شنبه، 20 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

دعای پیامبر اکرم (ص) در وقت ازدواج حضرت فاطمه (س)

پرسش :

چه دعاهایی از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) در وقت ازدواج حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) با امام علی (علیه السلام) نقل شده است؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
در هنگام ازدواج علی(ع) با فاطمه(س) ازپیامبر(ص) دعاهایی نقل شده که آن حضرت از ابن عباس و سعد بن معاذ و... روایت شده که پیامبر(ص) شب ازدواج علی(ع) با فاطمه(س) برای آن دو و نسل و ذریه ایشان دعا کرده و از خدا برایشان جمع شدن پراکندگی، برکت و فرزندان صالح و پاکیزه را طلب کرد.

پاسخ تفصیلی:
از پیامبر(صلی الله علیه وآله) دعاهایی در هنگام ازدواج علی(علیه السلام) با زهرای مرضیه(علیها السلام) نقل شده که آن حضرت برای آندو و نسل و ذریه ایشان دعا کرده و از خدا طلب برکت کردند:

1- از ابن عباس روایت شده که : پیامبر(صلی الله علیه وآله) در شب زفاف فاطمه(علیها السلام) فرمود: «اللّهم انها منی و انّی منها. اللّهم کما أذهبت عنی الرّجس و طهّرتنی، فطهِّرها»؛ (بارالها، همانا فاطمه از من است و من از اویم. همانگونه که پلیدی را از من دور گرداندی و پاکیزه ام نمودی، فاطمه را نیز پاکیزه فرما!) . و نیز فرمود: «جمع الله شملکما، و أصلح بالکما»؛ (خداوند پراکندگی شما را جمع کند و کار شما را اصلاح فرماید).(1)

2- از سعد بن معاذ رضی الله عنه روایت شده که: رسول خدا در شب زفاف فاطمه وضو گرفت و چنین دعا کرد: «اللهم بارک فیهما وبارک لهما فی بنائهما»؛ (خدایا به فاطمه و علی و زندگی آنها برکت بده).(2)

3- پیامبر(صلی الله علیه وآله) پس از حمد و ستایش خدا در شب زفاف فاطمه و به جا آوردن سجده شکر چنین دعا کرد: «جمع الله شملکما و بارک علیکما، و أخرج منکما صالحا طیّباً»؛ (خدا پراکندگی شما را جمع کند و برکاتش را بر شما مقرر سازد و از شما فرزندی صالح و پاکیزه به و جود آورد).(3)

پی نوشت:
(1). ناسخ‏ التواریخ، ج ۱، ص 50؛ مناوی، اتحاف السائل بما لفاطمة من الفضائل، خطبه پیامبر(ص) در عقد حضرت زهرا(س).
(2). محب الدین طبری، ذخائر العقبی (ج 8 ص12)؛ اسد الغابه (ج 5 ص 521).
(3). الریاض النضرة، ج 2 ص 183؛ ذخائرالعقبی (ص 29) صواعق المحرقة (ص 84 و 85).

پرسش‌های مرتبط با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در قبال درخواست حضرت فاطمه (علیها السلام) برای استخدام کنیز چه عملی را به او یاد دادند؟

آیا حضرت فاطمه زهرا (سلام علیها) معصوم بودند؟

در منابع اهل سنت چه روایاتی دربارۀ اینکه فرزندان حضرت فاطمه (علیها السلام)، فرزندان رسول خدا (صلی الله علیه وآ له) هستند آمده است؟

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در مورد عملی نشدن وصایای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) توسط اصحاب چه گفتاری دارند؟

فضایل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در کلام ائمه معصومین (علیهم السلام) چگونه است؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.