌هاي يک جانبه قابل مشاهده است، مشارکت حداقلي و وقوع انتخاباتي سرد و بي رونق است.
از اين رو از رسانه‌هاي کشور انتظار مي‌رود بنابر رسالتي که به موجب قانون و فراتر از آن، اخلاق و وجدان رسانه‌اي به عهده دارند، طلايه دار شورآفريني و نشاط سياسي بوده و در عين حال، اين انگيزش و شور عمومي را با شعور و ژرف انديشي در آميزند.
3. در عرصه رسانه، هيچ چيز مهم‌تر از حفظ و تقويت اعتماد مخاطبان نيست. اگر اخبار رسانه فاقد باور پذيري باشد يا نتواند اعتماد عمومي را جلب کند، کارايي و اثرگذاري نخواهد داشت. به همين دليل، صيانت از هويت اعتمادساز رسانه در مقابل شايعات و اخبار خلاف واقع و به ويژه حفظ حقوق منابع خبري که با ذکر نام آن‌ها صورت مي‌پذيرد، در مقطع انتخابات بيش از پيش اهميت مي‌يابد. به ويژه آن که در چنين مقاطعي، راهبرد رسانه‌اي نظام سلطه در قبال ملت ايران و ساير ملت‌هاي بيدار و آزاده جهان، افزايش تهاجم رسانه‌اي با هدف حاشيه سازي‌هاي احتمالي و تحت الشعاع قراردادن اصل انتخابات است. به همين دليل انتظار از رسانه‌هاي داخلي آن است که در مواجهه با عمليات رواني رسانه‌هاي نظام سلطه، در موضع فعال قرار داشته و با روشنگري‌هاي بهنگام به دفاع از حريم منافع ملي و امنيت رواني جامعه برخيزند.
4. رسانه در ذات خود داراي هويت فرهنگي، دانايي محور و روشنگر است. از اين رو براي حفظ جايگاه و استقلال حرفه‌اي آن، شايسته است از ايفاي نقش‌هاي غير ذاتي و مأموريت‌هاي تحميلي به ويژه از سوي احزاب و گروه‌هاي سياسي اجتناب گرديده و اعتماد مخاطب که ارزشمندترين سرمايه رسانه است، بر هر نقطه اتکاي ديگر ترجيح يابد. مطلوب‌ترين راه براي نيل به اين هدف آن است که تضادها و چالش‌هاي سياسي در عرصه رسانه به اختلاف ديدگاه و برنامه تبديل شود تا مردم به جاي اشتغال به حاشيه‌هاي سياست که داراي خصيصه موج آفريني و ناپايداري‌اند، به طور شفاف و روشمند با اختلاف نظرات و برنامه‌هاي هر يک از افراد و گروه‌هاي سياسي در جهت بهبود شرايط کشور آشنا گردند.
5. مطبوعات به جايگاهي مستقل از رقباي انتخاباتي و عرصه‌اي فراخ‌تر از رقابت براي دستيابي به کرسي‌هاي مجلس شوراي اسلامي تعلق دارند. از اين رو شايسته نيست جانبداري از هيچ يک از اطراف اين رقابت به هويت مستقل و فرهنگي رسانه آسيب وارد آورد و عرصه بلند اطلاع رساني را به شائبه تهمت، توهين، افترا و تخريب رقبا عليه يکديگر، بيالايد.
براي نيل به اين مقصود، تمسک به آموزه‌هاي ديني از جمله آيه شريفه «يا ايها الذين آمنوا اجتنبوا کثيرا من الظن ان بعض الظن اثم و لا تجسسوا...» به عنوان يکي از بنيادهاي روزنامه نگاري اسلامي راه گشا و هدايت زا خواهد بود. باشد که پرهيز از تجسس در احوال شخصي و حفظ حريم خصوصي اشخاص به ميثاقي همگاني و خدشه ناپذير در بين فعالان رسانه‌اي و شاخصي عمده براي ارزيابي عملکرد رسانه‌ها به ويژه در انتخابات پيش رو تبديل شود و ما را به تحقق الگوي بومي روزنامه نگاري اسلامي در کشور دلالت نمايد.
منبع:http://www.ettelaat.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما