باطري ها، پهناي باند و راهزنان اينترنتي

رشد و پيشرفت فناوري رايانه اغلب به واسطه وجود برخي تنگناها کند شده است. در گذشته هميشه مي شد تقصير را به گردن نرم افزارها، سخت افزارها يا سيستم هاي عامل انداخت. شخصي سازي رايانه و استفاده از آن در محل کار يا منزل ميسر نشد مگر زماني که مهندسان مدارهاي مجتمع و ريزپردازنده ها را طراحي کردند و از شر لامپ هاي الکتروني و ترانزيستورها خلاص شدند. ابداع و توسعه اينترنت نقطه آغاز عصر ارتباطات، نشر اطلاعات و دهکده
چهارشنبه، 3 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
باطري ها، پهناي باند و راهزنان اينترنتي

باطري ها، پهناي باند و راهزنان اينترنتي
باطري ها، پهناي باند و راهزنان اينترنتي


 






 

تنگناهاي عصر حاضر براي نوآوري در عرصه رايانه
 

رشد و پيشرفت فناوري رايانه اغلب به واسطه وجود برخي تنگناها کند شده است. در گذشته هميشه مي شد تقصير را به گردن نرم افزارها، سخت افزارها يا سيستم هاي عامل انداخت. شخصي سازي رايانه و استفاده از آن در محل کار يا منزل ميسر نشد مگر زماني که مهندسان مدارهاي مجتمع و ريزپردازنده ها را طراحي کردند و از شر لامپ هاي الکتروني و ترانزيستورها خلاص شدند. ابداع و توسعه اينترنت نقطه آغاز عصر ارتباطات، نشر اطلاعات و دهکده جهاني بود که در چند دهه گذشته عده زيادي حتي نمي توانستند تصور آن را داشته باشند. فناوري ارتباطات سيار و حافظه هاي فلش راه را براي پيشرفت بسياري از دستگاه هاي تلفن همراه و رايانه هاي لوحي (تبلت) باز کرد به طوري که هم اکنون اين دستگاه ها از لحاظ قدرت و سرعت پردازش رقيبي براي رايانه هاي همراه (لپ تاپ) به حساب مي آيند.

پهناي باند
 

اينترنت پرسرعت که در منزل و محل کار از آن استفاده مي کنيد حتي زماني که سيگنال آن به دليل استفاده از فناوري بيسيم واي - فاي (Wi-Fi) ضعيف مي شود از پس کارهاي سنگيني همچون نشان دادن يک فايل ويديويي برمي آيد. البته در حال حاضر با اينکه بسياري از دستگاه ها قابليت استفاده از فناوري سيار و پرسرعت ‎4G را دارند (که البته کندتر از فناوري هاي باسيم است) اما بسياري از کاربران همچنان از همان فناوري ‎3G که بسيار کندتر است، استفاده مي کنند. لازم به ذکر است که هر چند اينترنت پرسرعت نسبتاً گسترش زيادي يافته اما هنوز براي همگان قابل دسترسي نيست. پوشش اينترنت پرسرعت بي سيم از اين هم محدودتر است. اگر در سفرهاي بين استاني باشيد بارها اتصال ‎3G شما به اينترنت قطع خواهد شد به قدري که از ادامه کار خود دلسرد خواهيد شد و از طرف ديگر پوشش شبکه ‎4G بسيار کمتر از ‎3G است.
مشکل اصلي نه پوشش شبکه که پهناي باند است. پهناي باند به مقدار اطلاعاتي گفته مي شود که در يک واحد زماني از طريق اينترنت دريافت مي شود. برقراري توازن بين مقدار پهناي باندي که کاربران مي خواهند و مقدار پهناي باندي که ارائه دهندگان خدمات اينترنتي مي خواهند و قادرند ارائه کنند در کنار هزينه آن هنوز هم محل بحث و مجادله است. چت کردن و ديدن تصوير يکديگر، گوش دادن به موسيقي يا تماشاي فيلم در اينترنت، بازي کردن به صورت آنلاين و ديگر کارهاي سنگين در شبکه معمولاً پهناي باند را به سرعت مي بلعند.
ارائه دهندگان خدمات اينترنتي (ISP) براي کاهش مصرف بي اندازه پهناي باند از محدوديت هاي حجمي، اعمال جداول ارسال و دريافت اطلاعات يا ارسال فاکتور بر اساس ميزان مصرف، بهره برده اند که البته هميشه هم به مذاق مشتريان شان خوش نيامده است.
به نظر مي آيد بخش اعظم مشکل مربوط به زيرساخت ها باشد؛ در واقع تقاضا براي اينترنت پرسرعت بي سيم يا با سيم بسيار فراتر از حد توان يا شايد هم بهتر باشد بگوييم اراده ارائه دهندگان خدمات اينترنتي است. دولت آمريکا مدتهاست که وارد عرصه پرجنجال اينترنت پرسرعت شده و اقدام به اعطاي کمک هاي مالي جهت کمک به ساخت زيرساخت ها و خدمت رساني بيشتر به شهروندان آمريکايي نموده است.
کميسيون فدرال ارتباطات (FCC) در آمريکا دائماً درگير مجادلاتي است از جمله آنکه اين سازمان تا چه حد بايد در تنظيم يا حذف قوانين مربوط به اينترنت و کاربران و ارائه دهندگان آن نقش داشته باشد. نبايد مشکل پهناي باند را بيش از حد ساده انگاشت. مشکلات مربوط به پهناي باند چنان طيف وسيعي دارند که با يک اشاره مختصر نمي توان از روي آنها رد شد و آنقدر پيچيده اند که شرح تمام آنها در اين مقاله ممکن نيست. به همين ترتيب پيچيدگي راه حل ها نيز اگر بيشتر از مشکلات نباشد، کمتر از آنها نيست.

