پدیده شناسی انتخابات مجلس نهم

در این گفتار سعی شده است با توجه به پیش رو بودن نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با واکاوی شرایط ویژه این دوره از انتخابات خصوصا جریانات پس از انتخابات 88 ضرورت حضور مردم در صحنه تشریح گردد.
شنبه، 13 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پدیده شناسی انتخابات مجلس نهم

پدیده شناسی انتخابات مجلس نهم
پدیده شناسی انتخابات مجلس نهم


 

نویسنده: سیدموسی بلادیان




 
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی کمتر از سه ماه دیگر در سراسر ایران شروع می شود که از اهمیت فراوانی برخوردار است. البته می دانیم که همیشه انتخابات در ایران مهم بوده و جمهوریت اقتضا می کند که مراجعه به آرای عمومی و حضور حداکثری از شاخص های مردمی کشور ما باشد اما این دوره از انتخابات ویژگی های خاصی دارد که از نظر ملی و بین المللی قابل توجه است.
از نظر ملی این اولین انتخابات بعد از فتنه سال 1388 می باشد و به یاد می آوریم که در انتخابات رئیس جمهوری بیش از 85 درصد مردم رای دادند اما متاسفانه برخی از نامزدها علیرغم سابقه دولتی که داشتند با پشتیبانی دشمنان خارجی انقلاب فتنه ای بزرگ تدارک دیدند و مشکلات عمده ای به وجود آورند. از منظر خارجی هم خیزش اسلامی ملت های مسلمان که سال ها زیر سلطه استکبار بوده اند و اکنون انقلاب نموده و به اسلام عزیز برگشته و ایران را ام القرای خود می دانند موجب شده تا دشمنان قسم خورده ایران در اندیشه اختلاف افکنی در میان مردم ما باشند و آنها می خواهند با توطئه های خود امنیت ملی کشور را به خطر اندازند. در چنین شرایطی به فضل پروردگار متعال که همیشه با عنایت او خطرات بی شماری از انقلاب اسلامی رفع و توطئه ها خنثی گردیده خواست مقام معظم رهبری و به پیروی از معظم له وفاداران به نظام مقدس اسلامی ایران اینست که موضوع حضور حداکثری مردم در انتخابات و تحقق چنین مشارکتی مورد نظر باشد. حضرت آیت اله خامنه ای در خطبه های عید سعید فطر امسال فرمودند که : انتخابات همیشه در کشور ما تا حدودی یک حادثه چالش برانگیز است. باید مراقب بود این چالش ها به امنیت کشور صدمه نزند. انتخابات مظهر حضور مردم است و می باید پشتوانه امنیت ما باشد بنابراین نباید اجازه داد که این چیزی که ذخیره امنیت است به کشور صدمه وارد کند و مساله دوم که باید مورد توجه قرار گیرد افراد واجد شرایط است که خود را نامزد نموده تا از آراء مردم برخوردار باشند.
در اینجا باید نامزدهای عزیز به رسالت سنگین نمایندگی و وظایف و شرایط خاصی که یک نماینده در جمهوری اسلامی ایران دارد وقوف کامل داشته باشند. آنان باید به سفارشات ائمه دین ایمان داشته و بدانند که از قول معصوم علیه السلام آمده است که اگر کسی برای مسئولیتی خود را مطرح نماید و در آن شرایط فرد بهتری هم وارد عرصه انتخاب شود نفرین خدا و پیامبرش شامل وی می گردد. یعنی در واقع کسی که می خواهد نماینده شود باید اولا قصد قربت کند و ثانیا خود را از افراد مشابه برتر بداند و نمایندگی را نیز وسیله ای برای خدمتگزاری تلقی نماید. به زبان ساده تر مسئولیت نمایندگی را امانت خدا بداند و خویشتن را خدمتگزار بندگان او و بالاخره مساله و یا موضوع سوم عموم مردم هستند که باید از طریق رسانه های مختلف و مجالس سخنرانی مسئولیت های نمایندگان مجلس را خوب بدانند.کار نماینده ایجاد اشتغال برای بیکاران، آبادانی شهرها و روستاها نیست بلکه به فرمایش مقام معظم رهبری کار مهم نمایندگان مثل ریل گذاری است تا قطار آبادانی را خوب حرکت دهد. موضوع دیگر که باید خوب تبیین و توضیح داده شود اینست که رای دهندگان متوجه شوند که شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی است و همانگونه که در انتخاب مرجع تفلید و یا امامت جماعت باید از اصلح افراد و شخصیت ها پیروی نمود تا موجبات رضایت حضرت حق فراهم گردد. در مساله مهم انتخابات هم به قصد قربت باید اصلح نامزدها بدون توجه به قوم، طایفه و عشیره، دوست و یا همسایه اقدام نمود و در آن شرایط است که انشاء اله مجلس دهم بهتر از مجالس قبل تشکیل و انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در مسیر حق کار نموده و راه شهدا را دنبال می کنند.
