وقتي غول ها کم مي آورند

همين حالا که نشسته ايد و داريد مجله ديجيتال را مي خوانيد. احتمالا درگوشه اي از دنيا يک عده دانشمند جمع شده اند و دارنددرباره مسائل عجيب وغريبي تحقيقات مي کنند؛ تحقيقاتي که ازاکثر آنها چيزي نمي دانيم و دنبالش هم نمي رويم. چون چه باب ميل ما باشند وچه نباشند. در آن تحقيقات سهمي نخواهيم داشت و محققان به ما نيازي ندارند. اما در اين چند ساله با پيشرفت سيستم پردازش ابري مردم عامه توانسته اند دانشمندان رادر تحقيقاتشان ياري
چهارشنبه، 17 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقتي غول ها کم مي آورند

وقتي غول ها کم مي آورند
وقتي غول ها کم مي آورند


 






 

تاکنون پروژه هاي پردازشي بزرگي ازطريق سيستم کلاد انجام شده است.
 

همين حالا که نشسته ايد و داريد مجله ديجيتال را مي خوانيد. احتمالا درگوشه اي از دنيا يک عده دانشمند جمع شده اند و دارنددرباره مسائل عجيب وغريبي تحقيقات مي کنند؛ تحقيقاتي که ازاکثر آنها چيزي نمي دانيم و دنبالش هم نمي رويم. چون چه باب ميل ما باشند وچه نباشند. در آن تحقيقات سهمي نخواهيم داشت و محققان به ما نيازي ندارند. اما در اين چند ساله با پيشرفت سيستم پردازش ابري مردم عامه توانسته اند دانشمندان رادر تحقيقاتشان ياري کنند. حتي اگر مغز خودشان استفاده زيادي نداشته باشد. مغز کامپيوترشان نهايت کارآيي است!

يکي براي همه ، همه براي يکي
 

در پروژه هاي تحقيقاتي بزرگ براي انجام محاسبات از رايانه هاي پيشرفته يا ابرکامپيوتر استفاده مي کنند. ابرکامپيوترها يک سري دستگاه مشخص و معمولي نيستند که بتوانند آنها را از فروشگاه محل بخريد بلکه سيستم شان مجموعه بزرگي است از ميليون ها حافظه و پردازنده که حتي تصورشان هم سخت است. اما گاهي اوقات يک پروژه تحقيقاتي آن قدر به محاسبات پيچيده اي نياز دارد که اجتماع چندين ابرکامپيوتر هم نمي تواند از پس ماجرا بربيايد. درست در همين موقع است که محققان به فکر استفاده از يک منبع پردازشي جديد وتقريبا تمام نشدني مي افتند؛ منبعي که بار اصلي اش روي دوش پردازشگرهاي مردم معمولي قرار دارد. را دوري نخواهيم رفت؛ در همين قرن 21دو پروژه بزرگ و مهم به کمک سيستم ابرانجام شده و در حال انجام است.

ستي، در پي کشف آدم فضايي
 

در دهه 80 ميلادي تحقيقات هوا وفضا حسابي روي مدبود؛ يعني هرکس که مي خواست سري بين سرها بلند کند، به دنياي هوا وفضا مراجعه مي کردو با چهار تا کتاب وتلسکوپ مي شد دانشمند فضايي.«اپل آلن» را احتمالا بايد بشناسيد. او به همراه بيل گيتس يکي از بنيانگذاران مايکروسافت است وهم اکنون با سرمايه اي بالغ بر 13/5 ميليارد دلار، يکي از ثروتمندترين افراد جهان محسوب مي شود. آلن در سال 1975 قبل از اينکه وارد بحث مايکروسافت و دنياي کامپيوترشود، يکي از فارغ التحصيلان عادي دانشگاه هارواردبوده وعاشق رشته هوا و فضا. هم اکنون نيز کتاب هايي که او درباره ستارگان وسيارات نوشته در کتابخانه هاي بزرگ موجود است.اما از وقتي که درگير امور مايکروسافت شد، قيد سيارات را زد و همه وقتش راصرف صفرو يک هاي ديجيتالي کرد. طولي نکشيد ک آلن دوباره از جهان کامپيوتر بيرون آمد و پي قضاياي کهکشان را گرفت، او به دنبال پروژه اي رفت که سال هاپيش توسط کارل سيگن آمريکايي شروع شده بود. ستي(SETI) نام پروژه بزرگي است که به بررسي موج هاي دريافتي از فضا مي پردازد؛ به اين معنا که توسط صدها ماهواره ورسيور، هم فرکانس هاي دريافتي از خارج زمين را جمع مي کند و مورد پردازش قرار مي دهد. هدف اين پروژه کشف چندسيگنال يا فرکانس شبيه به هم است. چرا که اگر اين اتفاق بيفتد، مي توان اميدوار بود که يک موجود هوشمند غيرزميني آنها را ارسال کرده؛ حتي به صورت اتفاقي! اما مشکل اينجا بود که پس از چند سال فعاليت و افزايش تعداد رسيورها، حجم فرکانس هاي دريافتي به شدت زياد شد؛ تاحدي که ابرکامپيوترهاي سنتي قادر به پردازش آنها نبودند. به همين جهت محققان اين پروژه عظيم تصميم گرفتند که پردازش اطلاعات را به نيروهاي داوطلب مردمي واگذر کنند. آنها براي انجام اين کار از طريق سيستم ابري نرم افزاري درست کردند که اطلاعات دريافتي را توسط اينترنت به رايانه يا کنسول هاي بازي کاربران مي فرستاد و پس از پردازش توسط CPU دستگاه، آنها را پس مي گرفت. البته اين اتفاق فقط در زمان هايي مي افتاد که درصد عمده اي از پردازنده کاربر بلااستفاده بود. ضمنا اين پروژه که با نام SETI@home شناخته مي شود هنوز در حال اجراست واگر مايل به همکاري هستيد، مي توانيد بايک جست وجوي ساده کار را شروع کنيد.

سه پروژه اوپن سورس اينترنتي در بستر ابر
 

با يک جست وجوي ساده در اينترنت به سايت هاي بي شماري بر مي خوريد که خدمات آنها وابسته به سيستم کلاد است. اما در اين بين يک سري از وب سايت ها به صورت متن باز(Open Source) فعاليت مي کنند و همين مساله باعث شده که آنها پيشرفت سريعي داشته باشند؛ لااقل سريع تر از رقبا
Eucalyptus: پروژه اکاليپتوس ساختاري مبتني بر سيستم ابردارد و براي کارکرد خوب ازEC2 کمپاني آمازون که خود آن پروژه هم يک سيستم ابري است استفاده مي کند. کاربران اين پروژه مي توانند نرم افزارهاي اختصاصي خود را به سرور متصل کنند و از منابع پردازشي اشتراکي بهره ببرند؛ ضمنا اکاليپتوس به دليل انعطاف بالا يا سيستم عامل اوبونتوهماهنگي دارد.
Puppet:کساني که کارهاي مربوط به سروروپرداخت هزينه هاي آن را تجربه کرده اند خوب مي دانند که اجاره يک سرور اختصاصي چه کار سخت و گراني است. از اين رو به دليل گسترش بهره از سرويس هاي ابري، استفاده از سرورهاي مجازي(VPS) بيش از پيش محبوب شده و بسياري کاربران به دنبال اجاره اين نوع سرورها هستند. Puppet نيزيکي از برنامه هاي مجازي سرور است که با قوانين روتين و کارهاي از قبل تعريف شده جلو مي رود. درتوضيحات اين سيستم متن باز ابري آمده که شما مي توانيد به عنوان مديريت ديتاسنتر از يک تا ده هزارسرور را مديريت کنيد.
Zoho:همين حالا اگريک حساب کاربري گوگل داشته باشيد، مي توانيد بخش عمده اي از کارهايتان را به صورت آن لاين انجام بدهيد و بارپردازشي همه اين کارها را به سرورهاي گوگل بسپاريد. اما اين سايت به عنوان يک سيستم ابري متن باز شناخته نمي شود، چيزي که در مورد(Zoho)برعکس است. زوهو يک انتخاب خوب براي کساني است که کامپيوترشان از لحاظ سخت افزاري ضعيف عمل مي کند و قادر به انجام پردازش هاي سنگين نيست. اما به کمک اين سايت و 20 ابزار آن لاينش مي توانند امور اداري شان را درفضاي ابر واينترنت انجام دهند. اگر به سيستم متن باز زوهو علاقه مند شده ايد، سري به Zoho.com بزنيد.
سرن، نظارت بربيگ بنگ!
اواخر سال 2009 بود. يک سري محقق ودانشجو درتونلي واقع در مرز سوئيس جمع شده بودند وروي پديده ضدماده تحقيق مي کردند. اينجا «پاپيولارساينس» نيست که بحث فني قضيه را باز کنيم! اما اصل ماجرا اين بود که مي خواستند علت پديد آمدن سيارات را بفهمند و کمي بيشتر روي فرضيه بيگ بنگ تحقيق کنند. اما متاسفانه ميزان داده هاي ورودي بيش از حد تصور بود وکارشناسان پروژهCern به فکر استفاده از پردازشگرهاي بيروني از طريق سيستم کلاد افتادند. آنها دعوتنامه هايي را در شبکه هاي اجتماعي به اشتراک گذاشتند و از مردم خواستند که پردازنده هايشان را در اوقات فراغت به سرن بسپارند. سپس به افرادي که اين درخواست را قبول مي کردند متناسب به سرعت اينترنتشان يک نرم افزار ويژه داده مي شد تا داده هاي پروژه را بگيرند، پردازش کنند و بازگردانند. با اين روش سرن توانست تا تکميل تحقيقات به کارهاي خود ادامه دهد؛ گرچه اين پروژه تقريبا بي جواب ماند و در نهايت نتيجه قانع کننده اي در برنداشت.

