با فیس‌بوك هیچ رازی پنهان نمی‌ماند

فیس‌بوك اولین قدم برای عادت دادن مردم به تحت مراقبت بودن و پایگاهی اطلاعاتی برای ردیابی افراد و گروه‌ها است كه به نظر می رسد فاصله زیادی با نصب ریز پردازنده زیر پوست مردم نداشته باشند.
يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با فیس‌بوك هیچ رازی پنهان نمی‌ماند

 با فیس‌بوك هیچ رازی پنهان نمی‌ماند
با فیس‌بوك هیچ رازی پنهان نمی‌ماند


 





 
بسم الرحمان
فیس‌بوك اولین قدم برای عادت دادن مردم به تحت مراقبت بودن و پایگاهی اطلاعاتی برای ردیابی افراد و گروه‌ها است كه به نظر می رسد فاصله زیادی با نصب ریز پردازنده زیر پوست مردم نداشته باشند.
پایگاه خبری "اینفووارز "، در گزارشی به قلم "اندرو استیل"، می‌نویسد: فیس‌بوك افسونگری است كه رهبری صف لعنت شدگان را بر عهده گرفته است، و با ضربات طبل نظم نوین جهانی دنیا را رقص‌كنان به سوی غل و زنجیر بردگی پیش می‌برد.
مهمانان می‌توانند داخل باجه‌ها از خود عكس بگیرند، سپس عكس‌ها به صورت خودكار وارد صفحه فیس‌بوك آن‌ها می‌شود؛
شبكه خبری "آراف‌آی‌دی " در مقاله‌ای با عنوان بی‌خطر "پارك‌های آبی و تفریحگاه‌هایی كه می‌توان در آن‌ها از دستبندهای ارتباط با فركانس رادیویی (دستبند آراف‌آی‌دی) استفاده كرد، "عنوان كرد كه مجموعه‌ای از هتل‌های دارای پارك‌های آبی سرپوشیده در آمریكای شمالی از دستبندهای آراف‌آی‌دی استفاده می‌كنند؛ به این ترتیب مهمانان می‌توانند داخل باجه‌ها از خود عكس بگیرند،
سپس عكس‌ها به صورت خودكار وارد صفحه فیس‌بوك آنها می‌شود. این روش گرفتن عكس‌های خانوادگی در تعطیلات بی‌خطر به نظر می‌رسد اما این مقاله می‌افزاید: "دستبندها كلید اتاق مهمان‌ها و صورت حساب داخلی هتل هم هستند. "
* این نمونه‌ای از كاربرد فیس‌بوك برای عادت دادن مردم به تحت مراقبت بودن است
این تنها نمونه‌ای از كاربرد فیس‌بوك برای عادت دادن مردم به تحت مراقبت بودن است، گروهی از مردم با شوق (و ناآگاهانه) از آن استقبال می‌كنند و گروه دیگر تنها به خاطر راحتی خودشان تسلیم آن می‌شوند.
فیس‌بوك در تلاش است برای بازاریابی دستبندهای آراف‌آی‌دی ردیاب (تنها یك گام دیگر باقی مانده است تا ریزتراشه‌ها را زیر پوست شما نصب كنند)، با چند شركت مختلف همكاری می‌كند تا بتواند فناوری تولید این دستبندها را بهبود بخشد؛ و از این اقدام به عنوان قدم بعدی در تكامل عرصه فناوری‌های اجتماعی یاد می‌شود و نه به عنوان زنجیر نامرئی به دقت پشتیبانی شده‌ای كه تمدن را به قهقرای بردگی جدید سوق می‌دهند.