هرچند ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس نهم در دهه اول ماه آینده صورت می گیرد معذلک از هم اکنون اکثریت داوطلبان نمایندگی با فعالیت های گسترده ای که دارند شناخته می شوند. شرکت در مجالس عزاداری حضرت ابا عبداله الحسین(ع) و مجالس ترحیم، مساجد و مصلاهای شهرها و بخش ها و ... مستقیم و یا غیرمستقیم موجب شده تا اکثریت مردم شناخت بیشتری از کاندیداهای محترم داشته باشند. شنیده شده که در شهرهای کوچک و بخش ها مهمانی های مفصل تدارک دیده می شود و داوطلبان نمایندگی ملاقات هائی با شخصیت های ذی نفوذ انجام و بعضا هزینه های فراوانی متحمل می شوند.
اینکه فردی شرایط نمایندگی داشته و برای رضای خدا و به منظور گرم کردن تنور انتخابات احساس مسئولیت کند و خود را کاندیدا نماید فی نفسه خوب و قابل تقدیر است و آن مشروط براین است که از مرز و خطوط قرمز عبور ننماید. بی شک وعده های عملی دادن که در عمل نوعی فریب محسوب می شود، به پشتوانه پیمانکاران دلگرم بودن، مسائل قومی، زبانی، طایفه ای را تقویت کردن، عواطف و احساسات مردم را تحریک نمودن، تبلیغ سوء علیه کاندیداهای دیگر، به سراغ افراد غیرمعتهد به نظام رفتن و از آنان کمک گرفتن، ارتباط با جریان انحرافی، برای اثبات خود اصل نظام را زیر سوال بردن، بر وظایف و مسئولیت نمایندگی اشراف نداشتن، و موارد دیگر همه و همه خطوط قرمز هستند که عزیزان ما نباید در دایره آن قرار گیرند.
همچنین عزیزان و برادران و خواهرانی که قصد کاندیداتوری دارند باید این گفته معروف شهید بهشتی را همواره سرلوحه کار خود قرار دهند که ما شیفتگان خدمتیم، نه تشنگان قدرت. و با ایمان به این جمله کسانی در این امتحان سربلند و موفق خواهند بود که به قصد قربت الی اله وارد عرصه انتخابات شوند، خود را آن چنان که هستند معرفی نمایند. نمایندگی را امانتی سنگین بدانند و تخلف از وظایف و اختیارات خویش را تضییع حقوق الناس تلقی کرده و از خداوند متعال درخواست هدایت و اعتدال در برنامه های کاری داشته باشند. این عزیزان باید بدانند که در عرصه انتخابات فقط یک نفر حداکثر آرای را کسب می کند و تکلیف از بقیه ساقط می شود.
بنابراین اگر انتخاب شوند مسئولیتی سخت و سنگین را پیدا کرده و هر موقع کوتاهی و انحراف مرتکب شوند حقوق الناس را ضایع نموده و باید در انتظار عذاب الهی باشند. دیگرانی که به نمایندگی نائل نمی شوند به خود تلقین نمایندکه به منظور خدمت به خلق و تقویت انقلاب اسلامی که ثمره خون صدها هزار شهید است وارد تبلیغات انتخاباتی شده و حال که آرای لازم را کسب کرده بحمداله دین خود را به انقلاب اداء نموده است. دلیل آن روشن است. در اسلام به نیات خیر انسان پاداش داده می شود و به همین دلیل گفته اند نیت ها مومن خیرمن عمله. یعنی نیت آدم مومن از انجام وظیفه بهتر ارزیابی می شود و همچنین فرمودند که الاعمال بالنیات یعنی ارزش هر کار به نیت آن است. طبیعی است که ما تکلیف به عمل داریم و نتیجه مساله ای دیگر است. اگر تلاش فراوان صورت گیرد، برنامه ها خوب و مطلوب اجرا گردد و در همه زمینه ها با حساب عمل شود و نتیجه ای در نهایت حاصل نشود فرد مومن نگرانی و ناراحتی ندارد زیرا خداوند به نیات و اعمال انجام شده پاداش می دهد و چه بسا کار به خوبی پیش برود ولی هیچ نتیجه ای در برنداشته باشد. در این صورت اگر کار برای خدا باشد ملال خاطری به مومن دست نمی دهد. امید است کاندیداهای محترم که غالبا انسان های مومن و خدومی شناخته می شوند صرفاً برای کسب رضایت حضرت حق ثبت نام نمایند و ذره ای از شکست مایوس و پشیمان نشوند و هیمن طور انتخاب کنندگان توفیق آن را داشته باشند که به شایسته سالاری و انتخاب اصلح روی آورده و مجلس دهم بسیار موفق تر از مجالس قبل باشد.
تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص در دوران ستمشاهی پهلوی اول و دوم ایران مجلس به ظاهر قانون گذاری داشت اما در واقع نمایندگان آن بدون استثناء مستقیم و یا غیرمستقیم از جانب شاه انتخاب می شدند.