نرم افزار نخريد، اجاره کنيد!
 

پردازش ابري، به معناي انجام همه کارها از طريق اينترنت نيست؛ چرا که تا پيش از ورود اين سيستم هم فايل ها به کمک اينترنت جابه جا مي شدند و اين شبکه يک سيستم محدود بود براي اشتراک فايل. اما کلاد کامپيوتينگ سعي کرد که کاربري اينترنت را از «شبکه اي براي اشتراک اطلاعات» به « شبکه اي براي اشتراک منابع پردازشي»تغيير دهد. به همين جهت بخشي از برنامه هاي تحت وب که از سال ها قبل مشغول فعاليت بودند در گروه سيستم هاي ابري جاي نمي گيرند.
Google Docs مثال خوبي براي اين ماجراست در اين برنامه هرچند مقداري از بار پردازشي کار روي سرورهاي گوگل است اما با اين حالDocs يک نرم افزار تحت وب است براي اشتراک پرونده هاي اداري. اما چندسال قبل با شروع قضيه حباب دات- کام اتفاق ديگري در دنياي اينترنت افتاد. حباب دات- کام يک فاصله زماني در بين سال هاي 1997تا2002 - و حتي تاکنون!- بود که شرکت هاي جهاني به يک نتيجه جديد رسيده بودند؛ اينکه اگر به ابتداي نام شرکتشان يک پيشوند -e اضافه کنند يا آخرش را با Com. تمام کنند، ارزش سهامشان ناخودآگاه دربورس بالامي رود. اما همين حالا نيز بسياري از شرکت هاي کوچک که قصد کامپيوتري شدن دارند، از عهده خريد سيستم هاي پردازشي قوي برنمي آيند. به همين جهت کمپاني آمازون از چند سال قبل با اجازه منابع پردازشي از طريق اينترنت درهاي جديدي را به روي شرکت هاي تازه تاسيس باز کرد. اما کاربه همين جاختم نشد و پس از ادوب که نسخه آن لاين فتوشاب را روي بستر اينترنت عرضه کرد، مايکروسافت به فکر يک کارعظيم تر افتاد. اين شرکت با راه اندازي نسخه اينترنتي آفيس همه بار پردازشي برنامه هايش را از روي سيستم کاربران برداشت و به سرورهاي خودش آورد. البته نه مفت ومجاني! مشترکان اين سيستم مي بايست مبلغي را به عنوان حق اشتراک برنامه ها پرداخت کنند؛ اما اين حق اشتراک مسلما از هزينه خريد سيستم هاي پرقدرت پردازشي براي چنددستگاه پايين تر خواهد بود. پس اگر شما هم به روي ابر رفتن علاقه مند شده ايد، مي توانيد سري به officelive.com بزنيد.
منبع: دانستنيها ويژه نامه ديجيتال شهريور 90



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.