- فیس‌بوك: جایگزین خرد جمعی جامعه
 

* فیس‌بوك تنها ابزاری برای آشنایی با افراد جدید و پی گیری فعالیت‌های دوستان نیست
شبكه‌های اجتماعی به واسطه برآوردن خواسته‌های مردم (خصوصا نوجوانان و جوانان) در زمینه جامعه‌پذیری و معاشرت با دیگران به شیوه‌ای نظارت شده‌تر و خصوصی (اگرچه در واقع چنین نیست) تبدیل به یكی از نیروهای قدرتمند دنیای در حال تغییر شده‌اند. اما این شبكه‌ها چاه بی‌پایانی برای گردآوری اطلاعات در مورد افراد نیز هستند؛ كاری كه در گذشته چندان آسان نبود. در حالی كه فیس‌بوك پرچم‌دار فعلی این صنعت است، شبكه‌های اجتماعی به نحو موفقیت آمیزی مردم سرتاسر جهان را به مشاركت گذاشتن اطلاعات مربوط به خود- از جزئیات خصوصی زندگی شخصی گرفته تا افكار درونی- وسوسه كرده‌اند. كسی كه تنها یك دهه پیش روی كره زمین زندگی می‌كرده در برخورد با هنجارهای نوین فرهنگ اجتماعی همگانی دنیای امروز به وحشت خواهد افتاد.
فیس‌بوك تنها ابزاری برای آشنایی با افراد جدید و پی گیری فعالیت‌های دوستان نیست؛ مقامات قضایی برای تحقیق درباره جرائم و كارفرمایان برای یافتن كارمندان احتمالی خود از این شبكه استفاده می‌كنند.
* شاید در آینده نزدیك استخدام شدن بدون داشتن تاریخچه فیس‌بوك تقریباً ناممكن باشد
امروزه شركت‌ها تاریخچه فیس‌بوك متقاضیان كار را بررسی می‌كنند. البته همه از این حقیقت آگاهند و آن را به عنوان امری "عادی " پذیرفته‌اند. شاید در آینده نزدیك استخدام شدن بدون داشتن تاریخچه فیس‌بوك تقریباً ناممكن باشد. در حال حاضر به دلیل انفجار درونی و پیوسته اقتصاد جهانی، كارفرمایان امتیازات بیشتری نسبت به نیروی كار خود دارند، و بیش از هر زمان دیگر وقتشان را به تحلیل، بررسی ارقام و طبقه‌بندی اختصاص می‌دهند. شركت‌ها در زمان انتخاب كارمندان جدید می‌توانند تا حد مطلوب دقیق و حساس باشند. البته فیس‌بوك تنها بخشی از این فرآیند است. از ابزارهای فن‌شناختی دیگری از قبیل آزمون رایانه‌ای "شخصیت " (مقیاس احتمال فرمان برداری ذهنی) نیز استفاده می‌شود؛ در این آزمون‌ها پرسش‌هایی از این قبیل مطرح می‌شود: "دیدگاه شما درباره روند فعلی حركت جهان چیست؟ ". البته چنین پرسش‌هایی هیچ ارتباطی با شغل مورد درخواست ندارد.
* كارفرمایان برای قضاوت درباره عادت‌های شخصی، دوستان، و شایستگی سیاسی متقاضیان به صفحه فیس‌بوك آنها مراجعه می‌كنند
كارفرمایان برای قضاوت درباره عادت‌های شخصی، دوستان، و شایستگی سیاسی متقاضیان به صفحه فیس‌بوك آنها مراجعه می‌كنند. با در نظر گرفتن برابری تمام شرایط، به احتمال بسیار زیاد كارفرمایان بین دو متقاضی- یكی با تاریخچه فیس‌بوك همگانی كه نشان‌دهنده الگوی زندگی اوست، و دیگری با تاریخچه فیس‌بوك خصوصی یا بدون چنین تاریخچه‌ای- كسی را انتخاب می‌كنند كه درباره زندگی شخصی او به دقت تحقیق كرده و مطمئن باشند با الگوی استخدامیشان تناسب دارد، نه كسی را كه زندگی شخصی‌اش رازگونه باشد. این‌ كه آیا این پیش داوری مورد پذیرش كارفرمایان هست یا نه بحث دیگری است؛ اما نگاهی صادقانه و دریافت همگانی‌محور به ماهیت انسان و اهمیتی كه شركت‌ها به تاریخچه فیس‌بوك متقاضی و ردپای شبكه‌ای او می‌دهند نشان می‌دهد كه این پیش‌داوری حقیقت دارد. طی مصاحبه‌های شغلی از متقاضیان درخواست شده كه تاریخچه فیس‌بوك خود را نمایش می‌دهند، حتی از متقاضیان در شهر بزومنت، درخواست شده كه كلمه عبور شبكه اجتماعی خود را آشكار كنند.
* ضرورت داشتن تاریخچه فیس‌بوك در مرحله اول از طریق فشار اجتماعی و اقتصادی مورد اجرا قرار می‌گیرد، نه از طریق وضع قوانین
از آنجا كه پول ابزار بقا در جوامع امروزی است، ضرورت داشتن تاریخچه فیس‌بوك (یا هر نمونه‌ای كه پایگاه اطلاعاتی ردیابی اجتماعی در آینده پیش روی افراد بگذارد) در مرحله اول از طریق فشار اجتماعی و اقتصادی مورد اجرا قرار می‌گیرد، نه از طریق وضع قوانین.