یکی از برکات انقلاب 22 بهمن مجلس شورای اسلامی است که نمایندگان آن با آرای مستقیم مردم انتخاب می شوند و این وفاداران نظام هستند که بین کاندیداها آنچه را که اصلح تشخیص می دهند بر می گزینند و به مجلس می فرستند. اکنون نمایندگان از همه اقشار مملکت هستند. اقوام، مذاهب، شهری و روستایی همه و همه در مجلس نماینده دارند و به فرمایش امام خمینی وکلای مجلس از طبقه ای باشند که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند. بحمداله این رهنمود در بسیاری از انتخابات لحاظ شده است.
اهمیت مجلس شورای اسلامی که به تعبیر رهبر انقلاب کار ریل گذاری جهت حرکت مطلوب قطار دولت را به عهده دارد و باز به تعبیر معمار کبیر انقلاب در راس امور است برکسی پوشیده نیست و نیک می دانیم که این مجلس با موضع گیری های خود اجازه استبداد را به عوامل اجرائی دولت نمی دهد. بی شک مشابه مجلس شورای اسلامی هرچند که نقاط قوت و ضعف هم دارد در جهان بی نظیر است. فرانسه که ادعای دموکراسی و رعایت حقوق بشر دارد اجازه نداده که از جمعیت شش میلیونی مسلمانان نماینده ای در مجلس تصمیم گیری خود داشته باشد...
اما در ایران اسلامی کلیمیان که حدود سی هزار نفرند یک نماینده دارند.
زرتشتیان، مسیحیان هرکدام با جمعیتی محدود نماینده دارند که با نمایند شهرهای بزرگ بالای یک میلیون نفر از اختیارات مساوی برخوردارند. مجلس شورای اسلامی از منظر اکثریت قاطع مردم ایران که صاحبان اصلی انقلاب هستند محلی است برای تدوین نظام ارزشی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران و تهیه و تصویب قوانین اسلامی برای کلیه نیازهای جامعه در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تبلیغی، نظامی، اخلاقی، قضایی و هر چیزی که به زندگی فردی و عمومی مربوط می شود و به قانون نیاز دارد. امام خمینی در اهمیت و نقش بی نظیر مجلس شورای اسلامی مطالب فراوان و مهمی داشته اند که به بخشی از پیام ایشان که در سال 1365 ایراد فرمودند اشاره می کنیم «... امروز به جرائت می تواند ادعا کرد که در زیر این آسمان کبود، تنها مجلسی که متکی به آراء توده میلیونی مردم است که با رای مستقل و مستقیم مردم به دور از اعمال نفوذ خان ها و سرمایه دارها و مالک ها و سلطه ها و سست و بندهای به اصطلاح سیاسی و فعالیت های انحرافی به وجود آمده است و از قلدری های رژیم شاهنشاهی و وابستگان به آن خالص بوده است قهرا مسئولیت هایی که چنین مجاسی دارد بسیار بزرگ است...» البته اهمیت و نقش بسیار مهمی که مجلس دارد از حضور حداکثری مردم در انتخابات آن ناشی می شود. هرچقدر تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشد ارزش و اعتبار مجلس بیشتر می شود و علاوه برآن این حضور حداکثری خاری در چشم دشمنان انقلاب خواهد بود. آموزه های دینی هم در این خصوص مسئولیت ما را سنگین تر می کند. جمله ای معروف را بارها شنیده ایم که علما و خطبا بیان می کنند که : «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» یعنی همه افراد در زمینه مسائل اجتماعی و نیازهای بشری مسئول یکدیگر هستند و باید به مسئولیت خود عمل نمایند. بی تفاوتی در مقابل مجلس شورای اسلامی که قانونگذاری و نظارت بر امور اجرایی از وظایف آن است کاری پسندیده نیست. شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح کاندیداها یک وظیفه شرعی است بنابراین همه یاران انقلاب و دلسوزان جامعه وظیفه دارند که در خصوص کاندیداهای مجلس شورای اسلامی که انشاء اله در اسفندماه سال جاری برگزار می گردد قصد قربت کنند و اصلح آنان را انتخاب تا مجلسی باشکوه ها و عظمت و اقتدار تشکیل و همچنان در راس امور باشد. طبیعی است که بالاخره مجلس تشکیل می شود و کار قانون گزاری و نظارت را هم خواهد داشت اما چنانچه عده ای بی تفاوت و در این موضع فهم دخالت نکنند هرگونه کوتاهی و خدای نکرده اشکال و انحراف در نمایندگان و یا مجلس رخ دهد آنان نیز مورد مواخذه ذات اقدس الهی قرار خواهند گرفت و به امید اینکه همه احساس مسئولیت نموده و با شرکت گسترده و همه جانبه به جامعه نشاط بیشتر داده و از خون مقدس شهدای اسلام پاسداری نماییم.
منبع:http://ipe9.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :salmanjavan




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.