ایده ای که جهان را زیر و رو کرد

به بعضی چیزها آن قدر زود عادت می کنیم که یادمان می رود پشت شان کلی تاریخ و قصه داشته اند تا به ما برسند. همین اینترنت یکیش. کمنتر یادمان می آید چطور اینترنت تا خصوصی ترین حریم خانه هایمان آمد و امروز بدون...
چهارشنبه، 15 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ایده ای که جهان را زیر و رو کرد
 ایده ای که جهان را زیر و رو کرد





 

50 سالگی اینترنت؛ از تولد تا امروز

به بعضی چیزها آن قدر زود عادت می کنیم که یادمان می رود پشت شان کلی تاریخ و قصه داشته اند تا به ما برسند. همین اینترنت یکیش. کمنتر یادمان می آید چطور اینترنت تا خصوصی ترین حریم خانه هایمان آمد و امروز بدون آن گاهی دیکته کلمات و روزهای سال و قول و قرارهایمان را از یاد می بریم. در این دو صفحه نگاهی کرده ایم به تاریخچه شبکه ای که شکل زندگی کردن در جهان را عوض کرد و باعث و بانی مفهومی جدید در ارتباطات بین انسان ها شد، جامعه اطلاعاتی؛ تاریخ شبکه ای که از متولد شدن ایده اش تا امروز که همراه همیشگی ماست، نیم قرن طول کشیده است.

1962

جی. سی. آر. لیک لیدر (1915-1990) ایده شبکه ای میان کهکشانی را مطرح کرد. ایده در واقع یک شبکه جهانی از کامپیوترهای سراسر دنیا بود؛ شبکه ای که به همه اجازه دسترسی به اطلاعات را می داد، حالا هر جای جهان که مستقر باشند. او به عنوان رئیس مؤسسه پروژه تحقیقاتی دفاع پیشرفته (darpa) در ناسای آمریکا، وظیفه متقاعد کردن همکارانش را داشت و توضیح در مورد اهمیت شبکه در زمان او اصلاً کار ساده ای نبود.

1974

وینت سرف و باب کان از اصطلاح اینترنت در یک مقاله استفاه کردند. این مقاله در واقع شرح اولیه پروتکل معروف TCP/IP و ساختار مورد نیاز برای تبادل اطلاعات در شبکه جهانی بود.

1978

گری تورک نخستین ای میل اسپم را به 400 کاربر آرپانت (پدربزرگ اینترنت) ارسال کرد. محتویات این ای میل اسپم، مربوط به تبلیغات DEC یا مینی کامپیوترهایی بود که او ساخته بود.

1983

اول ژانویه 1983، تمام ماشین هایی که به آرپانت متصل می شدند، ملزم به استفاده از TCP/IP به عنوان زبان رد و بدل کردن استاندارد اطلاعات در شبکه شدند. هسته اصلی اینترنت از همین جا شکل گرفت.
ایده ای که جهان را زیر و رو کرد

1984

دکتر جان پاستل ایده خود درباره mil,gov,edu,com,org. را در مجموعه مقالاتی که به سفارش کار گروه مهندسی اینترنت نوشته شده بود، منتشر کرد.

1985

دنیس جنینگز به عضویت بنیاد ملی علوم درآمد و تصمیم گرفت استفاده از TCP/IP را در تمام برنامه های کاربردی تحت شبکه این بنیاد مؤثر و با نفوذ الزامی کند.
زمانی که یک سال بعد استیو وولف به همین بنیاد وارد شد، دریافت که بنیاد نیاز به یک گروه تحقیقاتی آکادمیک مستقل و غیر دولتی دارد. برای همین بود که آنها به یک شبکه گسترده سراسری که بعدها نام اختصاری WAN به خود گرفت نیاز پیدا کردند؛ شبکه ای که به LAN هم متصل شود.

1987

شرکت Compuserve به صورت اتفاقی فرمت تازه ای از عکس را به بازار عرضه کرد. متخصصان این شرکت نمی دانستند که با عرضه فرمت عکس های قابل انتقال معروف به gif چه خدمتی به شبکه های کامپیوتری خواهند کرد.

1989

نخستین سرویس ارائه دهنده اینترنت (isp) در جهان، اولین سرویس اینترنت دایال آپ یا تلفنی خود را به کاربران معرفی کرد. شرکت NETOM فعالیت خود را به عنوان یک شرکت ارائه کننده خدمات تجاری اینترنت از سال 88 آغاز کرده بود اما عرضه عمومی سرویس این شرکت تا سال 89 عملی نشد.