-فیس‌بوك شما را ردیابی می‌كند
 

* فیس‌بوك در واقع پایگاهی اطلاعاتی برای ردیابی افراد و گروه‌ها است
شاید هیچ‌وقت از خودمان نپرسیده باشیم كه انگیزه فیس‌بوك از گردآوری و نگهداری اطلاعاتی كه درباره آنها پرسش می‌كند چیست. فیس‌بوك در واقع پایگاهی اطلاعاتی برای ردیابی افراد و گروه‌ها است. به گفته یكی از كارمندان فیس‌بوك در مصاحبه با مجله اینترنتی "رامپوس "، فیس‌بوك نه تنها اطلاعات ارسالی اعضا بلكه تك‌تك كلیك‌های آنها در زمان حضور در وبگاه را پی‌گیری می‌كند.
* فیس‌بوك می‌داند شما روی كدام یك از لینك‌های ارسالی دوستان كلیك می‌كنید
این بدین معناست كه- جدا از اطلاعاتی از قبیل فعالیت‌های مورد علاقه، مذهب، گرایش جنسی، و تعداد اعضای خانواده كه داوطلبانه در اختیار این شبكه قرار می‌گیرد- فیس‌بوك می‌داند شما روی كدام یك از لینك‌های ارسالی دوستان كلیك می‌كنید، تاریخچه چه كسی را نگاه می‌كنید، و چه عكس‌هایی را تماشا می‌كنید. این اطلاعات به تنهایی داده‌های بسیاری درباره علایق، دیدگاه‌ها، روابط شخصی، و حتی گرایش‌های عاشقانه شخص به دست می‌دهد ... اطلاعاتی كه می‌توان از آنها برای تشكیل پرونده‌های روان‌شناختی برای افراد مورد نظر استفاده كرد.
* بازی‌های فیس‌بوك با مخفی كردن پرسش‌های آزمون شخصیت شناسی در قالب سرگرمی، اطلاعات مفیدی درباره اشخاص به دست می‌دهد
به علاوه بازی‌های فیس‌بوك با مخفی كردن پرسش‌های آزمون شخصیت شناسی در قالب سرگرمی، اطلاعات مفیدی درباره اشخاص به دست می‌دهد. فیس‌بوك دوستان واقعی شما را هم می‌شناسد. حتی اگر صفحه‌ای با 5000 دوست داشته باشید، اطلاعات شخصی خود را به آن ارسال نكنید، و تنها تعداد كمی از دوستانتان را "شخصاً " بشناسید، فیس‌بوك غالباً این افراد را به عنوان دوستان دست اول شما در تاریخچه‌تان معرفی و هنگام استفاده از جعبه جستجو، آنها را به صورت خودكار پیشنهاد می‌كند.

- جاده‌ای به سوی جهنم
 

* این جامعه در حقیقت زندانی است كه در آن هیچ رازی پنهان نمی‌ماند
سال گذشته همكاری فیس‌بوك با شركت كوكاكولا برای توزیع دستنبدهای آراف‌آی‌دی میان نوجوانان بازدید كننده از دهكده كوكاكولا با هدف بررسی و ارسال فعالیت‌های آنها به صفحه فیس‌بوكشان مورد استقبال همگانی قرار گرفت. همه بر این باور بودند كه از این طریق فیس‌بوك وارد دنیای واقعی شده است. با توجه به ماهیت حقیقی فیس‌بوك، مفهوم حمله به دنیای واقعی و تغییر دادن آن كابوس وحشتناكی است كه بیشتر مردم آمریكا هنوز متوجه آن نشده‌اند و بدتر آنكه شاید تا زمان محقق شدن این كابوس به ماهیت آن پی نبرند. اگر طرفداران جهانی‌سازی به هدفشان برسند، پول نقد از موازنات مالی خارج می‌شود، بنابراین، تمام دادوستدها به صورت دیجیتالی انجام می‌شوند و قابل ردگیری خواهند بود و در صورت تمایل مدیران شبكه نظارتی متوقف می‌شود. جامعه‌ای كه با الگوبرداری از آزمایش دهكده كوكاكولا و پارك آبی، كه در ابتدای این مقاله نقل شد، ساخته شود، در حقیقت زندانی است كه در آن هیچ رازی پنهان نمی‌ماند و هیچ اقدامی بدون بررسی و تایید چشمی كه همه چیز را می‌بیند، عملی نیست. در چنین دنیایی ممكن است مردم بتوانند فضاهای شخصی‌شان را انتخاب كنند و اجازه ندهند دیگران به اطلاعات شخصی آنها دست پیدا كنند، اما این فقط آرامشی توخالی است. اطلاعات همچنان باقی می‌ماند و كسانی كه اجازه رسمی داشته باشند می‌توانند آنها را بازیابی كنند.
* شاید برده‌ها بتوانند رازهای خود را از برده‌های دیگر پنهان نگاه دارند، اما نمی‌توانند چیزی را از اربابانشان مخفی كنند
این به این معناست كه افراد ممكن است بتوانند رازهای خود را از برده‌های دیگر پنهان نگاه دارند، اما نمی‌توانند چیزی را از اربابانشان مخفی كنند. تحت مراقبت بودن فقط به این معنا نیست كه افراد متعلق به طبقات بالاتر جامعه می‌توانند بر فعالیت‌های افراد طبقات پایین‌تر نظارت داشته باشند. هدف از مراقبت نظارت است و این دقیقاً همان هدفی است كه فناوری آراف‌آی‌دی فیس‌بوك دنبال می‌كند.
فوتوریستها با خوشحالی درباره آمریكایی صحبت می‌كنند كه در آن سیاست‌های دولت مادر به وسیله فناوری‌ای به موقع اجرا گذاشته می‌شود كه بر تمام حركات افراد، خریدهای آنها، و حتی غذا خوردنشان نظارت می‌كند.
* "سی‌ای‌او " آینده‌ای را به تصویر می‌كشد كه در آن اشیا اطراف ما تمام حركاتمان را ثبت می‌كنند
یك بازی كامپیوتری به نام "سی‌ای‌او" با شادی تمام آینده‌ای را به تصویر می‌كشد كه در آن اشیا اطراف ما تمام حركاتمان را ثبت می‌كنند (مثلا كفش‌هایمان نظارت می‌كنند كه آیا پیاده تا محل كار رفته‌ایم یا با اتوبوس، و مسواك‌هایمان اطلاعات مربوط به اینكه در یك صبح خاص دندان‌هایمان را مسواك زده‌ایم یا نه ثبت می‌كنند) و برای "رفتارهای خوب " به ما پاداش می‌دهند. این پاداش ممكن است تخفیف در میزان حق بیمه یا اعتبار برای خرید محصولات خاص باشد.
