فيسبوک خوبه اما براي همسايه

شايد تا چند سال پيش هيچ کس توانايي پيش بيني آينده شبکه هاي اجتماعي دنياي مجازي و ميزان رشد و نفوذ آن ها در ميان جوامع مختلف را نداشت. اما امروزه ديگر کمتر کسي است که نامي از اين شبکه ها نشنيده باشد.در کشور ما تنور گرم انتخابات سال 88 در حوادث پس از آن بود که نام آن ها را بر سر زبان ها انداخت. در آن زمان اين سايت ها با شعار حمايت از فعاليت آزادي خواهان، فعاليت هاي آشوبگران را پوشش خبري مي داد. اما گذر ايام، رو سياهي را به زغال گذاشت. آن جا که دولت بريتانيا که ماه ها آشوبگران داخل ايران را آزادي خواه مي ناميد و از فعاليت هايشان حمايت مي کرد، خود با آشوب هاي خياباني مواجه شد.
شنبه، 5 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فيسبوک خوبه اما براي همسايه

فيسبوک خوبه اما براي همسايه
فيسبوک خوبه اما براي همسايه


 






 

اشاره:
 

شايد تا چند سال پيش هيچ کس توانايي پيش بيني آينده شبکه هاي اجتماعي دنياي مجازي و ميزان رشد و نفوذ آن ها در ميان جوامع مختلف را نداشت. اما امروزه ديگر کمتر کسي است که نامي از اين شبکه ها نشنيده باشد.
در کشور ما تنور گرم انتخابات سال 88 در حوادث پس از آن بود که نام آن ها را بر سر زبان ها انداخت. در آن زمان اين سايت ها با شعار حمايت از فعاليت آزادي خواهان، فعاليت هاي آشوبگران را پوشش خبري مي داد. اما گذر ايام، رو سياهي را به زغال گذاشت. آن جا که دولت بريتانيا که ماه ها آشوبگران داخل ايران را آزادي خواه مي ناميد و از فعاليت هايشان حمايت مي کرد، خود با آشوب هاي خياباني مواجه شد و بار ديگر نقش اين شبکه ها در سامان دهي اعتراضات مطرح شد. دولت انگليس که از وجه دموکراسي طلبي و ژست حقوق بشري خود عقب نشست و از مديران اين شبکه ها خواست محدوديت هايي را براي کنترل اين نا آرامي ها اعمال کنند و جالب آن که اين خواسته دولت پذيرفته شد. اما اين تبعيض قائل شدن فقط مربوط به مثال بالا نيست و مسئولان اين شبکه به ظاهر اجتماعي، بارها فعاليت گروه هايي که واقعاً آزادي خواه بودند را در ديگر کشورها سانسور کرد.
براي درک بهتر ميزان راست گويي مديران فيس بوک درباره آزادي کاربران، کافيست به اين اخبار کوتاه توجه کنيد. موارد زير مثال هاي هستند که حذف صفحه فيس بوک جنبش هاي ضد امريکايي يا ضد صهيونيستي، توسط اين شبکه اجتماعي!

1-حذف صفحه جنبش سبز علوي از فيس بوک
 

سايت فيس بوک، صفحه جنبش سبز عليو را بدون ارائه کمترين توضيحي حذف کرد. اقدام تبعيض آميز فيس بوک در حالي صورت گرفت که گروه هاي سياسي مخالف نظام به راحتي قادر بودند اقدام به انتشار اخبار و اطلاعات خود بر روي اين سايت کنند.

2- فيس بوک براي معترضان ايران آزاد، ولي براي معترضان مصري نه
 

فيس بوک که در زمان حوادث بعد از انتخابات سال 88 مدعي بود حامي جوانان معترض و آزادي خواه(!) ايران است، تلاش جوانان مصري عليه ديوار فولادي در مرز غزه را توقيف و صفحه فيس بوک آن ها را از سايت خود حذف کرده بود. اين سايت در حوادث بعد از انتخابات ايران اعلام کرد، با درک اهميت موضوعاتي که در ايران رخ مي دهد، براي اين که کاربران ايراني بتوانند اقدامات و اخبار خودشان را بدون وقفه منتشر کنند، تعمير و رفع مشکل خود را به گونه اي تنظيم مي کند که با ساعات فعاليت در ايران تداخل نداشته باشد. اما همين حاميان دروغين آزادي، تا توانستند سعي کردند فعاليت هاي جوانان آزادي خواه مصري را سانسور کنند.

