عفونت گوش

کودک در خواب بي قراري مي کند و به شدت در گهواره به خود مي پيچد. ساعت را نگاه مي کنيد، نيمه شب است. آهي مي کشيد، روانداز خود را بالاتر مي کشيد و سعي مي کنيد دوباره به خواب رويد. کودک با پاهايش به پايين گهواره
يکشنبه، 2 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عفونت گوش
 عفونت گوش

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

10روش مختلف جهت بهبود علايم

کودک در خواب بي قراري مي کند و به شدت در گهواره به خود مي پيچد. ساعت را نگاه مي کنيد، نيمه شب است. آهي مي کشيد، روانداز خود را بالاتر مي کشيد و سعي مي کنيد دوباره به خواب رويد. کودک با پاهايش به پايين گهواره فشار مي آورد و با هر تکاني که مي خورد آه و ناله اي سر مي دهد. و سخت تر و سنگين تر از هميشه در جايش جابجا مي شود. درجا حرکت مي کند و همان طور که خواب است ناله و شيون مي کند. شما در حالي که بيداريد و همه اين ها را مي شنويد و نمي دانيد که امشب از خواب خبري هست يا نه، به جاي شمردن گوسفندان براي زودتر به خواب رفتن، احساس گناه مي کنيد و از خود مي پرسيد که براي آن که فرزندتان راحت بخوابد چه مي توانيد بکنيد. سپس صداي ناله و فرياد «مامان، باباي» او که حاکي از عفونت گوش است بلند مي شود. کودکان به چند دليل به عفونت گوش مياني دچار مي شوند. اولاً مجراي شيپور استاش (يعني مجرايي که گوش مياني را به پشت حلق متصل مي کند) در کودکان نسبت به بالغين وسيع تر و کوتاه تر است. ثانياً، اعصاب اين ناحيه ممکن است هنوز تکامل نيافته باشند و بر روي مجراي شيپور استاش تأثير بگذارند. ديگر آن که کودکاني که در طي ساعات روز در مهدکودک به سر مي برند احتمال بيشتري مي رود که دچار سرماخوردگي و در نتيجه عفونت گوش شوند. فکر نکنيد چون مثل کودکان در گهواره نمي خوابيد از شر گوش درد در امانيد. کافي است فرد بالغي که دچار احتقان سينوس است با هواپيما سفر کند و يا به سرماخوردگي سختي مبتلا شده و چند روز متوالي دچار احتقان و گرفتگي بيني باشد، خواهيد ديد که به عفونت گوش مبتلا خواهد شد. از علايم رايج عفونت گوش مي توان از درد و کاهش شنوايي نام برد. اما ممکن است عفونت گوش در بالغين يا کودکان بدون درد باشد. دکتر «جرج فيسر» مي گويد: «بهترين اقدام در صورت ابتلا به عفونت گوش مصرف آنتي بيوتيک است. هرچند که بعضي مواقع عفونت گوش خود به خود و بدون مصرف آنتي بيوتيک هم برطرف مي شود»(1). البته که گوش هاي شما پس از ده روز دوباره به حالت عادي باز مي گردند. اما امشب با عفونت گوش چه بايد کرد؟ و چگونه مي توان از عفونت مجدد گوش جلوگيري نمود؟

مراقبت بسيار از گوش

هنگامي که خود يا فرزندتان به گوش درد دچار مي شويد، سعي مي کنيد هرچه زودتر از آن رهايي يابيد. توصيه هاي متخصصان جهت رفع عفونت گوش به شرح زير است:

استامينوفن

نخستين توصيه ي پزشک مصرف استامينوفن است. مصرف يک دوز استامينوفن قبل از خواب مانع از بروز درد گوش شما يا فرزندتان حين خواب مي شود. (افراد زير 21 ماه به علت خطر ابتلا به نوعي بيماري خطرناک سيستم عصبي مجاز به مصرف آسپيرين نيستند).

سر را بالا نگه داريد

هنگامي که سر در راستاي قايم قرار مي گيرد مجاري شيپوري استاش به طور طبيعي پاک و تخليه مي شوند. ظاهراً به همين دليل است که کودکان مبتلا به عفونت گوش در طول روز از درد شکايتي ندارند. کودکان در طول روز به جست و خيز و بازي مشغولند و تخليه و تهويه مجاري شيپوري استاش به داخل حلق صورت مي گيرد.

مصرف نوشيدني

جرعه جرعه نوشيدن آب باعث حرکت ماهيچه ها و تخليه و باز شدن مجاري شيپور استاش مي گردد. اين امر موجب احساس کمتر درد مي شود.

هشدار پزشکي

به گفته ي دکتر «فيسر»، در صورت کم شدن شنوايي و يا گرفتگي گوش تا چند روز پس از ابتلا به سرماخوردگي، به نزد متخصص برويد. زيرا ممکن است از قبل دچار عفونت گوش يا تجمع مايع در گوش مياني شده باشيد. عدم معالجه ي عفونت گوش مي تواند به کاهش شنوايي دايمي در کودکان و بالغين منجر شود. درمان معمول آن مصرف 10تا 14روز آنتي بيوتيک است.

جلوگيري از احتقان هنگام خواب

کودکان و بالغيني که اغلب دچار عفونت گوش مي شوند مي توانند قبل از خواب از داروهاي ضد احتقان مجاز بدون نسخه(2) استفاده کنند. داروهاي ضد احتقان، مايعات احتمالي موجود در گوش مياني را خشک کرده و به راحت خوابيدن فرد کمک مي کنند.

استفاده از اسپري بيني و خشک کردن گوش ها

بالغين مي توانند قبل از خواب علاوه بر مصرف داروهاي ضد احتقان يا آنتي هيستامين خوراکي از اسپري هاي ضد احتقان بيني استفاده نمايند. اما از قطره هاي بيني تنها مي توان به مدت 1تا2روز استفاده کرد. زيرا استفاده ي زياد از قطره باعث بروز پديده ي «اثر احتقان مجدد» و وخامت احتقان بيني مي شود.

اقدامات پيشگيرانه

هرچند واقعاً نمي توان از عفونت گوش پيشگيري نمود، اما با انجام برخي اقدامات مي توان شانس ابتلا به آن را کاهش داد.

تغذيه ي کودک با شير مادر

بعضي متخصصان معتقدند تغذيه کودک با شير مادر شانس ابتلا به بيماري هاي گوش را کاهش مي دهد. يک مطالعه روي 237 نوزاد در فنلاند نشان داد 6% از نوزادان تغذيه شده با شير مادر و 19% از نوزادان شير خشک خوار تا پايان يکسالگي دچار عفونت گوش مياني شده و تا سه سالگي اين رقم به 6%در نوزادان تغذيه شده با شير مادر و 26% در نوزادان مصرف کننده ي شير خشک رسيده بود. به نظر کارشناسان علت اين تفاوت اين است که سيستم ايمني کودکان تغذيه شده با شير مادر نسبت به عفونت هاي تنفسي مقاومت بيشتري نشان مي دهد.

ترک سيگار

با کشيدن سيگار در افرادي که داراي مشکلات گوش مي باشند از طريق وارد شدن هواي آلوده و محرک که به تدريج موجب احتقان و گرفتگي مجراي شيپور استاش مي شود، زمينه ي ابتلا به عفونت هاي گوش فراهم مي آيد. استنشاق دود سيگار توسط کودکان مستعد ابتلا به عفونت گوش نيز به اندازه استعمال سيگار خطرآفرين است.

عدم استفاده از اجاق هاي هيزمي

به همان دليل که سيگار کشيدن براي ناراحتي هاي گوش مضر است، استفاده از اجاق هاي هيزمي نيز ضرر دارد. دوده ي حاصل از آتش اين اجاق ها باعث پرشدن هوا از سمومي مي شود که تنفس و تحمل آن ها را براي فرد بسيار دشوار مي کند.

دقت در انتخاب مهدکودک

کودکاني که با تعداد زيادي از بچه هاي ديگر در تماسند، احتمالاً زودتر از ساير کودکان در معرض ابتلا به عفونت هايي که منجر به عفونت گوش مي شوند قرار مي گيرند. والدين فرزندان مستعد ابتلا به عفونت هاي گوش، مي توانند تا زماني که عفونت گوش در کودک برطرف شود، او را جهت پرستاري به اجتماعي کوچک تر، مثلاً يک خانواده، بسپارند.

صبور باشيد

عفونت گوش در برخي کودکان تا 3 سالگي برطرف مي شود. پس تا آن زمان کمي صبر کنيد.

پي نوشت ها :

1. مصرف آنتي بيوتيک بايد تنها با دستور پزشک آغاز شده و تا پايان دوره ي درمان ادامه يابد. «ويراستار پزشکي»
2. مثلاً «پسودوافدرين». «ويراستار پزشکي»

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.