باطري ها
 

عمر باطري اغلب به عنوان يک مشکل مطرح شده است.امروزه مي توانيم تنها با يک تلفن همراه با شخصي که آن سوي دنياست چت کنيم و تصوير او را هم ببينيم، اما خيلي مضحک است اگر باطري تلفن همراه شما يا باطري رايانه همراه آن شخص نتواند بيش از چند ساعت دوام بياورد. به علاوه، باطري هاي قابل شارژ پس از شارژهاي متعدد، کارايي خود را از دست مي دهند و اين بدان معناست که مدت زماني که يک وسيله الکترونيکي با باطري روشن مي ماند به تدريج در طول زمان کاهش مي يابد. به همين دليل است که باطري قديمي رايانه همراه شما حتي اگر کامل هم شارژ شود، بيشتر از 20 دقيقه دوام نمي آورد.
به هر حال نوآوري هاي زيادي در رابطه با باطري در حال توسعه و شکل گيري است. همچنين روي استفاده بهتر از انرژي خورشيدي کار شده است و گفته مي شود محصولاتي که اخيراً روانه بازار شده اند کارايي بسيار بهتري در تبديل نور خورشيد به انرژي دارند.
فن آوري به کار رفته در پيل هاي سوختي بي شک نظر هر کسي را به خود جلب مي کند. در اين پيل ها همچون باطري هاي معمولي، اساساً انرژي (الکتريکي) از واکنش هاي شيميايي حاصل مي گردد. پيل هاي سوختي به جاي استفاده از روي، نيکل، کادميوم و ديگر عناصر شيميايي اغلب از هيدروژن و اکسيژن استفاده مي کنند و محصول جانبي آنها هم تنها آب و گرماست. دانشمندان زيادي در حال بهبود پيل هاي سوختي هستند و استفاده هاي زيادي براي اين پيل ها متصور است، اما اغلب از آنها در دستگاه هاي شارژکننده يا باطري هايي که با آب يا محفظه ها و بسته هاي سوختي کار مي کنند، استفاده مي شود.
تحقيقات اميدوار کننده اي در رابطه با پيل هاي سوختي در حال انجام است از جمله تحقيقات آزمايشگاه ملي لارنس برکلي (Lawrence Berkeley) که به موجب آن پيشرفت هايي در زمينه استفاده از نانوکريستال هاي منيزيم در پيل هاي سوختي انجام گرفته است؛ اين نانوکريستال ها با هيدروژن واکنش مي دهند و بدون هيچ گونه خطري باعث حداکثر استفاده از اين ماده در پيل ها مي گردند يا فن آوري به کار رفته در ژنراتور جديد شرکت هورايزن فيول سل تکنالوجيز (Horizon Fuel Cell Technologies - به معناي فن آوري هاي پيل هاي سوختي افق) با سوخت هيدروژني که قرار است ارزان تر و کارآمدتر از فن آوري هاي رقيب خود باشد.
ديگر تحقيقات، انرژي جنبشي يا به عبارت دقيق تر حرکات بدني استفاده کننده از يک دستگاه را براي شارژ باطري آن دستگاه مد نظر قرار داده اند. گرافين که ماده اي قابل انعطاف و در عين حال محکم است در مقايسه با باطري هاي فعلي، عمر بيشتري دارد و انرژي بيشتري هم مي تواند در خود ذخيره کند. محققان دانشگاه ام آي تي (MIT) و استنفورد (Stanford) در حال کار بر روي نانو لوله هاي کربن هستند تا نوعي از باطري را درست کنند که قابل اطمينان و پايدار است و انرژي آن حتي از طريق نوعي کاغذ با پوشش خاص قابل انتقال مي باشد. بايد نشست و ديد اين رويکردها تا چه اندازه مي توانند در حل مشکلات باطري ها مؤثر واقع شوند.

راهزنان اينترنتي
 

چند سال پيش ويروس ها، تروجان ها و ديگر نرم افزارهاي مخرب، موجب دردسر هر کاربري بودند و هرگاه هر کدام از ما وارد اينترنت مي شد؛ فايل ضميمه اي را از رايانامه (ايميل) خود باز مي کرد يا نرم افزاري را نصب مي نمود که شرکت معروفي آن را توليد نکرده بود، همواره حضور نرم افزارهاي مخرب را همچون سايه پشت سر خود احساس مي کرد. سازندگان اين نرم افزارها در واقع از حفره هاي امنيتي در مرورگرهاي وب، نرم افزارها و سيستم هاي عامل سوء استفاده مي کردند.
امروزه مسائل امنيتي به شکل گسترده اي وارد حوزه مهندسي اجتماع شده به طوري که اکنون مجرمان اينترنتي به جاي بالا رفتن از در و ديوار خانه ها با فريب مردم کاري مي کنند که آنها خود کليد منزل شان را دو دستي تقديم کنند!
به هر حال دورکاري اينترنتي و دسترسي به منابع شرکت ها و سازمان ها از همين طريق سبب شده است صدمات بالقوه اي که اين مجرمان مي توانند به ديگران وارد کنند از هر زمان ديگري بيشتر باشد. قابليت دورکاري اينترنتي امکان دريافت زيرساخت ها، سيستم هاي عامل، نرم افزارها و محلي براي ذخيره سازي اطلاعات را براي اشخاص و سازمان ها از طريق ارائه دهندگان خدمات دورکاري اينترنتي فراهم مي آورد.
قابليت دورکاري اينترنتي از لحاظ تئوري علاوه بر کاهش هزينه هاي يک شرکت و عملکرد بهتر نيروي کار آن، فوايد ديگري هم دارد اما مسائل امنيتي مرتبط با اين شيوه، اتخاذ آن از جانب شرکت ها و سازمان ها را به شدت تحت تأثير خود قرار داده است.
حق با کاربران است؛ آنها از امنيت اطلاعات مهمي که از طريق اينترنت ارسال مي کنند، مطمئن نيستند و همين در آنها ايجاد نگراني مي کند. با توجه به تعريف شبکه دورکاري اينترنتي هر چيزي که يک سازمان يا کاربر در اين شبکه ها قرار مي دهد در تمام سرويس دهنده هاي (سرورهاي) دنيا قابل تشخيص است و همين باعث کاهش کنترل روي آن مي شود. در اين ميان واسطه اي نيز وجود دارد که وظيفه اش کدگذاري و ارسال اطلاعات است تا بدين ترتيب از اطلاعات موجود در مرکز داده ها حفاظت شود و از فاش شدن ناخواسته آنها جلوگيري به عمل آيد.
البته برخي از حملاتي که از طرف هکرها به سيستم هاي دفاع از امنيت شبکه مي شود برخي از خدمات اين سيستم ها را غيرفعال مي کند و هر کسب و کاري که بر مبناي خدمات دورکاري اينترنتي فعاليت مي کند براي مدت زمان نامشخصي قابليت هاي مهم خود را از دست مي دهد. راه حلي که براي مشکل امنيت شبکه هاي دورکاري اينترنتي در نظر گرفته شده شايد به نظر آسان بيايد ولي در عمل اينطور نيست چرا که اين شبکه ها، بسيار بزرگ و در حال توسعه هستند.
آموزش کاربران به منظور قطع منافع کلاهبرداران اينترنتي هنوز راه درازي در پيش دارد و بررسي سفت و سخت پيشينه کارکنان مراکز داده نيز چندان ثمربخش نبوده است. اما در عوض امنيت شبکه هاي دورکاري اينترنتي را در حوزه آي تي (فناوري اطلاعات) مي توان تا حد زيادي با شفاف سازي بيشتر توافقنامه هاي سطح خدمات (SLA) بين کاربران و شرکت هاي ارائه دهنده خدمات دورکاري اينترنتي بهبود بخشيد.
لازم به ذکر است که حوزه فعاليت سارقان اينترنتي فراتر از تنها شبکه هاي دورکاري اينترنتي است. سرقت اينترنتي به اشکال به اشتراک گذاري غيرقانوني فايل ها و استفاده غيرمجاز از پهناي باند باعث ترافيک بيش از حد در شبکه ها مي شود و همين دليل خوبي براي ارائه دهندگان خدمات اينترنتي (ISP) است تا سقفي براي ارسال و دريافت اطلاعات در نظر بگيرند يا از شيوه ارسال فاکتور بر اساس ميزان مصرف کاربر، بهره ببرند. ما به هيچ عنوان در اوج تاريخ صنعت رايانه نيستيم بلکه نقطه کوچکي در سير پوياي اين صنعت مي باشيم.
امروزه شاهد نوآوري هايي باورنکردني در عرصه رايانه هستيم که البته با تنگناهايي روبروست، اما اگر بخواهيم همچون گذشته دنياي رايانه را به پيش ببريم بايد راهي براي عبور از اين تنگناهاي در ظاهر غيرقابل عبور بيابيم.
منبع: نشريه بزرگراه رايانه، شماره ي 142



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.