3-حذف صفحه «انتفاضه فلسطين» در فيس بوک
 

در پي اعتراض يک وزير دولت صهيونيست به مؤسس پايگاه فيس بوک، صفحه اي که در آن برخي از جوانان فلسطيني خواستار آغاز انتفاضه سوم شده بودند، از اين شبکه اجتماعي حذف شد.
اين صفحه با عنوان «انتفاضه سوم فلسطين» ايجاد شده بود که در نهايت در عرض کمتر از يک ماه، 500 هزار عضو پيدا کرده بود. البته اين مسئله به مذاق صهيونيست ها خوش نيامد و «يولي آدل اشتاين» وزير امور رسانه کابينه نتانياهو با ارسال نامه اي به «مارک زورکربوگ» مؤسس فيس بوک، از وي تقاضا کرد اين صفحه بسته شود.
اين وزير صهيونيست تحريک آميز بودن اين صفحه در اقدام فلسطينيان عليه اتباع اسرائيلي را عامل اين تقاضاي خود مطرح کرده بود. در نهايت پس از گذشت چند روز از ارسال اين نامه صفحه انتفاضه سوم فلسطين در فيس بوک بسته شد.

4- حذف صفحه فيس بوک بازيکن رئال مادريد، بخاطر حمايت از مردم فلسطين
 

حمايت بازيکن مشهور تيم فوتبال رئال مادريد از مردم فلسطين موجب بسته شدن صفحه فيس بوک وي شد.
چندي پيش «مارسلو» بازيکن مشهور تيم فوتبال رئال مادريد اسپانيا با قرار دادن دو مطلب در صفحه فيس بوک خود به حمايت از مردم مظلوم فلسطين پرداخت که اين امر موجب حذف صفحه وي از اين شبکه اجتماعي شد.

5- حذف صفحه ارتش الکترونيکي سوريه
 

فيس بوک، صفحه ارتش الکترونيکي سوريه را که 60 هزار خواننده داشت، بدون اعلام قبلي يا بيان علت خاصي، حذف کرد و اين ارتش نيز وعده پاسخگويي به چنين اقدامي را داد.
به محض بسته شدن اين صفحه، مؤسس آن، يک صفحه جايگزين ايجاد کرد که در چند ساعت شمار خوانندگان آن به 18 هزار نفر رسيد. اما فيس بوک اين صفحه را نيز بست. در مقابل فيس بوک صفحه به اصطلاح «انقلاب سوريه» که توسط يکي از دانشجويان مهندسي دانشگاه سوريه بسته شده بود را باز گرداند در حالي که شمار خوانندگان آن صفر است! اما اين صفر با شيوه اي هاليوودي در عرض 10 دقيقه ، 140 هزار نفر نمايش داده شد. اين اخبار بيان کننده گوشه اي از واقعيتي است که تحت عنوان گردش آزاد اطلاعات در رسانه ها مطرح مي شود.

6- حذف صفحه اخوان المسلمين مصر از فيس بوک
 

فيس بوک صفحه مخصوص جمعيت اخوان المسلمين مصر را بدون هيچ توضيحي حذف کرد.
«عبدالجليل الشرنوبي» سر دبير پايگاه اينترنتي اخوان المسلمين با بيان اين که صفحه اخوان در فيس بوک، پايگاه اصلي اين جمعيت در اينترنت به شمار مي رفت، گفت: حذف اين صفحه از فيس بوک همزمان با ابراز نگراني کنگره آمريکا از قدرت و پايگاه مردمي اخوان المسلمين صورت گرفت.

7- حرف آخر
 

شايد تعداد زيادي از کساني که در شبکه به ظاهر اجتماعي فيس بوک عضو باشند و بدون توجه به اخطارهاي مکرر رسانه هاي مختلف در مورد به فروش رسيدن اطلاعات شخصي کاربران توسط اين سايت، همچنان سر خود را در برف فرو برده اند.
لازم نيست باز هم در مورد فروش اطلاعات شخصي تان توسط فيس بوک روضه بخوانيم؛ اما لازم است کاربران اين شبکه به ظاهر اجتماعي، با خود بينديشند کساني که در جريان فتنه سال 88 و با شعار انعکاس فرياد اعتراض جوانان ايراني دلبري مي کردند، واقعاً با مخاطبان شان صادق هستند؟!
کساني که تنها دو سال پس از فروکش کردن آتش فتنه در ايران، اين بار خود به آتش اعتراض مردم کشورشان دچار شدند و اين بار با آشوبگر خواندن معترضان، فرياد آن ها را در سايت فيس بوک خفه مي کنند!
منبع: نشريه ديدار آشنا، شماره 133



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.