* در چنین دنیای نوینی زندگی خصوصی معنایی ندارد
چند سال پیش در "شبكه دیسكاوری " برنامه‌ای با عنوان "دو هزار و پنجاه و هفت علامت سوال " با اجرای "میكیو كاكو " پخش شد. این برنامه آنچه را كه نظارت‌گران طرفدار جهانی‌سازی پس از تثبیت كامل شبكه نظارتی خود در جامعه مد نظر دارند، به صورت مستند داستانی به تصویر می‌كشد. بخشی از این مستند داستانی با عنوان "بدن " جهانی را به تصویر می‌كشد كه در آن توالت‌ها ادرار افرادی را كه از آنها استفاده می‌كنند آزمایش كرده و نتیجه را برای شركت بیمه فرد ارسال می‌كنند (مردی یك شب پس از نوشیدن مشروبات الكلی، توالت را با ریختن ادراری كه قبلا در ظرفی نگاه داشته بوده گول می‌زند. پس از كشف این دغل بازی، بیمارستان در یك مورد ضروری از درمان او سر باز می‌زند). این داستان نشان می‌دهد كه در چنین دنیای نوینی زندگی خصوصی معنایی ندارد. در این برنامه نمایندگان بیمه مانند خدایان در ساختمان‌های فوتوریستی معادل مراكز تلفن امروز نشسته‌اند، همواره با استفاده از ابزارهای ردیابی داخل لباس افراد بر آنها نظارت می‌كنند، برای آنها هشدارهایی می‌فرستند (مثلا از طریق آینه دست‌شویی برای آنها هشدار می‌فرستند كه روش مسواك زدنشان صحیح نیست)، و قدرت مطلق در اختیار آن‌هاست تا تصمیم بگیرند آیا پس از وقوع حادثه برای كسی باید آمبولانس فرستاده شود یا نه.
* در چنین جامعه‌ای انسان همواره كودكی است كه باید به فرامین پدری ناشناس و مقرراتی گوش فرا دهد
این برنامه آشكارا می‌كوشید با برجسته‌سازی فناوری نجات‌بخش، چنین آینده برنامه‌ریزی شده‌ای را مثبت جلوه دهد، اما به هر حال نظارت كامل بر افراد و جامعه نیز در این مستند داستانی به طور كامل به تصویر كشیده شده است. در این آینده شركت‌های بیمه و دولت (علاوه بر صنایع دیگر) با هم همكاری می‌كنند و تصمیم می‌گیرند كه كدام یك از عادت‌ها و رفتارها مطلقا خوب و كدام یك مطلقا بد هستند. در چنین جامعه‌ای انسان همواره كودكی است كه باید به فرامین پدری ناشناس و مقرراتی گوش فرا دهد.
* فیس‌بوك افسونگری است كه دنیا را رقص كنان به سوی غل و زنجیر بردگی پیش می‌برد
این جاده جهنم است، جاده‌ای كه تمام ملت‌های خواهان برنامه‌ریزی مركزی قبلا پیموده‌اند؛ تنها تفاوت‌های موجود وجود فناوری اجرایی قوی‌تر، و مردمی است كه چنان تحت تاثیر شعارها قرار گرفته‌اند كه معنای آزادی حقیقی و در نتیجه راه مبارزه با بردگی را نمی‌دانند. فیس‌بوك سرآغاز این برنامه است ... آواز دوردستی در باد كه از جوانان دنیا می‌خواهد حریم خصوصی خود را به شبكه نظارتی بفروشند. فیس‌بوك افسونگری است كه رهبری صف لعنت شدگان را بر عهده گرفته است، و دنیا را رقص‌كنان به سوی غل و زنجیر بردگی پیش می‌برد ... با ضربات طبل نظم نوین جهانی.
منبع:خبرگزاری فارس



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.