نگاهی به فلسفه‌ی سده‌های میانه
در هزاره‌ای كه دوران باستان یونانی- رومی را از دوران رنسانس جدا می‌سازد، فیلسوفان مسیحی طرح‌های بی‌شماری درباره‌ی نظم طبیعت پدید آوردند كه نه...
يکشنبه، 9 اسفند 1394
نیکولاس کوزایی و نوافلاطون‌گرایی
نوافلاطون‌گرایی نیکولاس چگونه به اندیشه‌اش در باب خدا یاری می‌رساند؟ یکی از مزیت‌های این دیدگاه آن است که نیکولاس می‌تواند تقارن مبنایی میان...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
الهیات فلسفی نیکولاس کوزایی
ارتباط میان در باب جهل آموخته و در باب حدس‌ها الگویی شد برای آثار نظری پرشمار کوتاه‌تری که نیکولاس در دو دهه‌ی بعدی به نگارش درآورد. او بینش‌‌های...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
شناخت‌شناسی نیکولاس کوزایی
نیکولاس کوزایی همان‌طور که مرزی میان ایمان و عقل ترسیم نمی‌کند، وجودشناسی و معرفت‌شناسی را نیز قاطعانه از هم جدا نمی‌سازد. به همین دلیل، شایسته...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
متافیزیک نیکولاس کوزایی
گزاف نخواهد بود اگر بگوییم بهترین راه فهم اندیشه‌ی نیکولاس کوزایی این است که او را فردی بدانیم که با بهره بردن از نوعی چارچوب نوافلاطونی مسیحی...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
زندگینامه‌ی نیکولاس کوزایی
نیکولاس کوزایی (نیکولاوس کریفتس یا کرپس به زبان آلمانی، و بعدها نیکولاوس کوسانوس به زبان لاتین) در سال 1401 میلادی در شهر کوئس (برن کاستل-کوئس...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
نیکولاس کوزایی
شواهد مؤید این مطلبند که مهم‌ترین متفکر آلمانی قرن پانزدهم، نیکولاس کوزای [نیکولاوس کوسانوس] (1401-1464)، درعین حال از متولیان و اصلاحگران کلیسا...
سه‌شنبه، 19 آبان 1394
قلمرو هزار ساله
هر هزاره‌ای به مثابه پایان یک دوران بزرگ و سپس آغاز دوران دیگری است. سال تقسیمات بی شماری را در خود دارد، اما بزرگتر از سال دورانهایی است چون...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
ساختارهای تاریخ قرون وسطی
در آغاز قرون وسطی در جهان غرب تمام علوم و فنونی که با محاسبه سروکار داشتند، به شکلی با برآورد زمان درگیر بودند. گردش سال در بسیاری از زمینه‌ها...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
بازگشت به حرکت دَوَرانی طبیعت
فصل کاملی از هر جامعه‌ای به وسیله‌ی وقت شماری آن بازگو می‌شود. در جامعه‌ی کشاورزی نام ماه‌های سال و تفسیر از فصل‌های مختلف طبعاً شکل کار کردن...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
بی مُنتهایی و اَبدیت
تنها آنچه که محصور و محدود است، فهمیده می‌شود. بدین خاطر در مفهومی که پنجره‌اش بر اُفق‌های نامحدود گشوده می‌شود، چیزی تهدیدکننده و یا متناقض...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
گاه‌شماری مسیحی
در اَواخر دوران باستان بعضی از عُلمای دین طرحی از روزشماری در مسیحیت ارائه دادند که مبدأ آن تولد عیسی "یعنی ظهور خدا در بشر" بود. یونانی‌ها مبدأ...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
اگوستین و معمای زمان
پس از گذشت سالها، آموزه‌های اگوستین در باب زمان به اشکال گوناگون دوباره احیاء و نوشته شد. نمونه‌های بارز آن زیاد است، از تفکرات هنری برگسون گرفته...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
میان آفرینش و رستاخیز
در بین مردم یونان در دوران کلاسیک نه تنها هیچگونه تصوری از زمان آینده به مثابه تشویش و بعدی فی نفسه وجود نداشت، بلکه برای این ملت قضیه معکوس...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
گاه‌شماری و هویّت
تقویم با نظم دادن به زمان، جامعه را نظم می‌دهد. اما در جامعه‌ی پیشامُدرن تقویم اغلب یک عملکرد پیامبرانه نیز داشت: تقویم زمان را به روزهای سَعد...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
ساعت آفتابی اگوستوس
تا جایی که تاریخ نشان می‌دهد، عظیم‌ترین ساعت و بزرگ‌ترین تقویمی که بشر تاکنون ساخته است، زمان سنج آفتابی اگوستوس بود که در مزرعه‌ی مارس در روم...
دوشنبه، 16 شهريور 1394
معرفي نيكولو ماكياولي
بگذاريد همه حكومت ها بدانند كه نمي توانند براي هميشه سياست مطمئني را دنبال كنند و بدون استثنا بايد به همه آن ها مشكوك بود.
سه‌شنبه، 8 ارديبهشت 1394
رنسانس و پايان سده هاي ميانه
رنسانس و انديشه آن بسيار پيچيده و بغرنج است. اين مفهوم معمولاً براي نشان دادن جنبشي فرهنگي به كار برده مي شود كه در ايتاليا در اواسط قرن چهاردهم...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394
انديشه ي سياسي دانته
شايد تجربه سياسي دانته مشابه تجربيات كساني باشد كه دوران زوال قرن سيزدهم ايتاليا را شاهد بودند. دانته در سال 1265 ميلادي در فلورانس و در خانواده...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394
انديشه ي سياسي توماس آكويناس
از جمله تغييرات اجتماعي مهمي كه در دوران قرون وسطي رخ داد، و تأثيري در انديشه هاي فلسفي-سياسي اين دوران گذاشت، رواج شهر بود. گرچه به نظر مي رسد...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394