1992

شرکت تحقیق و آموزش شبکه یا CERN شبکه جهان گستر وب را به دنیا معرفی کرد. در این تاریخ پهنای باند شبکه بنیاد علوم به 739/44 مگابایت بر ثانیه رسیده بود.

1993

مارک اندرسن با همکاری گروهی در بنیاد علوم و دانشگاه ایلی نوی، ابزاری گرافیکی برای مرور اینترنت عرضه کرد که نامش Mosaic for X بود. این مرورگر نخستین مرورگر دنیای اینترنت و پرکاربردترین آنها در آن روزها بود. اندرسن بعدها در سال 94 شرکت معروف نت اسکیپ را تأسیس کرد و یکی از ابداعات پرکاربرد او در این شرکت، پروتکل ایمن تبادل اطلاعات در شبکه موسوم به SSL بود که همچنان هم مورد استفاده قرار می گیرد.

1994

پیتزا فروشی زنجیره ای محبوب ایالات متحده، پیتزا هات، امکان سفارش آن لاین را در سایت برای مشتریان خود راه اندازی کرد.

1995

پیر امیدیار، اولین حراجی آن لاین دنیا را راه اندازی کرد که بعدها به نام ebay معروف شد. NSA پر شده بود از کامپیوترهای میزبان سایت مربوط به ارائه کنندگان مختلف خدمات آن لاین و به دلیل ترافیک کاری بالا، دسترسی مستقیم به بک بون خود را متوقف کرد و سرویس خود را به چهار شرکت دیگر ارائه داد. تصمیم گرفته شد به عنوان یک هزینه سالیانه از صاحبان دامین های اینترنتی کارمزد دریافت شود.
ایده ای که جهان را زیر و رو کرد

1996

INERNET2 شکل گرفت. این شبکه یک شبکه فوق سریع آموزشی و تحقیقاتی بود. در همین سال HOTMAIL هم راه اندازی شد و شروع به ارائه سرویس رایگان ای میل به کاربران کرد.

1998

گوگل، غول اینترنتی ای که این روزها اینترنت را نمی توان بدون آن تصور کرد تأسیس شد.

1999

Wifi یا تکنولوژی اینترنت بی سیم استانداردسازی شد. در همین سال شان فننیگ- سرویس معروف اشتراک گذاری- فایل خود را با نام نپستر به بازار عرضه کرد. این سرویس دنیای موسیقی را در جهان تا مرز ورشکستگی کامل برد و بارها علیه آن دعوای حقوقی اقامه شد.

2000

حباب دات کام ترکید.
رونق کاذبی که شرکت های اینترنتی ایجاد کرده بودند در بورس آمریکا فاجعه آفرید و بسیاری از شرکت های اینترنتی آن زمان ورشکست شدند. دنیای فناوری اطلاعات تا سال ها مشغول بررسی دلایل آن شکست بزرگ بود.

2001

ویکی پدیا راه اندازی شد.
اولین دانشنامه کاربران اینترنت همان ابتدای کار نام دامنه خود را از یک دامنه تجاری دات کام به .org تغییر داد.

2003

اپل مغازه موسیقی آن لاین خود را با نام itunes افتتاح کرد. با وجود اینکه تنها 200 هزار آهنگ در آی تیونز وجود داشت، در عرض 24 ساعت، کاربران بیش از 250 هزار آهنگ از این فروشگاه آن لاین خریدند.

2004

گوگل سرویس ای میل خود را با نام جی میل به کاربران معرفی کرد. در شرایطی که هات میل و یاهو در آن زمان تنها دو تا چهار مگابایت فضای میل باکس در اختیار کاربران می گذاشتند، گوگل اعلام کرد که یک گیگابایت فضا به کاربرانش می دهد. این عدد در آن روزها آن قدر قضایی بود که بسیاری فکر کردند راه اندازی جی میل یک دروغ اول آوریل و شوخی است!

2005

شبکه های اجتماعی به شکلی کاربردی ایجاد و محبوب شدند. این شبکه ها بر مبنای به اشتراک گذاری اطلاعات، عکس و فیلم میان کاربران، و نه تولید از سوی شرکت ارائه کننده خدمات ایجاد شدند.

2010

حجم ترافیک داده های اینترنتی در موبایل ها به حجم ترافیک صوتی رد و بدل شده در شبکه های موبایل رسید و همچنین رکورد جدید یک اگزابایت (یک میلیارد گیگابایت) برای تبادل دیتای اینترنتی در موبایل ها به ثبت رسید.
منبع: ویژه نامه دانستنیهای دیجیتال ش ـ مهرماه 89

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط